Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ASO-asunnoista. Onko järkevämpää kuin iso laina ja paljon korkoja?

Vierailija
22.11.2010 |

Olen tässä siis alkanut miettiä aso-asuntoon muuttoa. Lainaa on vähän yli 100 000e ja korkoja maksan kuussa yli 300e. Aika paljon siis, kun ASOn saisi 600e:lla kuussa. Jäis käyttöön/säästöön rahaa asumiskulujen jälkeen. Sitä paitsi unelma-alueellani on yksi kiva ASO-kohde, kun taas sen alueen omistuskohteet ovat törkeän kalliita (mahdottomia näillä tuloilla). Mielipiteitä ASO-asunnoista kaipaisin ja kokemuksia. KIITOS.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos maksat korkoa vain 300€ ja vaikka vastiketta saman verran se on 600€/kk - eli sama kuin ASOn vuokra. Mutta - oman asunnon arvo parhaimmillaan nousee sen 300€ kuukaudessa (varmasti 100k€ asunnon arvo nousee vuodessa väh. 3.6%) jolloin olet voittanut ASOon nähden 300€. Eli selkokielellä - ASO on halvempi hankkia mutta hukkaat joka kuukausi rahaa korkeassa vuokrassa. Itse en tajua koko ASO ajatusta ollenkaan, pitäisihän asunnon olla halvempi kuin vastaavan vapailla vuokramarkkinoilla mutta näin ei läheskään aina ole

Vierailija
2/12 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se ei sitten ole koskaan oma. Itse olen kuitenkin ollut tyytyväinen tähän, asumme ehkä 300 000 €:n arvoisessa asunnossa jos ajatellaan alueen muuta hintatasoa, ja maksamme 800 € kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämäntilanteesta, iästä, nykyisistä ja tulevista rahoista. itse asumme ASOssa ja tähän mennessä olemme olleet suht tyytyväisiä. Tälät alueelta en haluaisi pois, varsinkin lapsen takia. Ilman lottovoittoa emme asuntoa täältä voi ostaa.

Vierailija
4/12 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lainanlyhennys noi 320e kuussa ja korot 340e. Korot on nyt kalliit, kun joskus "huonoon aikaan" menin ottamaan samana pysyvän koron pitkäksi ajanjaksoksi, kun pelkäsin korkojen siitä vielä nousevan. Yhtiövastike on 200e. Eli kuukaudessa "taivaan tuuliin" menee 540e. Sehän on vain 60e vähemmän kuin ASOn kuukausimaksu olisi. Ja ASO on tosi ihana kohde ihanalla paikalla. Vastaavan oman voisin tosiaan ostaa vain lottovoitolla...

Vierailija
5/12 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lainanlyhennys noi 320e kuussa ja korot 340e. Korot on nyt kalliit, kun joskus "huonoon aikaan" menin ottamaan samana pysyvän koron pitkäksi ajanjaksoksi, kun pelkäsin korkojen siitä vielä nousevan. Yhtiövastike on 200e. Eli kuukaudessa "taivaan tuuliin" menee 540e. Sehän on vain 60e vähemmän kuin ASOn kuukausimaksu olisi. Ja ASO on tosi ihana kohde ihanalla paikalla. Vastaavan oman voisin tosiaan ostaa vain lottovoitolla...

Vierailija
6/12 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet yli 40 v, pysy omistusaeunnossa. Sen saat joskust itsellesi kun olet maskanut sen ja rahanarvoinen asia kun olet eläkkeellä. Asumisoikeusauntojen vuokrat voivat nousta ties kuinka paljon, ihan riippuen omistavan yhtiön ahneudesta ja kiinteistön iästä ja kunnosta.

Vierailija
7/12 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta et halua isoa lainaa, niin hanki sitten se ASO. Tosin jos kyseinen alue on muidenkin unelma-alue, niin voit joutua jonottamaan vuosikausia.

Vierailija
8/12 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun säästöön vois laittaa melkein saman verran kuussa kuin nyt.

Ap.

Vierailija
9/12 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos saat, niin miks et sä kilpailuta sitä lainaa?

Vierailija
10/12 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon arvo on 400000 ja meillä on säästöjä 200000. Katsoin, että korkokulut + vastike on vastaavasta aika paljon, joten 200000 euron laina ei ole ainakaan vielä houkutellut riittävästi. Rahoille on kyllä vaikea keksiä hyvää sijoituskohdetta, joten sitäkin kannattaa miettiä. Meillä vuokra on 1300 kuussa, mikä on kyllä aika iso summa.

Jos lainasi lyhenee nyt reilu 300 kuussa, eli noin 4000 vuodessa, ei se ole vielä kovin paljoa 100000 euron lainasta. Mutta itse ehkä makselisin lainaa, jos asunto on muuten ok. Me muutimme asoon, koska edellinen asunto jäi pieneksi eikä järkevää omistusasuntoa ollut tarjolla.

Vierailija
11/12 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos saat, niin miks et sä kilpailuta sitä lainaa?

Ap:lla on kuitenkin ilmeisesti kiinteä korko ja joutunee maksamaan sanktioita, jos maksaa sen kesken pois. Niitä joutuu kuitenkin maksamaan, vaikka myisi asunnon poiskin ja vaihtaisi asoon. Tarkasta nyt tuo ainakin pankista ennen kuin teet mitään ratkaisuja.

Vierailija
12/12 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 000€:n laina 15 vuodeksi. jos kuukausilyhennys olis toi sun 670€, niin korko-osuus olis 212,50€ ja lyhennystä 457.50€ elikkäs aika suolainen korkoprossa sulla pitää olla, koska laskuri antoi tuohonkin koroksi 2,55%. ja tuossakin mallissa koron osuus vähenee joka kuukausi.

kilpailuta ihmeessä ekaks tuo laina, mikäli se on mahdollista.