Monet vanhemmat vastustavat lapsensa siirtoa pienluokkiin, koska
silloinhan tutut ym muut saavat tietää että lapsi ei
ole ihan normi.. Eli häpeä on se syy että vanhemmat ruinaavat lapselleen avustajaa normaaliluokkaan jne jne.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2010 klo 17:55"]
Eli muka ajattelevat lapsen parasta, mutta eivät sitä todellakaan tee. Ja kaiken lisäksi adhd-lapsi pilaa muiden koulunkäynnin.
[/quote]
Eka kommentti :D voi vittu. Ton takiahan ne ei heivaa sitä pienluokalle heti ihmiset ajattelee et sillä on joku adhd. Ajattelet muka toisten parasta ;). Olen itse pienluokalla että kiitti vitusti ^^
[quote author="Vierailija" time="25.11.2010 klo 19:11"]
Luokan häirikköä, jolla on psyykkisiä oireita ei saada luokkaa häiritsemästä hoitoon jos vanhemmat vastustaa. Kaikki muut kärsii yhden käytöksestä.
Muut koululaiset haluaisivat, että luokassa olisi työrauha.
[/quote]
Niin no, sitä minä "erityisoppilaan" äitinäkin haluan mutta minkäs tekee kun samalla luokalla on näitä ylivilkkaita (kyseessä siis erityiskoulu), jotka häiritsevät muiden, kuten oman lapseni, opiskelua.
Vähän ärsyttää, kun kaikkia häiriköitä ja ylivilkkaita ollaan koko ajan tunkemassa erityisluokkiin. Mutta hei, tietoisku teillekin: noissa erityisluokissa/kouluissa kaikki eivät ole mitään häirikkötapauksia.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2010 klo 17:52"]
silloinhan tutut ym muut saavat tietää että lapsi ei
ole ihan normi.. Eli häpeä on se syy että vanhemmat ruinaavat lapselleen avustajaa normaaliluokkaan jne jne.
[/quote]
Siis pitääkö tämä nyt ymmärtää, että lapsi, jolla on todettu oppimishäikkää, kehitysviivettä, puheenkehityksen viivettä tai keskittymishäiriötä lakkaa olemasta erityislapsi tavallisessa luokassa vain siksi kun muilla ei ole vastaavia vaikeuksia tai rajoitteita?
Erityislapsi joutuu elämään rajoitteidensa kanssa. Hän ei ole samalla viivalla muiden kanssa. Oppiminen ym. on muille helpompaa. Päästäkseen samoihin tuloksiin erityislapsi joutuu ponnistelemaan kaksinverroin syistä, joihin hän ei itse pysty vaikuttamaan millään tavoin. Kyllä pitää lähteä liikkeelle lapsen tarpeista ja siitä kuinka häntä voidaan tukea optimaalisesti. Eikä siitä, että vanhemmille on liian kova paikka hyväksyä oman lapsensa realiteetit.
Samaan aikaan itketään suuria luokkakokoja, minkä on todettu vaikuttavan negatiivisesti kaikkien lasten oppimiseen. Pienluokkaopetus on todellista luksusta siinä suhteessa.
Oletteko aikuisia, pitäisiköhän ääliöille perustaa joku oma valtio?
Siellä voisitte puhua paskaa niin paljon kun huvittaa.
Kenelläkään kokemuksia Helsingin pienluokista Käpylä-Vallila akselilla?
olen onnellinen, että lapsi pääsi pienryhmään. Sinne tosiaan päästään eikä jouduta. Nyt saa lapsi käydä rauhassa ihan tavallista peruskoulua. Ylpeä hänestä olen enkä ole huomannut kenenkään muunkaan kummeksuvan asiaa.
Minun lapseni on erityiskoulussa. Hän PÄÄSI sinne, koska koulun alkaessa emme tienneet missä tulemme asumaan puolen vuoden päästä (emmekä tiedä vieläkään), jolloin keskitetty erityiskoulu oli paras vaihtoehto, kun ei tartte vaihtaa koulua, oli koti sitten missä kaupunginosassa hyvänsä.
Pojalla on ADHD. Koulu on nimenomaan näille "tarkkislaisille" tarkoitettu, siellä ei siis ole autisteja tms. mukautettua opetusta tarvitsevia - vain normaalin opetussuunnitelman mukaan eteneviä pienluokkia. Ja ainakin tähän asti etenemistahti on ollut ihan sama kuin normaalissa koulussakin. Sen sijaan kuri on ihan toista. Minusta se on loistavaa; poikani kaltaiset lapset saavat siellä nimenomaan sitä mitä tarvitsevatkin, eli erittäin selkeät rajat ja nopeaa puuttumista ongelmatilanteisiin. Henkilökunta on aivan ihanaa.
Koulun alkaessa poikamme oli luokkansa ainut, joka osasi lukea ja kirjoittaa. Hän luki sitä paitsi jo erittäin sujuvasti ja oikeinkirjoituskin oli hyvää. Tähän mennessä kotiin on kannettu erilaisia testejä ja kokeita vajaa kymmenkunta, joista vissiin kaksi on ollut hiukan vajailla pisteillä, loput täysiä pisteitä. Samat aapiset ja matikan kirjat on käytössä kuin tavallisessa koulussa olevilla ikätovereilla, ja niihin kuuluvat testit ja kokeet. En usko, että näin hyvin menisi normaalissa koulussa, vaikka poika sielläkin olisi pienluokkaan päässyt.
Olemme niin tyytyväisiä tuohon kouluun, että voin sen nimeltäkin mainita: Turun Mikaelin koulu. Jos siis sinun tai tuttavasi lapselle ehdotetaan tuota koulua, suosittelen lämpimästi tilaisuuteen tarttumista! Lapsia kohdellaan yksilöinä ja hyvin. En osaa kuvitellakaan parempaa paikkaa erityiselle, ihanalle pojalleni!