Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan vähentää lisäaineiden syöntiä. Vinkkejä?

Vierailija
23.11.2010 |

En ole kovin innostunut ruuanlaitosta ja lähistöltä löytyy ainostaan perusketjujen kaupat, ei siis mitään kivoja luomukauppoja.

Mihin minun kannattaisi kiinnittää huomiota ostoksilla kaupassa? Sisällysluetteloita en jaksaisi studeerata kovin perusteellisesti. Onko olemassa helppoja peruselintarvikkeita (leivät, juustot, leikkeleet jne), joissa ei olisi niin paljoa lisäaineita?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei valmisruokia, vaaleassa leivässä usein enemmän lisäaineita kuin tummassa. Jos käytät eineksiä niin halvemmissa yleensä enemmän lisäaineita kuin kalliissa.

Vierailija
2/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä tartte jokakerta lueskella. Katselet teidän tavallisimmin käyttämät leivät ja koetat etsiä vähiten lisäaineita sisältävät. Sitten ostat niitä hyviksi todettuja kunnes haluat vaihtelua ja lueskelet taas niitä listoja.

Nakeista, makkaroista ja leikkeistä löytynee hyviä vaihtoehtoja esim. Vattaja nimiseltä valmistajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vain marinoimatonta lihaa / kanaa. Luomua saa kyllä ihan normaaleista kaupoista todella laajasti.

Vierailija
4/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on turhia sakeuttamisaineita. Osta kerma kermana, jogurtit jogurttina jne. Jäätelön suosittelen tekemään ihan itse.

Vierailija
5/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva itse maustaa esim. vauvan marja/hedelmäsoseilla, pakkasmarjoilla tms. Välttää turhat lisäaineet ja sokerit.

Vierailija
6/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mitä enemmän E-tä sitä varmemmin jää kauppaan

Paljon E: tä

- marinoitu liha

-viipaloitu leipä, etenkin vaalea

-einekset

- mitä käsitellympi elintarvike on sitä enemmän se yleensä sisältää E:tä

- irtokarkit (perussuklaassa ja lakritsassa vähemmän)

Vierailija
7/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole vaikeaa, kun kerran pistät muistiin mitä ostat ja mitä et. Jos haluat välttää lisäaineita et käytä tietenkään eineksiä ja karkkia.

Vatajalla on lisäaineettomia leikkeleitä. Juustoissa ja leivissä on lisäaineita, mutta ne paremmatkin tuotteet löytyy sieltä kun etsii.

Limpparit ja sokerittomat mehusopat pois, niissä on aspartaamia tai vastaavia makeutusaineita.

Mutta pääset ihan totta helposti alkuun, kun käyt heti kotonasi läpi ruokakaapit ja jääkaapin mitä siellä olevissa tavaroissa on. Ja seuraavalla kauppareissulla käytät vähän enemmän aikaa ja käyt niitä läpi. Muista, että kevyt tuotteet ovat pääsääntöisesti täynnä lisäaineita. Katso vaikka floran kevyt ja paksu "kerma". Ja jos jossain lukee ettei sisällä turhia lisäaineita, voit olla melko varma, että siellä niitä muita lisäaineita kyllä on :)

Vierailija
8/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomu-merkillä varustetut tuotteet eivät saa sisältää juurikaan E-koodeja, joten ne ovat turvallinen valinta. Välttele halpaa bulkkitavaraa; laatu maksaa itsensä takaisin hyvinvointina.

Vierailija
9/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kovin innostunut ruuanlaitosta ja lähistöltä löytyy ainostaan perusketjujen kaupat, ei siis mitään kivoja luomukauppoja.

Mihin minun kannattaisi kiinnittää huomiota ostoksilla kaupassa? Sisällysluetteloita en jaksaisi studeerata kovin perusteellisesti. Onko olemassa helppoja peruselintarvikkeita (leivät, juustot, leikkeleet jne), joissa ei olisi niin paljoa lisäaineita?

suosittelen niiden sisällysluetteloiden lukemista. Ei sitä tarvitse tehdä kuin muutama kerta, kun muodostuu jo käsitys missä on lisäaineita ja missä ei. Ei sitä sen jälkeen tarvitse kovin usein tehdä ja jos tekee kuten monet, eli syö yleensä samoja paria kolmea leipää ja juustoa jne, eihän ne tarvitse löytää kuin kerran.

Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että lisäaineettomia leivissä ovat useimmiten paperipussissa olevat. Juustoista ihan tavalliset perusjuustot ovat yleensä joko lisäaineettomia tai lähes. Joissakin on väriainetta annatto tai E160b. Kevytjuustoissa saattaa olla enemmän, en ole perehtynyt. Yleisesti juustot eivät kuitenkaan ole erityisiä lisäainepommeja.

Liha ja kala kannattaa ostaa pelkkänä lihana ja kalana. Mehut täysmehuina. Lihaleikkeleet ovat hankalempia, niissä joutuu aluksi lukemaan enemmän.

Vierailija
10/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkauksien E-merkinnät, mitä vähemmän sen parempi. Alle 5 taitaa olla se ihan jees juttu.

Vierailija
11/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin asut? Itse olen mukana sellaisessa Varsinais-suomessa - kerran kuussa tulee toimitus ja valikoima on runsas. Jos saman henkisiä löytyy enemmän, voit perustaa oman piirin tai jos lähistöltä jo löytyy piiri, liittyä siihen mukaan.

Kun seuraavaksi menet kaupunkiin, jossa on luomukauppa, esim. Ruohonjuuri, niin hamstraa sieltä mukaan säilyviä tuotteita: tomaattipyrettä, ruususuolaa, luomumausteita, luomutäysjyväpastaa, -kaurahiutaleita jne. mitä nyt käytätkin.

Minäkin ehdotan, että käyt kotona kaikessa rauhassa läpi tuoteluetteloita, niin saat käsityksen sisällöistä. Kaupassa sitten jo tiedät valmiiksi aika paljon eikä tarvitse siellä koluta.

Kaikki valkaistu on aina huonompi kuin valkaisematon - pätee niin ruokaan (sokeri, riisi jne.) kuin papereihinkin (suodatinpussit, leivinpaperit).

Vierailija
12/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko kaupoissa yleensä jotain muutakin luomuna kuin kasviksia ja maitoa (en ole huomannut)?

Vierailija
13/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan osaa sanoa tarkemmin niitä omia hyväksi havaituja tuotemerkkejä?

Vierailija
14/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dellariinia, voin ja rypsiöljyn sekoitus ilman lisäaineita.

Sokeriksi intiaanisokeri ja suolaksi ruususuola.

Googleta intiaanisokeri, niin saat erittäin hyvää tietoa aiheesta.

Vierailija
15/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ihan vähän on kyllä harrastettava ruuanlaittoa ja sisällysluetteloita. Mitä enemmän teet itse, sitä parempaa ruokaa saat. Ihan K-kaupasta löytyy esim luomulihaa, kananmunia, jugurttia, viiliä, leipää jne.

Suosi kotimaisia juureksia ja vihanneksia, syö vuodenaikojen mukaan. Jos lähellä on kauppahalli tai tori, osta sieltä.

Googlaa luomupiiri ja paikkakuntasi, niin pääset alkuun. Mutta siis se tarkoittaa sitä, että saat luomuraaka-aineita, et valmista ruokaa.

Entä onko kaupoissa yleensä jotain muutakin luomuna kuin kasviksia ja maitoa (en ole huomannut)?

Vierailija
16/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa E-koodeista on ihan turvallisia. Esim. E300=askorbiinihappo=C vitamiini.

E322=lesitiini=soijasta valmistettu emulgoinitiaine.

E270=maitohappo.

jne.jne. http://www.evira.fi/uploads/WebShopFiles/1197635026443.pdf

Itse olen tehnyt listan yleisimmistä vältettävistä lisä-aineista ja se on minulla mukana kaupassa lompakossa.

Aika nopeasti ne oppii muistamaan.

Vierailija
17/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

* tartratsiini, E 102, CI 19140

* paraoranssi, E 110, CI 15985

* atsorubiini, E 122, CI 14720

* amarantti, E 123, CI 16185

* uuskokkiini, E 124, CI 16255

* punainen 2G, E 128, CI 18050

* alluranpunainen, E 129, CI 16035

* briljanttimusta, E 151, CI 28440

* ruskea FK, E 154

* ruskea HT, E 155 CI 20285

* litolirubiini BK, E 180

Vierailija
18/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan että aromivahventeita ovat kaikki koodit E-620-E650 eli nykyisin kun valmistajat alkavat havahtua ihmisten glutamaattikielteisyyteen, ovat alkaneet kiertää pahaa E621:tä laittamalla muita koodeja, jotka ovat siis yhtä pahoja mutta eri numerolla!

Vierailija
19/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dellariinia, voin ja rypsiöljyn sekoitus ilman lisäaineita.

Sokeriksi intiaanisokeri ja suolaksi ruususuola.

Googleta intiaanisokeri, niin saat erittäin hyvää tietoa aiheesta.

Näillä pääsee hyvään alkuun. Pois vaan kaapeista valkoinen sokeri ja ruokasuola. Rakeinen merisuola on myös hyvä vaihtoehto, varsinkin kalalle.

Kun ei osta valmiiksimaustettuja lihoja ym. ja alkaa pikkuhiljaa tekemään ruokaa itse, jää pois niin paljon teollisia aineita ettei tosikaan.

Suolan ja sokerin käyttökin vähenee huomattavasti, koska nuo luonnollisemat vaihtoehdot ovat täyteläisempiä maultaan.

Vierailija
20/20 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko niissä sitä jodia, jota kuulemma kilpirauhaset tarvii?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän