Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen antaisit lukea Kaari Utrion kirjoja tai Sinuhe Egyptilaisen?

Vierailija
19.11.2010 |

löytyy omasta hyllystä mm. nuo

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 10+. Sinuhe yläkoululaisena.

Vierailija
2/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini ei koskaan - toivottavasti tuo taapero rakastaa kirjoja kuten äitinsä.

Itse lainailin kirjastosta kirjoja salaa. Mm. Polttouhrit ja Juuret - protestina sille, etten saanut niitä katsoa televisiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuhe egyptiläisen antaisin lukea sen ikäisen lapsen, joka jaksaa sen lukea. Tuskin se jaksaa kovin nuorta kiinnostaa muutamaa sivua kauempaa. Eli minusta minkään ikäistä lasta ei tarvitse kieltää lukemasta sitä. Liian nuori kyllä kyllästyy kirjaan ennen kuin kirjassa ehtii tapahtua mitään liian raakaa. Luin itse kirjan noin 15-vuotiaana ja silloin pidin siitä kovasti.

Vierailija
4/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain tyytyväinen jos lapsi on kiinnostunut kirjoista. Mitä noissa nyt on niin kamalaa, ettei lapsi saisi niitä lukea? Eiköhän telkkarista ja netistä näe ja kuule paljon pahempaakin...

Vierailija
5/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläasteella ehkä sitten

Vierailija
6/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo menisi nuoremmillekin, jos vertaa vaikka nykypäivän Pottereihin.

Vierailija
7/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika rankkaa tekstiä, ehkä 11-12 vuotiaana...Mutta toisaalta jos teini jaksaa Sinuhen lukea, niin se on hatunnoston paikka!

Vierailija
8/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ihan sen ikäisenä saavat lukea, kun kiinnostusta ja jaksamista löytyy.

Vierailija
9/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rajoita lasteni lukemista eli ihan sen ikäisenä saavat lukea, kun kiinnostusta ja jaksamista löytyy.

8-9v saa vapaasti lukea?

Vierailija
10/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luin sen aikoinaan muistaakseni joskus ala-asteella...ja oli mielestäni huippuhyvä. Paljon muuta en siitä sitten enää muistakaan.. Täytyykin suositella omalle 12-vuotiaalle! Kylla Potterit on mun mielestä pahempia ja niitä tuo 12-v imuroi jo monta vuotta sitten aivan haltioituneena.

Vierailija
11/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lukemaan pitää opiskella ensin.

Siis ei alle kouluikäisenä.

Vierailija
12/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis erittäin vanhoillinen ajatus tuo kirjojen sensurointi lapsilta ja nuorilta. Omassa hyllyssäni ei ole mitään, mihin en antaisi tarttua. Edes 18-vuotiaamme ei kuitenkaan ole halunnut ottaa luettavaksi muuta kuin Tolkienia ja muita fantasiakirjoja. Eihän hän niistä muista mitään ymmärtäisikään :) Itse luin yhtä ja toista rajoittamatta, mutta kypsymätön mieli hyppää yli kohtien, jotka menevät yli ymmärryksen, joten ei niistä sielulle mitään vahinkoa tule.

Vierailija
13/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks Sinuhe nyt niin paha...?

ei ehkä ihan 10v kamaa vielä

Vierailija
14/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on 75 ja vieläkin katkera kun hänen ei annettu lukea kaikkea mitä halusi.

Vierailija
15/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rajoita lasteni lukemista eli ihan sen ikäisenä saavat lukea, kun kiinnostusta ja jaksamista löytyy.

Sua ei siis haittaa seksi tai väkivalta osuudetkaan?

8-9v saa vapaasti lukea?

En oo toi jolta kysyt, mutta mua ei haittais yksittäiset seksi- tai väkivaltaosuudet. Sen sijaan mua haittaisi yleinen asennemaailma, esim väkivallalla mässäily, antisemitismi, sodan ihannointi, tai tämä tyttökirjoijen perinteinen kaava, missä viaton tyttö saa olemisensa täyttymyksen kun löytää parikseen vanhan ja vaarallisen, kokeneen miehen. Ääliömäisyydet, siis. Ja esim utrioissa mua riepoo juuri tämä.

Sinuhessa riepoo se pessimistisyys, että mitään ei kannata yrittää, koska lopulta kaikki kuitenkin muuttuu paskaksi. Alakouluikäistä ei pitäisi sille vielä altistaa ja kyllä se voi teinillekin olla aika vaarallista, jos on vähänkään synkistelyyn taipuvainen. Toisaalta monet opettajat panevat lukemaan just sinuhea ja muita synkistelykirjoja yläkoulussa, koska teiniangstissa ne menevät läpi. SÄäli minusta. Juuri teineille pitäisi luettaa jotain sellaista, missä elämä kuitenkn on elämisen arvoista.

Vierailija
16/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua ei siis haittaa seksi tai väkivalta osuudetkaan?

En näkisi sen puolesta mitenkään ongelmallisena sitä, että 7-vuotias lukisi sitä. Mutta sen sijaan minua kyllä arveluttaa se, että suurelle osalle kirjan henkilöistä käy huonosti ja esim. Sinuhe käytännössä aiheuttaa omien kasvattivanhempiensa kuoleman. Uskon sellaisen olevan alaluokkalaiselle vielä liian rankkaa luettavaa. En kuitenkaan lähtisi rajoittamaan, koska en usko alaluokkalaisen jaksavan lukevan kirjaa niin pitkälle. Yläasteikäinen pystyy varmasti jo käsittelemään kirjan näitä puolia.

Vierailija
17/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltää. Sen ikäinen, joka niitä ylipäätään viitsisi ruveta lukemaan, saa puolestani lukea. Itse luin Sinuhen 11-vuotiaana.

Asennemaailma ei ainakaan minua häiritse, muutenhan lapsilta pitäisi kieltää kaikenmaailman runotyttökirjatkin. Väkivallan puolesta Harry Potteritkaan eivät todella ole ihan kevyttä kamaa ja niitä luetaan paljon nuoremmillekin.

Vierailija
18/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut Kaari Utrion kirjat soveltuvat nuoremmillekin mutta varsinkin keskiajalle sijoittuvissa paksuissa kirjoissa on sen aikainen elämä kuvailtu erittäin realistisesti, esim. väkivalta, äärimmäinen köyhyys ja sairaudet, raiskaukset, seksi, synnytykset, teloitukset ym joten ne sopivat mielummin teini-ikäiselle.

Vierailija
19/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselivät minkä ikäisinä olimme lukeneet Sinuhen.

Minä ilmoitin, että 12-vuotiaana ahmin sen eräänä kesänä kun olimme merillä ja oli sateista.

Jos 12 v lukee niin antaa lukea - on tarpeeksi kypsä sille siis. Ei lue, jos ei kiinnosta.

Ja sitäpaitsi voi olla, että Sinuhe ei enää kiinnosta ollenkaan tämän päivän teinejä / ihmisiä. Vanha jäänne vanhalta ajalta.

Vierailija
20/32 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea Häräntappoase eikä sekään mitään lasten kirjallisuutta parhaimmillaan edustanut..