Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä teinien sopulimainen pukeutuminen johtuu?

Vierailija
14.08.2026 |

Huomasin tänään, että ainakin tässä kaupungissa näin koulujen alettua teinien uusi "univormu" näyttää olevan kokomusta pukeutuminen. Melkein kaikilla vastaantulevilla nuorilla oli päällä aika samannäköiset mustat housut, jotkin joogahousujen tapaiset, ja musta paita. Kesällä tätä pukeutumista ei vielä tullut vastaan, vaan tämä "pukukoodi" alkoi näköjään heti kun koulut alkoivat.

Muistan viime syksynä kiinnittäneeni huomiota, että melkein kaikilla teinitytöillä oli samanlaiset vaaleat leveälahkeiset farkut. Nyt tosin huomasin, että myös pojilla oli kokomustat vaatteet päällä.

Mistä tämä äärimmäinen sopulimaisuus johtuu? Ihmettelin sitä jo silloin, kun olin itse teini, vaikka silloin (2000-luvun alussa) oli sentään vähän enemmän vaihtelua, ainakin jos luokkakuvia on uskominen.

Ihmettelen myös sitä, että MIKSI ajatus koulupuvuista aina tuomitaan, kun kerran 99% koululaisista haluaa kuitenkin näyttää täysin samalta kuin muut koulukaverinsa? Helpointa se koulupuku olisi kaikille.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas sanoisin että nyt teinit pukeutuvat vaihtelevammin kuin ehkä ikinä aikaisemmin. Minun teini-iässäni (noin v. 2005 ->) kaikilla oli musta nahkatakki, tummat suorat hiukset ja valkoiset farkut. Ihan kaikilla, siis näin esimerkkinä.

Vierailija
2/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä iässä helposti pelottaa erottua joukosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoriso on täysin markkinavoimien hallinnassa. Tuskin on enää ainottakaan omalla päällä ajattelevaa liikkeessä.

Koko elämä on "tämä trendaa nyt" roskan perässä juoksemista, koska some käskee.

Vierailija
4/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoriso on täysin markkinavoimien hallinnassa. Tuskin on enää ainottakaan omalla päällä ajattelevaa liikkeessä.

Ennenkö ei sitten juostu trendien perässä? Muistaakseni sitä varten oli jopa useita  paperilehtijulkaisuja joissa näitä trendejä jaettiin nuorisolle televisiomainoksista puhumattakaan. Esimerkiksi 50-luvulla ei ollut mitään tyylin ja pukeutumisen yhteneväisyyttä nuorisolla? Vai oliko se silloin parempaa kun se oli ennen ja vain nykynuorison trendit ovat huonoja?

Vierailija
5/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nykynuoriso?? Oma nuoruuteni oli ysärillä ja kaikilla oli ne samat purjehduskengät ja Levikset :D. 

Vierailija
6/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko itsetunto, kiitos aktiivisen somettamisen vauvasta lähtien.

Vierailija
7/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on aina ollut, turha muuta väittää. Koko mustaa kyllä käyttää aikuisetkin joten ei mitään uutta auringon alla 

Vierailija
8/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä iässä helposti pelottaa erottua joukosta.

Silloin myös suljetaan helposti ulkopuolelle, jos ei ole oikeita vaatteita.

Vierailija
9/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit haluavat kuulua joukkoon. Erottumisesta rankaistaan. Niin simppeliä se on.

Vierailija
10/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas sanoisin että nyt teinit pukeutuvat vaihtelevammin kuin ehkä ikinä aikaisemmin. Minun teini-iässäni (noin v. 2005 ->) kaikilla oli musta nahkatakki, tummat suorat hiukset ja valkoiset farkut. Ihan kaikilla, siis näin esimerkkinä.

80- luvulla oli kaikilla ensin Lewis 501 ja sitten tuli kivipestyt farkut. Piti olla neonvärinen takki jossa oli isolla se club a merkki 

Vierailija
11/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ja teininä ihminen on psykoosissa, sellaisessa automaattitilassa, jossa vaistot ohjaavat käytöstä järjen sijaan. Tuloksena on laumakäyttäytyminen mikä on eläimille tyypillistä.

Vierailija
12/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa edelleen olla myös aika paikkakunta- ja koulukohtaista, miltä kaikkien kuuluu näyttää. 

Vierailija
13/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai nykynuoriso?? Oma nuoruuteni oli ysärillä ja kaikilla oli ne samat purjehduskengät ja Levikset :D. 

Vain niillä lampailla. 

Vierailija
14/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on aina ollut, turha muuta väittää. Koko mustaa kyllä käyttää aikuisetkin joten ei mitään uutta auringon alla 

Onhan niin toki ollut aina. Tai ainakin jo 2000-luvun alussa nuoret pukeutuivat hyvin samankaltaisesti kuin muut ikätoverinsa. Sen jälkeen olen huomannut kaikenlaisia trendejä, jotka leviävät säännöllisesti kuin kulovalkean tavoin. Jossain vaiheessa melkein kaikilla vastaantulijoilla oli Reinot jalassa. Jossain vaiheessa se oli se pipo, jossa luki Svea. Joskus olin hämilläni, kun olin bussissa, joka tuli täyteen koululaisia/lukiolaisia, joilla oli ihan kaikilla sama parkatakki päällä. Ja niin edelleen.

Mutta se nyt on ihan faktaa, että nykyään trendien sykli on ensinnäkin nopeampi kuin koskaan, ja ne leviävät tehokkaammin somen ansiosta.

Vierailija
15/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joo! Ihan saman asian huomioin tänään kun ajettiin tuosta koulun ohi. Kaikilla teineillä kokomusta väljä "uniformu". Hiuksetkin samalla lailla. 

Vierailija
16/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa edelleen olla myös aika paikkakunta- ja koulukohtaista, miltä kaikkien kuuluu näyttää. 

Totta kai. En tiedä, onko tuota kokomustaa pukeutumista nyt muualla tässä määrin, mutta huvitti vain, kun se levisi näin räjähtämällä heti koulujen alettua.

Ei mustat housut + mustat paita mikään epätavallinen näky tietenkään ole ikinä ollut, mutta jos jossain seisoo 30 nuorta odottamassa bussia, ja kaikilla on samanlaiset mustat housut ja musta paita, niin kyllähän sen nyt huomaa että okei, näköjään jokin back to school -trendi meneillään.

Vierailija
17/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trendit kiertää ja aina nuoriso on seurannut muotia ja trendejä. 

Äitiäni ja minua hymyilytti kun mun teinityttäret käyttävät farkkuja, joissa on levenevät ylipitkät lahkeet. Äidilläni oli sellaiset 70-luvulla ja mulla 90-luvulla. 

Vierailija
18/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yhden, jolla oli ruskea huppari! Uuuh miten rohkeaa! Muilla oli musta ja jokunen harmaakin oli. 

Vierailija
19/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille on vain markkinoitu useampia vaihtoehtoja joten voivat valita millaiseen sopulilaumaan kuuluvat. Nuorten "yksilöllinen" pukeutuminen on käytännössä jostain mallistosta valittu ja samanlaisia "uniikkeja" lumihiutaleita on laumoittain.

Vierailija
20/28 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on sosiaalinen eläin.

Nuoruusikään kuuluu vanhemmista irroittautuminen ja haetaan mihin ryhmään nyt kuulutaan.

Ei mitään uutta auringon alla.

-yxacca 70-luvun nuori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi