Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö yksi vauva?

Vierailija
19.11.2010 |

Meillä on 4v. tyttö ja 11kk poikavauva. Ja mua vaivaa vauvakuume... Oma ikäni arveluttaa aika lailla. Olen 35v. ja tutkittuani asiaa eri lähteistä huomasin olevani jo ns. riskiodottaja. Ahdistaa. Ja mietityttää. Tuttavapiiriissäni on paljon nuorempana lapsensa "hankkineita" ja heiltäkään en vertaistukea tähän saa. Oisko kokemuksia?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse olen 37! Suosittelen lämpimästi! Ensimmäiset 2 lastani sain reilusti alle 3-kymppisenä ja kieltämättä jaksamistaso oli eri silloin. Nyt nautin vauva-ajasta täysin siemauksin, kun tiedän, että tämä on viimeiseni. Itse en kokenut missään vaiheessa olevani riskiodottaja, eikä minulle mitään sellaista sanottu missään vaiheessa neuvolassakaan. Ehkä jos olisin ollut ensisynnyttäjä...en tiedä. Palauduin tästä viimeisestä synnytyksestä nopeammin kuin koskaan aikaisemmin ja olin entisissä mitoissani kun vauva oli 2 viikkoinen! Ei muuta kun vauvantekohommiin! Peliaikaa sinulla on hyvinkin vaikka kuinka monta vuotta!

Vierailija
2/12 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla jotain perussairauksia?

Kun itse sain toisen 36 vuotiaana ja kysyin pätevältä naistentautien ja synnytyksiin erikoistuneelta lääkäriltä, että olenko joku "riskiryhmäläinen" ikäni puolesta johon tuli lähes nauraen vastaus "että et todellakaan ole". Nyt odotan kolmatta (ja viimeistä) lastani, ikää 38v ja taas kävin samantapaisen keskustelun lääkärin kanssa. Edelleen vastaus oli että "olet perusterve, hoikka nainen, jolla säännölliset elämäntavat" Ikäsi on mitä mainioin saada vielä lapsi/lapsia"

Jos lasta vielä kovasti kaipaat, ei ikäsi todellakaan ole mikään este. Itse olen nyt puolessa välissä odotukseni kanssa ja mitään vaivoja/kremppoja ei ole ollut. Ei tämä odotus ole tuntunut yhtään erilaisemmalta kuin eskioista odottaessa, jolloin olin 28v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkun silloin tulee riskiodottajaksi kun täyttää 35, eikö päivää ennen synttäreitä olisi?

Entä jos riski kasvaa vasta vuoden kuluttua?

35 vuotta on raja sokereitten puolesta, niinkuin itseään ei voisi raskausaikana huoltaa? Liikkua ja syödä hyvin, jos tulee raskausdiabetes niin sitten sitä hoidetaan.

On paljon nuoriakin mammoja jotka taistelee sokeritaudin kanssa.

Hoidat itseäsi niin hyvin menee, vaikka odottaisit seuraavaa raskautta 5 vuotta.

Jos sua tälläset asiat ahdistaa niin älä ala hankkimaan uusia lapsia.

On siinä paljon hyviäkin puolia että tulee raskaaksi; kohtu- ja rintasyöpäriskit laskee. ;)

T. neljän lapsen, sinua reippaasti nuorempi mamma

Vierailija
4/12 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiys kolmanne lapsen kohdalla on niin paljon parempaa, kuin kahden ekan kanssa. Koko perhe elämä selkiytyy kolmanne tullen, kun loppuu kahtia jako. Kun on kolem lasta, niin kaksi vanhempaa ei "riitä". ja sen seurauksena vanhemmuudesta tulee rennompaa ja vähemmän suorituskeskeistä.

Itse olen erittäin tyytyväinen, että olen tehnyt kolmannen ja neljännen. Mutta varsinkin kolmannen lapsen kohdalla huomasin, että todella nautin äitiydestä.vasta kolmannen kanssa osasin olla kunnon äiti!

Vierailija
5/12 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski tottakai on ja esikoisellani on kehitysvamma.

Kuule niitä vammaisia on myös nuoremmillakin. Joskus käy vain huono mäihä. Poikani vamma on lievä ja on meille ihan tavallinen poika.

Vierailija
6/12 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt 10,8,6v pojat ja 3, 1v4kk tytöt ja ja vkolla 30 odotan "viimeistä" ja ikää 37!suosittelen muuten voi jäädä harmittamaan!

Vierailija
7/12 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja "tee" vauva sitten. Jos nyt hätiköit lapset liian pienellä (alle 2v) ikäerolla niin varmasti oma jaksaminen on kortilla.

Vierailija
8/12 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 3 lasta viimesin oli pikkuinen ylläri. Lpaset 4,5v, 2,5v ja 8 kk ja ei ole liian rankkaa mielestäni. Itse haluaisin vielä joskus neljännenkin lapsen olisi tasaluku.

Vierailija
9/12 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

34v. toisen syntyessä. 39v. kolmannen syntyessä. En tuntenut itseäni vanhaksi, olin ehkä väsyneempi 39v. Ekalla on asperger, muut ovat tavallisia tyttöjä. En edes käy seulonnoissa, sillä oikeasti suurin osa saa kuitenkin terveen vauvan, aina seulonnat eivät osoita lapsen sairauksia, jotka saatetaan muutenkin todeta vasta myöhemmin ja sitten on vaan elettävä tilanteen mukaan. Abortti ei olisi minulle vaihtoehto. Ja nyt olen 42 v. ja ehkä en ihan ehdi täyttää 43v., kun neljäs lapsosemme syntyy ja tämä raskaus on ollut helppo, helpompi kuin eka ja kolmas. Toka oli myös helppo. En ole väsynyt, vaikka yöt ovat varmaan risaisempia kuin koskaan, minua siis raskaudet valvottavat. Joskus tietty väsyneempiä päiviä, mutta vähässä nekin. Nyt on 2kk synnytykseen ja nyt alkaa olla tukeva olo ja vähän kyllästyttää liikkua pitempiä matkoja, mikä ihan normaalia tässä vaiheessa. Silti kävelen vielä kilometrejä. Omasta mielestäni 35v. ei ole mitenkään vanha odottaja eikä alle 40v. Onnistuu se yli 40vuotiailtakin. Tosiasia voi kuitenkin olla, että keskenmenon riski kasvaa. Olen saanut keskenmenot just ennen kuin täytin 38v. ja 41 v. Aiemmin ei ollenkaan. Mulla oli suurin vauvakuume just kolmannen kohdalla ja olin tosi tosi onnellinen siitä vauvasta, vaikka se raskaus olikin väsyttävä.

Toki mietin, millainen vauva tulee ja onko tavallinen vai ei, mutta kun on jo kokemusta siitäkin, että ongelmat ja sairaudet voivat ilmetä myöhemmin, niin elämäähän se vaan on ja lapsi rakas silti.

Vierailija
10/12 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille pohdintoihini vastanneille! Kirjoituksenne antoivat uusia näkökulmia asiaa... Ap

Vierailija
11/12 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kasvaa lapseksi ja aikuiseksi. Siis haluatko lisää lapsia...?

Kolmen kanssa ihan eri asia kuin kahden.

Mutta mitä ikään tulee, anna mennä vaan. Mene tutkimuksiin ja mieti jo etukäteen mielipiteesi mahd. down-lapseen. Fertiliteetti laskee rajusti tuossa iässä - samalla vammaisen lapsen riski nousee yhtä rajusti.

Terkuin nainen, joka sai kuopuksensa 43-vuotiaana ( :

Vierailija
12/12 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 8 vuoden tauon jälkeen vielä kaksi lasta: 36- ja 39-vuotiaana. Kaikki meni hyvin, ei kohonnutta verenpeinetta, sokeriarvoja, eikä mitään muutakaan huolestuttavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan