Pojan nimeksi tuli Launo, isovanhemmat ei oikein tykänneet. :)
Ei se mitään haittaa tietenkään, mutta eivät olleet isovanhemmat innoissaan meidän toisen lapsemme nimestä. Oli älyttömän vaikea keksiä nimi, mutta tuli se sitten lopulta synnytyslaitoksella esille. Ihana saada antaa nimi, josta me molemmat sitten oikeasti tykätään kovasti, kun kaikki muut ehdotukset olisi olleet toisesta tai molemmista vaan "ihan kiva"-luokkaa.
Arvaan, että täälläkin moni kauhistelee, mutta ei se haittaa. :) Launo Veikko Albert se on, eikä muuksi muutu. Ja vilkutuksia tutuille!
Kommentit (53)
Launonen on pieni mutta mukava kylä :). http://fi.wikipedia.org/wiki/Launonen
Olisi varmaan hieno esitellä että täällä soittaa Launo Launosista.
Kuten joku jo aiemmin kommentoikin, ei lapset toisia nimistä kiusaa! Kyllä kiusaamisen syyt on ihan muualla. Lapset on hyvinkin suvaitsevaisia ja tottuneet vanhempiaan enemmän erilaisuuteen.
Jos lapsia pyydettäisiin nimeämään kymmenen kiusaamisen syytä, olen sataprosenttisen varma, ettei siltä listalta löydy nimiasiaa. Eli kyllä se on vanhemmat, joiden mielestä nimet on kiusaamisen aihe.
Olen viisitoista vuotta tehnyt töitä lasten parissa, tällä hetkellä koulussa, enkä muista kertaakaan kuulleeni kommentointia nimistä pahaan sävyyn. Suun soiton syynä on vaatteet, lihavuus, silmälasit, käytös, erilaiset mielipiteet yms. mutta ei kyllä nimet.
Älkää siis tekään aikuiset tartuttako lapsiinne toisten nimien haukkumista!!
Kuten joku jo aiemmin kommentoikin, ei lapset toisia nimistä kiusaa! Kyllä kiusaamisen syyt on ihan muualla. Lapset on hyvinkin suvaitsevaisia ja tottuneet vanhempiaan enemmän erilaisuuteen.
Jos lapsia pyydettäisiin nimeämään kymmenen kiusaamisen syytä, olen sataprosenttisen varma, ettei siltä listalta löydy nimiasiaa. Eli kyllä se on vanhemmat, joiden mielestä nimet on kiusaamisen aihe.
Olen viisitoista vuotta tehnyt töitä lasten parissa, tällä hetkellä koulussa, enkä muista kertaakaan kuulleeni kommentointia nimistä pahaan sävyyn. Suun soiton syynä on vaatteet, lihavuus, silmälasit, käytös, erilaiset mielipiteet yms. mutta ei kyllä nimet.
Älkää siis tekään aikuiset tartuttako lapsiinne toisten nimien haukkumista!!
Kyllähän jotain nimeä saatetaan hokea, mutta ei se nimi sitä kiusaamista kyllä aloita. Oma nimeni on tavallisista tavallisin, ja silti minua haukuttiin homeeksi ja ties miksi, välttivät kulkemasta vieressä koska muka haisin. En usko, että kukaan luokassa/koulussa olisi osannut sanoa miksi niin tehtiin, se vain lähti jostain jutusta liikkeelle eikä sitä osattu pysäyttää.
Muutenkin ihmeellistä miten jyrkkään sävyyn jotain nimiä kommentoidaan. Eihän ap pyytänyt mielipiteitä, vaikka varmaan ymmärsi niitä ehkä tulevan. mielipiteitä on monenlaisia, nimimakuja on monenlaisia, mutta ehkä voisi sitä sävyä miettiä kirjoittaessaan joskus..
Täytyy sanoa, että hienon ja erittäin harvinaisen nimen valitsitte :)
Satuin liikuskelemaan ympäri internettiä ja löysin tämän sivun ja hyvä niin, koska halusin ottaa kantaa viestiinne. Itse olen kuin myös Launo nimeltäni :D ja ainut laatuani vuodelta 1989. Kaimoja ei juurikaan ole jälkeeni syntynyt...
...niin ja lisäksi voin sanoa, että itseäni ei ole koskaan nimestä kiusattu, ettei sen puoleen tarvitse panikoida. Korjaamaan on monesti joutunut, kun on kuultu Raunoa, Taunoa, Maunoa, Lauria ja jopa Lauhoa...
Mitä parhaimmat onnittelut kaimalta! Olen väestörekisterin nimipalvelua ajoittain tsekkaillutkin, että koska sitä saisi kaiman pitkästä aikaa :)
jo melkein kolmekymppinen, eikä häntä ole koskaan nimen takia kiusattu.
Raikas. Sopii tosiaan kaikenikäisille toisin kuin joku Eetu.
Ja on kalenterissakin ymmärtääkseni. Eino Leino tulee mieleen :)
Mistähän ne kiusaavat lapset oppivat oikein vaikkapa nimistä kiusaamisen? Olisikohan kotikasvatuksella vaikutusta? Jos kotona päivitellään naapurin Launon nimeä niin totta mooses se tuntuu lapsestakin oudolta ja jopa kiusamisen arvoiselta.
Mitä tulee noihin r-vikoihin niin ainakin omat lapseni ovat kyllä oppineet sanomaan ärrän oikein melko varhain. Enkä näe mitään estettä sille, että Launo oppisi ärrän ihan oikein.
Launosta tulee mieleen lauhkeus ja seesteisyys. Meillä on kohta parivuotias Pentti ja eipä heitäkään (samanikäisiä) ole tullut vielä vastaan. Minäkään en milloinkaan olisi voinut tehdä lapsestani Nicoa/Eetua/Maxia.
ja ihanan suomalainen. Mulla on täällä kaikkien kauhistelema Nico, mutta ehkä se sallitaan av-mammojenkin keskuudessa kun sillä on ikää jo 25 vuotta ja ruotsalainen sukunimi isältään :-D. Ei ole muuten kivaa joka paikassa kuulla kuinka paska nimi ollaan annettu pojalle. Silloin kun hän nimensä sai, ei ollut kovinkaan montaa samannimistä suomenkielistä. Nykyään kai lapsille annetaan kansainvälisyyden nimissä nimiä joissa on vierasperäiset kirjaimet, mutta hölmöltähän se kuulostaa jos sukunimi on Virtanen.
ajattelin, että onpa kauhea nimi. Nyt illan makusteltuani se alkaakin vaikuttaa ihan kivalta. Eikä vähiten siksi, ettei Launoja varmaan ole kolmea samalla luokalla :)
Meidän esikoisen nimeä kehuttiin aikanaan ristiäisissä hyvin vuolaasti. Toisen tytön nimestä kukaan ei sanonut mitään. Oli aika hiljaista ristiäisissä ;D Itse olimme kuitenkin hyvin tyytyväisiä nimeen ja siksi meitä ei asia haitannut, mutta kieltämättä huvitti oikein urakalla. Nimi on hyvin suomalaisen kuuloinen, mutta aika harvinainen. Sitten vuosien jälkeen olemme kuulleet jopa noilta ristiäisvierailta kiitosta kuinka hieno nimi tytöllä on ;)
Tänä päivänäkin tuon keskimmäisen nimi on meistä ehdottomasti paras, ja melkein tunnemme huonoa omaatuntoa, ettei muilla lapsilla ole yhtä "hyviä" nimiä, vaikka nekin on meidän mielestä tosi hyviä ;)
Kai oudommat nimet vain vaativat jonkinlaista sopeutumisaikaa, että alkaa tuntua tutulta...
Veikko sitten on ihan eri stoori, mutta kun ei oo kutsumanimenä niin ihan sama
melkein harmittaa, ettei keksitty Launoa pari kuukautta sitten omaa lasta nimetessä. Hyvä nimi valittiin kyllä, mutta Launo on IHANA!
Juuri sopivan harvinainen, mutta silti perinteinen eikä haittaa, jos on lapsella r-vika :)
Ei nykyään lapsia kiusata nimen perusteella. "Outoja" nimiä on niin paaljon jo pelkästään maahanmuuttajien takia, ettei kukaan enää ihmettele, jos kaikki eivät olekaan Antteja tai Heikkejä.
Onnea ihanalle Launolle ihanasta nimestä :)