Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeiset nivelsäryt? Nivelreumako iski?

Vierailija
23.11.2010 |

Synnytin 4,5 kk sitten ja siitä alkaen jalkateriä ja nilkkoja on särkenyt melkein joka aamu. Välillä en pääse edes normaalisti kävelemään. Oireita oli jo loppuraskaudessa, jolloin turvotusta oli paljon. Raskauskilot lähtivät parissa viikossa ja paino laskee koko ajan, nyt rauhallisemmassa tahdissa.

Kuinka kauan elimistö toipuu raskaudesta vai onko tämä jotain muuta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivut hellittävät iltaa kohden ja ovat siis aina heti heräämisen/levon jälkeen pahimmillaan.

Mulla puhkesi reuma 3-4 kk synnytyksen jälkeen, aluksi aristi vain päkiät, myöhemmin myös sormet.

Vierailija
2/7 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti käydä lääkärissä tutkittavana. Voi olla ihan sitä nivelten löystymistäkin vielä. Mulla kesti puolisen vuotta, että nivelsäryt hävisivät synnytyksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kanssa epäiltiin reumaa. Kävin lääkärissä ja otettiin monenlaista testiä.

Ensinnäkin on myös mahdollista, että nivelet ja nivelsiteet ovat raskauden jäljiltä venynyitä ja ärtyneitä ja siksi vihottelevat.

Toinen mahdollisuus kuulemma on, että aiemmin sairastetun ripulin jälkitautina on niveltulehdus. Ripulista voi olla siis pitkä aika, siis jopa vuosikin, jos ymmärsin oikein.

Kolmas on reuma.

Mulla oli ilmeisesti toi eka skenaario. Kipuja kesti ehkä puolisen vuotta ja ne menivät ohi tulehduskipulääkkeillä ja kävin fysioterapiassakin.

Kannattaa mennä lääkäriin.

Vierailija
4/7 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettäminen aiheuttaa vähän samanlaisia nivelkipuja kuin reuma. Esim minä en pystynyt täysinäistä kahvipannua nostamaan, kun ranteisiin sattui. Se ei kuitenkaan ole varsinainen oikea reuma, vaan oireet loppuvat muutama kuukausi sen jälkeen kun lopetat imetyksen. Voi aiheuttaa myö nivelten turpoamist aja paksuuntumista, mutta silti se ei ole hälyyttävää eikä reumaa.

Sisarellani on oikea reuma ja eron huomaa kyllä selvästi. Oikea reuma kun ei mene pois pelkästään sillä, että lopettaa imetyksen. (Sisareni tapauksssa edes lääktiys ei auta kuin vähän)

Vierailija
5/7 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana mulla oli liikunta- ja ruokavaliohoitoinen raskausdisbetes. Voi itku, jos mulle nyt tommonenkin sitten vielä puhkee! Mulle vain sanottiin, että normaalia nivelten löystymistä raskaushormoonien jäljiltä, etenkin kun raskauskiloja tuli 15.

ap

Vierailija
6/7 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on sellainen juttu, että olen todella usein ihmetellyt miksei asiasta enempää kerrota...

Nimittäin esikoisen saatuani mulla oli juuri samanlaiset kivut kuin sullakin ja äidilläni oli aivan sama juttu. Lisäksi ystävieni kanssa keskusteltuani, meitähän olikin yhtäkkiä monta! Kellään ei siis ole reumaa ollut, asia on myös tutkittu. Tilanne johtunee ennemminkin hormoonitoiminnasta ja nimenomaan imetyksen lopettamisen jälkeen kaikilla tilanne on pikkuhiljaa normalisoitunut.

Itselläni tai muillakaan tutuilla kivut eivät edes palanneet seuraavien raskauksien yhteydessä :) Juuri hetki sitten puhuimmekin äiti-tuttujen kanssa, että tuota on ollut usealla, eikä neuvolalääkärit ole "tienneet mistä se johtuu"...Hormooneista, olettaisimme.

En siis ole lääkäri, mutta oletanpa, että sinulla voi olla ihan samaa vaivaa.

Vierailija
7/7 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettäminen aiheuttaa vähän samanlaisia nivelkipuja kuin reuma.

Molempien lasten synnyttyä minulla kipeytyivät polvet niin pahasti, että en voinut käydä kunnon kärrylenkeilläkään ja jumppa oli pakko lopettaa. Polvet olivat niin kipeät ja jäykät, että isoman lapsen pukeminen lattialla oli hankalaa, koska en voinut mennä polvilleni tai kyykkyyn kunnolla. Ja tätä herkkua kesti sen vuoden verran, mitä imetin.

Minua myös tutkittiin, mutta reumatesti näytti "negaa" eli minulla on ilmeisesti olematon mahdollisuus sairastua reumaan. Imetyksen loputtua kivut hävisivät molemilla kerroilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi