Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä olisi ekologisin tapa paketoida joululahjat?

Vierailija
27.11.2010 |

Aina tulee lahjojen avauksessa hirveästi roskaa. Miten tuolta välttyisi?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tässä asiassa ekoile, vaan rullaan estotta tavallista paperia lahjojen kääreeksi. En millään viitsi alkaa säästellä ryppyisiä papereita vuotta jossain - joku tolkku! Mutta nyt kun muistutitte, niin pitäisikin hankkia tuollaista keräyskelpoista papeia - osa taitaa muuten ollakin.

Anoppini kierrättää paperit ja nauhat loputtomiin, ja paketit ovat kyllä aika ankean näköisiä, tosin eihän se tietenkään haittaa.

Joskus näin hienoja vanhoihin sanomalehden tai aikakauslehden sivuun käärittyjä lahjoja, joissa oli vielä paperinarua tai niintä ympärillä. Ne olivat niin hauskoja ja tyylikkäitä, ettei niitä tarhtonut malttaa avatakaan!

Vierailija
22/39 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Pyrollin paperia ja laita paperinkeräykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusukka on kiva pikkujutuille, joko kaksi lahjaa siis tai sukan pari rullalle kääresukan sisään. Tai jos vaikka ostat lapselle lakanasetin, käytä tyynyliinat muiden saman lapsen lahjojen kääreeksi jne.

Lahjakortit ovat aikamoisen ekologinen vaihtoehto ja moni kumminkaima ilahtuukin varmasti enemmän teatterilipusta kuin pakkosuklaa- hyasinttikombosta.

Origamitaitoinen tekaisee kauniin paketin vaikka lahjaksi annettavasta teepaidasta. Meikkipaletti teepparin sisään, kiinni vaikka tukkalenksuilla tai hmmm... metrilakulla? Hih, tässähän alkaa tulla luovia ideoita...

Vierailija
24/39 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttisi oli niin raivostuttava, että pakkohan siihen on vastata. Uskomatonta, että kehtaat kirjoittaa noin. Onhan se toki aika helppoa, nimimerkin takana kirjoittaa.. ai että lahjat värikkääseen kalliiseen ja saastuttavaan lahjapaperiin? Olisikohan parempi olla paketoimatta ollenkaan? En ainakaan minä haluaisi saada mitään ei-kierrätettävää pakettia!!

Terv. Ylpeä viherpiiperö

Vierailija
25/39 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää tällaista "olen niin ekologinen"-asennetta. Jos on oikeasti ekologinen, ei osta mitään tavaralahjoja, joista tulee roskaa.

Taas joku yrittää ostaa hyvää omaatuntoa feikkaamalla, että olenpas ympäristöystävällinen, käytänpäs käytettyä vessapaperia lahjakääreenä.

En voi sietää tuollaista asennetta.

Siksipä annan piut paut luonnonsuojelulle.

Vierailija
26/39 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten noista kenkälaatikoista saa kauniita kun niihin liimailee kuvia lautasliinoista de....lakalla, niistä tulee hyviä säilytysrasioita.

en vaan muista tuon lakan nimeä.

Vierailija
27/39 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten noista kenkälaatikoista saa kauniita kun niihin liimailee kuvia lautasliinoista de....lakalla, niistä tulee hyviä säilytysrasioita. en vaan muista tuon lakan nimeä.

Vierailija
28/39 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää tällaista "olen niin ekologinen"-asennetta. Jos on oikeasti ekologinen, ei osta mitään tavaralahjoja, joista tulee roskaa.

Taas joku yrittää ostaa hyvää omaatuntoa feikkaamalla, että olenpas ympäristöystävällinen, käytänpäs käytettyä vessapaperia lahjakääreenä.

En voi sietää tuollaista asennetta.

Siksipä annan piut paut luonnonsuojelulle.

Mä ostan sellaisia tavaralahjoja, joilla ihmisille on oikeasti käyttöä. Ostan myös käytettyä ja annan lahjaksi herkkuja, sekä itse tehtyä että kaupasta ostettua.

Noissa "tavallisissa" lahjapapereissa on raskasmetalleja, eikä niitä voi edes polttaa, joten aikamoista ongelmajätettä ovat.

Mä paketoin lahjat aina ruskeaan paperiin, joskus myös sanomalehteen. Niistä tulee kauniita paketteja. Pakettikortit askartelen yleensä kartongista ja naruna käytän paperinaruja tai sitten kaikenlaisia talteenpanemiani kauniita nauhoja.

Vierailija
29/39 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muualta. Sivistyksen kannalta sanomalehdestä säästäminen on aika huono tapa. hesari (tai se Turun vastaava, oletan) nyt on aika ekologinen pläjäys - sieltäkin saa muuten hyviä vinkkejä ekoiluun (mm. miten tehdä Hesarista biojätepussi:)).

Mutta mä säästelen vuoden varrella synttäri ym. lahjoiksi tulleita pussukoita ja papereita ja leikkailen niistä sitten sopivia paketointimateriaaleja. Nätti muovipussikin käy hätätilanteessa:)

Vierailija
30/39 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vissiin lehtitalossa töissä tai joku toimittaja? Ap:n ammatti on sellainen, että täällä se sivistyksen valo suorastaan häikii. Minä kun neuvon niitä lehtimiehiä, tutkijoita ja muita niiden juttujensa teossa ja varsinkin tiedon etsinnässä. Heh heh! ap

Vierailija
31/39 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko lehteä ei voi lukea verkossa, urpo =)

Sen voi lukea myös näköispainoksena. Digilehdestä puuttuu mm. mainokset ja sarjakuvat, mutta osa niistä löytyy taas sitten HS:n nettisivuilta.

Vierailija
32/39 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta ihan ruskea voimapaperi ainakin on kierrätettävää, kun ei ole värillisiä kuvia ja liimoja siltä osin.

Vierailija
33/39 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmista...

Vierailija
34/39 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perussanomalehteen (hesari, kauppalehti, yms.) käärittynä.. Tosin jos löytäisi tosi vanhoja sanomalehtiä ja vaikka värjäisi ne kahvilla vanhoiksi, voisi ne olla kivankin näköisiä.

Paras idea tässä ketjussa on musta toi kangas. Voi ostaa jotain jouluista tai joulunväristä yksivärisenä metrimääräisenä kangaskaupasta ja sitten leikata ja huolitella reunat, niin niistähän tulisi paperisia kauniimpia.

Itse harkitsin tota kangasta tänä jouluna, mutta en omista ompelukonetta :( Kierrätän edellisenä jouluna talteen kerätyt ja ostan sitten kaupasta uusia rullia sen verran kun tarvii.. Olen myös paketoinut paperirullan sisällä tulevaan ruskeaan pahvin palaan (se on joku 20cm leveä ohut pahvinpala) -siitä tuli oikein hieno paketti kun käytti kaunista narua somistuksena. Säästän myös kaikki vuoden aikana kertyvät yksiväriset merkittömät pahvilaatikot ja pakkaan niihin. Laitan narun ympärille ja liimaan pari jouluista kuvaa koristeeksi (esim. vanhoista saaduista joulukorteista). Paketti kortit askartelen joulupaperin jämistä ja muista kierrätyspapereista/-pahveista.

Vierailija
35/39 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta se on myös kaikista kauneimman näköstä :). Nauhana yleensä jotain kangasnauhaa ja siitä yksinkertainen rusetti.

En tykkää yhtään niistä värikkäistä lahjapapereista, ne on rumia.

Vierailija
36/39 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sidon ne papaerinaruilla joista askartelen kukkia ja köynnöstä. Siitä tulee ihan nättiä jos valitsee sellaisia sivuja joilla ei ole värikuvia. Kaikki tietävät minkä näköisiä paketteja minulta tulee ja pettyisivät varmaan jos käyttäisin tavallista lahjapaperia.

Vierailija
37/39 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kangaspussit on ja hyvä idea, niitä voi sitten käyttää pyykkipusseina tai muuten

kenkälaatikoista saa kanssa kivoja paketteja, ja niitä voi käyttää säilytykseen.

Vierailija
38/39 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostan kaupasta käärepaperia ja käärin siihen.

Ja taas lämpeni ilmasto -voi voi voi nyyh nyyh nyyh!!!

Vierailija
39/39 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään niistä jouluisista värikkäistä = punaisista lahjapapereista ja haluan sellaisiin kääriä lahjani. Olen sitten ekologinen monessa muussa.

Niistä Pyrollin papereista juuri luin jostain lehdestä, että vaikka onkin kierrätyskelpoista, kaikki paperit kehotetaan laittamaan energia tai sekajätteeseen, kun saajana ei sitä aina tiedä mikä on mitäkin paperia ja jos on teippejä ym...