Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten teillä on tehty unikoulua?

Vierailija
23.11.2010 |

tyttö tulee ensvkolla 6kk ja sit se alkaa..

nyt on unille taistelua 21-23 ja mä oisin ihan valmis nukkumaa jo klo 21..mies on vielä yövuorossa ja joudun yksin hoiteleen lapsen..:(

Meillä siis selkeä päivärytmi, yleensä herätään n.9, ekat päiväunet 1½-2h päästä, sit 2-3hereillä, 30min unet, sit taas hereillä muutama tunti, sit 30min-2h unet..ongelma on myöhäiset päiväunet, eilen nukkui 17-19, edellisenä iltana 19.30-20!

sitten koitettiin pari iltaa venyttää, että oli hereillä 17-21 ja yö oli KAMALA. Heräs 2h välein, eikä rauhottunut kun maitoon ja tarkoitus olisi päästä yösyötöistä pois. Nyt syö yöllä 1-3kertaa.

Tällaisina iltoina kun nukahtaminen on hankalaa ja menee myöhään, nukkuu paremmin yön, herää vasta 3.30syömään ja sit 7..tänään nukkui aamulla 10.30..se on yleensä aina sen 12h siitä milloin nukahtaa..

Mitä voidaan tehdä enää toisin?

Illalla syö iltaruuan klo 17-18, sit puuroa iso annos 20-20.30 ja velliä tai maitoa päälle..että nälkäkään ei pitäis olla, päivällä syödään 2lämmintä ateriaa+välipalat ja maidot..

Kuinka pian teillä unikoulu tuotti tulosta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heräätte aika myöhääb, vasta klo 9. Meillä kaikkien lasten kohdalla aamu on alkanut n.7.30 maissa. Silloin koko päivärytmi keinahtaa varhaisempaan.

Vierailija
2/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäs teen jos lapsi ei herää aikaisemmin? ja mä oon kyllä kans niin aamu-uninen, että en millään pääsisi 7ylös.

21-9 oli oikein hyvä, mitä se olikin tässä muutaman viikon, mutta nyt on mennyt ihan pyllylleen vaikka mikään ei ole arjessa muuttunut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme muksua olen unikouluttanut, mutta olet nyt ihan väärässä hakiessasi sellaisesta apua.

Ensinnäkin minusta on ihan normaalia, että vauvat menevät yöunille siinä yhdentoista aikoihin, ei kannata edes yrittää aiemmin, raastat sillä vain omia hermojasi. Miksi yrittää nukuttaa vauvaa, joka ei ole väsynyt??? Ei ketään voi pakottaa nukkumaan, jos ei ole väsynyt. Ja mitä teet itse, että olet petikunnossa jo yhdeksältä? Ja jos haluat vauvan yöunille aikaisemmin, annat vauvan nukkua viimeisiä päiväunia vain 30min. Herätät vaikka miten tuntuisi ikävältä herättää. Ja viimeisenä: 6kk vauvaa ei tarvitse opettaa pois yösyötöiltä.

Vierailija
4/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi nukkuisi 12h yössä ja vielä kolmen päikkärin lisäksi? Äly hoi!

Mulla on 4 lasta, eikä yksikään ole koskaan nukkunut 12h yössä, oli päikkäreitä tai ei.

Vierailija
5/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa sanottiin, että pitää jättää yösyötöt pois, koska vauva syö päivällä niin paljon, että yöllä ei herää nälkäänsä vaan tottumuksesta.

No mä väsyn, koska yritän laihduttaa ja käyn 4kertaa viikossa jumpassa. Ja kerta lapsi saattaa herätä monta kertaa yössä, haluan mennä ajoissa nukkumaan, että saa nukuttua edes yhden hyvän pätkän ennen heräämisiä.

Minusta ei ole normaalia mennä noin myöhään nukkumaan, kaikilla mun kavereilla lapset menee 19-21yöunille..ja niin meilläkin mentiin vielä viimeviikolla.

Ap

Vierailija
6/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasi unentarve on vähentynyt, olihan tuossa jo hurja määrä muutenkin. Kyllä meilläkin isommat lapset menee nukkumaan 20-21, mutta vauvana nukkumaanmenoaika on aina ollut siinä yhdeltätoista. Aika on hilautunut aikaisemmaksi vasta sitten, kun on siirrytty yksiin päiväuniin vuoden ikäisenä.

Esim. tällä hetkellä vauvani yöunet on 23-08, herää syömään 2-4 kertaa. Eli unta minulle noin 7h yössä. Ennen lapsia tarvitsin unta paljon enemmän, mutta kaikkeen tottuu, kun ei jää tilaansa voivottelemaan. Eikä illan viimeisinä tunteita tarvi rehkiä mitään. Katselen telkkaria vaan tai korkeintaan kannan kitisevää vauvaa siinä katsoessani. Jos väsyttää, niin kaikki iltatoimeni teen vauvan ollessa hereillä, että nukkumaan pääsee heti, kun vauvakin simahtaa.

neuvolassa sanottiin, että pitää jättää yösyötöt pois, koska vauva syö päivällä niin paljon, että yöllä ei herää nälkäänsä vaan tottumuksesta.

No mä väsyn, koska yritän laihduttaa ja käyn 4kertaa viikossa jumpassa. Ja kerta lapsi saattaa herätä monta kertaa yössä, haluan mennä ajoissa nukkumaan, että saa nukuttua edes yhden hyvän pätkän ennen heräämisiä.

Minusta ei ole normaalia mennä noin myöhään nukkumaan, kaikilla mun kavereilla lapset menee 19-21yöunille..ja niin meilläkin mentiin vielä viimeviikolla.

Ap

Vierailija
7/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nnn

Vierailija
8/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei niitä kannata kaikkia ihan kirjaimellisesti noudattaa

Meillä myös on neljä lasta (olen siis eri neljän lapsen äiti, kuin tuo aikaisempi kirjoittaja) ja olen ilmettänyt jokaista 1-2,5 vuotiaaksi saakka. Jokainen on herännyt silloin tällöin yöllä rinnalle ja nukahtaa sitten tyytyväisenä. Ei siitä nyt kannata mitään numeroa tehdä. Minusta se on luonnollisempaa eikä tarvitse mitään teknisiä unikouluja, kun elää vauvan kehityksen mukaan.

Vierailija
9/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset myös puolivuotiaita? Meillä kaksi lasta mennyt vauvana nukkumaan klo 22 tai sen jälkeen.

Kannattaako sinun laihduttaa liikunnalla nyt kun vauva herää öisin, tai ainakaan siinä määrin, että tulet siitä väsyneeksi? Kuulostaa minun mielestä hiukan omituiselta, että oma laihduttaminen ja kuntoilu menee vauvan tarpeiden edelle, tai siltä se kuulostaa, jos sen takia aiot aloittaa unikoulun. Ehdit laihduttaa myöhemminkin.

Vauvojen unirytmit menee miten sattuu ainakin ensimmäisen vuoden, eli juuri kun luulet saaneesi vauvan hyvään rytmiin, tulee jotain joka romuttaa sen. Hampaat, liikkuminen tai mitä vaan.

Vierailija
10/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset myös puolivuotiaita? Meillä kaksi lasta mennyt vauvana nukkumaan klo 22 tai sen jälkeen.

Kannattaako sinun laihduttaa liikunnalla nyt kun vauva herää öisin, tai ainakaan siinä määrin, että tulet siitä väsyneeksi? Kuulostaa minun mielestä hiukan omituiselta, että oma laihduttaminen ja kuntoilu menee vauvan tarpeiden edelle, tai siltä se kuulostaa, jos sen takia aiot aloittaa unikoulun. Ehdit laihduttaa myöhemminkin.

Vauvojen unirytmit menee miten sattuu ainakin ensimmäisen vuoden, eli juuri kun luulet saaneesi vauvan hyvään rytmiin, tulee jotain joka romuttaa sen. Hampaat, liikkuminen tai mitä vaan.

Tosiaan haiskahtaa nyt siltä, että unikoulu tarvitaan, että äiti jaksaa jatkaa hullua laihduttamistaan. Ja totta tuokin, että moni homma ne unikoulut vielä romuttaa. Ei siihen tarvita kuin yksi flunssa, niin ollaan taas lähtötilanteessa. Ja tämä kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Vierailija
11/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla 11kk lapsi.

neuvolassa sanottiin minullekki että jättää yö syötöt. sanoivat että tuon ikäisen pitäisi jo nukkua täydet yöt.. (sillon 6kk)

en aloittanut minkäänlaista unikoulua koska koin että lapsi on NIIN pieni.. enkä koe huuattamista mun jutuksi ollenkaa..

jatkoin yö syöttelyä, milloin parempi ja milloin huonompi yö..

tuttia ei syö ollenkaan.

meillä on myöhänen rytmi.. tässä juuri nukkuu sylissäni rinnalla ja kannan kohta sänkyyn.. aamuisin herää n 11 ja mikä sen nautinnollisempaa kun nukkua..

aika aikaa kutaki. kärsivällisenä imettele ja kuuntele lastasi piittaamatta niin tarkkaan neuvolassa anettua ohjetta..

ei se lapsi kouluun asti tissiä ime ;)

Vierailija
12/14 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 3 lasta, koululainen,eskarilainen ja 3kk vauva ja kyllä meillä on kaikki vauvana menny klo:21 nukkumaan ja menee vieläkin. Ei toi uni määrä mun mielestä paljolta kuulosta noin pienelle ihmiselle. mun vauva menee nukkumaan tosiaan klo:21 ja syö 1-2 kertaa, herää klo:9-10.

Muuten en osaa sanoa mitä sun pitäis tehdä,parhaiten kuitenki itse oman vauvas tunnet,että onko nukkumaan mennessä liian pirteä vai yliväsynyt, sekin on mahdollista. jos kyse on pirteydestä niin voisithan viritellä leikkejä joissa saisit vähän virtaa pois ja sitten rauhotella tunnelmaa ennen nukkumaan menoa, mä ainakin toistan joka ilta samat kuviot,eli iltapesut ja yökkärit ym, jotain mikä selkeesti erottaa yön päivästä ja kertoo että kohta on yö ja mennään nukkumaan. tsemppiä sinne ja nukuttuja öitä :)

Vierailija
13/14 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluat, että vauvasi alkaa nukkumaan aikasemmin, niin hän myös herää aikasemmin.

unen tarve on vielä iso, ja normaalilta kuulostaa teidän vauvan 12 tunnin yöunet + päikät. mut jos siis klo 20-21 pistää viimeistään nukkumaan, niin hän varmasti herääkin klo 7-9. totuta rytmin vaihdokseen pikkuhiljaa, noin 15 min kerrallaan muuta. (herätä aamulla hiukan aikaisemmin, illalla vastaavasti aikaisemmin nukkumaan).

kokeile unikoulua, jos vauvasi nukahtaminen on vaikeaa.

unikoulusta: on mm. tassuttelua tai huudatusta. selkeät ohjeet, joita noudatat. esim.: iltarituaalit, imetys makuuhuoneessa, hämärä huone, vauva sänkyyn ja lähdet pois huoneesta. jos huutaa niin pidät kättä tai silität tmv niin kauan, että rauhoittuu, älä puhu tai katso vauvaa silmiin. lähde pois huoneesta kun rauhoittunut. toistoa niin kauan, kun nukahtaa.

yöllä voi toistaa tätä tai antaa pullosta vettä, tai jos haluat imettää, niin imetä niin ettei vauva nukahda vierellesi.

tsemppiä! :) ja relax..

Vierailija
14/14 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä varmaan minkään ikäistä, jos tilanne ei olisi aivan katastrofaalinen, tyyliin lapsi heräilisi tunnin välein eikä rauhottuisi muuten, kuin laulamalla hoosiannaa ja juoksemalla ympäri kämppää lapsi sylissä vähintään puolen tunnin ajan. Ap:n vauva vaikuttaa ihan normaalilta puolivuotiaalta, joten tuossa tilanteessa tekisin yöt itselleni mahdollisimman helpoksi (itse olen nukkunut vauva vieressä, jolloin on ollut helppo laittaa vauvan herätessä tissi suuhun ja jatkaa itse lähes saman tien unia).

Riippumatta siitä, mitä neuvolantäti sanoi, suurin osa 6 kk:n ikäisistä ei todellakaan nuku läpi yön, varsinkaan 12 tuntia putkeen. Pienet (ja isommatkin) lapset heräilevät öisin milloin mistäkin syystä, varsinkin ensimmäisen vuoden aikana, joten unikoulusta tosiaan tuskin on hyötyä pidemmän päälle. Toki voit kokeilla tassuttelua ym. lempeitä unikoulumetodeja, mutta varaudu siihen, että takapakkia tulee hampaiden puhjetessa, konttaamaan oppiessa, flunssan iskiessä jne... Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että 1-3 syöntiä yössä on ihan normaali määrä tuon ikäiselle ja syönnit vähenevät ajallaan. Ja heräily voi ihan hyvin jatkua sittenkin, kun vauva lopettaa yösyömisen.

Jos laihdutus saa sinut noin väsyneeksi, kannattaisi ennemminkin harkita laihdutustahdin hidastamista kuin pienen vauvan unikouluttamista. Sulla on loppuelämä aikaa laihduttaa, mutta vauvasi on pieni vain kerran.