Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva nukkuu max 10-15minuuttia, vinkkejä miten pidentää unia?

Vierailija
23.11.2010 |

Meillä on kohta 3kk ikäinen vauva, joka yhä edelleenkin nukkuu öin ja päivin vain 10-15min kerrallaan, joskus harvoin jopa 20minuuttia. Päivisin näitä noin vartin unia on 5-10, riippuu paljon päivästä ja yöllä vauva nukkuu 7-8tuntia, mutta herää noin vartin välein ja välillä on hereillä jopa puoltuntia ennen kun nukahtaa uusiks.

Varmasti sanomattakin selvää, että minulla on univelkaa ja paljon kertynyt kun saan nukkua yleensä 1-3tuntia yössä, tuo 3tuntia on jo ihan luksusta. Isommat lapset kun herää paljon aiemmin mitä vauva niin en voi sitten itsekään enää nukkua.

Mies hoitaa kyllä öisin vauvan heräilyt, mutta koska pullo ei kelpaa niin syötöt on minun kuitenkin hoidettava enkä saa siis tuollonkaan koko yötä nukkua.

Vauva ei ole mitenkään kauhean itkuinen vaan muuten melko helppo, mutta ei vaan nuku kun pikku pätkiä. Ollaan kokeiltu sitä, että vauva nukkuis vieressäni, heräilee aivan yhtä usein ja oma uneni jää tuollon vielä vähemmäksi, koska en vaan osaa nukkua, jos vauva on vieressä. Sänky on nyt siirretty meidän sängyn viereen, ettei aina tarvitse nousta ylös kun vauva herää. Tämä on aavistuksen helpottanut, joskaan ei minun yöuniani pidentänyt yhtään.

Ollaan käyty allergiatesteissä ja olen ollut todella tiukalla imetysdieetilläkin, koska epäiltiin allergioita huonounisuuteen, dieetillä ei kuitenkaan ole ollut mitään vaikutusta vauvan uniin, minä sen sijaan olen laihtunut ja paljon.

On kokeiltu nukuttaa vaunuissa ja työnnelty niin sisällä kun ulkona, jotta vauva jatkaisi unia sen jälkeen kun herää, mutta ei, herää kun on sen vartin nukkunut.

Oisko täällä kellään muita vinkkejä, miten saattais saada vauvan nukkumaan pidempiä pätkiä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli aika samanlainen vauva. Valitettavasti meillä auttoi vain aika. Vuoden ikäisenä nukkui jo hyvin päiväunet ja yöllä heräsi enää n 2-4 kertaa. 1,5 herää vain kerran,useammin jos sairas.

Tuo on tois rankkaa, voimia. Se varmaan teillä helpottaisi, jos tosiaan saisi opetettua syömään pullosta, niin voisitte hoitaa vauvaa vuoroöin, niin toinen aina saisi nukkua. Siihewn kannattaa varmaan tosissaa panostaa. Helpoimmin ehkä, jos olet poissa, vauva oikeasti nälkäinen ja isä yrittää.

Vierailija
22/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ,meilläkin siis terve ja tyytyväinen vauva muuten. Jotkut kai vaan ovat huonompia nukkumaan / menee kauemmin oppia.

Meillä siis tuntui heräävän helposti eikä osannut nukahtaa takaisin itsekseen /ollenkaan. Meillä tuntui heräilevän ihan omia aikojaan /omista syistään, siis ei niikään ulkopuolisiin ääniin tms, vaika toki niihinkin joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapaloi vauva "tiukasti" niin että toinen käsi jää kapalon reunan alle ja toinen erikseen toisen reunan alle. Vauva saattaa olla todella herrkä omien käsien suhteen ja liikkeiden suhteen jos herää ääniinkin herkästi. Kapalointi myös lohduttaa vauvaa jos sattuu heräämään yksin yöllä. Kannattaa kokeilla, voimia!

Vierailija
24/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika moni asia sopii meidän vauvaan. Paremmalla ajalla täytyy vielä enemmän lueskella.

Kiitos kuitenkin sinulle tästä, en itse olisi varmasti edes osannut tällaista ajatella.

ap

niin googleta aistihäiriö ja SI-häiriö (=aistit + niiden vaikutus kehon säätelyyn). Lukemalla selviää, että onko tuossa paljon asioita, jotka käyvät yksiin. Neuvolassa eivät välttämättä tuosta tiedä tai eivät ota vakavasti, riippuu terkasta. Kaikki lääkäritkään eivät tiedä. Meillä mä olin lukenut aiheesta ihan itse pari kirjaa, jolloin osasin vaatia kerta toisensa perään pääsyä toimintaterapeutille, joka on erikoistunut SI-häiriöön. Sieltä vihdoin saatiin vahvistus mun epäilyille. Ja meidän lapsella häiriö ei edes ole hirveän paha, mutta silti esim. vauvavuosi oli hyvin uuvuttava ja sen jälkeenkin elämä on ollut yhtä taistelua. Eli pienikin häikkä voi aiheuttaa arkeen tosi paljon rasitetta.

välillä todella pieneenkin ääneen. Ei välttämättä tarvitse kun isompien lasten pitää vähän enemmän meteliä (esim. kun tulee riitaa) ja vauva herää. Toki se voi olla sattumaakin, koska noin vartti on aina kulunut ennen kun herää. ap

Se kyllä todettiin vasta 5-vuotiaana, mutta selittänee kuitenkin levottoman vauva-ajankin osalta aika paljon. Nukkui vauvana yhtä vähän yöllä, päivällä oli myös pidempiä pätkiä, mutta uuvuttavaa oli joka tapauksessa. Minä kyllä vauvana huomasin, että vauva heräsi liikenteen ääniin tai miehen kuorsaukseen. Mutta kun kukaan ei mua uskonut, vaan tuputettiin, että kyllä vauvat oppii ääniin, niin en sitten minäkään uskonut itseeni riittävästi. Ja mies melkeinpä suuttui, kun aina välillä yritin sanoa, että sen kuorsaus herättää vauvan. Ja lapsella tosiaan on yliherkkä kuulo, käyttää nyt koululaisena vieläkin korvatulppia esim. liikuntatunnilla tai koko koulun yhteisissä tilaisuuksissa. Mun vinkkini on siis, että usko vaistojasi ja havaintojasi ja etsi niiden pohjalta vastauksia härkäpäisesti. Aika salapoliisi kyllä saa olla, ja jos kyse on jostain harvinaisemmasta kuin allergia tai refluksi, niin aika vaikea sitä syytä ikävä kyllä on keksiä, kun se voi olla mitä vain taivaan ja maan väliltä.

Vierailija
25/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä siis myöskään nuku. Syliin sen sijaan oon myös yrittänyt nukuttaa niin, että itse istun ja vauva on tuettu niin, ettei tipu, vaikka itse torkahtaisin. Sylissäkin unta riittää vain noin vartti ja herää ja turha toivo, että sitten enää uudestaan nukahtais.

ap

kehittymätön suolistokin voi olla syynä.

Nukkuuko sylissä yhtään pidempään, esim sellaisessa kantoliinassa? Vauvan unisykli ei ole niin pitkä kuin isommilla, mutta enemmän sekin on kuin 15 min...

Vierailija
26/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huoli pullosta/nokkiksesta minulta, mieheltä, anopilta ym. Ei, vaikka minä en olisi paikalla ja vauvalla oikeasti nälkä. Kun on oikeasti nälkä, niin sillon kyllä maito kelpaa lusikalla annettuna, muuten menee huonosti lusikallakaan.

Tutuilta on saatu vinkkejä, että heillä esim. vauva söi pullosta turvakaukalossa tai sitterissä kun sitä keinutti tai sylissä kun käveli jne. No, mitkään ei ole auttaneet meillä ja vain tissi kelpaa.

ap

oli aika samanlainen vauva. Valitettavasti meillä auttoi vain aika. Vuoden ikäisenä nukkui jo hyvin päiväunet ja yöllä heräsi enää n 2-4 kertaa. 1,5 herää vain kerran,useammin jos sairas.

Tuo on tois rankkaa, voimia. Se varmaan teillä helpottaisi, jos tosiaan saisi opetettua syömään pullosta, niin voisitte hoitaa vauvaa vuoroöin, niin toinen aina saisi nukkua. Siihewn kannattaa varmaan tosissaa panostaa. Helpoimmin ehkä, jos olet poissa, vauva oikeasti nälkäinen ja isä yrittää.

Vierailija
27/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että on normaalia, että tämän ikäinen heräilee öisin, tämä vaan alkaa olla vähän liikaa.

ap

ps mun vauvat nukkui päivällä 15 min ja yöllä 3 h, kunnes 6kk pidin unikoulun ja alkoivat nukkua koko yön

Vierailija
28/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa todellakin tuntua siltä, että keinot ovat vähissä.

ap

Itse kokeilisin tilanteessasi vaikkapa alkuun kapaloa. :) meidän tyttö nukkui rauhallisemmin kapalon turvassa. Tykkäsi muutenkin olla kantoliinassa.

Vierailija
29/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://verkkokauppa.babystyle.fi/vk_files/ms/product/3592/4810

Kokeiles tuota ku nukutat yöunille. Nukuta päiväunet kantokopassa vaunuissa. Luulatvasti lapsesi häiriintyy helposti omista raajoistaan, äänistä, kirkkaista valoista jne. Tee unesta mahd. häiriötöntä ja älä heti ryntää paikalle ku vauva herää. Opeta vauva nukahtamaan itsekseen unille ja jos herää eksken unien ennen syöttöaikaa.

Vierailija
30/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on jo kokeillut jotain ei tarkoita ettei se toimisi ;)

Vierailija
31/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen jatkaa.

Tuo korvikkeen jälkeinen kova huutaminen kuulostaa kyllä allergialta.

Yksi vaihtoehto on että kokeilet vielä toisen kerran tuollaista kovaa diettausta itse mutta valitset jotkut muut ruoka-aineet (tattari, kaura, päärynä, puolukka, kukkakaali...). Seuraat onko vaikutusta.

Toinen vaihtoehto on koettaa etsiä sopiva korvike. Meidän kuopus ei halunnut juoda myöskään tuttipullosta. Kiinteiden aloitus oli aivan toivotonta jatkuvasti oireilevan vauvan kanssa joten päätin lopettaa imetyksen ja siirtää vauvan korvikkeelle. Vauva hörppi pikkasen mukista mutta pari ensimmäistä vuorokautta lapsi söi lähinnä ruiskulla. Eli maitoa ruiskutettiin varovaisesti vauvan poskeen ruiskulla. Kun korvikkeesta ei tullut isompia oireita lopetin imetyksen ja kahden vuorokauden nälkälakon (ruiskulla 2 dl vuorokaudessa) jälkeen vauva rupesi syömään tuttipullosta korviketta (alkuun kelpasi vain äidin sylissä myöhemmin isänkin sylissä suostui juomaan tuttipullosta).

Tsemppiä ja jaksamista.

t. kolmen allergisen lapsen äiti

Vierailija
32/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että on normaalia, että tämän ikäinen heräilee öisin, tämä vaan alkaa olla vähän liikaa. ap

ps mun vauvat nukkui päivällä 15 min ja yöllä 3 h, kunnes 6kk pidin unikoulun ja alkoivat nukkua koko yön

Meillä keskimmäiselle pidettiin parikin kertaa unikoulu. Tehosi noin kolmessa yössä. Valitettavasti vaan jouduttiin antamaan korviketta sitten päivisin kun ei enää yöllä imetetty. Ja kun lapsi oli maidolle allerginen (ei vaan tiedetty vielä silloin) niin taas alkoi öiset huudot. Sopivan ruokavalion löytymisen jälkeen ei tarvittu enää unikoulua vaan lapsi oppi itse nukkumaan ilman ongelmia kun ei enää ollut kipeä.

t. kolmen allergisen lapsen äiti

Vierailija
33/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä siitä tietysti haittaakaan ole, jos uudestaan kokeilee.

ap

Se että on jo kokeillut jotain ei tarkoita ettei se toimisi ;)

Vierailija
34/34 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergialta/refluksilta tai ehkä voisi olla aistiherkkyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi