Miksi te, jotka ette usko Jumalaan ja Jeesukseen, vietätte joulua?
Kommentit (34)
Tutkija: Jeesus syntyi kesäkuussa
Tiistai 9.12.2008 klo 22.10
Tähtitieteilijä arvioi hetken, jolloin Betlehemin yllä loisti kirkas tähti.
Australialainen tähtitieteilijä Dave Reneke on selvittänyt taivaankappaleiden reittejä kartoittavalla tietokone-ohjelmalla, miltä Israelin tähtitaivas näytti 2 000 vuotta sitten.
Reneke havaitsi, että 17. kesäkuuta vuonna 2 ennen ajanlaskun alkua, oli taivaalla ollut suuri Venus- ja Jupiter-planeetoiden aiheuttama yhtenäinen valo. Tutkija uskoo, että kyseessä oli Raamatussa mainittu Betlehemin tähti, jonka väitettiin opastaneen Itämaan tietäjät syntyneen Jeesus-lapsen luo.
- Ei ole toista selitystä, joka olisi yhtä lähellä niitä tietoja, joita meitä on kyseisestä ajasta, Reneke sanoi The Daily Telegraph -lehdelle.
Useimpien tutkijoiden arviot galilealaisen juutalaisen, Jeesuksen
Siihen on vaan aikojen saatossa sekoittunut seka pakanalliset perinteet ja kristillinen usko!
Voisi kysyä, että miksi teillä käy joulupukki, jos vietätte joulua uskonnollisena? Joulupukki ei tosiaankaan ole peruja kristinuskosta!
Väitän, että useimmissa suomalaisissa perheissä viimeisten muutaman kymmenen vuoden aikana (arviolta 70-luvulta lähtien) joulu on muuttanut merkitystään. Aiemmasta kristillisestä juhlasta on tullut talven, lasten ja perheen yhdessäolon juhla, johon kuuluvat lahjat, joulukuusi ja perinteiset jouluruuat. Juhlan kristillinen merkitys ja sanoma on häipynyt niin taka-alalle, ettei sitä enää ajatella kristillisenä juhlana.
Kristityt tunkivat oman juhlansa aikoinaan pakanajuhlan päälle ja nyt kaupallisuus ja maallistuneisuus työntää jessen pois joulunvietosta. Näin se kehitys kehittyy.
mun piparin syömisen, piparkakkutalon ja kinkun omimalla nämäkin bileet. Aika itsekästä! Kristityt kun eivät ole suvaitsevaisia...
no ei hätää, mut voi aina toivottaa helvettiin... se vasta reilua onkin.
siinä missä joulupukkikin. Satuhahmo jota vietetään sydäntalven juhlana. Meidän ateistilapset laulavat hoosiannaa ja petteripunakuonoa sittenkin, kun eivät enää satuihin usko, mutta joulupukkiin meillä on pääsääntöisesti uskottu pidempään kuin Jeesukseen; onhan joulupukista sentään näyttöä (mistä ne lahjat sitten tulisivat? ihmetteli kuusvuotiaamme).
Uskon vakaasti, että pohjolan talvea ei kestä ilman valonjuhlaa. Uskonnot saattavat vaihtua, mutta jossain muodossa talvijuhla hyvin todennäköisesti on ikuinen (tai niin ikuinen kuin ihminen).
Lisäksi täytyy muistaa, että kristillinen joulu on osa minunkin kulttuuriperintöäni,sitä en kiellä enkä tahdo kieltää. Esi-isäni ovat uskineet väinämöisiin ja jeesuksin, se on osa minua, vaikka minä jumalaton olenkin.
vanhempani ovat aina kuuluneet kirkkoon, minut on kastettu jne mutta Jeesuksella ja Jumalalla ei ole ikinä ollut mitään tekemistä joulunvieton kanssa vaikka sitä on aina vietetty. Ei mulle ole nykyisin joululla mitään muuta merkitystä kuin ruoka ja loma, jollain porkkanalaatikolla ei lie alunperinkään mitään tekemistä Jeesuksen kanssa.
Siellä nimittäin ei näemmä sanota halaistua sanakaan joulun ja muiden juhlien alkuperästä! Vaan silmät kirkkaina väitetään, että kyseessä on vain ja ainoastaan kristillinen juhla.
Ja uskonnonopetusko muka tunnustuksetonta?!
Kyllä uskonnontunnilla opetetaan myös uskontojen historiaa. Kaikki tietää että joulu on alunperin juutalaisten juhlapyhä ja kristinuskoon on ollut helppo ottaa muista uskonnoista juhlapäivät ja antaa niille kristillinen merkitys. entäs sitten. Kaikki tietää tuon niin mitä siitä. Eihän mikään uskonto ole totta ja kaikki uskonnot on ihmistenh keksimiä mutta entä sitten. Ei ateismikaan ole totta.
Sitä vietettiin Suomessa jo pitkään ennen kristinuskon tuloa. Se on tällä hetkellä ainakin meille sellainen ihana keskitalven rauhoittumisen juhla missä nautitaan perheen kesken mukavasta joulun tunnelmasta tonttuineen, ruokineen ja kynttilöineen eikä siihen Jeesusta tai Jumalaa tarvita.
ja ne verot kerättiin kesällä.
Pakanat juhlivat railakkaasti keskellä talven pimeyttä suurta juhlaansa, eikä kirkko voinut tietenkään hyväksyä tätä "väärien jumalien" juhlaa. Sen vuoksi siihen sijoitettiin jeesuksen syntymä.
Ja tiedoksi että itse koen kristinuskon ihan ok juttuna. Antaa monille kaipaamaansa turvaa. Lapsillenikin kerron että mummi meni taivaaseen. Näin se on helpompi lapsenkin ottaa vastaan. Kyllä elämän realiteetit tulee ajallaan vastaan. Miksi tehdä elämästä kolkko jos siitä voi tehdä toivorikkaan, iloisen jne.
Suomessa oikesti viettää joulua Jeesuksen syntymän juhlana, kuinka monessa kodissa puhutaan Jeesuksesta? Epäilenpä, että suurimmassa osassa ei näin tehdä. Ei ole tehty minunkaan lapsuudenkodissani, eikä miehen. Eikä tehdä meilläkään niin, vaikka minä ja lapset toistaiseksi kuulumme kirkkoon.
vanhempani ovat aina kuuluneet kirkkoon, minut on kastettu jne mutta Jeesuksella ja Jumalalla ei ole ikinä ollut mitään tekemistä joulunvieton kanssa vaikka sitä on aina vietetty. Ei mulle ole nykyisin joululla mitään muuta merkitystä kuin ruoka ja loma, jollain porkkanalaatikolla ei lie alunperinkään mitään tekemistä Jeesuksen kanssa.
Tällaista kompromissiä on perhe-elämä.
Joutuu joustamaan itsekin ja taipumaan yhdessäoloon ja lahjoihin ja jouluruuan syöntiin.
Eivätkä anna mun ihan joka joulu olla töissäkään.
Siellä nimittäin ei näemmä sanota halaistua sanakaan joulun ja muiden juhlien alkuperästä! Vaan silmät kirkkaina väitetään, että kyseessä on vain ja ainoastaan kristillinen juhla.
Ja uskonnonopetusko muka tunnustuksetonta?!
Kyllä uskonnontunnilla opetetaan myös uskontojen historiaa. Kaikki tietää että joulu on alunperin juutalaisten juhlapyhä...
Joulu on yleinen perhejuhla eri puolilla maailmaa. Kristityt juhlivat joulua Jeesuksen syntymän muistoksi.
Muut ihan vaan sen takia, että kristittyjä vituttais!