Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella oli ollut matikan koe.

Vierailija
19.11.2010 |

Oli tehnyt kaikki tehtävät oikein tai lähes oikein, mitä oli ehtinyt, mutta sitten oli loppunut aika kesken ja tuli tyydyttävä miinus arvosanaksi.

Harmittaa lapsen puolesta. Mitä tehdä, jos ongelmana on hitaus?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta luulisin että harjoitus tekee mestarin.

Vierailija
2/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti laitat viestiä opelle tai soitat! Aivan varmasti voitte sopia yhdessä jostain muusta järjestelystä seuraavassa kokeessa, esim. lapsi tekee kokeen erkkaopen kanssa tai avustajan tai voi aloittaa jo välkällä. Ellei sitten yksi osa arviointia juuri tällä kerralla ollut se miten lapsi työskentelee. Joskus se on raaka peli, eivätkä kaikki kertakaikkiaan ehdi tehdä kaikkea. Ope tarvii joskus sitäkin tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eika siina ajassa ehdi ni onhan se ongelma. jos koko muu luokka sai kokeen tehtya samassa ajassa ni tyttosi pitaa varmaan tyytya siihen etta on vaan hidas.

Vierailija
4/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hitaus kirjoittamisessa vai hitaus itse laskutoimitusten tekemisessä? Koska voisivathan monet muutkin saada paremman numeron jos saisivat aikaa vaikka kolme tuntia.

Vierailija
5/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rajallinen aika, ellei esim. fyysistä estettä kirjoittamiselle. Sillä myös mitataan osaamista.

Vierailija
6/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rajallinen aika, ellei esim. fyysistä estettä kirjoittamiselle. Sillä myös mitataan osaamista.

Mä olen aina ollut hidas. Kaikessa. Mukaan lukien nykyisessä työssäni. Silti mä olen tohtori ja dosentti ja teen kansainvälistä uraa alalla, jossa useimmat suomalaiset eivät siihen pysty. Kas kun mä teen työni HYVIN, vaikkakin hitaasti. Osaan sen.

Vierailija
7/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vilisemällä

Vierailija
8/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan suvereenisti yliopistollakin tehtäviä tekemättä kun ei vaan ehdi. No can do...

Oli tehnyt kaikki tehtävät oikein tai lähes oikein, mitä oli ehtinyt, mutta sitten oli loppunut aika kesken ja tuli tyydyttävä miinus arvosanaksi. Harmittaa lapsen puolesta. Mitä tehdä, jos ongelmana on hitaus?

Vierailija
9/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vilisemällä

Vierailija
10/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut hidas. Kaikessa. Mukaan lukien nykyisessä työssäni. Silti mä olen tohtori ja dosentti ja teen kansainvälistä uraa alalla, jossa useimmat suomalaiset eivät siihen pysty. Kas kun mä teen työni HYVIN, vaikkakin hitaasti. Osaan sen.

sä et pystyisi olemaan työssä, jossa pitää osata HYVIN ja NOPEASTI. Kuten jonkun aivokirurgin tod näk, ei kai niitä aivoja voi kahta viikkoa putkeen operoida. Tai taistelulentäjä. Saitko sitten läpi peruskoulun, lukion ja yliopiston huonoja numeroita hitautesi takia?

Vierailija
11/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet voinut pärjätä yliopistossa? Saako siellä jo erityisopetusta?

Alkuperäiseltä olisin halunnut kysyä: mikä luokka? Ja toisaalta, osaako lapsesi mielestäsi laskea hyvin. Onko hänellä jokin oppimisvaikeus todettu?

Vierailija
12/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on todettu jokin vaikeus, joka hitautta aiheuttaa. Usein luki, joka ei ihan aina edes oppimistuloksiin vaikuta, näkyy vain hitautena.

t. lukion ope, joka näkee vuosittain monta tällaista

Vierailija
13/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla olisi ollut lapsena loputon määrä aikaa tehdä matikan koe, niin olisi varmaan kymppi napsahtanut, tai ainakin ysi.

voi kun olisi ollut aikaa laskea sormet ja varpaat ja piirtää koepaperi täyteen helmitauluja.. jossain vaiheessa olisin varmasti saanut sen oikean tuloksen.

mutta ei. matikan numero oli nelonen.

Vierailija
14/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi kyllä usein vastaamatta joihinkin laskuihin jos niihin muihin oli mennyt liikaa aikaa, mutta ei mulla mitään lukivaikeutta ole. Kai ap:n pitäisi selvittää onko kyse lukivaikeudesta vai pitäisikö lapsen vain harjoitella enemmän, jotta saisi oikeat tulokset nopeammin ja sitä myöten olisi aikaa vastata kaikkeen. Eihän sillä nytkään kaikki menneet oikein.

Vierailija
15/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska oli niin paljon asiaa. Muissa kokeissa paitsi matikassa... Ei tyhjästä oikein voi nyhjästä. :)

Vuosia sitten opetin alakoulussa neljättä luokkaa, ja pidin sitten kirjasarjan matikankokeen. Kaksi oppilasta ei ehtinyt tehdä loppuun, toinen väkersi kyllä kovasti mutta aika vaan loppui kesken, toinen taas enemmänkin pyöritti paperia ja vähän niin kuin väitti, että aika loppui kesken, vaikka ei viimeiseen viiteen minuuttiin laittanut paperille mitään. Molemmat saivat numeroksi jotain kasilla alkavaa, ja molemmilla aiemmin oli ollut 9, 9- tai 8,5 (siis ennen minua). Tämän väkertäjän äiti valitti asiasta minulle. Tätä ennen siis naiivisti olin uskonut, että kokeissa on aikaa se oppitunti eikä mitään lisäaikoja anneta (näin oli tehty jo minunkin kouluaikana). Mutta matikka ei siis ole vahva lajini (ja ennen kuin joku ärähtää täällä, niin kirjoitin lyhyestä matikasta M:n ja lukion päättötodistuksessa komeilee 10 arvosanana mutta en ole ikinä ymmärtänyt matikkaa ja hyvät tulokset sain aivan kohtuuttomalla puurtamisella ja ripauksella onnea), joten olin vähän ymmälläni, olisiko minun siis pitänyt vain odottaa, kunnes nämä kaksi olisivat tulleet valmiiksi.

Lopulta asia vietiin ihan rehtorin päätettäväksi (omastakin halustani), ja rehtorin kommentti oli tuolloin vuonna 2001 tyly: koe oli kirjasarjan ja ohjeistuksena oli antaa aikaa 40 minuuttia. Olivat tehneet koetta 45 minuuttia. Kokeella mitattiin osaamista, ja jos ei kokeen viittä tehtävää ollut saanut tuossa ajassa valmiiksi, ei ne olisi tulleet sen valmiimmiksi pidemmässäkään ajassa, vaan oppilaat vain pyörittelivät paperia ja tekivät paniikkikorjauksia.

En tiedä, oliko tuomio oikea, mutta tavallaan ymmärrän ajatuksen siitä, että on olemassa ihmisiä, jotka voivat loputtomiin hioa ja oikoa ja muuttaa vastauksia - usein vielä omaksi haitakseen. Näillä lapsilla ei siis ollut mitään oppimisvaikeuksia. Molemmilla oli seuraavassa kokeessa numerona 9 mutta aihekin oli helpompi. Aikaa ei annettu yhtään enempää.

Vierailija
16/16 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tehnyt kaikki tehtävät oikein tai lähes oikein, mitä oli ehtinyt, mutta sitten oli loppunut aika kesken ja tuli tyydyttävä miinus arvosanaksi.

Harmittaa lapsen puolesta. Mitä tehdä, jos ongelmana on hitaus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi