Voiko raskaana juoda juhlissa kuohuviinin ja konjakin?
Siis muuten raskauden aikana ei alkoholia käytössä.
Kommentit (33)
nyt näköjään jotenkin pahempi asia mammoille täällä kuin skumppa. Tietääkseni alkoholilla ja alkoholilla ei ole eroa, ja tiedän jotain asiasta sillä olen ihan päihdehuollossa ollut töissä. Kaikki alkoholi on ihan samanlaista.
Jos kyse on siitä, että et haluaisi ehkä tehdä numeroa raskaudestasi, niin miksipä et voi niitä kahta annosta ottaakin. Siitä ei liene vauvalle mitään vaaraa jos se jää siihen etkä jatkossakaan raskauden aikana juo kuin satunnaisia annoksia.
Mutta varmaa tietoa ei minullakaan ole sinulle antaa.
Jos otat ne lasit, niin mikä pakko niitä on juoda loppuun asti?
Tiedän joitakin lääkäreitä, jotka ovat oman raskautensa aikana juoneet reippaastikin. Esim. ihan kännit vedetty joissakin häissä jne. Tämä kyseinen lääkäri sanoi, että hän pitää kertakulutuksen alarajaa hyvänä rajana raskaanakin ollessa, ja että ei sekään nyt sitten haittaa että joitko kuusi vai kahdeksan. Itse pidän tuollaista todella outona. Mutta ihmisiä ne on lääkäritkin.
kuin mitä skumppaa mahtuu skumppalasiin.
että jos et halua kertoa raskaudestasi vielä, niin mikä pakko on juoda nuo lasit loppuun. Itse maistaisin kuoharia, kun malja on nostettu, ja samalla tavalla tekisin konjakin kanssa. Jossain vaiheessa "hukkaan" lasin, eikä kukaan huomaa, että en juonut niitä loppuun.
Mutta jos siis kyse on siitä, että mielesi tekee kovasti, niin en edes maistaisi. Se, että tekee mieli, kertoo siitä, että et pystyisi ehkä kontrolloimaan tilannetta ja aina tekisi mieli lisää. Tuohon tilanteeseen siis nollatoleranssi minun mielestäni.
joisin skumpan. En ole päihdehuollossa töissä enkä lääkäri, mutta jotenkin nuo väkevämmät alkoholit vain tuntuu pahemmalta. Alkoholin kokonaismäärässä ei kuitenkaan liene noiden kahden välillä eroa, jos konjakkia on vain ihan vähän lasin pohjalla.
Itse join lasin viiniä silloin tällöin raskausaikana. Kaverini minua siitä kovasti kritisoi silloin, mutta söi itse joka päivä (!) karkkia ja joi limsaa. Itsellä ei olisi tullut mieleenkään kuormittaa vauvaa moisella lisäaine- ja sokerimäärällä. Tapansa siis kullakin ja jokainen pitäköön huolta ensisijaisesti omasta raskaudestaan :)
on alkuraskaus etkä vaikka halua paljastaa, että olet raskaana, muista, että vauvan kehityksen kriittisimmät viikot ovat menossa! Ihan oikeasti mitään turvallista rajaa odotusajalle EI OLE! (Imetysaikana asia on toisin, kuten joku jo kirjoittikin eli en saarnaa mitenkään hurmoshenkisenä vaan tämän hetkiseen tietoon vedoten.) Jos raskaus on pidemmällä, ei turvarajaa edelleenkään ole, mutta ei tod.näk. ihan yhtä haitallista ole, mutta haluatko, että sua katsotaan pitkään, kun maha pystyssä juot? Juhlissa tulee aina olla tarjolla alkoholiton vaihtoehto, sen valitsemisessa ei pitäisi olla mitään hämmästeltävää. Ja käsi sydämellä: NAUTITKO näistä alkoholijuomista jotenkin, kun takaraivossa tykyttää ajatus, mitä ne voivat aiheuttaa??
Terveisin innokas viiniharrastaja, joka imetysaikana on juonut kohtuudella ja odotusaikana ei ollenkaan...
etta en antaisi pikkuvauvalleni tai edes isommalle lapsellenikaan lasia viinia, konjakkia tms. Siksi en juo alkoholia raskaana.
Eli jos voit syödä vaikka sipulia raskaana niin annat sitä pikkuvauvalle? Tai alkoholittoman siiderin? Tai ihan mitä vaan. Sunhan pitäis juoda koko raskausaika äidinmaidon korviketta tai oman äidin maitoa jos kerran ajattelet ettet pistäisi suuhun sitä mitä annat pikkuvauvallekaan. Hitto oot tyhmä. :DD Vai onko tää provo?
etta en antaisi pikkuvauvalleni tai edes isommalle lapsellenikaan lasia viinia, konjakkia tms. Siksi en juo alkoholia raskaana.
Eli jos voit syödä vaikka sipulia raskaana niin annat sitä pikkuvauvalle? Tai alkoholittoman siiderin? Tai ihan mitä vaan. Sunhan pitäis juoda koko raskausaika äidinmaidon korviketta tai oman äidin maitoa jos kerran ajattelet ettet pistäisi suuhun sitä mitä annat pikkuvauvallekaan. Hitto oot tyhmä. :DD Vai onko tää provo?
Jos juot alkoholia raskausaikana, se on rinnastettavissa sen juottamiseen lapselle. On paljon asioita ja (esim. laake) aineita, jotka eivat lapaise istukkaa vaikka aiti niita nauttisikin; alkoholi ei vain kuulu niihin. Mika tuossa on vaikeaa ymmartaa?
Jos juot alkoholia raskausaikana, se on rinnastettavissa sen juottamiseen lapselle. On paljon asioita ja (esim. laake) aineita, jotka eivat lapaise istukkaa vaikka aiti niita nauttisikin; alkoholi ei vain kuulu niihin. Mika tuossa on vaikeaa ymmartaa?
ja viela: periaatteessa voisin antaa alkoholittoman siiderin tai raa'an sipulin lapselleni, vaikka niista varmasti seuraisi vatsanvaanteita. Se on kuitenkin hiukan eri luokan ongelma kuin keskushermostoon vaikuttavan myrkyn (=alkoholi) tarjoilu pikkulapselle.
koska olen niitä ihmisiä, jotka miettii silloin tällöin mitä toiset ajattelee..
olin työpaikan illanistujaisissa ja ruuan kanssa join kaksi kulausta punaviiniä.. jo siinäkin tilanteessa monet katselivat sivusilmällä ja supattivat. Olin aika yllättynyt, koska kyse oli todella pienestä määrästä alkoholia.
nyt on tyhmistä tyhmin syy rajoittaa omaa elämäänsä. Joskin on tietysti ihan inhimillistä miettiä, mitä muut ajattelee. Varo vain, ettei tuo rajoita liikaa ja leviä muillekin elämäsi osa-alueille.
Mua muuten katsottiin työpaikalla pitkään, kun join cocista raskaana. No eihän se terveellistä tietty olekaan.
koska olen niitä ihmisiä, jotka miettii silloin tällöin mitä toiset ajattelee..
olin työpaikan illanistujaisissa ja ruuan kanssa join kaksi kulausta punaviiniä.. jo siinäkin tilanteessa monet katselivat sivusilmällä ja supattivat. Olin aika yllättynyt, koska kyse oli todella pienestä määrästä alkoholia.
mutta en missään nimessä halua, että joku ajattelee mun olevan huono äiti, koska juon tilkan alkoholia. jätän mieluummin sen juomatta eikä se sen kummemmin rajoita mun elämää. :)
nyt on tyhmistä tyhmin syy rajoittaa omaa elämäänsä. Joskin on tietysti ihan inhimillistä miettiä, mitä muut ajattelee. Varo vain, ettei tuo rajoita liikaa ja leviä muillekin elämäsi osa-alueille. Mua muuten katsottiin työpaikalla pitkään, kun join cocista raskaana. No eihän se terveellistä tietty olekaan.
koska olen niitä ihmisiä, jotka miettii silloin tällöin mitä toiset ajattelee.. olin työpaikan illanistujaisissa ja ruuan kanssa join kaksi kulausta punaviiniä.. jo siinäkin tilanteessa monet katselivat sivusilmällä ja supattivat. Olin aika yllättynyt, koska kyse oli todella pienestä määrästä alkoholia.
nyt on tyhmistä tyhmin syy rajoittaa omaa elämäänsä. Joskin on tietysti ihan inhimillistä miettiä, mitä muut ajattelee. Varo vain, ettei tuo rajoita liikaa ja leviä muillekin elämäsi osa-alueille. Mua muuten katsottiin työpaikalla pitkään, kun join cocista raskaana. No eihän se terveellistä tietty olekaan.
koska olen niitä ihmisiä, jotka miettii silloin tällöin mitä toiset ajattelee.. olin työpaikan illanistujaisissa ja ruuan kanssa join kaksi kulausta punaviiniä.. jo siinäkin tilanteessa monet katselivat sivusilmällä ja supattivat. Olin aika yllättynyt, koska kyse oli todella pienestä määrästä alkoholia.
miksi ei? Ei siitä yhdestä lasista ole mitään haittaa, ihan oikeasti.
MIKSI??
ihme logiikka...
pitää kysellä voiko vai ei. Kun asia ei ole täysin varmasti ok, silloin siis ei.
Punaviini maistuu minulle "normaalitilassa" joskus turhankin paljon, enkä siis ole sitä mieltä että kaikki alkoholinkäyttö on "ryyppäämistä" ja lapset on otettava huostaan, mutta raskaana en ota yhtään lasillista. Ei tämä nyt niin kauaa kestä, ja juhlissa on hyviä alkottomia juomia yleensä tarjolla. Niitä juo monet sellaisetkin jotka ei ole raskaana.