Kannattaako viestintää opiskella?
Onko viestintäalan ihmisille töitä vai opiskelenko itseni suohon...
Kommentit (16)
Humanisti tässä yrittää keksiä järkevää sivuainetta...
Kaikki mikä liittyy kauppatieteisiin (paitsi ehkä markkinointi), esim. laskentatoimi, hallintotieteet, kaikki mikä kuulostaa tylsältä ja kuivalta.
Ja juurikin tuo kaupallinen puoli on EVVK..
ap
Joten suomen kieli on poissa. Se oli alkuperäinen ajatukseni miksi pääaineeni valitsin, mutta kokemus opetti ettei se tie ole minun.
Ja juurikin tuo kaupallinen puoli on EVVK..
ap
mäkin olen humanisti joka kohta valmistuu ja kaduttaa että luin vain itselleni helppoja aineita, eli kieliä, sitten oli pakko lukea pedagogisetkin että olisi joku ammatti..mullekin sanottiin että kannattaa lukea jotain kovaa alaa, en uskonut. Se on sitten alettava lukea niitä nyt koska en kuitenkaan opettajana halua lopun ikääni olla. Opiskelin muuten viestintää amk:ssa ja niillä ketkä siellä opiskelee on usein ihan mielettömästi tietoa ja taitoa ohjelmista ja laitteista ja tekniikasta jo lapsuuden harrastuksista asti, toisin kuin minulla, joten lopetin sen opiskelun koska en olisi ikinä saanut muita kiinni. Ja viestintää kun opetetaan miljoonassa opistossa, ammattikorkeassa ja yliopistossakin niin aika kova kilpailu siellä on.
Valmistuin viestinnän laitokselta vuonna 2001, ja töitä on riittänyt siitä saakka. Uskon, että viestintätehtävissä on kasvua edelleen, vaikka tuokin on totta, että meitä viestinnän ammattilaisia on 13 tusinassa. Ja lisäksi kaikki alalle muuta kautta etsiytyneet, joilla ei ole koulutusta. Siitä huolimatta sanoisin, että alan asiantuntijoille riittää töitä.
Toinen juttu on sitten se, kuinka pitkään niitä töitä jaksaa tehdä. Kun aloitin työt 9 vuotta sitten, olin hyvin innoissani. Kaikki vaikutti kiinnostavalta, paloin halusta oppia, perheettömänä tein pitkää päivää.
Nykyään tilanne on toinen. Työtehtäväni ovat juuri sellaisia, joista uran alkuvaiheessa haaveilin. Luovaa, korkeatasoista asiantuntijatyötä, johtava asema, vastuuta ja itsenäisyyttä, vaihtelevuutta... Eikä kiinnosta.
Olen ihan kyllästynyt tähän brändien luomiseen ja rakentamiseen, puppugeneraattorina toimimiseen ja hienojen strategioiden, powerpointtien ja milloin minkäkin vääntämiseen. Pitää olla ajan hermolla, elää ja hengittää somea, luoda milloin mistäkin hilavitkuttimesta ainutlaatuinen, kohderyhmälle kertakaikkiaan korvaamaton überhieno tuote tai ei edes tuote vaan jotakin paljon, paljon enemmän... Ottaa globaalit mediat haltuun ja nousta puheenaiheeksi, sillä mikään muu teknologia missään milloinkaan ei ole niin merkittävä, kuin tämä meidän.......... Argh.
En yhtään ihmettele, että moni viestinnän osaaja on vaihtanut alaa. Mietin melkein joka viikko, minkä alan yrityksen voisin pistää pystyyn siten, että olisin itseni ja oman aikani herra ja voisin kerrankin sanoa asiat sen tarkemmin harkitsematta, vilpittömän rehellisesti eikä toimitusjohtajan hyväksymillä tarkaan harkituilla brändiä luovilla ja vahvistavilla sanoilla...
opiskelemaan humanistista alaa!! Se on nyt sit vaan nieltävä...
Onko mitään ideaa opiskella esim. henkilöstöhallintoa tai jotain?
opiskelemaan humanistista alaa!! Se on nyt sit vaan nieltävä...
Onko mitään ideaa opiskella esim. henkilöstöhallintoa tai jotain?
voit ihan hyvin vielä vaihtaa alaa kokonaan, ei tarvitse jumiutua tuohon. Ja kyllähän täällä oli joskus paljon ihmisiä joilla oli tosi hieno työpaikka kirjallisuuden opiskelun takia, mutta eihän se mikään kovin varma ala ole.
Oon 30v. En valmistunut. Oon väärällä alalla työllisyyden kannalta. Rakastan pääainettani, mutta se ei anna leipätyötä siltä osin kun haluaisin.
Huoh. Kai pitää lakata havittelemasta kuuta taivaalta ja tehdä leipänsä eteen edes jotain siedettävää ja nauttia kirjallisuudesta harrastuksena.
masentunut ap
että juu ja ei. Mulla oli viestintä laajahkona sivuaineena. Antoihan se perspektiiviä moniin juttuihin, ja lisäksi tiesin jo parikymppisestä, että media-ala on mun unelmien ala. Monien mutkien kautta sille päädyinkin, vähiten tosin koulutuksen ansiosta.
Mutta ylitarjontaa tosiaan on ihan järjettömästi: yliopistojen lisäksi "media-ammattilaisia" kouluttaa joka ikinen ammattikorkea ja useimmat kansanopistotkin. Lisäksi ala on niin haluttu, että monet aloittelevat opiskelijat ovat valmiita myymään itsensä ihan ilmaisiksi harjoittelijoiksi pelkän työkokemuksen toivossa.
Eli helpon työllistymisen toivossa en viestintää opiskelisi, pikemminkin oman kiinnostuksen vuoksi ja/tai jos se tukee omaa pääainetta (esim. jos kirjallisuuden opiskelija aikoo kustannustoimittajaksi, viestinnästä voi olla hyötyä).
Järkevistä sivuaineista tuli mieleeni: humanisti + kaupalliset aineet vois olla aika hyvä työllistymisen kannalta. Jos siis pikkusormen kynnenkään vertaa kaupallinen ala kiinnostaa. Mun yks kaveri valmistui isosta kieliaineesta, mutta sanoi että työllistymiseen on ehdottomasti eniten vaikuttanut joskus tokana opiskeluvuonna Kauppakorkeassa JOO-sopimuksella opiskeltu logistiikan kurssi. Ja kaupallisella puolella palkat on vähän toista tasoa kuin perushumanistilla.
Tää näin jälkiviisastellen, itseäni ei kyllä kaupan ala ois kiinnostanut hevonheinääkään, mutta silti aavistuksen kaduttaa, kun näkee, miten paljon työmarkkinoita sen osaamattomuudella on itseltään rajannut pois. Hesarin sunnuntailiitettä lukis ihan toisin silmin.
Oon 30v. En valmistunut. Oon väärällä alalla työllisyyden kannalta. Rakastan pääainettani, mutta se ei anna leipätyötä siltä osin kun haluaisin.
Huoh. Kai pitää lakata havittelemasta kuuta taivaalta ja tehdä leipänsä eteen edes jotain siedettävää ja nauttia kirjallisuudesta harrastuksena.masentunut ap
nyt masennu, esim. mä joka vastasin pari kertaa niin en ole mikään rekrytoija tai työmarkkinoiden asiantuntija, vastasin täysin omasta puolestani. Sun kannattaa varmaan kääntyä asiantuntijoiden puoleen (tuo viestinnän työläinen oli toki yksi heistä) jotta et tee vääriä valintoja. Mitä haluaisit tehdä työksesi? Jos haluaisit työskennellä esim. kustantamossa niin kyllähän silloin viestinnän opiskelusta on hyötyä mutta niin myös taatusti kauppatieteiden.
jonne pyskivät kaikki. Jopa amiksessa media-assarin linja on halutuin... Heille ei vain ole töitä.
Olen jo vähän vanhempi, mutta kieliä opiskelin minäkin. Oikeastaan halusin juuri opettajaksi. Luiskahdin kuitenkin töihin yritykseen ja opiskelin markkinointia lisäksi. Yrityspuolella olen sitten ollut työssä jo parikymmentä vuotta. Siellä pitää vaan olla aika kovapintainen. Mieluummin tekisin jotain muuta.
mitäs teille nyt kuuluu, jotka olette tähän vastailleet, miten AP? mikä meininki?
taitaa olla sen verran trendikäs ala (oli ainakin jokunen vuosi sitten, oletan että on vieläkin), että tekijää olis enemmän ku tehtävää. en tosin ole varma, mutta aika monet tuntemani viestintää opiskelleet on vaihtanut alaa.