Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi on jokapäivä ollut kumisaappaissa tarhassa ulkona.

Vierailija
24.11.2010 |

Eikä kyseessä ole kuin ihan tavissappaat ilman lämpövuoria.

Tänään aamulla lähdettiin tarhaan kumpparit jalassa ja sanoin pojalle, että ole sitten tarhassa ulkona talvikengillä (jotka siis ovat tarhassa, koska hakiessa oli ulkona kumppareissa). Poikani sanoi, ettei tarhan aikuiset anna mennä talvikengissä.

Onkohan syynä se, että niissä kengissä on nauhat? Sapettaa! Kengät olivat melko kalliit, mutta ostin koska, ne kengät poikani nimenomaan halusi. Aina aikaisemmin ollut kuomat, mutta nyt poika halusi "isojen" kengät (samanlaiset kuin isoveljillä).

Täytynee siis ostaa tarhaan vielä kuomat...

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin käsken lasten aina pukea ne vaatteet, joilla ovat tulleet. Miksi ihmeessä ette käytä niitä talvikenkiä kotona?

Vierailija
2/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin käsken lasten aina pukea ne vaatteet, joilla ovat tulleet. Miksi ihmeessä ette käytä niitä talvikenkiä kotona?

Siis hain lapseni päiväkodin pihalta, jolloin oli ulkona kumppareissa. Emme lähteneet vaihtamaan enää kenkiä, koska kotona ulkoilua varten toiset kengät. Emme myöskään lähteneet samasta syystä hakemaan kenkiä sisältä mukaan kotiin.

Toki jos, olisin hakenut lapsen sisältä leikkimästä, niin lapsi olisi pukenut ne talvikengät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ne kumpparit mukaasi heti aamulla. Ei se näillä keleillä niitä tarvitse, ja kun tarhassa ei ole kuin ne talvikengät, niin pakkohan ne on lapselle jalkaan laittaa.

Vierailija
4/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitajat sanoo, että kumpparit, niin siinä on sitten turha lapsen inistä, että mutta kun äiti sanoi. Sano niille hoitajille, että haluat, että lapselle laitetaan talvikengät jalkaan. Nyt kun kerta talvikin on...

Vierailija
5/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki sellainen varustus jota ei nyt tarvita. Ei kumppareita sinne, ei sadevarusteita... Silloin niitä ei käytetä kun eivät siellä olekaan. Ei mekään voida säilyttää kaikkea tavaraa päiväkodissa, johan siellä loppuu tilatkin.

Vierailija
6/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran noin aina tapahtuu. Huomenaamulla viet pojat sinne kumppareissa, varmistat että talvikengät ovat päikyssä ja lähtiessäsi otat kumpparit mukaan. Simple.

Tuo keli ei todellakaan muutu vesisateeksi ihan tunneissa. Ja pienempi paha lapselle olisi niissä talvikengissä olla hetki sohjossa kuin kumppareissa pakkasella. Ja päikyssa on aina myös varakumppareita.

Vierailija
7/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ihan vastaava tilanne. Myös muita vaatteita puetaan tarhassa ihan miten sattuu. Yhtenä päivänä oli tungettu kaikki päiväkotiin viemäni varavaatteet lapsen päälle. Lapsi oli ulkona niin tönkkönä, kun oli monta kerrosta vaatetta...leikistä ei tullut mitään.

Ja toppapuku on lämmin. Muitakin vastaavia kokemuksia on.

Vierailija
8/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoilua varten hankituissa kengissä?

Nostat ne kumisaappaat kunnolla pois siitä käyttökenkien kohdalta. Laitatte ne sinne missä muidenkin lasten kumpparit on ja ne talvikengät kunnolla nimikoituina siihen kenkien kohdalle/ lokeroon (riippuen pk:n käytännöistä).

Vierailija
9/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei tullut asiaan selvyyttä... ei ollut omia hoitajia aamulla paikalla.

Kiitos kullanarvoisista neuvoista!

Vierailija
10/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoilua varten hankituissa kengissä? Nostat ne kumisaappaat kunnolla pois siitä käyttökenkien kohdalta. Laitatte ne sinne missä muidenkin lasten kumpparit on ja ne talvikengät kunnolla nimikoituina siihen kenkien kohdalle/ lokeroon (riippuen pk:n käytännöistä).

Ja kumpparit on semmoisissa tapeissa seinillä, jossa on kaikkien lasten kumpparit... ja kengät ulkoiluvaatteiden kanssa samassa paikassa.

Todennäköisesti nyt vain syynä on ne nauhat kengissä... hoitajilla ei ole aikaa solmia nauhoja tms.

Vierailija
11/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran on aina aikaa auttaa. Jospa poikasi ei halua itse kokeilla nauhojen sitomista ja ottaa siksi aivan itse ne saappaat sieltä tapista? Hoitajat varmasti pyytävät ensin yrittämään itse nauhojen sitomista.

Vierailija
12/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarhaan nauhakenkiä viedä. On aivan saletti, että kiroavat niitä. Ajattele, jos joka piltillä olisi nauhakengät, eihän ne viimeiset ehtis ulos, kun olisi jo ruoka-aika. Eikä mun lapseni vielä eskarissakaan tahtoneet jaksaa edes tarrakenkiä laitella, ne pökkelökuomat ovat taatusi henkilökunnan ja lasten mieleen.

Tarhassa on aika kauhea härdelli pukemisen kanssa. Siksi en myöskään pienille ole tarhaan koskaan takki-housuyhdistelmiä laittanut ennen kuin itse ne päälleen saavat.

Vierailija
13/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran on aina aikaa auttaa. Jospa poikasi ei halua itse kokeilla nauhojen sitomista ja ottaa siksi aivan itse ne saappaat sieltä tapista? Hoitajat varmasti pyytävät ensin yrittämään itse nauhojen sitomista.

Asia tosin selvinnee tänään... ei tämä nyt näin iso ongelma ole=)

Kunhan vain pohdin syytä sille, että on ollut tällä viikolla usein kumppareissa, vaikka on ollut pakkasta.

Vierailija
14/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa itse työntää jalan kenkään ja kiristää nauhat ja tehdä sen alkusolmun.

Näin ainakin itse töissä toimin.

Vierailija
15/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten mina aikanaan ja poikani

Vierailija
16/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenä päivänä oli tungettu kaikki päiväkotiin viemäni varavaatteet lapsen päälle. Lapsi oli ulkona niin tönkkönä, kun oli monta kerrosta vaatetta...

yksi tuttu pph usein päivittelee iltapäivällä (syksyllä esim kun on selkeästi lämpimämpää iltapäivällä kuin aamulla) että voi kauheata miten tuolla on taas noin paljon vaatteita.

No voisiko niitä kenties vähentää..

En ymmärrä miten hänelle ei mene vuosien kokemuksellakaan kaaliin että aamulla voi olla se yksi välikerros ja paksummat hanskat ja iltapäivällä sitten vähemmän. Kaiken pistää päälle.

Vierailija
17/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten mina aikanaan ja poikani

Olemme ehkä vähän hitaampi perhe näissä asioissa =D

Vierailija
18/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai voihan ne ostaa mutta käyttäkää niitä sitten kotona kun olette itse solmimassa ne. Tuon ikäiselle on opeteltavaa jo siinäkin että saa ne kuomat itse jalkaan näin talvella kun villasukkiakin käytetään.Kyllä ne nauhojen solmimiset sitten ehtii oppimaan. Itsekään en jaksa jatkuvasti kengännauhoja olla solmimassa, kaikki nauhakenkäni solmin niin että saan ne jalkaan avaamatta nauhoja. Vaikka tosin osaankin hyvin solmia, usein on lähtiessä kiirekin.

Päiväkodissa taitaa tosi usein olla vielä enemmän kiire, meidänkin pojilla on käynyt kerran niin että päikkyjen jälkeen toiselle pojalle oli puettu molempien välihousut joten toisella ei ollut niitä sitte ollenkaan :( Vieläpä isommalle oli saatu kiskottua pienemmän kalsarit..

Vierailija
19/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin muutenkin on aina näperrellyt. Samaisena 3-vuotiaana myös virkkasi metrikaupalla ketjusilmukoita :-)

Ok, itse en ole yhdellekkän lapselleni opettanut kenkien solmimista vielä 3-vuotiaana. Kuten mina aikanaan ja poikani

Olemme ehkä vähän hitaampi perhe näissä asioissa =D

Vierailija
20/30 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi lähtee lumen sekaan kumppareissa. Missä menee vastuun raja?

Kumisaappaissa joissa ei ole talvikäyttöön vuorta tulee jaloille kylmä, koska lunta jää saappaan pinnalle jos on pehmeätä hankea.

Olen itse joskus ollut "kesäkumppareissa" villasukilla, mutta alkoi varpaat palelemaan aika pian lumen seassa.

Päiväkodin aikuisen olisi pitänyt huolehttia että lapsi menee ulos lumisäällä talvijalkineissa. Jos nauhat ovat esteenä niin ensin autettuna nauhalliset kengät lapselle voi aikuinen sen jälkeen kertoa Sinulle äiti, ettei lapsesi saa itse nauhoja solmittua ja siitä ongelmia.

Mutta vaikka lapsi ei saa nauhoja itse laitettua, se ei estä päiväkotityöntekijän tekemästä työtään, eli laittamasta nauhoja solmuun ja rusettiin.

Nykyään ei niin monella ole solmittavia etteikö aikuinen ehtisi muutamia sitoa.

Kyllä on outoa toimintaa lapsesi päiväkodissa.

Vaikka itse olen työssä vaihtoehtopedagogiikka olevassa, siellä lapset autetaan itsenäiseen toimintaan esim. pukemisessa. Aina autetaan siinä vaiheessa kun lapsi on tehnyt kaiken sen minkä pystyy, eli lapsesi tapauksessa pidetään huoli siitä että nauhat ovat aukaistu jolloin lapsi saa jalkineet jalkaansa. Tämän jälken aikuinen sitoo nauhat.

Lapsi voi siis osaltaan tehdä jotain, aikuinen ei tee silloin kaikkea lapsen puolesta.

Jos lapsesi ap on kunnallisessa tavallisessa päivähoidossa, pyydä lastasi laittamaan kengät valmiiksi jalkaan ja pyytämään apua nauhojen suhteen. Sekin auttaa pukemisnopeutta jos siellä on "kiire".

Autan lapselle rukkasen, mutta vain sen toisen sillä hän saa yhden rukkasen ensin vedettyä sen kateensä jopa haalarin hian päälle ja minä autan toisen.

Pidä lapsesi puolia ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan