millaisia oireita teillä on ollut välilevyn tyrasta?
Itselläni epäilys moisesta, löytyykö kohtalontovereita, miten meni ohi?
Kommentit (11)
Vihlonta vasemmassa pakarassa ja jalassa, puutumista jalassa. Vihlonta on tosi "kokonaisvaltaista", ts. jos tilanne on pahana, millinkin liikautus jalassa tuntuu ihan hirveältä! Pahimmassa vaiheessa ilman muuta kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla, joka tarkistaa, ettei vaarana ole mitään "vakavampaa" ja määrää tarvittavat särky- ja lihasrentoutuslääkkeet. Näillä kun aloittelee, ei siis kannata jäädä kovin pitkäksi aikaa sängyn pohjalle (ts. heti liikkeelle, kun kykenee vihlonnalta), sen jälkeen voi aloittaa kuntoutuksen pikkuhiljaa.
Itse kävin fysioterapiassa, missä selvisi, että tärkeimmät jutut ovat vatsa- ja selkälihasten vahvistaminen. Mulla siis oli epäily tuosta tyrästä. On pysynyt nyt hirmu hyvänä, kun liikun ahkerasti ja harjoitan niitä korsettilihaksia.
Tsemppiä!
sillä erotuksella että olen liikkunut aina aktiiviseti ja on hyvät korsettilihakset mutta treeni ei ole millään tavalla auttanut kipuun. Särkee ihan s***tanasti silloin kun selkä on kipeä ja silloin kun se ei ole kipeä se on silti kipeä. Kestänyt 15 vuotta. Tervetuloa joukkoon.
oireili ensin alaselkä, sitten kipu alkoi heijastua oikeaan jalkaan. Jalka puutui tosi pahasti ja kävely oli välillä tosi vaikeaa. Aluksi kävin fysioterapiassa mutta kun tilanne vain paheni, siirryin lääkärille. Lopulta selkä kuvattiin ja löytyi tosi iso tyrä. Fysioterapiaa jatkettiin, mutta lopulta päädyin leikkauspöydälle. Hetkittäisiä oireiluja lukuun ottamatta selkä parani varsin hyvin, vaikken viime vuosina ole pahemmin lihaksistani pitänyt huolta. Nyt on menossa jo kolmas raskaus leikkauksen jälkeen, eikä kummosempia oireiluja ole ollut.
sillä erotuksella että olen liikkunut aina aktiiviseti ja on hyvät korsettilihakset mutta treeni ei ole millään tavalla auttanut kipuun. Särkee ihan s***tanasti silloin kun selkä on kipeä ja silloin kun se ei ole kipeä se on silti kipeä. Kestänyt 15 vuotta. Tervetuloa joukkoon.
mikään taikasana, vaikka lääkärit niin väittävät. Auttaa tietenkin omaan elämänlaatuun. Mutta on aika turhauttavaa kun hoetaan aina, että ne syvät lihakset niin maailma parantuu.
Tervetuloa joukkoon. Minullakin samaa vaivaa ollut n. 20 vuotta.
te kenellä on jatkunut pidempään niin miten pahoja oireita teillä on ja kuinka usein?
Itselläni selkä vaivaa nykyään päivittäin ja liikkuminen pahentaa asiaa! Oon vain kierinyt pitkin lattioita ja itkenyt kun sattuu! Kävin eilen ekaa kertaa lääkärissä eikä hän puhunut mitään fysioterapiasta vaan laittoi lähetteen mangneettikuviin. En oikeasti kestä tätä särkyä enää pitkään.
- kunnon kipulääkkeet ja riittävän paljon: buranaakin saa ottaa 6-8 tablettia päivässä
- kylmäpakkaus selkään
- lepoasento: selinmakuulle lattialle, polvet sängyn päälle niin että polvessa ja lonkassa 90 asteen kulma
- toinen helpottava asento (riippuu tosin siitä mihin suuntaan pullistuma on) on selän pyöristys makuullaan niin että ottaa jalkateristä kiinni "sikiöasennossa"
- kunnon kipulääkkeet ja riittävän paljon: buranaakin saa ottaa 6-8 tablettia päivässä
näitä on tullut syötyäkin
- kylmäpakkaus selkään pahentaa kipua!!- lepoasento: selinmakuulle lattialle, polvet sängyn päälle niin että polvessa ja lonkassa 90 asteen kulma auttaa hetkeksi, mutta en pääse ylös lattialta kuin "kierimällä"- toinen helpottava asento (riippuu tosin siitä mihin suuntaan pullistuma on) on selän pyöristys makuullaan niin että ottaa jalkateristä kiinni "sikiöasennossa"
EN USKALLA KOKEILLA-
mikään taikasana, vaikka lääkärit niin väittävät. Auttaa tietenkin omaan elämänlaatuun. Mutta on aika turhauttavaa kun hoetaan aina, että ne syvät lihakset niin maailma parantuu.
Tervetuloa joukkoon. Minullakin samaa vaivaa ollut n. 20 vuotta.
Ei siitä haittakaan voi olla! Sitten kun kykenee, on hyvä lähteä liikkeelle ja kuntoutumaan. Mulle väläyteltiin myös leikkausta, mutta halusin ehdottomasti kokeilla ensin kuntoutumista liikunnan avulla. Mulla se auttoi, jollain toisella ehkä ei. Mutta kuten sanoin, voi sitä ainakin kokeilla.
Lisäksi lääkäri sanoi leikkauksista, että niitä ei kovin mielellään ja herkästi lähdetä tekemään, sillä leikkauksesta syntyvä arpikudos siellä välilevyissä saattaa tehdä myöhemmin samat oireet...
Ja ap:lle ei ole sitä fysioterapiaa tarjottu varmaan sen vuoksi, koska sulla on se "kipeä vaihe" meneillään - ei sen aikana oikein pysty mitään fysioterapialiikkeitä tekemään (=mulla ainakin ne olivat rankkaa liikuntaa).
Mutta edelleen - tsemppiä!
T. joku aikaisempi, en muista numeroa.
mä vedin melkein puoli vuotta panacodeja "kourakaupalla", max.8 päivässä. Lisäksi söin arcoxiaa(?). Mutta eipä niistäkään suurta apua ollut... T.5
"kärsinyt" tästä kohta vuoden...
Miten teillä päädyttiin leikkaukseen?
ap
oo kohtalon tovereita?