Jutut Jeesuksesta keksittyjä
Jeesuksen elämän aikana ei kukaan tehnyt muistiinpanoja jotka olisivat säilyneet. Kertomukset siirtyivät ihmisten toisilleen kertomina tarinoina seuraaville polville samaan tapaan kuin kalevanan kertomukset.
Millä perusteella Uutta testamenttia voi pitää asiallisesti ”totena”? Siis muuna kuin tarinakokoelmana tyyliin Kalevala?
Kommentit (10)
Taisit olla itse paikalla Jeesuksen aikaan, kun noin varmasti tiedät, ettei silloin kukaan tehnyt muistiinpanoja tai että ne eivät olisi säilyneet.
_Jeesus historian henkilönä - Raamatun ulkopuoliset lähteet
ietoisuus
Jeesuksen historiallisuutta voidaan pitää hyvin perusteluna tosiasiana eivätkä aiheeseen perehtyneet tutkijat epäile sitä, vaikka Raamatun ulkopuolisten lähteiden maininnat hänestä ovat niukkoja.
Historiallisia mainintoja Tiberiuksen hallitusajasta on yleisesti varsin vähän. Jeesuksen elämä ollut Rooman valtakunnan perspektiivistä niin merkittävä, että hänestä olisi säilynyt paljon dokumentteja. Tietoa kyseiseltä ajalta voidaan löytää vain neljästä roomalaisesta lähteestä: Suetonius, Tacitus, Velleius Paterculus ja Dio Cassious.
Tacitus mainitsi toisen vuosisadan alun kuuluisissa kirjoituksissaan Jeesuksen. (Teoksista ovat kadonneet vuosia 29-32 eli Jeesuksen kuolemantuomion ajankohtaa käsittelevät kirjoitukset.)
Teoksesta Annaalit: "Pysyvä huhu arveli keisari Neroa tämän tulipalon sytyttäjäksi. Voidakseen tukahduttaa huhun, hän syytti rikoksesta lahkoa, jota yleisesti vieroksuttiin sen jumalanpalvelustapojen vuoksi ja jonka jäseniä kutsuttiin kristityiksi. Nimi oli annettu heille erään Kristuksen mukaan, jonka prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi ja naulitsi ristille Tiberiuksen hallitusajalla. Tämä vaarallinen lahko, jota olen kuvannut aikaisemmin, ei ole juurtunut vain Juudeaan, josta se on kotoisin, vaan myös itse Roomaan, jonne kaikki pelättävät ja häpeälliset asiat kerääntyvät ja löytävät sieltä kotinsa5.
Kirjoituksesta saa Jeesuksesta ja kristinuskosta seuraavia tietoja:
a) Kristityt saivat nimensä liikkeen perustajan, Kristuksen, mukaan.
b) Roomalainen prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi hänet kuolemaan.
c) Tämä tapahtui keisari Tiberiuksen hallituskaudella (14-37).
d) Hänen kuolemansa lopetti "taikauskon" hetkeksi.
e) "Taikausko" heräsi uudelleen henkiin.
f) Tämä tapahtui Juudeassa, josta liike on lähtöisin.
g) Hänen seuraajansa toivat opin mukanaan Roomaan
h) Kun Rooma tuhoutui suuressa tulipalossa keisari Neron hallituskaudella (54-68), keisari syytti tapahtumasta kristittyjä.
Juutalaisessa yhteisössä Jeesuksen merkitys oli huomattavasti suurempi, ja kristinuskon levitessä hänen merkityksensä tietysti lisääntyi myös koko Rooman valtakunnan alueella. Ensimmäisellä vuosisadalla elänyt kuuluisa juutalainen historioitsija Flavius Josefus esittää mainintoja Jeesuksesta. Hänen kirjoituksistaan voi päätellä mm. seuraavaa:
1) Jeesus oli viisas ja hyveellinen ihminen, joka tunnettiin hyvästä käyttäytymisestä
2) Hänellä oli paljon opetuslapsia, sekä juutalaisia että kreikkalaisia.
3) Pilatus tuomitsi hänet kuolemaan.
4) Kuolemantuomio toteutettiin ristiinnaulitsemalla.
5) Opetuslapset ilmoittivat Jeesuksen nousseen kuolleista ja ilmestyneen näille kolme päivää ristiinnaulitsemisen jälkeen.
6) Opetuslapset jatkoivat hänen opetuksiensa levittämistä.
7) Jeesus oli Jaakobin veli ja jotkut kutsuivat häntä messiaaksi..
Muita kirjoittajia, jotka mainitsevat Jeesuksen:
- Syyrialainen Mara Bar-Serapion kirjoittaa pojalleen (ajankohta 73-150 jkr): "Mitä hyötyä juutalaisille oli viisaan kuninkaansa teloittamisesta? Juuri tämän jälkeen heidän valtakuntansa tuhottiin."
- Plinius kirjoittaa vuonna 112 jkr kristittyjen elämäntavasta ja jumalanpalveluksesta, jossa he laulavat Kristukselle niin kuin Jumalalle.
- Talmudissakaan ei Jeesuksen historiallisuutta pyritä kiistämään. Siinä pikemminkin yritetään luoda hänestä erilainen kuva, kuin minkä kristillinen traditio antoi. Jeesusta pidetään kyseisessä teoksessa vääränä profeettana, vaikka hänen juutalaisuutensa ja jopa ihmetekonsa tunnustetaan.
Itse asiassa monet Raamatun tutkiijat ovat sitä mieltä että Jeesusta koskevat kertomukset ovat yhdistelmiä useasta sen ajan kiertelevästä opettajasta.
Tämä ei tietenkän vähennä Jeesuksen suuhun pantujen hyvien oivallusten arvoa.
Varhaisimmatkin hänen elämäänsä ja opetuksiaan kuvaavat tekstit on kirjoitettu 50-60-luvulla jKr, eli Paavalin kirjeinä tunnetut tekstit.
Paavalin 13 kirjeestä seitsemän on määritelty todennäköisesti Paavalin itsensä kirjoittamiksi, muiden kirjoittajaa ei tunneta.
Kirjoituksia käytettiin pitkään erillisinä, eli kukin kristinuskon ryhmittymä eri puolilla Rooman valtakuntaa suosi omia tekstejään.
Varsinainen Uuden testamentin kirjoituskokonaisuus, kaanon, eli ratkaisu mitä siihen kuuluu ja mitä ei, päätettiin vasta neljännellä vuosisadalla jKr.
Siihen saakka säilyneistä kirjoituksista osaa jotkut käyttivät, jotkut taas pitivät niitä harhaoppisina, osan tekijöitä ja historiallista taustaa pidettiin epäluotettavina, jne. Kirkolliskoouksissa sitten kiisteltiin ja yritettiin päästä jonkinlaiseen sopuun, mitä jätettiin kylmästi Uuden testamentin ulkopuolelle.
Uusia kristinuskon varhaisvaiheisiin liittyviä tekstikokoelmia on löydetty arkeologisten tutkimusten tuloksena vielä 1900-luvullakin, mutta jostain syystä niitä ei ole liitetty mukaan Uuteen Testamenttiin... :-) Miksikähän?
Professori Heikki Räisänen onkin viitannut kristinuskon syntyaikojen opilliseen moninaisuuteen uusimmassa kirjassaan.
Varhaisten kristinuskon seurakuntien teologinen oppi ei tullut mistään valmiina, koska sitä ei ollut missään olemassa. Se muotoutui ihmisten keskinäisessä vuorovaikutusprosessissa.
http://freepathways.wordpress.com/2010/08/23/riita-ruokapoydassa/
on hei 2000 vuotta aikaa. Tarinat ovat muuttuneet vitun monta kertaa sinä aikana, eri syistä.
Ja mitä ihmeen väliä sillä oikeastaan on?
koska Jeesus ei oo jääny vaan sinne vaan ihan elää tätä meitin aaikaa..On parantanut mutkin ja pelastanut..toimii ihan niinku sillonki JES siistii
Tarinat ovat muuttuneet vitun monta kertaa sinä aikana, eri syistä. Ja mitä ihmeen väliä sillä oikeastaan on?
Hyvinkin paljon väliä on. Siinä mielesssä että kirjaimellisesti luetuilla tuhansien vuosien takaisilla käsityksillä yritetään estää ihmisten yhdenvertaisuus lain edessä ja seurakunnan jäsenenä Suomessa vuonna 2010.
Hei nro 11. Mit vit? Kolmeen vuoteen kukaan ei ole tähän ketjuun mitään kirjoittanut ja nyt sitten päätit heitttää upit? Wtf?
Meillä Jeesus ei parantanut veljeäni. Loppuiko jeesuksesta patteri vai mikä mahtoi olla syy että veljeni piti kuolla.
sitä ei voi kiistää, etteikö hän olisi ollut todellinen, historiallinen henkilö, jolla on ollut valtaisa vaikutus maailmaan.
On yleissivistyksen puutetta edes yrittää kiistää sitä.
Sori.