Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä ateisteja, jotka ahdistuvat uskonnollisista viittauksista

Vierailija
26.11.2010 |

Vähän huono otsikko, mutta tarkoitukseni on siis se, etten ymmärrä uskonnottomia, jotka pitävät kovaa meteliä siitä etteivät voi osallistua mihinkään missä mainitaan jeesus, jumala tai jotain muuta uskontoon viittaavaa. Vaikkei itse usko pätkääkään, niin eikö asiaan voi silti suhtautua ns. kulttuuriselta kannalta, eli tutustua asiaan johon suuri enemmistö Suomessa uskoo. En usko että lapsellekaan on haitaksi tutustua ja tietää perusasiat esim. kristinuskosta, jolla on kuitenkin yhteiskunnassamme iso merkitys ja johon moni muu asia yhteiskunnassamme perustuu.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka pedofiilien kokoukseen? Laulaa pelkästään kommunistisia lauluja työpaikan pikkujouluissa? Pitää suomileijona-korua jonka sait lahjaksi? Koruhan se vaan on.

Vierailija
2/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita paremmin eli ateistit nimenomaan ovat asiaan perehtyneet. Ja suuri enemmistö tuskin Suomessa oikeasti uskoo, kunhan vaan tavan vuoksi "uskovat".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kohdalla olen tiukempi. En päästä häntä esim. päiväkodin kanssa joulukirkkoon. Haluan itse olla kuulemassa ja valvomassa mitä lapselle siellä aiheesta selitetään.

Olemme käyneet muksun kanssa kirkossa, olen kertonut että osa uskoo jumalaan ja osa ei. Kukaan ei tiedä mikä on ihan totta, että onko jumalaa olemassa vai ei.

Perusasiat kristinuskosta tulee kyllä esiin viimeistään koulussa esim. ET-opetuksessa.

Vierailija
4/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka pedofiilien kokoukseen? Laulaa pelkästään kommunistisia lauluja työpaikan pikkujouluissa? Pitää suomileijona-korua jonka sait lahjaksi? Koruhan se vaan on.

Rikollista toimintaa voi tuskin verrata kristinuskoon. Ja ei, en pitäisi leijona-korua koska se on ruma ja mauton, mutta toki voisin tutustua korun taustaan ja kenties kysellä korun antajalta että miksi valitsit juuri tämän korun ja mitä se sulle edustaa.

Vierailija
5/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita paremmin eli ateistit nimenomaan ovat asiaan perehtyneet. Ja suuri enemmistö tuskin Suomessa oikeasti uskoo, kunhan vaan tavan vuoksi "uskovat".

että ateistit tuntevat kristinuskon "muita paremmin". Mua kiinnostaisi tietää, mistä tällaisen tilaston löytäisi? Odotan vastausta, kiitos etukäteen.

Vierailija
6/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010092812421076_ul.shtml

Tämä tosin USA:sta

Muistaakseni Suomessakin on tehty vastaava samankaltaisin tuloksin, mutta en näin äkkiseltään löytänyt linkkiä.

Vierailija
7/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit ap, että: "eikö asiaan voi silti suhtautua ns. kulttuuriselta kannalta, eli tutustua asiaan". Minut on kastettu, olen käynyt riparin. Erosin kirkosta joskus parikymppisenä, kohdallani ei ole kyse mistään "tutustumisen" tarpeesta.

Ensinnäkin minua ärsyttää uskonnon tuputtaminen ja "Jumalan siunausta" -toivotukset ja ulkoa ladellut raamatun lauseet ym. Lisäksi ärsyttää uskovaisten tekopyhyys, puhutaan yhtä ja tehdään toista sekä kirkon suvaitsemattomuus.

Kolmannekseen minulle tulee myötähäpeän tunne uskovaisten kanssa ollessani. Lähinnä alkaa naurattamaan ja ajattelen mielessäni, että kuinka joku voikin olla uskossaan noin tyhmä.

Löytyyhän näitä asioita...

Vierailija
8/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ateistien ajatuksista hypi seinille, mietin vaan, mihin he elämässään turvaavat. Itselleni kristillisyys on osa arkielämää, en mikään kirkkokävijä ole.

Vierailija
9/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin kyseessä olevan jonkinlaisen sellaisen tutkimuksen, jossa olisi väitetty uskossa olevien uskovaisten tietävän vähemmän kristinuskosta, kuin ateistit, mutta kyse ei ollutkaan siis siitä.

t.6

Vierailija
10/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit ap, että: "eikö asiaan voi silti suhtautua ns. kulttuuriselta kannalta, eli tutustua asiaan". Minut on kastettu, olen käynyt riparin. Erosin kirkosta joskus parikymppisenä, kohdallani ei ole kyse mistään "tutustumisen" tarpeesta.

Ensinnäkin minua ärsyttää uskonnon tuputtaminen ja "Jumalan siunausta" -toivotukset ja ulkoa ladellut raamatun lauseet ym. Lisäksi ärsyttää uskovaisten tekopyhyys, puhutaan yhtä ja tehdään toista sekä kirkon suvaitsemattomuus.

Kolmannekseen minulle tulee myötähäpeän tunne uskovaisten kanssa ollessani. Lähinnä alkaa naurattamaan ja ajattelen mielessäni, että kuinka joku voikin olla uskossaan noin tyhmä.

Löytyyhän näitä asioita...

En tarkoittanutkaan että aikuisen tarvitsis enää erityisemmin tutustua, onhan se uskonto jo aikuisiällä tarpeeksi tuttua jos on saanut osallistua normaalisti koulun joulujuhliin ja käynyt vaikka sukulaisten kirkkohäissä - niissähän se uskonto opitaan. Ja se, että tuntee esim. isä meidän -rukouksen tai tietää miksi Suomessa vietetään vaikka pyhäinpäivää, ei tee ihmistä uskovaiseksi. Mäkin vähän säälin tosiuskovia, jotka pohjaa ajattelunsa pelkästään raamatun pohjalle, mutta kyllä mun silti kulttuurisesti ja tässä yhteiskunnassa asuvana ihmisenä on hyvä tietää, että on olemassa tällainen kirja ja sieltä poimittuja juttuja tulee esille mitä erilaisimmissa tilanteissa.

Vierailija
11/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ateistien ajatuksista hypi seinille, mietin vaan, mihin he elämässään turvaavat. Itselleni kristillisyys on osa arkielämää, en mikään kirkkokävijä ole.

Uskottelet itsellesi, että joku aktiivisesti estää kaiken pahan tapahtumista juuri sinulle (vaikka miljardeille muille kyllä tapahtuu mitä kauheimpia asioita koko ajan)?

Vierailija
12/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynyt uskontotunnit jne.

nykyään olen ateisti. en vain näe mitään syytä uskoa.

tunnen kristinuskon. tunnen Suomen kansan perinteiset tavat (olen jopa aihetta opiskellut yliopistossa).

ei virsien veisaaminen ja saarnan kuuntelu tuo minulle mitään. ei anna mitään. ahdistaa lähinnä, se että ihminen pakotetaan tiettyyn kristilliseen muottiin. en päästä lapsiani kaikenlaisiin siunaustilaisuuksiin, joita meillä päin koulussa harrastetaan. en usko että tekee hyvää lapselle opettaa, että jotkut sadut ovatkin totta.

mielestäni tilannetta voisi verrata siihen, että kristitty uskovainen pakotettaisiin osallistumaan islamilaisten ramadaniin, rukoilemaan viidesti päivässä kohti Mekkaa, lukemaan koraania jne. ihan vain kulttuuriin tutustumismielessä niin töissä, koulussa kuin kaikissa julkisissa tilaisuuksissa.

Vierailija
13/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysellä korun antajalta että miksi valitsit juuri tämän korun ja mitä se sulle edustaa.

eikä tutustua joka juhlissa luterilaisuuteen, hyvänen aika! Ihan saman aivopesuprosessinhan minäkin olen läpikäynyt kuin muutkin, ei vain purrut samalla lailla. Ja ärsyttää kun jossain juhlissa minun nimissäni puhutaan ihan höpöjä, niin kuin kaikki kuulijat ottaisivat höpöjutut tosiassaan. Etpä sinäkään suostu pitämään kaverisi mieliksi mautonta korua, vaikka sehän on vaan metallinpala, miksi sitä pitäisi karsastaa?

Vierailija
14/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysellä korun antajalta että miksi valitsit juuri tämän korun ja mitä se sulle edustaa.

eikä tutustua joka juhlissa luterilaisuuteen, hyvänen aika! Ihan saman aivopesuprosessinhan minäkin olen läpikäynyt kuin muutkin, ei vain purrut samalla lailla. Ja ärsyttää kun jossain juhlissa minun nimissäni puhutaan ihan höpöjä, niin kuin kaikki kuulijat ottaisivat höpöjutut tosiassaan. Etpä sinäkään suostu pitämään kaverisi mieliksi mautonta korua, vaikka sehän on vaan metallinpala, miksi sitä pitäisi karsastaa?

Vierailija
15/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja arvosteltu valinnoista. Kai käy ketuttamaan.

Uskonnollisissa yhteisöissä elää usein vahva käsitys, että oma tapa uskoa on ainoa oikea ja muidenkin olisi syytä uskoa juuri samoin. Yhteisön jäsenet ajattelevat, että ulkopuolisten ihmisten elämä on vailla päämäärää ja johtaa kadotukseen. Sellaisen ilmapiirin vallitessa kiusaus levittää omaa uskoa keinoja kaihtamatta voi käydä liian suureksi.

Vierailija
16/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[En mä sitä korua heittäisi päin antajan kasvojakaan

Sinä et halua pitää korua joka ei vastaa sun arvomaailmaa, ateisti ei halua että kaikki juhlat on automaattisesti täynnä puhetta jotka ei vastaa osan kuulijoista arvomaailmaa perustavaa laatua olevalla tavalla. Jos juhlat on neutraaleja, ei ateistikaan mene sinne eteen ja rupea uskontoa solvaamaan, mihin tuota päin kasvoja heittämistä voisi verrata.

Vierailija
17/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yritä selittää niitä totena. Mulle molemmat näistä tarinoista on yhtä tosia. Sinä hermostuisit, jos lapsellesi selitettäisiin tota toista tarinaa joka juhlissa.

Ensimmäisessä osassa Jumala luo maailman seuraavissa vaiheissa:

• Ensimmäisenä päivänä hän loi valon

• Toisena päivänä hän loi taivaan

• Kolmantena päivänä hän erotti maan vesistä sekä loi kasvit

• Neljäntenä päivänä hän loi auringon, kuun ja tähdet

• Viidentenä päivänä hän loi meren elävät ja linnut

• Kuudentena päivänä hän loi maaeläimet, sekä miehen ja naisen

• Seitsemäntenä päivänä, sapattina, Jumala lepäsi ja pyhitti päivän lepopäiväksi

Hän on jumalatar joka on samaan aikaan paradoksaalisesti näkymätön ja vaaleanpunainen. Koska jumalatarta ei voida nähdä, on hänen oltava näkymätön. Näkymättömyydestä johtuen ei näkymättömään yksisarviseen uskovien mielestä voida myöskään todistaa etteikö häntä olisi olemassa, ja koska Vaaleanpunaista näkymätöntä yksisarvista ei voida todistaa olemattomaksi, hänen on siis kyseiseen olentoon uskovien mielestä oltava olemassa. Vaikka jumalatarta ei voida nähdä, hänen uskotaan olevan vaaleanpunainen. Vaaleanpunaista väriäkään ei voida ajatuksen kannattajien mielestä todistaa vääräksi koska häntä ei voida nähdä.

Vierailija
18/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai hyödyllinen. Siksi en itse yleensä ainakaan viittaa tuollaisiin tutkimuksiin.

Mutta mututuntumalla minäkin sanon, että ateisti tietää keskimäärin kristinuskosta enemmän asioita kuin tapakristitty.

Uskova kristitty on sitten asia erikseen.

Itse ateistina/satanistina tulin palkituksi seurakunnan taholta kirjoittaessani aikanaan yo-kirjoituksissa kaupungin korkeimman pistemäärän reaalin ev.lut. -kysymyksissä :-)

Vierailija
19/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tarvetta turvautua ainakaan mihinkään satuihin tai yliluonnolliseen. Miksi edes pitäisi olla jotain, mihin "turvata"?

Eri asia on se, mikä merkitys elämässäni on läheisilläni, perheelläni ja ystävilläni.

En siedä esim. lausuntoja "Jumalan tiet ovat tutkimattomat", minulle tapahtuvat asiat ovat "osa Jumalan suurta suunnitelmaa", "Jumala ei anna suurempaa taakkaa kannettavaksi, kuin jaksan kantaa" -tyyliin. Kaikkea soopaa.

Vierailija
20/30 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynyt uskontotunnit jne.

nykyään olen ateisti. en vain näe mitään syytä uskoa.

tunnen kristinuskon. tunnen Suomen kansan perinteiset tavat (olen jopa aihetta opiskellut yliopistossa).

ei virsien veisaaminen ja saarnan kuuntelu tuo minulle mitään. ei anna mitään. ahdistaa lähinnä, se että ihminen pakotetaan tiettyyn kristilliseen muottiin. en päästä lapsiani kaikenlaisiin siunaustilaisuuksiin, joita meillä päin koulussa harrastetaan. en usko että tekee hyvää lapselle opettaa, että jotkut sadut ovatkin totta.

mielestäni tilannetta voisi verrata siihen, että kristitty uskovainen pakotettaisiin osallistumaan islamilaisten ramadaniin, rukoilemaan viidesti päivässä kohti Mekkaa, lukemaan koraania jne. ihan vain kulttuuriin tutustumismielessä niin töissä, koulussa kuin kaikissa julkisissa tilaisuuksissa.

Muista sitten opettaa nyo kaikki asiat lapsellesikin että hän saa tehdä päätöksen iahn itse sitten aikuisena. On väärin opettaa lapselle ettei mitään hyvää ja pahaa ole olemassa. Siinä kasvatetaan vain rikollisia jotka säälittä voivat tappaa muita ku millään ei ole mitään väliä. Uskonto nimenomaan suojaa ihmistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi