Millaisia uniongelmia on, jos on ADHD/ADD?
Kommentit (9)
Minä hieroin tai kutitan. Olen tehnyt sitä jo 4 vuotta.
Toiset nukkuu ihan hyvin.
Mun puolisolla ja lapsella (17) on molemmilla eteenpäin käääntynyt unirytmi, ovat siis yökukkujia ja aamuntorkkuja. Valvovat oman rytminsä mukaisesti helposti aamuneljään tai -viiteen. Molemmat ovat huonoja nukahtamaan ja säpsyvät helposti hereille eli nukkuvat tulpilla. Kummallekaan ei sovi melatoniini, saa näkemään painajaisia ja heräilemään enemmän, jolloin nukutut tunnit menevät aivan sirpaleiksi.
Valvooko ne kaikki aina tosi myöhään tosiaan?
Mä piristyn illalla vaikka päivällä olisinkin väsynyt. Tosi helposti voin kukkua aamutunneille.
Keskittymiskyky hieman parempi jos on nukkunut väh 8 tuntia. Usein herään kesken unien enkä nukahda uudestaan. Kun on nukkunut vaan 5-6 tuntia, on ihan sekasin. Ei muista mitään, jumittaa, ajatus tökkii pahasti samoin puhe. Oikeesti aivovammanen olo.
Oon luomu-adhd. Lääkitys viimeks 7 vuotta sitten.
Täällä lääkkeetön aikuisen add/lukihärö ja tosiaan luontainen unirytmi on ihan mikä sattuu. Rytmi käntyy parissa päivässä luonnostaan siihen että valvon kolmeen ja nukun puolille päivin, mutta silloin en kykene tekemään normaaleja töitä ja alkaa muutenkin ahdistamaan kaikki. Tarvitsen unta kuitenkin noin 9 tuntia yössä pystyäkseni keskittymään ja toimimaan normaalisti sekä esimerkiksi ajamaan autolla. Niinpä syön säännöllisesti reseptivapaata melatoniinia, kymmeneltä petiin ja kestän sivuvaikutukset eli välillä iskevät painajaiset.
Nukahtamisvaikeuksia ja siksi nukkuminen viivästyy. Keskittymisvaikeuksia. Päivällä ei saisi nukkua tai ei nuku illallakaan ajoissa ja se siksi viivästyy. Edes lapsena ei saisi nukkua päiväunia ja tarhassa pakkonukkumiset ja kuitenkin sanottu ja kielletty ja tällä tavoin sitten aiheutettu eikä osattu diagnosoida oikein koska terveydenhoitokaan ei toimi vaan sekin on rikki kokonaan.
Minä taas nukahdan istuvilteenkin jos oon hetken paikoillaan. Labrat ja ferritiinit ok 🤔
- uninen sählä
eivät ole ikinä nukkuneet oikein kunnolla, vauvana ja pienenä lapsena siis.