Naapurin äiti imaisi herneen nenuunsa kun usklasin kritisoida
sitä kuinka hänen 1½v lapsensa juo edelleen päivittäin maitoa ja muita juomia tuttipullosta ja syö tuttia.
Siltä meni ihan ohi niin sanotut faktat asioista eli kuinka tuttipullon imeminen ja tutin myös vaikuttaa haitallisesti yli 1v lapsen hampaistoon, melskasi vaan vastaan.
Meillä ei ole kumpikaan käyttänyt tuttipulloa lainkaan ja toinen söi tutia mutta siitä vieroitettiin kun 1v tuli täyteen eikä edes ollut vaikeaa eli oli lapselle vaan sellanen pinttynyt tapa.
Kommentit (31)
hohhoijaa.. onko oma elämäsi niin tylsää, ettet voi olal puuttumatta toisen asioihin... HANKI OMA ELÄMÄ
Vierailija:
kysy vaikka hammaslääkäristä! ainakaan meidän lapsilla ei ole pitänyt paikkansa.Ärsyttää muutenkin ihmiset jotka sekoontuu toisten asioihin. Pitäisit huolta omista asioistasi!
Pidän kyllä huolen omista asioistani, mutta jo ammattini puolesta haluan vastata :-) Jatkuva tutin (tai vaikka peukalon) imemeinen aiheuttaa hampaiden virheasentoja ja näin ollen vaikuttaa purentaan. Ihan jo tilastollisestikin lasten purentavirheet ovat viime vuosina lisääntyneet, onko sitten syy pelkästään tuteissa ja pulloissa - sitä ei ole selvitetty, mutta varmaa on että ne ovat yksi syy. Myös reikiintyminen alkaa jo nuoremmalla iällä, syynä yölliset maidon/vellinjuonnit...
Lehmät kalkattaa kun niin kirpas:DD:DD:DD:DD
Itse söin tuttia kolmen vanhaksi ja mulla on oikein tasainen hammasrivi!!! Äiti sanoi aikoinaan että hampaat oli ollut ihan notkolla tutin syönnistä mutta niin ne vaan oikeni kun jätin tutin pois.
Mitään oikomishoitoja en ole koskaan tarvinnu. Että ehkä olen poikkeus vai mitä sanoo hammaslääkäri?
Tietenkin tutin imeminen vaikuttaa esim. hampaiston kehitykseen, saatika nyt yölliset mehupullot yms..
Meillä on viisi lasta lutkuttanut tutia kaksi vuotiaaksi melkein koko ajan. Samoin he ovat saaneet pulloa kaksi vuotiaaksi, eivät kylläkään enää kuin ehkä pari kertaa päivässä. Yhdelläkään ei ole mitään jälkiä hampaissaan tutista tai pullosta. Vai, olisiko tenavien hampaat jääneet ilman tutia jotenkin antiavopurentaan, vai?!?
Kai se peukku on pahin hampaita ajatellen. Ja sitten ne makeat juomat. Ja ehkä tuti on toiselle lapselle pahempi kuin toiselle..
Ja kiusallani vielä.. tenavat on saaneet karkkia heti, kun poskihampaat ovat kurkanneet ikenistä. Heh, mun mielestäni elämän ei tarvi olla liian tiukkaa nipottamista. Kohtuus kaikessa, myös niissä kielloissa!
Vierailija:
Myös reikiintyminen alkaa jo nuoremmalla iällä, syynä yölliset maidon/vellinjuonnit...
Väärä tieto.
Hampaiden virheasentoon vaikuttaa ns. narskuttaminen, toki tuttipullolla ja tutilla on vaikutuksensa, mutta narskuttaminen tekee ns. suurempaa tuhoa hampaille.
Vierailija:
Lehmät kalkattaa kun niin kirpas:DD:DD:DD:DD
tulipa moitetta siitä, että pesen lapseni hampaita liian usein eli aamuin illoin. Arvatkaa vaan, onko kiva viedä lapsia hampilääkäriin.
hampaita. EI VÄLIÄ MISTÄ JUO, PULLON SISÄLLÖLLÄ VÄLIÄ!
Nämä ohjeet saatu 2v hammastarkastuksessa!
mitä kummaa siinä nyt on?
en ihmettele jos naapuri veti herneet nenään, asia ei sulle kuulu ja kaiken huipuks ei oo edes sellainen et vaikuttais lapsen terveyteen tai hyvinvointiin mitenkään.
Tutkittu juttuhan se on, että tutti ja tuttipullo vaikuttavat epäsuotuisasti purentaan. Siinähän sitten oiotte lapsienne hampaita myöhemmin. Tissi on luonnon puolesta suunniteltu niin anatomisesti että siitä imeminen vain ja ainoastaan kehittää suun lihaksistoa oikeaan suuntaan. Ja harvahan imettää yli 1-vuotiasta kovinkaan usein, mutta tuttiapa lutkuttaa monet tuntitolkulla.
No, älkää harmistuko, minun kaverin 3-vuotias tyttö lutkuttaa vielä tuttia. On tosi karsean näköistä. Tosin ei ole multa pois, mutta kerroinpa nyt vaan.