Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eih, neljäs vauva tulossa, miten aika enää riittää lapsille?

Vierailija
21.11.2010 |

Meillä on kolme lasta ja kolmeen meidän lapsiluvun piti jäädäkin, koska näille vielä ehdimme antamaan tarpeeksi aikaa ja neljättä joskus harkittiin, mutta päätettiin, ettei neljättä tule, koska meillä ei riitä sillon enää tarpeeksi aikaa lapsille.

Nyt sitten ehkäisystä huolimatta olen raskaana ja tiedän, etten kykene tekemään aborttia, vaikka mies aluksi tavallaan sitä vaatikin, mutta perui puheensa kun toipui pahimmasta järkytyksestään.

Te, joilla neljä lasta, miten saatte ajan riittämään, että jokainen lapsi saa olla kahden molempien vanhempien kanssa ja myös aikaa yhdessä perheenä jne.

Meillä tämä neljäs lapsi tietää myös muuttamista isompaan asuntoon, koska tähän emme mahdu kun ehkä just ekan vuoden.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettette voi antaa jokaiselle kahdenkeskistä aikaa, mutta vähän myöhemmin ihan varmasti onnistuu kun lapset kasvavat.

Vierailija
2/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen pitää vain sopeutua ja se pitää hyväksyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onhan sillä vauvalla sisaruksetkin sitä viihdyttämässä :)

Vierailija
4/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ehkäisy teillä oli käytössä? kysyn ihan vaan siksi, että itselle olisi ihan kamalaa jos vielä tulisin raskaaksi.. käytetään kondomia kun hormonaalinen ei oikein sovi, tosin olen ajatellut että jotain pitäisi käyttää siinä rinnalla, mutta mitä?!

Vierailija
5/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ehkäisy teillä oli käytössä? kysyn ihan vaan siksi, että itselle olisi ihan kamalaa jos vielä tulisin raskaaksi.. käytetään kondomia kun hormonaalinen ei oikein sovi, tosin olen ajatellut että jotain pitäisi käyttää siinä rinnalla, mutta mitä?!

ja keskeytettyä yhdyntää ja varmoja päiviä.

Vierailija
6/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin se mulla ainakin on aikaa riittäny kaikille neljälle! :)

Vierailija
7/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

annat vaikka sijoitukseen ja suosittelet meitä sijaisvanhemmiksi lapsellesi. Lapsi saisi rakastavat ja hyvät vanhemmat! Miettisit ennen kuin niitä haarojasi levittelet, että oletko valmis saamaan uuden vauvan taikka kaksikin. Mikään ehkäisykeino ei ole 100% varma! Toiset ne kun ei saa lapsia vaikka kuinka yrittäisi ja vaikka maksaisikin kymmeniätuhansia euroja siitä ihanasta pienestä vauvasta:(

Vierailija
8/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat kuitenkin hyvin rakkaita ja toivottuja

Vierailija
9/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun joku tulee sanomaan, että ne pillerit pitää ottaa samaan aikaan jne. niin otin ne lähes minuutilleen samaan aikaan enkä ole yhtäkään unohtanut. Tietysti tiedämme, ettei mikään ehkäisy ole täysin varma, yksi ystäväni tuli raskaaksi sterilisaatiosta huolimatta.

ap

Vierailija
10/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kantanut sisälläni. Ainoastaan, jos olisin itse kuolemansairas eikä olisi miestä niin sillon antaisin vauvan adoptioon.

Mikäköhän minusta tekee ei rakastavan vanhemman, jos olen shokissa siitä, että olen raskaana kun ehkäisy petti. Aivan varmasti tulemme rakastamaan tätä vauvaa ja olemme myös tälle hyvät vanhemmat.

Tiedän myös valitettavan hyvin sen, ettei kaikki saa lapsia. Hyvä ystäväni kärsii lapsettomuudesta ja jos se olisi mahdollista, niin antaisin tämän vauvan hänelle.

ap

annat vaikka sijoitukseen ja suosittelet meitä sijaisvanhemmiksi lapsellesi. Lapsi saisi rakastavat ja hyvät vanhemmat! Miettisit ennen kuin niitä haarojasi levittelet, että oletko valmis saamaan uuden vauvan taikka kaksikin. Mikään ehkäisykeino ei ole 100% varma! Toiset ne kun ei saa lapsia vaikka kuinka yrittäisi ja vaikka maksaisikin kymmeniätuhansia euroja siitä ihanasta pienestä vauvasta:(

Vierailija
11/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla kahden molempien vanhempien kanssa" tarkoitat?

Toteutuuko kolmella lapsella tuo haluamanne ajatus?

Minkä ikäisiä muut lapset ovat, sekin ratkaisee aika paljonkin.

Minulla on ollut elämäntilanne, jolloin perheseen kuului neljä lasta, ensin neljässä vuodessa syntyi kolme lasta ja vanhimman lapsen ollessa 7-vuotias, lapsia oli jo neljäkin.

En todellakaan yrittänyt jakaa päiviäni niin että olisin lasten kanssa kahden vuorollaan, ei miehenikään tarvinnut. Normaalia perhe-elämää jossa lasten annetaan kasvaa ja kehittyä omaan tahtiinsa, ottaen huomioon lasten tarpeet niin ravinnollisesti kuin fyysisestikin.

Pitkin päivää ollaan lasten kanssa tekemisissä muutenkin, jos ei olla työssä.

Kuinka ap nyt olet kahdenkeskistä aikaa saanut kolmen eri lapsesi kanssa? Mitä teet lapsesi kanssa kahden?

Meillä ollaan tilanteen mukaan lasten kanssa, eri ikäisillä lapsilla on eri kiinnostusvaiheet ja edellytykset esim. pelaamiseen, harrastuksiin jne.

Emme vanhempina puutu lasten leikkeihin tai muuhun, annamme mahdollisuuden tehdä ja leikkiä, välillä ollaan kaikkien kanssa yhdessä, se on aivan spontaaania yhdessäoloa, ei etukäteen suunniteltua. Käymme luistelemassa, kaikki mukaan.

En muista että olisin esim. vienyt museoon tai huvipuistoon vain yhtä lasta ja sitten toisella kerralla toista.

Kerran menin kolmen lapseni kanssa Helsingissä pienelle muutaman tunnin laivaristeilylle. Neljäs lapsi, vauva jäi mummin kanssa kotiin, koska risteily ei olisi antanut vauvalle mitään ja ahtaat paikat olla vaunujen kanssa. Mutta kolme sisarusta pääsivät tuulettuman, näkemään ja kokemaan -me kaikki yhdessä paitsi vauva ja työssä oleva isä.

Korkeasaareen olen ottanut kaikki neljä lasta kerrallaan, nuorin vaunuissa jne.

Eikö tule jonkinlaista kateutta tai kiilaamista lasten välille jos heidät otetaan vuorollaan kahdenkeskiseen yhdessäoloon vanhemman kanssa...vaikka on sanottu että sitten on taas toisen vuoro...

Kun neljästä lapsesta nuorin täytti kuusi vuotta, syntyi meille kaksi lasta lisää reilun kahden vyiden ikäerolla. Tärkeää oli saada lapset, kokea kaikkea lasten kehityksestä, seurata lasten tekemisiä, jutella ja olla yhdessä, tärkeänä en olisi pitänyt erotella aikoja lasten kahdenkeskiseen yhdessäoloon.

Vierailija
12/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla, että lapsi saa aikaa niin äidin kuin isänkin kanssa kaksin niin tarkoitan sitä, että saa olla kaksin ilman muita sisaruksia, tekeminen riippuu lapsesta.

En siis tarkoita, että joka päivä jokainen lapsi saisi olla yksin isän ja äidin kanssa, mutta kerran viikossa.

Ei meilläkään ole kaikki ennalta suunniteltua, paitsi se, että tiettynä päivänä minä olen illan harrastuksessa ja tiettynä päivänä taas mies. Muut menee tilanteen mukaan, ilman sen kummempaa suunnittelua.

ap

olla kahden molempien vanhempien kanssa" tarkoitat?

Toteutuuko kolmella lapsella tuo haluamanne ajatus?

Minkä ikäisiä muut lapset ovat, sekin ratkaisee aika paljonkin.

Minulla on ollut elämäntilanne, jolloin perheseen kuului neljä lasta, ensin neljässä vuodessa syntyi kolme lasta ja vanhimman lapsen ollessa 7-vuotias, lapsia oli jo neljäkin.

En todellakaan yrittänyt jakaa päiviäni niin että olisin lasten kanssa kahden vuorollaan, ei miehenikään tarvinnut. Normaalia perhe-elämää jossa lasten annetaan kasvaa ja kehittyä omaan tahtiinsa, ottaen huomioon lasten tarpeet niin ravinnollisesti kuin fyysisestikin.

Pitkin päivää ollaan lasten kanssa tekemisissä muutenkin, jos ei olla työssä.

Kuinka ap nyt olet kahdenkeskistä aikaa saanut kolmen eri lapsesi kanssa? Mitä teet lapsesi kanssa kahden?

Meillä ollaan tilanteen mukaan lasten kanssa, eri ikäisillä lapsilla on eri kiinnostusvaiheet ja edellytykset esim. pelaamiseen, harrastuksiin jne.

Emme vanhempina puutu lasten leikkeihin tai muuhun, annamme mahdollisuuden tehdä ja leikkiä, välillä ollaan kaikkien kanssa yhdessä, se on aivan spontaaania yhdessäoloa, ei etukäteen suunniteltua. Käymme luistelemassa, kaikki mukaan.

En muista että olisin esim. vienyt museoon tai huvipuistoon vain yhtä lasta ja sitten toisella kerralla toista.

Kerran menin kolmen lapseni kanssa Helsingissä pienelle muutaman tunnin laivaristeilylle. Neljäs lapsi, vauva jäi mummin kanssa kotiin, koska risteily ei olisi antanut vauvalle mitään ja ahtaat paikat olla vaunujen kanssa. Mutta kolme sisarusta pääsivät tuulettuman, näkemään ja kokemaan -me kaikki yhdessä paitsi vauva ja työssä oleva isä.

Korkeasaareen olen ottanut kaikki neljä lasta kerrallaan, nuorin vaunuissa jne.

Eikö tule jonkinlaista kateutta tai kiilaamista lasten välille jos heidät otetaan vuorollaan kahdenkeskiseen yhdessäoloon vanhemman kanssa...vaikka on sanottu että sitten on taas toisen vuoro...

Kun neljästä lapsesta nuorin täytti kuusi vuotta, syntyi meille kaksi lasta lisää reilun kahden vyiden ikäerolla. Tärkeää oli saada lapset, kokea kaikkea lasten kehityksestä, seurata lasten tekemisiä, jutella ja olla yhdessä, tärkeänä en olisi pitänyt erotella aikoja lasten kahdenkeskiseen yhdessäoloon.

Vierailija
13/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en itseni kohdalla vaan tuttuni. 4 lasta vanhin 6 v.

Onhan kautta aikojen ollut suurperheita ja lasten kanssa pärjätty, mutta kun nykyään tuntuu olevan jo melkein pakollista harrastaa jotain joka lapsen kanssa ja vielä itsekin sen lisäksi.

Tämän tuttuni luona käy lähes joka päivä jompi kumpi lasten mummoista, lasten täti, tai joku/jotkut lapsista ovat jollain hoidossa. Koska niitä menoja tuntuu olevan niin paljon. Äiti on vielä lisäksi sellaisessa harrastustoiminnassa mukana "auttamassa", mikä tarjoittaa sitä että sen aikaa kun äiti siellä auttaa niin jonkun täytyy hoitaa hänen lapsiaan. Isä ei tietääkseni ole myöskään vähentänyt omia menojaan.

Että apua on siitäkin jos on hyvä tukiverkko, tosin laittaa miettimään kuinka onnellinen tämä lähimpänä asuva auttajamummo on tästä lapsiluvusta, hän kun on vielä nuorekas menijä itsekin ja olen jo kuullut haukkuja kun "sillä oli taas jotain menoa niin ei sitten päästy"... :(

Vierailija
14/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadun koko pentulaumaa. Suosittelen: Tee abortti, jos yhtään epäilyttää!

Vierailija
15/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on nyt aikaa tottua ajatukseen ja kun vauva syntyy, hän hurmaa teidät kaikki. Aikaa on välillä enemmän, välillä vähemmän, koskaan ei liikaa, mutta varmasti riittävästi.

Onnellista raskausaikaa!

T. Neljän äiti, nyt lapsoset 3v, 6v, 8v ja 10v.

Vierailija
16/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla kahden molemman vanhemman kanssa? Kun se nyt vaan ei ole mahdollista paitsi erittäin harvoin. Ja ehkä siksi, että se on niin harvinaista, lapset myös arvostavat sitä hyvin paljon...

Kaikkea ei voi mitenkään tehdä samalla tavalla yhden, kahden, kolmen tai neljän lapsen kanssa, sehän on selvä. Mutta rakkauden määrää ei onneksi tarvitse kuitenkaan jakaa, rakkautta mitataan kertolaskulla.

Vierailija
17/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleensä jaetaan ne molemmille vanhemmille. Välillä kukin saa olla kahden kesken äidin tai isän kanssa. Ihan hyvin on toiminut.

Vierailija
18/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla kahden molemman vanhemman kanssa? Kun se nyt vaan ei ole mahdollista paitsi erittäin harvoin. Ja ehkä siksi, että se on niin harvinaista, lapset myös arvostavat sitä hyvin paljon...

Kaikkea ei voi mitenkään tehdä samalla tavalla yhden, kahden, kolmen tai neljän lapsen kanssa, sehän on selvä. Mutta rakkauden määrää ei onneksi tarvitse kuitenkaan jakaa, rakkautta mitataan kertolaskulla.

Toki voi viettää laatuaikaa vain yhden lapsen kanssa kerrallaan, mutta ei sitä tarvitse viikoittain tapahtua.. Olen ymmärtänyt, että monet lapset haluavat nimenomaan sisaruksen kaveriksi. Eli jos tekevät jotain asioita vain äidin kanssa, niin lapsen mielestä jotain "puuttuu" jos sisarus ei ole siinä mukana..

Vierailija
19/32 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin piti olla vain 3 lasta, sitten ehkäisy petti ja nyt neljäs on kohta 3kk ihana vauveli. Mulla ei ole kyllä koskaan ollut tavoitteena, että kaikki saisi olla kaksin vanhemman kanssa. Ihan hyvin toimitaan näin perheenäkin. Kahden kanssa voi rakennella legoja, kaikille lukea satuja, iskä voi viedä kahta uimaan tai pyörälenkille jne... Joskus saatan lähteä esikoisen kanssa leffaan tai ostoksille.

Tietysti tulee tilanteita, joissa harmittaa, kun pitää esim. vauvaa kantaen selvitellä keskimmäisten tappeluita tms. Hetkeäkään ei ole silti tarvinnut katua. Vihdoin tuntuu, että me ollaan nyt tässä. Minulla on juuri sopiva lauma lapsia, eikä tarvi enää itkeä telkkarin synnytysohjelmia :D

Vierailija
20/32 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella tärkeää ja siksi emme siitä mielellään karsisi/vähentäisi. Tosin, jos tämä vauva on yhtä vaikea kun kolme vanhinta niin ainakin ekana vuonna varmasti vähenee.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän