Lapsi on jokapäivä ollut kumisaappaissa tarhassa ulkona.
Eikä kyseessä ole kuin ihan tavissappaat ilman lämpövuoria.
Tänään aamulla lähdettiin tarhaan kumpparit jalassa ja sanoin pojalle, että ole sitten tarhassa ulkona talvikengillä (jotka siis ovat tarhassa, koska hakiessa oli ulkona kumppareissa). Poikani sanoi, ettei tarhan aikuiset anna mennä talvikengissä.
Onkohan syynä se, että niissä kengissä on nauhat? Sapettaa! Kengät olivat melko kalliit, mutta ostin koska, ne kengät poikani nimenomaan halusi. Aina aikaisemmin ollut kuomat, mutta nyt poika halusi "isojen" kengät (samanlaiset kuin isoveljillä).
Täytynee siis ostaa tarhaan vielä kuomat...
Kommentit (30)
on kumpparit siellä tarhassa? Urpo.
että nauhakengät tukevat pieniä kasvavia jalkoja ja nilkkoja huomattavasti paremmin kuin putkikuomat.
Minusta sinä näytät ihan älyvapaata esimerkkiä lapsillesi käyttämällä nauhakenkiä liian löysästi solmittuna.
tai voihan ne ostaa mutta käyttäkää niitä sitten kotona kun olette itse solmimassa ne. Tuon ikäiselle on opeteltavaa jo siinäkin että saa ne kuomat itse jalkaan näin talvella kun villasukkiakin käytetään.Kyllä ne nauhojen solmimiset sitten ehtii oppimaan. Itsekään en jaksa jatkuvasti kengännauhoja olla solmimassa, kaikki nauhakenkäni solmin niin että saan ne jalkaan avaamatta nauhoja. Vaikka tosin osaankin hyvin solmia, usein on lähtiessä kiirekin. Päiväkodissa taitaa tosi usein olla vielä enemmän kiire, meidänkin pojilla on käynyt kerran niin että päikkyjen jälkeen toiselle pojalle oli puettu molempien välihousut joten toisella ei ollut niitä sitte ollenkaan :( Vieläpä isommalle oli saatu kiskottua pienemmän kalsarit..
kun lapsi lähtee lumen sekaan kumppareissa. Missä menee vastuun raja? Kumisaappaissa joissa ei ole talvikäyttöön vuorta tulee jaloille kylmä, koska lunta jää saappaan pinnalle jos on pehmeätä hankea. Olen itse joskus ollut "kesäkumppareissa" villasukilla, mutta alkoi varpaat palelemaan aika pian lumen seassa. Päiväkodin aikuisen olisi pitänyt huolehttia että lapsi menee ulos lumisäällä talvijalkineissa. Jos nauhat ovat esteenä niin ensin autettuna nauhalliset kengät lapselle voi aikuinen sen jälkeen kertoa Sinulle äiti, ettei lapsesi saa itse nauhoja solmittua ja siitä ongelmia. Mutta vaikka lapsi ei saa nauhoja itse laitettua, se ei estä päiväkotityöntekijän tekemästä työtään, eli laittamasta nauhoja solmuun ja rusettiin. Nykyään ei niin monella ole solmittavia etteikö aikuinen ehtisi muutamia sitoa. Kyllä on outoa toimintaa lapsesi päiväkodissa. Vaikka itse olen työssä vaihtoehtopedagogiikka olevassa, siellä lapset autetaan itsenäiseen toimintaan esim. pukemisessa. Aina autetaan siinä vaiheessa kun lapsi on tehnyt kaiken sen minkä pystyy, eli lapsesi tapauksessa pidetään huoli siitä että nauhat ovat aukaistu jolloin lapsi saa jalkineet jalkaansa. Tämän jälken aikuinen sitoo nauhat. Lapsi voi siis osaltaan tehdä jotain, aikuinen ei tee silloin kaikkea lapsen puolesta. Jos lapsesi ap on kunnallisessa tavallisessa päivähoidossa, pyydä lastasi laittamaan kengät valmiiksi jalkaan ja pyytämään apua nauhojen suhteen. Sekin auttaa pukemisnopeutta jos siellä on "kiire". Autan lapselle rukkasen, mutta vain sen toisen sillä hän saa yhden rukkasen ensin vedettyä sen kateensä jopa haalarin hian päälle ja minä autan toisen. Pidä lapsesi puolia ap.
Lapsi saakin itse kengät jalkaan, ja osaa löysätä nauhatkin. Taidan ostaa ne kuomat tarhakengiksi kuitenkin, niin ei tarvitse surra lapsukaisen varpaita. Täytyy käyttää toisia kenkiä sitten muulloin=)
ap
Kyllä minä ymmärrän kerrospukeutumisen ihan hyvin=)
ihmettelin vain miksi esim se pph laittaa lapselle päälle kaiken mitä löytää
että nauhakengät tukevat pieniä kasvavia jalkoja ja nilkkoja huomattavasti paremmin kuin putkikuomat. Minusta sinä näytät ihan älyvapaata esimerkkiä lapsillesi käyttämällä nauhakenkiä liian löysästi solmittuna.
tai voihan ne ostaa mutta käyttäkää niitä sitten kotona kun olette itse solmimassa ne. Tuon ikäiselle on opeteltavaa jo siinäkin että saa ne kuomat itse jalkaan näin talvella kun villasukkiakin käytetään.Kyllä ne nauhojen solmimiset sitten ehtii oppimaan. Itsekään en jaksa jatkuvasti kengännauhoja olla solmimassa, kaikki nauhakenkäni solmin niin että saan ne jalkaan avaamatta nauhoja. Vaikka tosin osaankin hyvin solmia, usein on lähtiessä kiirekin. Päiväkodissa taitaa tosi usein olla vielä enemmän kiire, meidänkin pojilla on käynyt kerran niin että päikkyjen jälkeen toiselle pojalle oli puettu molempien välihousut joten toisella ei ollut niitä sitte ollenkaan :( Vieläpä isommalle oli saatu kiskottua pienemmän kalsarit..
saappaan päälle kertynyt lumi sulaa vedeksi ja tavalliset talvisaappaat kastuvat. Ainakin nahkasaappaiden edessä olevasta tikkauksen pikku rei'istä valuu vettä saappaan sisälle ja varpaat kostuvat.
Ehkä siksi on kumisaappaita käytössä; joskus on loskakeli. Kaikilla ei ole joka sään saappaita, vaan vaihtosaappaat sään vaihtelun mukaan.
Tietysti talvella karvavuorikumisaappaat ovat lämpimämmät kuin kesällä käytettävät vuorelliset.
Mutta 25, lapsilla tulee olla kumpparit kostean sään varalle. Tavallinen talvisaapas kastuu lätäkössä lumen sulaessa. Päiväkodin hyllyissä näkyy pitkä rivi kumppareita.
meidän päiväkodissamme ei todellakaan laiteta lapselle kumppareita vaikkapa -4 asteessa! Laitetaanko todellakin jossain???
Kyllä ne talvikengät (goret tai ei) laitetaan heti kun menee lämpö nollaan ja käytännössä vesi muuttuu jääksi.
saappaan päälle kertynyt lumi sulaa vedeksi ja tavalliset talvisaappaat kastuvat. Ainakin nahkasaappaiden edessä olevasta tikkauksen pikku rei'istä valuu vettä saappaan sisälle ja varpaat kostuvat. Ehkä siksi on kumisaappaita käytössä; joskus on loskakeli. Kaikilla ei ole joka sään saappaita, vaan vaihtosaappaat sään vaihtelun mukaan. Tietysti talvella karvavuorikumisaappaat ovat lämpimämmät kuin kesällä käytettävät vuorelliset. Mutta 25, lapsilla tulee olla kumpparit kostean sään varalle. Tavallinen talvisaapas kastuu lätäkössä lumen sulaessa. Päiväkodin hyllyissä näkyy pitkä rivi kumppareita.
että nauhakengät tukevat pieniä kasvavia jalkoja ja nilkkoja huomattavasti paremmin kuin putkikuomat.
Minusta sinä näytät ihan älyvapaata esimerkkiä lapsillesi käyttämällä nauhakenkiä liian löysästi solmittuna.
Kyllä niitä kenkiä on myynnissä muitakin kuin ne kuomat, ei muutakuin sovittamaan hyviä kenkiä! Oikeanlaisiin kenkiin voi tutustua monista eri lähteistä, ei ole pakko olla nauhoja.
Älyvapaata mielestäni on jos kaikki alkaisi opettamaan lapsilleen 3-vuotiaana kenkien solmimista tai ei oikeastaan edes opettamaan itse vaan laittaa päiväkodin työntekijät opettamaan! Siis jos ap ensin opettaisi sen lapsensa nauhat solmimaan ja laittaisi sitten vasta ne kengät sinne pk:in nii ok.
Ja mulla muuten noita nauhakenkiä ei ole kuin lenkkikengät (käyn jopa päivittäin juoksemassa 10 km niillä älyvapaasti solmituilla kengillä ilman ongelmia) ja toiset mökkilenkkarit että yllättävän hyvin on näinkin pärjätty.
Tietenkin on päiväkodilta vastuutonta käyttää kumisaappaita, mutta voisin kyllä kuvitella että lapsi on itse ne kumpparit sieltä ottanut jos osaa ne jalkaansa vetää..
t. Diabeetikko, jolla on tasan tarkkaan kengät oikeanlaiset.
meidän päiväkodissamme ei todellakaan laiteta lapselle kumppareita vaikkapa -4 asteessa! Laitetaanko todellakin jossain???
aamulla kaksi collegepaitaa ja kahdet housut puvun alla jne... vaan käyttöön oli otettu jostain syystä aamuisten vaatteiden lisäksi kaikki varavaatteet iltapäivän ulkoiluun.
Kyllä minä ymmärrän kerrospukeutumisen ihan hyvin=)