Silmätulehdus, pitääkö mennä lääkäriin??
7v lapsella silmät tulehtuneet nyt kolmatta päivää, rähmivät jonkun verran, ovat punottavat ja vetiset. Ollaan putsattu niitä keitetyllä vedellä.
On tainnut tarttua pikkuveljeen. Mutta siis, koska silmatulehdus vaatii lääkärin hoitoa?
Kommentit (9)
ei tartuta toisiin. Nyt on siis tartuttanut pikkuveljen. Toivottavasti ei ole ollut koulussa, tarttuu tosi helposti. Pikkuveli myös lääkäriin.
lääkäriin, kun kotihoidosta huolimatta rähmii...itse just hoitelen puolivuotiaan rähmivää silmää keitetyllä vedellä, ei punoita ja rähmä harmahtavaa...
vaan antibioteilla.
Joskus flunssaan liittyy silmätulehdusmaisia oireita jotka paranevat itsestään. Mutta silloin ei tartuta muihin silmätulehdusta vaan flunssan.
Silmätulehdus tarttuu erittäin herkästi, joten menisin pian lääkäriin.
ja pikkuveli ei mennyt hoitoon tänään kun aamulla oli silmäkulmat rähmässä. Netin ohjeistukset on niin epäselviä ja moninaisia ettei aina tiedä mitä pitäsi tehdä. Lääkäriin siis. Kiitoksia avusta..
jos ei muutaman päivän kotihoidolla parane tai jos pahenee (alkaa punoittaa enemmän, särkeä tm), silloin on aiheellista aloittaa silmätipat. En muista koska olisin omien lasteni silmätulehduksia hoitanut antibiooteilla. Suurin osa noista on viruksen aiheuttamia, ei niihin silloin antibiootti auta. Ja vaikka olisi bakteerikin, suurin osa paranee itsekseen.
T. lääkäri
joka aiheuttaa silmien punoitusta ja rähmimistä. Itse käytin tytön lääkärissä kun alkoi valitella kipua silmissä. Lääkäri kirjoitti antibioottitipat, sanoi kyllä että todennäköisesti menee ohi itsekseenkin mutta tipat nopeuttavat paranemista. On vaikea erottaa onko kyseessä siis bakteerin vai viruksen aiheuttama oire.
jos ei muutaman päivän kotihoidolla parane tai jos pahenee (alkaa punoittaa enemmän, särkeä tm), silloin on aiheellista aloittaa silmätipat. En muista koska olisin omien lasteni silmätulehduksia hoitanut antibiooteilla. Suurin osa noista on viruksen aiheuttamia, ei niihin silloin antibiootti auta. Ja vaikka olisi bakteerikin, suurin osa paranee itsekseen. T. lääkäri
mutta etenkin jos on kyseessa adenovirus, joka on aarimmaisen tarttuva ja voi kestaa viikkoja, kannattaa pitaa lapsi kotona (meilla laakari maarasi lapsen kotiin, ei saanut menna tarhaan) ettei tartu muihin. Ja JOS se tulehdus ei ota parantuakseen, niin parin viikon paasta kannattaa menna ihan silmalaakarille, adenovirus nimittain joskus rakentaa silman pinnalle kalvon, joka on silmalaakarin poistettava (joskus useammankin kerran), muuten silma ei paase paranemaan.
T: runsaasti kokemusta adenoviruksesta useammalta perheenjasenelta viime vuodelta
(yhtä kertaa lukuunottamatta) oire korvatulehduksesta ja myöhemmin poskiontelontulehduksesta. Ekaa poskiontelutehdusta ei meinattu uskoa, koska lapsi oli alle 5 v. Silmatulehdus palasi heti kun lääkitys loppui. Lopulta otettiin röntgen ja tulehdus löytyi. Korvatulehduskin aiheutti liimakorvan, joten kyllä veisin lapsen lääkäriin, tilannetta kannattaa ainakin seurata, vaikkei antibiootteja söisikään.
Mä en viitsi lasta kiusata, itsekin olen kärsinyt silmätulehduksista.
Joten lääkäriin!