Kellään jo täysi-ikäisten lasten kanssa tällaista ongelmaa?
Itse erosin lasten isästä jo vuosia sitten, mutta jotenkin tuntuu, että lapset perineet isältään holtittomuuden rahankäytössä. Vanhepi pilasi luottotietonsa samantien, vietti ylellistä elämää pikavippien sun muiden turvin muutaman viikon ja maksaa siit loppuelämänsä. Nyt nuorempikin tekee samaa. Mikään normaali ei riitä, vaan aina pitäisi juhlia ja shoppailla.
Itse olen pienempien yh-äiti, enkä tajua moista käytöstä kaikista opetuksistani huolimatta. Kerran jo pelastin pikavippikierteestä ja nyt olen itse veloissa sen takia. Ei vaan näytä ottavan opikseen, vaan suuttuu, jos en anna rahaa, vaikka tosiaan on täysi-ikäinen jo.
Miten oppia kovaksi, jos on hyvä ihminen?
Kommentit (17)
Meidän kotoamuuttanut on erityislapsi, on ihan pakko vahtia, jotta ei oltais kertomassasi tilanteessa. Onneksi nuori vielä uskoo meitä ja on ymmärtänyt, ettei noista pikavipeistä ole kuin isot harmit.
Pari kaveriaan sössinyt raha-asiansa kunnolla, ehkä se hieman meidän nuorta säikäytti.
Omia raha-asioitamme emme kyllä aio lasten takia sotkea. Ollaan aika pienituloisia ja kotona asuu huollettavia vielä jonkin aikaa.
Meille saa tulla syömään, jos on tiukkaa mutta rahaa en anna. Onneksi vielä opintolainaa nostamatta eli nuorella itselläkin pelivaraa hiukan, jos joku iso lasku yllättäis
No meillä eivät ole täysi-ikää lähellä vielä, mutta mietin usein, että osaanko kasvattaa tarpeeksi säästäväiseksi.
Kun itse olen aina ollut itseni kanssa todella pihi. En osta itselleeni oikeastaan kuin ruokaa, vaatteet kirppikseltä. Mutta lapset saavat harrastaa kalliisti ja jos toivovat tai pyytävät jotain fiksua, niin saatan ostaa tuosta noin vaan. (fiksua on esim. kirjat, elokuvat, pieniä lelujakin ostan ym) Mietin, että mitä jos eivät tajua rahan arvoa. tai sitä, että sitä on helppo kuluttaa mutta vaikea tienata.
IHmettelen suuresti vanhempia, joilla on paljon omaisuutta ja rahaa, mutta eivät mitenkään auta lapsiaan, vaikka nämä olisivat vastuullisia rahan kanssa. Itse mielelläni tarjoaisin joskus säästäväiselle lapselleni jotain kalliimpaa ruokaa tai lapsenlapsilleni jotain, jos ylimääräistä olis.
ja joudu maksamaan takas Kelalle opinto-aikana myönnettyjä tukia.
Kelan sivuilta lainaus :
Opintotuki voidaan myös periä takaisin, jos sinulla ei ole lukukauden aikana lainkaan opintosuorituksia tai jos sinun ei ole ollut tarkoituskaan opiskella päätoimisesti.
Jos jättää kesken, opintotuki keskeytetään tottakai.
Heikko ihminen tekee niin.
Et siis ole hyvä, vaan heikko. Mahdollistat lapsillesi entistä syvemmän syöksykierteen, kuten alkoholistin "hyvä" puoliso mahdollistaa toisen juomisen kunnes toinen on liian huonossa kunnossa, ja sitten vasta jättää toisen.
Sekö on reilua? Sitäkö haluat -lapsesi aivan pohjalle, ja sitten hylkäät heidät?
Mitäs jos jättäisit tuon "olen niin hyvä"-lässytyksen ja alkaisit oikeasti toimia lastesi hyväksi?
Kelan sivuilta lainaus : Opintotuki voidaan myös periä takaisin, jos sinulla ei ole lukukauden aikana lainkaan opintosuorituksia tai jos sinun ei ole ollut tarkoituskaan opiskella päätoimisesti. Jos jättää kesken, opintotuki keskeytetään tottakai.
Ei kai kukaan oikeasti usko, ettei jotain tarvitse maksaa takaisin?
Joku tuli voidaan vähentää pikkuhiljaa muista tuista, esim. asumistuesta. Mutta kaikki on maksettava takaisin toki.
Mutta myös liikaa maksettua opintorahaa voi joutua maksamaan takaisin, jos ei ole edistynyt opinnoissa normaalisti.
Kelan sivuilta lainaus : Opintotuki voidaan myös periä takaisin, jos sinulla ei ole lukukauden aikana lainkaan opintosuorituksia tai jos sinun ei ole ollut tarkoituskaan opiskella päätoimisesti. Jos jättää kesken, opintotuki keskeytetään tottakai.
Ei kai kukaan oikeasti usko, ettei jotain tarvitse maksaa takaisin? Joku tuli voidaan vähentää pikkuhiljaa muista tuista, esim. asumistuesta. Mutta kaikki on maksettava takaisin toki.
jos et tiettynä aikana saa KELASTA muista tukia, saat maksulapun, joka on tietääkseni lopulta ihan ulosottokelpoinen.
Heikko ihminen tekee niin. Et siis ole hyvä, vaan heikko. Mahdollistat lapsillesi entistä syvemmän syöksykierteen, kuten alkoholistin "hyvä" puoliso mahdollistaa toisen juomisen kunnes toinen on liian huonossa kunnossa, ja sitten vasta jättää toisen. Sekö on reilua? Sitäkö haluat -lapsesi aivan pohjalle, ja sitten hylkäät heidät? Mitäs jos jättäisit tuon "olen niin hyvä"-lässytyksen ja alkaisit oikeasti toimia lastesi hyväksi?
En ole ap, mutta jo 11-vuotiaasta lapsestani on aistittavissa tulevia ongelmia rahankäytön suhteen. Mitä teen, jotta voin estää sen?
ei kyllä takaisin joudu maksamaan kuin lainan, jos sitä on nostanut.
Jos sjostain syystä on opintosuorituksia liian vähän, tuki keskeytetään.Jos keskenjääneitä opintoja jatkaa ja suorituu opinnoista taas riittävään tahtiin, tukea aletaan maksaa uudestaan. Ainakin toisen asteen opintojen kohdalla näin on mennyt muutamankin tuttavan lapsella..
Ei kai kukaan oikeasti usko, ettei jotain tarvitse maksaa takaisin? Joku tuli voidaan vähentää pikkuhiljaa muista tuista, esim. asumistuesta. Mutta kaikki on maksettava takaisin toki.
jos et tiettynä aikana saa KELASTA muista tukia, saat maksulapun, joka on tietääkseni lopulta ihan ulosottokelpoinen.
No meillä eivät ole täysi-ikää lähellä vielä, mutta mietin usein, että osaanko kasvattaa tarpeeksi säästäväiseksi. Kun itse olen aina ollut itseni kanssa todella pihi. En osta itselleeni oikeastaan kuin ruokaa, vaatteet kirppikseltä. Mutta lapset saavat harrastaa kalliisti ja jos toivovat tai pyytävät jotain fiksua, niin saatan ostaa tuosta noin vaan. (fiksua on esim. kirjat, elokuvat, pieniä lelujakin ostan ym) Mietin, että mitä jos eivät tajua rahan arvoa. tai sitä, että sitä on helppo kuluttaa mutta vaikea tienata. IHmettelen suuresti vanhempia, joilla on paljon omaisuutta ja rahaa, mutta eivät mitenkään auta lapsiaan, vaikka nämä olisivat vastuullisia rahan kanssa. Itse mielelläni tarjoaisin joskus säästäväiselle lapselleni jotain kalliimpaa ruokaa tai lapsenlapsilleni jotain, jos ylimääräistä olis.
Toinen ei arvosta mitään, vaan haluaa kaiken, kun taas toinen on vähästä kiitollinen.
Samanlailla kasvatetuissakin näyttää olevan eroja. Jotkut on vaan ahneita materialisteja jo pienestä pitäen ja toiset eivät ikinä?
No meillä eivät ole täysi-ikää lähellä vielä, mutta mietin usein, että osaanko kasvattaa tarpeeksi säästäväiseksi. Kun itse olen aina ollut itseni kanssa todella pihi. En osta itselleeni oikeastaan kuin ruokaa, vaatteet kirppikseltä. Mutta lapset saavat harrastaa kalliisti ja jos toivovat tai pyytävät jotain fiksua, niin saatan ostaa tuosta noin vaan. (fiksua on esim. kirjat, elokuvat, pieniä lelujakin ostan ym) Mietin, että mitä jos eivät tajua rahan arvoa. tai sitä, että sitä on helppo kuluttaa mutta vaikea tienata. IHmettelen suuresti vanhempia, joilla on paljon omaisuutta ja rahaa, mutta eivät mitenkään auta lapsiaan, vaikka nämä olisivat vastuullisia rahan kanssa. Itse mielelläni tarjoaisin joskus säästäväiselle lapselleni jotain kalliimpaa ruokaa tai lapsenlapsilleni jotain, jos ylimääräistä olis.
Toinen ei arvosta mitään, vaan haluaa kaiken, kun taas toinen on vähästä kiitollinen. Samanlailla kasvatetuissakin näyttää olevan eroja. Jotkut on vaan ahneita materialisteja jo pienestä pitäen ja toiset eivät ikinä?
toiset kiroavat vanhempansa, kun eivät saaneet enempää. Yleensä he ovat niitä laiskoja ja kiittämättömiä, kun taas pienestä kiitolliset ovat laittaneet itsekin kortensa kekoon heti kyettyään.
Mistähän nuo erot perheen sisällä sitten johtuvat, sitä on vaikea sanoa? Geenitkö?
mulla neljä lasta, 6v, 15v, 16v ja 18v. Vanhin poika joka 18v on just tuommoinen, on vain ajan kysymys koska ottaa vippilainen. En yllättyisi ollenkaan. Suunnittelee suuria kyllä mutta ei saa mitään tehtyä. Tuhlaa rahaa kuin muut tuhlaa sanoja. Opiskelee kyllä (vaikka nukkuu pommiin 1-2kertaa viikossa) ja on töissä x 2 viikossa. Rahaa saa kk:ssa noin 450e ihan vaan omaan käyttöön. Itse en anna MITÄÄN hänelle enää, kun hän pelaa ja polttelee. Kännykkälasku 100e, kaksi jo lykännyt se maksupv, lainasi kaveriltaan 700e (joo totta) ja osti autoon basson ja lupasi maksaa sen takasin kolmessa kuukaudessa - MILLÄ HELVE..N RAHALLA, oli auto käytössä (ihan normi pieni auto joka sai isältään ja isä jopa maksoi vakuutukset tästä ym) mutta MÖI sen 1000eurolla ja osti romun 300eurolla, joka nyt vetää rahaa älyttömästi EIKÄ OO RAHAA tähän. Eli ei tajunnu kuinka hyvin hänelle oli tilanne, monilla ei ooo autoa lainkaan. Kohta on ihan kuseessa sen kans. Kun saa rahaa, niin noin 10pv kaikki on käytetty. Sit on peeaa 20pv, hel..tti - olen aivan loppu slut sen kanssa, oikeesti. Tuntuu että joku ruuvi puuttuu täysin, en jaksaisi katsella sen laiskuutta, kiittämättömyyttä, saamattomuutta. Sit meinasi vielä loppukesästä lopettaa työnsä koska SE ON NIIN FUCKING RASKASTA PUUHAA.....!!!!???&%¤%¤%# Tässä asiassa sain hänet ylipuhuttua, toistaiseksi. En jaksaisi...
Sitten 16v tyttö, ylireipas, tunnollinen, ottaa vastuuta, asuu jo omassa yksiössä ja hoitaa laskunsa, opiskelee ja tekee töitä viikonloppuisin. Miten voi olla näin kaksi erilaista lasta samoista geeneistä....??????
holtitonta täysi-ikäistäsi, et enää anna hänelle rahaa. RAkkautta on se, että annat lapsen itse kantapään kautta oppia jotain tästä elämästä, ei hän muuten itse koskaan tajua. Jotkut oppii kerrasta, toiset tarttee enemmän kertausta. Mutta elämää et voi elää toisen puolesta vaikka kuinka olisit hyvä ihminen. Eli ajattele sitä suurena rakkaudentekona, kun ensi kerralla sanot tiukasti EI!
huolet. Eli ton rahan käytön kanssa ei ole mitään patentti ratkaisua, mulla jo 3 täysikäistä, joista 1 käyttää rahaa "huolimattomasti", ihan kuten isänsä, joka muuten ihan ok, paitsi että sille ei voi antaa maksukortteja, eikä liikaa käteistä. "Lapselle" voi vääntää rautalangasta, muuta se ei mitään auta, täytyy vaan toivoa että löytää jostakin "tiukan" tyypin puolisoksi. Älä anna äläkä lainaa yli 20€, ja ole iloinen että lapsella ei ole samanlaista suhdetta alkoholiin, et onneks se koskee vaan rahaa. Sanot vaan tiukasti et nyt ei ole rahaa, ja aina kun se alkaa valittaa rahan puutetta, ala oma "valitus", ettei tarvitse tuntea niin paljon syyllisyyttä. Tsemppiä!