Miksi mies tekee tälläistä?
Olen joutunut olemaan kaksi kertaa töistä pitkällä sairaslomalla, toinen oli uupumuksen vuoksi ja toinen siksi että työpaikalla oli niin paha sisäilmaongelma, että jouduin ensin sairaslomalle ja sitten sain siirron toiseen paikkaan.
Molempina kertoina mies on ollut hyvin ymmärtäväinen ja tukenut minua asioissa mutta nyt....meillä oli paha riita ja hän huusi minulle että "töissäkään et voinut käydä kun olit muka niin sairas". Kyllä kirpaisi ja pahasti. Loukkasi sydänjuuria myöten. Mies, joka minua tuki ja todella tiesi miten uupunut olin ja sen jälkeen vielä puhkesi astma..niin hän sanoo minulle että "en viitsi käydä töissä".
Miksi hän tekee noin? En voi käsittää..
Kommentit (18)
Vaikka kuinka haluaa tukea ja olla toisen tukena, ei se tarkoita sitä, etteikö moinen välillä voisi myös vituttaa ja harmittaa, koska se vie pitkässä juoksussa myös toisen mehuja ja monia juttuja tulee itsesensuroitua ja jätettyä myös sanomatta. Tää on tietysti ihan ok ns. normitilanteessa, jossa puolisot tukevat kumpainenkin vuorollaan toista vastoinkäymisissä. Jos tukeminen alkaa olla pahasti epäsymmetristä, ei sitä kukaan jaksa, vaikka kuinka rakastaisi. Tai ainakin sitä tulee taatusti välillä myös vähän purettua harmitusta myös autettavan suuntaan. Älä ota itseesi, sillä ei kyse ole siitä, etteikö kumppanisi sua rakastaisi, mutta muista myös aina välillä palkita sitä täysin yllättäin jollain sille itselleen tärkeällä jutulla, joka on vaan sitä itseään varten.
kun sanoi noin, tuskin sitä tarkoitti. Saattaa olla, että myös miehesi on väsynyt/kyllästynyt sinun sairaslomista. Ei ole helppoa varmaan ollut.
Pyysikö anteeksi/puhuiko asiasta?
Ok, olin sairas ja uupunut mutta silti tein kaikki kotityöt kun hän oli töissä, joka päivä oli ruoka valmiina odottamassa ja palkkakin juoksi ihan normaalisti. Hänelle se olin vain etu että minä olin kotona pari kuukautta. Sillä kun olen töissä, ei todellakaan ole ruoka odottamassa kun mies palaa kotiin omalta työpaikaltaan ja olen paljon väsyneempi yleensä mihinkään kun olen töissä. Kotitöitäkin kamala sentään mies joutuu tekemään kun minä olen töissä.
Ok, olin sairas ja uupunut mutta silti tein kaikki kotityöt kun hän oli töissä, joka päivä oli ruoka valmiina odottamassa ja palkkakin juoksi ihan normaalisti. Hänelle se olin vain etu että minä olin kotona pari kuukautta. Sillä kun olen töissä, ei todellakaan ole ruoka odottamassa kun mies palaa kotiin omalta työpaikaltaan ja olen paljon väsyneempi yleensä mihinkään kun olen töissä. Kotitöitäkin kamala sentään mies joutuu tekemään kun minä olen töissä.
Ihme mekanistinen käsitys sullakin miehistä... ei se kuule ole pelkästä päivällisen saannista kiinni. Mieti itse: kun puoliso on uupunut ja siis henkisesti sairas, puoliso on aika avuton ja pelkää, mitä siitä seuraa. Paraneeko vaimo ollenkaan?
Kyllä puolison henkiset ongelmat ovat koko perheen ongelmia. Joutuu itse kantamaan enemmän vastuuta, olemaan korostetun reipas ja vahva. Tukemaan toista.
Sitten kun se on ohi/menossa ohi, moni sairastuu itse uupumukseen tai masennukseen.
Ymmärrän siis miestäsi, tosin tuo hänen heittonsa oli tietenkin hyvin epäreilu ja veikkaan, että hän sitä katuu ja pyytää anteeksi.
(meillä mies sairasti masennusta)
Mieheni sanoi kerran minulle "tässä talossa kellään muulla ei voi olla paha olo, vain sinulla" Oli siis jo niin rikki itsekin kun aina joutui tukemaan minua. Omat tunteet hän jätti sivuun, koitti olla aina hyvällä tuulella minun takia, piristää minua.
Ymmärsin häntä vaikka se sanominen kipeää tekikin.
Miehesikin kärsii, koita ymmärtää.
T.2
keksii suuttuneena ja loukkaantuneena tottakai ne repliikit, jotka tietää toista eniten loukkaavan. Joskus ne saattaa olla tottakin, jostain alitajunnasta, mutta usein vaan keksittyjä. JA sit niitä katuu aina jälkikäteen. Sanottua ei saa sanomattomaksi, mutta anteeksi voi antaa.
Älä suutu ap miehellesi. Tuskin hän tarkoitti kirjaimellisesti sitä mitä sanoi. Keskustelkaa asiasta. Itse olen useinkin sanonut miehelleni kauheitakin asioita vihaisena, mutta onneksi molemmat ymmärrämme, että vihaisena sanoo sitäkin mitä ei todellakaan tarkoita.
Arvostan aivan hurjan paljon sellaisia ihmisiä, jotka jaksavat tukea masentunutta puolisoaan ja ymmärtävät, että masennus on sairaus siinä missä joku muukin sairaus. Sellaisiakin ihmisiä on, jotka heittävät masentuneen ihmisen menemään
Joka viides ihmisistä masentuu ja mielenterveysongelmia on yhä useammilla. Ihan yhtä hyvin se voit olla sinä seuraavaksi.
vyön alle pahoissa riidoissa vaikken tarkoitakaan kaikkea.
Sisäilmaongelma=hometta talossa, minulle puhkesi astma. Ei työpaikan ihmisten välillä mitään huonoa ilmapiiriä ole. Lukekaa huolella kiitos ettei tarvitse alkaa vääntämään juttuja toiseksi mitä ne todellisuudessa on.
Ja mitä tähän uupumukseen tulee, olin uupunut, en masentunut. Lääkäri itse totesi että masennuksesta ei ole kyse, fyysisestä väsymyksestä vain mikä meni kuukauden levolla ohitse. Masennus ei kai ihan noin nopeasti mene ohitse. En ole narissut miehelleni, en ole käyttänyt häntä hyväkseni ja pitänyt psykiatrina koska en edes tarvitse sellaista.
Yksinkertaisesti mies on vain ilkeä ja haluaa satuttaa minua sanoillaan mahdollisimman pahasti. En silti voi käsittää miten joku voi tehdä niin.
"Molempina kertoina mies on ollut hyvin ymmärtäväinen ja tukenut minua asioissa"
Viimeisessä viestissä "Yksinkertaisesti mies on vain ilkeä ja haluaa satuttaa minua"
En usko, että ihminen on "yksinkertaisesti ilkeä" kun on kuitenkin ymmärtäväinen ja tukenut sinua.
Kannattaisiko katsoa peiliin...
vai ehkä sanoit itsekin jotain ilkeää?
meillä oli paha riita ja hän huusi minulle että "töissäkään et voinut käydä kun olit muka niin sairas"
on tuollaisen kortin vetänyt riitelyn aikana. Ellei olisi mitään kaiveltavaa, ei käyttäytyisi noin riidan aikana.
Kauanko suhde on ollut olemassa?
tai sitten olet jatkuvasti valittanut omaa oloasi ja ollut kiittämätön miehellesi. Kai sillä miehelläkin saa kuppi kaatua jos sitä paskaa suolletaan koko ajan?
Missä menee ymmärtämisen ja jaksamisen raja?
mies harrastaa henkistä väkivaltaa enkä enää jaksa. tietyissä kohdissa hän osaa olla hyvinkin kiltti ja huomaavainen, mutta vain silloin kun hänelle sopii ja hän siitä jotenkin hyötyy. kiitos kun "ymmärsitte".
joten en ihmettele näitä vastauksia. Voisiko olla niin että olet kuitenkin masentunut ja otat liian helposti itseesi?
mies harrastaa henkistä väkivaltaa enkä enää jaksa. tietyissä kohdissa hän osaa olla hyvinkin kiltti ja huomaavainen, mutta vain silloin kun hänelle sopii ja hän siitä jotenkin hyötyy. kiitos kun "ymmärsitte".
onko sinulla tunne, että mies ei ole ottanut sairasteluasi vakavasti? Vai onko sinulla jostakin syytä huono omatunto sairauslomistasi kun noin kovasti kirpaisee kiivastuksissa sanottu asia?
Ainakin meillä sanotaan riidellessä sellaisia asioita, joita kukaan ei jälkikäteen allekirjoita. Riita on rtiita eikä mikään keskustelu.