Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku saliharjoittelusta tietävä..?

Vierailija
23.11.2010 |

Olen aloittanut kk sitten saliharjoittelun. Käyn salilla 3 krt/vkossa. Saliohjelman minulle teki liikunnanohjaaja. Käyn myös pari kertaa viikossa zumbaamassa tai spinningissä. Olisinkin kysynyt, olisiko kenelläkään ihan faktatietoa siitä, mikä määrää liikuntaa on liikaa?

Voiko esim. samana päivänä tehdä saliohjelman sekä aerobisen ohjelman? Tiedän, että vähintään yksi lepopäivä on pidettävä, mutta kiinostaa tietää kuinka paljon reeniä on liikaa?

Mitä tapahtuu jos käy esim. 2 krt/pvässä tekemässä lihaskuntoa? Onko siitä hyötyä ja jos ei, niin miksi? En yritä laihduttaa, vaan saada vähän urheilullista muotoa, voimaa ja lihaksia. Entä sitten aerobinen liikuta? Voiko/kannattaako käydä esim. zumbassa ja spinningissä samana päivänä?

Kuinka pian saliharjoittelun tulokset alkavat näkyä kropassa? Nythän tulokset näkee salilla, kun voi lisätä painoa laitteisiin.. Jos joku tietää, niin olisin kiitollinen vastauksista.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin varmasti sopii ja joillekin taas ei. Tosi yksilöllistä. Niin kuin sekin, että milloin tulokset alkaa näkymään.

Vierailija
2/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei tosiaan joka toisen päivän tarvitse olla lepopäivä :)

Yhden päivän aikana saatan käydä salilla ja vielä kävelyllä tai uimassa, vaihtelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihakset tarvitsevat lepoa palautuakseen. Itse treenaan siten, että ohjelma on jaettu neljään ja treenaan kerran viikossa koko kropan läpi. Eli samalle lihastyhmälle ei tule kuin yksi treenikerta normaalisti, joskus poikkeusoloissa voin ehtiä tehdä jonkun vielä toiseen kertaan. Tarkoitus on saada lihas sen verran rasittumaan ettei sitä tee edes mieli treenata toiseen kertaan viikon aikana, noin kärjistetysti. Aerobista teen myös salipäivinä.

Vierailija
4/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ma, ke, pe: Kunnon saliharjoittelua 1-1,5h. Minulla on kaksi sarjaa, joissa käydään koko kroppa läpi (7 liikettä per sarja).

ti, to, la: 1h juoksulenkki

su: lepopäivä

Itselläni tuo saliohjelma ja -rytmi on ihan loistava ja tuloksia alkoi näkyä 1-2kk jälkeen. Liikkeet pitää vaan tehdä kunnolla ihan äärirajoille puristaen.

Vierailija
5/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ammattilainen, mutta kohtuullista tuntumaa väitän omaavani... Ihan ekspertti siis :P

Jos tekee painoharjoituksen kunnolla, niin samoja lihaksia ei kannata viedä salille samana päivänä - mutta voithan tehdä vaikka jalkoja aamulla ja yläkroppaa illemmalla. Sali ja aerobinen samana päivänä on ihan ok. Siitä on eri käsityksiä, olisiko parempi tehdä aerobinen harjoitus vai voimaharjoitus ensin...

Kaksi aerobista harjoitusta samana päivänä on sekin ihan ok, kunhan tosiaan muistaa levätäkin välillä.

Harjoittelu alkaa näkyä kropassa itse asiassa aika nopeasti, mutta oma silmä tottuu vähittäiseen muutokseen. Yksilöllistähän tämä tietysti on, ja jos on ylipainoa (vähänkin), niin lihasten muodot erottuvat huonosti.

Itse olen huomannut, että etenkin käsivarsien ja selän lihaksistolle taisteluhenkiset tunnit (esim. body combat) tekevät ihmeitä :)

Vierailija
6/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava aihe, vastaan siksi ja aivan omaan tuntemuukseni perustuen.

Käyn tällä hetkellä käytännössä joka päivä salilla ja kroppa kestää hyvin. Olen kerrallaan tunnista puoleentoista ja aloita soutamalla 2000 m, sen jälkeen yleensä 20 min crosstrainerilla. Teen pääosin erilaisia "koko vartalon" liikkeitä esim syöksypunnerrus, kahvakuula, pilates tyyppisiä keskivartalon hallintaa kehittäviä jne. En juurikaan roiku varsinaisissa kuntosalivemputtimissa.

Tuloksista, vyötäröltä lähtenyt muutamassa kuukaudessa 12 cm, lantiolta 11 cm. Paino ehkä hiukan tippunut. Rasvakerros lähtee hitaan varmasti ja tilalla on kiinteämpää lihasta. Kasvoista lähtenyt ylimääräinen pyöreys pois. Maha on litteä eikä ala rintojen alta enää sellaisena pullottavana.

Kehosi kertoo jos olet harjoitellut liikaa ja pyri hieman vaihtelemaan saliohjelmaasi. Kuntolehdissä on yleensä hyviä täsmäliikkeitä, joilla saa usean lihasryhmän töihin. En tekisi joka päivä orjallisesti samaa ohjelmaa. Voit vaikka pyytää ohjelman tekijältä erilaisia vaihtoehtoja sen varalle että käyt usein.

Vierailija
7/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harjoitukset on suunniteltu optimaalisesti, voi aerobisen treenin tehdä vaikka joka päivä (mielellään aamu) ja lihasharjoittelun melkein joka päivä. Se kuitenkin edellyttäisi että kuntosaliohjelma on jaettu eri päiville, eli toisin sanoen ei tee salilla joka päivä samaa asiaa. Kaksi kertaa päivässä ei kannata tehdä lihaskuntoa vaikka ne olisivat eri täysin eri lihasryhmille, vaan palautumisen kannalta on järkevämpää jakaa treenit tasaisesti pitkin viikkoa.

Jos haluaisi esim. käydä salilla todella tehokkaasti noin 5 kertaa viikossa, voisi treenin jakaa esim. tällaiseen kiertoon: 1. vatsat 2. olkapäät 3. hauis ja selkä (välissä vapaapäivä) 4. rinta ja ojentajat 5. jalat (ja vapaapäivä). Jokainen treenipäivä sisältäisi 5-10 liikettä keskittyen tähän lihasryhmään, jolloin harjoittelu on todella tehokasta ja kukin lihasryhmä ehtii myös palautua ennen seuraavaa kierrosta. Tämä tietysti vaatii jo aika sitoutunutta treenaamista, koska ei noin vaan voi skipata parin päivän treenejä ilman että rytmi menee sekaisin.

Sinulle neuvoisin varmaan että panosta mieluummin treenin säännöllisyyteen kuin että yrittäisit lisätä ja lisätä. Helposti käy niin että innostumisen ja himojumppaamisen jälkeen into lopahtaa yhtäkkiä ja vaikka flunssan jälkeen ei huvitakaan enää lähteä ollenkaan treenaamaan.

Ja nuo "ohjaajien" laatimat saliohjelmat ovat aika usein sellaisia että he tekevät tismalleen samanlaisen perusohjelman sadalle asiakkaalle eivätkä yleensä tiedä paljoakaan aiheesta. Sillä pääsee hyvin kyllä alkuun mutta jos todella haluaa alkaa tehostaa treeniä niin kannattaa joko ottaa yhteyttä ihan oikeaan ammattilaiseen tai sitten itse perehtyä aiheeseen. Tsemppiä treeneihin!

Vierailija
8/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harjoitukset on suunniteltu optimaalisesti, voi aerobisen treenin tehdä vaikka joka päivä (mielellään aamu) ja lihasharjoittelun melkein joka päivä. Se kuitenkin edellyttäisi että kuntosaliohjelma on jaettu eri päiville, eli toisin sanoen ei tee salilla joka päivä samaa asiaa. Kaksi kertaa päivässä ei kannata tehdä lihaskuntoa vaikka ne olisivat eri täysin eri lihasryhmille, vaan palautumisen kannalta on järkevämpää jakaa treenit tasaisesti pitkin viikkoa.

Jos haluaisi esim. käydä salilla todella tehokkaasti noin 5 kertaa viikossa, voisi treenin jakaa esim. tällaiseen kiertoon: 1. vatsat 2. olkapäät 3. hauis ja selkä (välissä vapaapäivä) 4. rinta ja ojentajat 5. jalat (ja vapaapäivä). Jokainen treenipäivä sisältäisi 5-10 liikettä keskittyen tähän lihasryhmään, jolloin harjoittelu on todella tehokasta ja kukin lihasryhmä ehtii myös palautua ennen seuraavaa kierrosta. Tämä tietysti vaatii jo aika sitoutunutta treenaamista, koska ei noin vaan voi skipata parin päivän treenejä ilman että rytmi menee sekaisin.

Sinulle neuvoisin varmaan että panosta mieluummin treenin säännöllisyyteen kuin että yrittäisit lisätä ja lisätä. Helposti käy niin että innostumisen ja himojumppaamisen jälkeen into lopahtaa yhtäkkiä ja vaikka flunssan jälkeen ei huvitakaan enää lähteä ollenkaan treenaamaan.

Ja nuo "ohjaajien" laatimat saliohjelmat ovat aika usein sellaisia että he tekevät tismalleen samanlaisen perusohjelman sadalle asiakkaalle eivätkä yleensä tiedä paljoakaan aiheesta. Sillä pääsee hyvin kyllä alkuun mutta jos todella haluaa alkaa tehostaa treeniä niin kannattaa joko ottaa yhteyttä ihan oikeaan ammattilaiseen tai sitten itse perehtyä aiheeseen. Tsemppiä treeneihin!

voi tehdä joka salitreenin päätteeksi?

Minun mielestäni järkevämppi jako: 1. rinta+olkapäät, 2. kädet 3.selkä 4. jalat. Ja jos epäilyttää ohjelman teho, niin voin sanoa että sen on tehnyt kehonrakennuksen raskaan sarjan kilpailija, toimii taatusti ;)

Vierailija
9/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi muita osioita ei voi tehdä joka päivä?

Vierailija
10/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi muita osioita ei voi tehdä joka päivä?

isompi ja tarvitsee kokonaisvaltaisempaa treeniä, kuin vatsat. Kun on etureidet, takareidet, pakarat ja pohkeet.

Vierailija
11/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen sitten muutaman päivän tunteekin tehneensä ;) Sanoisin että maksimissaan kahdesti, etenkin jos tekee paljon aerobista myös viikon aikana. Lihas kasvaa levossa!!

Vierailija
12/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harjoitukset on suunniteltu optimaalisesti, voi aerobisen treenin tehdä vaikka joka päivä (mielellään aamu) ja lihasharjoittelun melkein joka päivä. Se kuitenkin edellyttäisi että kuntosaliohjelma on jaettu eri päiville, eli toisin sanoen ei tee salilla joka päivä samaa asiaa. Kaksi kertaa päivässä ei kannata tehdä lihaskuntoa vaikka ne olisivat eri täysin eri lihasryhmille, vaan palautumisen kannalta on järkevämpää jakaa treenit tasaisesti pitkin viikkoa. Jos haluaisi esim. käydä salilla todella tehokkaasti noin 5 kertaa viikossa, voisi treenin jakaa esim. tällaiseen kiertoon: 1. vatsat 2. olkapäät 3. hauis ja selkä (välissä vapaapäivä) 4. rinta ja ojentajat 5. jalat (ja vapaapäivä). Jokainen treenipäivä sisältäisi 5-10 liikettä keskittyen tähän lihasryhmään, jolloin harjoittelu on todella tehokasta ja kukin lihasryhmä ehtii myös palautua ennen seuraavaa kierrosta. Tämä tietysti vaatii jo aika sitoutunutta treenaamista, koska ei noin vaan voi skipata parin päivän treenejä ilman että rytmi menee sekaisin. Sinulle neuvoisin varmaan että panosta mieluummin treenin säännöllisyyteen kuin että yrittäisit lisätä ja lisätä. Helposti käy niin että innostumisen ja himojumppaamisen jälkeen into lopahtaa yhtäkkiä ja vaikka flunssan jälkeen ei huvitakaan enää lähteä ollenkaan treenaamaan. Ja nuo "ohjaajien" laatimat saliohjelmat ovat aika usein sellaisia että he tekevät tismalleen samanlaisen perusohjelman sadalle asiakkaalle eivätkä yleensä tiedä paljoakaan aiheesta. Sillä pääsee hyvin kyllä alkuun mutta jos todella haluaa alkaa tehostaa treeniä niin kannattaa joko ottaa yhteyttä ihan oikeaan ammattilaiseen tai sitten itse perehtyä aiheeseen. Tsemppiä treeneihin!

Minun tarkoitus ei ole ruveta himourheilijaksi yhdeltä seisomalta. Minulle riittää 3 kertaa salia viikossa oikein hyvin, tosin toki toivon saavuttavani tuloksia. Ohjelmani on vissiin aika tyypillinen aloittelijan ohjelma, jossa käydään isoja lihasryhmiä läpi, melko suppeasti (luulisin). Joulun jälkeen olisi ohjelman vaihto, siihen toivon vähän enemmän vaativuutta.

Peruskuntoni on melko hyvä ja kyllästyn nopeasti hinkkaamaan samoja liikkeitä päivästä toiseen, mutta eiköhän sitten joulun jälkeen ole uudet kujeet. Kyselin tuosta lihasharjoittelusta lähinnä siksi, että minulle painotettiin sitä, että vain yksi lihaskunto-osuus päivässä ja riitelen tästä ystäväni kanssa jatkuvasti, hänen mielestään olisi ihan ok käydä salilla 2 kertaa päivässä. Olen yrittänyt selittää, että lihakset tarvitsee lepoa palautuakseen ja toisesta reenistä päivässä ei ole hyötyä. Olenko oikeassa?

Ystävän mielestä harjoittelen liian vähän. Itse miellän itseni melko hyvin liikkuvaksi kolmen muksun äidiksi, kun käyn salilla 3 krt/vkossa, aerobista 2-3 krt/vko ja jalkkista 1 krt/vko.. Plus tietysti kaikki hyötyliikunta, jota tulee lasten myötä melko hyvin.

Ystäväni ei ole salista innostunut ollenkaan, mutta saattaa käydä joka päivä esim. zumbassa, spinningissä ja hän ei koe minun saliharjoittelua ollenkaan liikunnaksi..

Vierailija
13/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aikuisen naisen ongelmana on usein surkea lihaskunto, vaikka kävisi lenkillä kaksi tuntia päivässä. Eikä se lihaskunto kasva zumbassa, spinningissäkin kovin yksipuolisesti vaikka olisi raskastakin menoa...

Lihaskunto taas on yhtä kuin voimaa, lisäkalorinkulutusta (jopa levossa), tukea elimistölle... Ei todellakaan puhuta pelkästään pullistelusta! (tosin lihaskuntoa VOI kasvattaa myös muuten kuin punttarilla)

Vierailija
14/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen sitten muutaman päivän tunteekin tehneensä ;) Sanoisin että maksimissaan kahdesti, etenkin jos tekee paljon aerobista myös viikon aikana. Lihas kasvaa levossa!!

levossa ja liikkeessä. Eli eipäs anneta väärää tietoa.

T:N43

Vierailija
15/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

levossa ja liikkeessä. Eli eipäs anneta väärää tietoa.

Älä jaksa provoilla tässäkin ketjussa!!!!!!!!!!

Vierailija
16/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aikuisen naisen ongelmana on usein surkea lihaskunto, vaikka kävisi lenkillä kaksi tuntia päivässä. Eikä se lihaskunto kasva zumbassa, spinningissäkin kovin yksipuolisesti vaikka olisi raskastakin menoa... Lihaskunto taas on yhtä kuin voimaa, lisäkalorinkulutusta (jopa levossa), tukea elimistölle... Ei todellakaan puhuta pelkästään pullistelusta! (tosin lihaskuntoa VOI kasvattaa myös muuten kuin punttarilla)

Ystävä on vain niin vankasti omaa mieltä asiasta, ettei ota kuuleviin korviin mielipiteitäni..

Vierailija
17/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta, mä en kestä!!

Olen sinua voimakkaampi. Et voi estellä.

Vierailija
18/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta, mä en kestä!!

Olen sinua voimakkaampi. Et voi estellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä