Apua, mikä talossamme on vikana.
Kyseessä uusi (2vuotta vanha) omakotitalo ja jotain häikkää on sisäilmalaadussa, koska minulla ja lapsillani kaikilla aamuisin aina (siis joka ikinen aamu) kurkku limainen niin että saa kakoa, päivän mittaan vaiva aina helpottaa. Tuntuu kuin kurkku olisi täynnä liimaa. Mitään muuta sairastelukierteitä ei ole ollut,ehkä joku pieni flunssa nyt vaivaa välillä. Meillä on tehty jo terveystarkastajan toimesta homemittaus, eli otettiin jotain näytteitä pinnoilta, mutta niissäkään ei ilmennyt mitään. Terveystarkastaja lisäksi totesi, ettei mikään viittaa homeisiin.
Myös ilamnvaihtokojetta on huollettu, eli sihdit vaihdettu säännöllisin väliajoin ja jopa putkisto on putsattu, kun epäilin että sinne olisi kertynyt rakennuspölyä rakentamisen ajoilta.
Mitä vielä voisi tehdä? Onko kenelläkään ollut mitään vastaavia kokemuksia?
Kommentit (65)
voi olla mahdoton selvittää. Meilläkin välillä tuollaisia kausia et kaikilla nokka ihan tukossa vaikka 4 kk putkeen, varsinkin yön jälkeen. Ei voi mitään. Yksi hometalorumba on käyty läpi. Tehtiin kalliit sisäilmamittaukset eri keinoilla. Homemaljoilla (täysin turhat), pinta näytteillä (täysin turhat), imettiin ilmaa eri paikoista ja sitä ilmaa tutkittiin (jotain selvisi). Kymmenia asiantuntijoita kävi (turhin ehdottomasti kunnan terveystarkastaja). Lopulta homekoirat tilattiin ja löytyi paikkoja ja ne avettiin ja otettiin vielä näytteet ja niistä löytyi vaarallista sädesientä. kaikkia koirien osoittamia paikkoja ei avettu koska koirat haistaa myös esim. jos kellarista tulee asuintiloihin ilmaa. Kyllä on niin vaikeita asioita että ennemmin muuttaisin pois kun alkaisin selvittää. Tiedän kyllä että esim. Turussa Datacityn rakennuksessa tuli ikäviä ongelmia siellä työskenteleville. Googleta vaikka niin voit miettiä liittyiskö mitenkään samoihin (ilmanvaihto)ongelmiin.
Moi! voitko kerro listä tähän asiaan? koitin löytä mutta ei mitään. Olen nyt töis datacityn rakenukseessa ja olen jatkuvaa kipeä ja koitan löytä keinot ja apua........
UUdet suodattimet koneessa ja toimii muutenkin niinkuin pitää.
Voisiko iv kanavissa olla jotain kasvustoa,edellisellä omistajalla kone hajonnut
talvipakkasella,oli useamman päivän rikki..ajattelin että voiko sinne kanaviin tulla kosteutta ja myöhemmin jotain kasvustoa
Meilläkin oireita. Juuri selvisi, että ilmanvaihtokoneemme on liian pieni ja tehoton meidän neliöihin. Luotimme ammattilaiseen ja tässä sitä ollaan.
Ketju on hemmetin vanha, miksi näitä nostetaan?
eikö iv koneissa ole suodattimia? meillä autotallissa wallox ja siinä on suodattimet, tuloilman mukana ei tule mitään paskaa talliin.
liian kuiva sisäilma aiheuttaa juuri tuollaisia ongelmia,itse asun -30luvun lopulla tehdyssä puutalossa ja remontteja tehdessä ei ole mistään löytynyt,kosteutta,lahoa ym. kaikki rakenteet olleet ruutikuivia ja astmaatikko allergikkona kuolisin varmasti jos hometta tai muuta olisi.