Kasvisten määrää pitäis lisätä
ruokavalioomme, mutta ongelmana mulla on luovuuden puute, eli aina niitä höyrytän, keitän tms. Miten saisi vaihtelua, lisukkeiksi kun tarvittaisiin kanan, kalan tms seuraksi ;)
Olisiko hyviä vinkkjä?
Kommentit (5)
Muussia voi tehdä muustakin kuin perunasta, esim kukkakaalista tai lantusta. Samoin lihaperunasoselaatikon voi tehdä perunan sijaan lanttuun yms. Lisää kastikkeiden joukkoon myös kasviksia, esim tomaatti sopii monen kastikkeen joukkoon. Keittoihin runsaasti kasviksia joukkoon.
Suosin melkein joka aterialla erilaisia salaatteja. Eikä "salaatti" tarkoita aina välttämättä lehtisalaattia, kurkkua ja tomaattia :D
Kun jääkaapissa on aina tuoreita kasviksia ja juureksia, on niistä helppo ja nopea päivittäin tehdä erilaisia variaatioita kaikenlaisten ruokien lisukkeeksi.
Eilen esim. possun pihvien seuraksi oli seuraavanlainen sekoitus: retiisiviipaleita, kukkakaalia, parsakaalia, lehtiselleriä, kurkkua, purjoa, keltaista paprikaa, herneitä ja tuoretta basilikaa ja korianteria.
Tänään kanankoipien kanssa tarjoan: maissia, omenakuutioita, punasipulia, paprikaa, kesäkurpitsaa ja kaalia.
Jos kylmät kasvikset tökkii, voi tuollaisen myös pyöräyttää pannulla voissa ja vaikka lisätä kermaa tai smetanaa.
Kaupat on pullollaan kasviksia. Itse en jaksa enkä tykkää niistä aina tehdä jotain kasvisruokaa, parhaimmillaan ne on just omana itsenään.
mutta koska kodissa on kasvavat lapset, tarjoan kasviksia joka aterialla. Mä teen n. kerran kuussa pakasteeseen juuresraasteita ja yleiskoneella ja nappaan sieltä aina sulamaan pussillisen joko ruuan lisukkeeksi tai sitten sekoitan sen ruokaan. Sen lisäksi käytän pakastealtastaa saatavaa valmista porkkanasosetta esimerkiksi perunamuusin joukkoon sekoitettavaksi. Meillä siis mennään aika pitkälle porkkana-omena-sekavihanneslinjalla, ja mä en koe sitä ongelmaksi koska en juurikaa kaipaa kasviksiin vaihtelua. Se on mulle juttu jota on syötävä joka aterialla, mut mitä vähemmän sitä tarvitsee miettiä niin sen parempi.
Perussalaattia meillä ei syödä talvisin, koska se maistuu kitkerältä. Lapset saa eläviä kasvisoluja (joita käsittääkseni vatsan mikrobikanta tarvitsee jostain syystä joka päivä) hedelmistä ja leivän päällä syödystä kurkusta.
Itse rakastan bataattia, kukkakaalta,paprikaa,sipulia ym uunissa paahdettuna, päälle vain suolaa ja mustapippuria. Ja teen aika paljon wokkeja, joihin tulee kasviksia.