Kokemuksia, minkä ikäistä lasta ei tarvitse pakottaa tapaamisiin?
Meillä siis tällainen tulossa (pian??) eteen. Lapset kokevat tapaamiset rankoiksi, eikä isä ole koskaan tapaamisten aikana viettänyt aikaa lasten kanssa, on hoidattanut heidät muilla. Matka on pitkä, ja se näkyy lasten koulun käynnissäkin, eli tapaamisviikonlopun jälkeen he ovat väsyneitä ja huonotuulisia.
Isän naisystävät ovat vaihtuneet usein. Viimeisin suhde on kestänyt jo pari vuotta, mutta toisaalta nyt isän perheessä on uusia sisarpuolia, joiden kanssa meidän lapset eivät tunnu tulevan toimeen (en tiedä mistä kiikastaa, isä ei myönnä ongelmia olevan). Lisäksi isä käy herkästi lapsiin käsiksi, on viimeisen 6 kk aikana läimäissyt tai muuten ollut kovakourainen. Herkempi lapsista tuntuu kantavan kaunaa tästä (kysyin asiaa lastensuojelusta, mutta eivät noteeranneet mitenkään!).
Lapset kysyvät nyt, että onko pakko lähteä isälle. Vastaan, että ei mene kauaakaan kun ei enää tarvitse, mutta milloin noin vastata, että enää ei tarvitse? Onko kukaan saanut tähän ongelmaan lastenvalvojien tai perheoikeuden tuomarien kantaa?
Sosiaalitoimi ei useinkaan puutu ainakaan Kuopiossa väkivaltakertomuksiin. Lasten isä syyttänyt minua, (lähivanhempi) väkivaltaiseksi lapsille, mutta sossut eivät edes kysy, onko totta vai ei. He eivät reagoi. Ilmeiseti eivät usko isän väitettä. Mutta en silti hyvksy, että he eivät reagoi, eivät "kuule "noita lausieta joita lapsi joutuu kuuntelemaan. Isä sanoo lapsen aikana noita asioita lapselle (itse olen ollut tapaamisvaihdossa paikalla). Sossu ei tee mitään. Lapsi ei suostu isälle menemään ja sossu todennut, ettei heillä ole tietoa syystä, miksi lapsi ei isälle menisi. Sossut ja tuomarit vain pyörittelevät asioita. Jos lapsi todella vastustaa ja itse lähivanhempna olet kannustanut ja yrittänyt kuskata itse lasta jopa isälle, ottaisin mieluummin uhkasakon äitinä vastaan kuin pakottaisin lapsen tapaamiseen. Lapeslla on vain yksin mielenterveys. Oikeus pakottaa lapsen vaikka poliisin pakkonoudolla tapaamisiin kunnes lapsi on 12. v. Minulla on tästä kokemusta. Tuolla tavalla isä rikkoi viimeisetkin mahdollisuudet lapseensa ts lapsen haluun nähdä edes isäänsä.