Hätäsektion kokeneet!! Vastauksia kaivataan.
Kuinka kauan olette olleet siinä kunnossa että ette ole itse pystyneet hoitamaan vauvaa koska leikkaushaava on ollut niin kipeä? Viikko, kaksi? Tuttavani joutui hätäsektioon raskausmyrkytyksen takia, leikkauksesta kulunut tasan viikko ja edelleen on tosi kipeänä. Tikkejä ei ole poistettu vielä.
Kommentit (12)
siihen asti, mm. jaksoin kävellä vain n. 10 m. mutta toipuminen alkaa sitten tosi nopsaan. Varovasti toki piti liikkua ja esim. nousta sängydtä kyljen kautta. Mitään kauppareissuja kävellen ei toki voinut pariin kolmeen viikkoon tehdä, mutta muuten kyllä ok. Se toipuminen alkaa tosi nopeesti ja nopeutuu vielä kun pääsee kotiin.Siis tietysti olettaen, ettei mitään komplikaatiota.
et miten paljon kukin tarvitsee apua
vaikuttaa niin moni tekijä
eli onko ollut infektioo, eli lapsivesimennyt pitkänaikaa sitten
onko verta menetetty paljon
onko pystyviilot vai alaviilto
pystyviilto on kipeämpi
jne jne
eli ei näitä vopi verrata
joku on kipuherkkä ja pelkoinen, toinen ei ole
itsellä hätsektio hb matala ja vesi mennyt pitkä aika aikasemmin, silti parinpäivän päästä toimin ihan itse
kun totuin alhaiseen hb arvoon, joka oli 70
olen sitkeä, ja en kipuherkkä
mutta kipulääkettä voi ottaa jso kipuja, ja jos eivät auta, niin kannattaa valittaa tervhoitsulle
voi olla vaik se infektio, tai iso verenpuskauma mahassa tms ongelmaa
ensimmäisellä kerralla olin tosi kipeä pari viikkoa, toisella kerralla en ollut kipeä ollenkaan. Pystyin heti hoitamaan vauvaa, välillä en edes muistanut koko leikkauhaavan olemassaoloa.
Etukäteen ei voi siis tietää miten kipeä on.
vaikuttaa? Mulla käynnistettiin, ja kun kalvot oli puhkaistu, hätäsektioon mentiin noin vartin sisälle siitä, eli tosi pian. t.5 ja 6.
jona aikana hyvä kivunhoito. Kotona en muistaakseni enää kipulääkkeitä käyttänyt (pystyviilto) ja vauvan hoidin alusta lähtien. Liikuin sisällä normaalisti ja ulkona lyhyitä matkoja. kotityötkin tein alusta lähtien tauottaen ja kevyesti. Painavia ei tietysti saanut kantaa mutta nomaaliarkareet kyllä sain järjestettyä ja vauvan hoidettua.
kun vauva syntyy, niin silloin on infektioriski suurempi tosin annetaan kyllä antib automaattisesti
mut silti on mahdollista, et infektio on ja sen takia on tavanomaista kipeämpi
tai sit kun on hätä leikkaus, niin toimitaan kiireesti, eli isompi riski on et tulee verenpurkauma, jota ei heti huomata ja jos se on syvällä niin ei ulospäin näy, ja se sit siel sisällä aiheuttaa kipua ja jopa infektion
eli jos on erittäin kipeä ja kipulääke ei auta,niin kannattaa asiat tarkistuttaa
3-4 päivää eli ne päivät kun olin sairaalassa. Kotona olo oli jo lähes normaali ja pystyin tekemään kaiken tarpeellisen. Toki pyrin paljon huilaamaan ja antamaan itselleni aikaa toipua.
Minulla on näköjään ollut väärä käsitys, olen luullut että hätäsektiossa viilto tehdään AINA pystysuuntaisesti.
ap
viikon, sairaalassa jouduin olemaan juuri raskausmyrkytyksen vuoksi 6 vrk, joista 3 tehohoidossa.
Hoidin vauvaani jo sairaalassa 4 pv:nä léikkauksesta.normaaliin elämänrytmiini palasin 7 pv päästä leikkauksesta.
Sitten muutaman viikon vähemmän kipeänä. Kannattaa huolehtia tarvittavasta kipulääkityksestä. Yleensä saa reseptit mukaan, ja niitä saa käyttää imetyksen aikanakin.