Hei te jo rakentaneet!
Millaisissa hinnoissa liikutaan jos rakennuttaa yksikerroksisen suorakulmaisen kivitalon? Sisätyöt tehtäisiin itse.
Toivoisin saavani noin suunnilleen hinta-arviota, jos joku sellaisen tehnyt osaisi vastata. Emme ole koskaan ajatelleet ryhtyä rakennuttajiksi, mutta nyt ajatus nousi kuin salaa pintaan.. mitä jos sittenkin..
Kommentit (15)
ovat puurunkoa huomattavasti kallimmat. kannattaa pyytää alustava tarjous talofirmalta.
me rakennutamme parhaillaan taloa, puurunko mutta kivirappaus. oli 30 prossaa halvempi kuin kivitalo.
ja miten kalliita materiaaleja käytätte. Meillä puutalo maksoi 100 000 euroa. Tutut rakennuttivat samankokoisen talon 300 000 tuhannella, eikä sielläkään poreammeen lisäksi juuri muuta luksusta ole.
Ilman tontin hintaa, suunnilleen. Alle 200 000 ei siis saa ilman sisätöitä?
ap
Se nimittäin vaikuttaa aika paljon.
Samoin sisustusmateriaalit, talotekniikka....
En usko alle 200 000 e menevän edes basic ratkaisu. Itse muurattuna ja itse perustukset tekemällä toki voi päästä.
päätöstä ei kannata tehdä vauvapalstan neuvojen perusteella. Kaiken A ja O on realistinen, huolella tehty asiantunteva budjetti. Mitään budjettilaskureita ei kannata käyttää, vaan laskea ja ottaa itse selvää ihan kaikki nippelit ja niiden hinta. Meillä kustannusarvio piti hyvin tarkkaan, mutta pidimme tiukasti kiinni alkuperäisestä suunnitelmasta eli emme villiintyneet sisustuskaupassa loppuvaiheessa. (toisin kuin monet).
Ilman tontin hintaa, suunnilleen. Alle 200 000 ei siis saa ilman sisätöitä? ap
purkumateriaaleista. Kivitaloa ei takuulla saa alle 200 000 nykypäivänä.
Siis kyselen nyt sitä paljonko tulisi suunnilleen talolle hintaa jos ei lasketa sisätöitä vielä lainkaan mukaan. Eli kivitalo siihen kuntoon että itse voitaisiin jatkaa kaikki sisäduunit.
räkätaudissa haaveileva ap..
Meillä se osui parhaiten kohdalleen ja muutkin rakentajat ovat kehuneet sen tarkkuutta.
https://www.op.fi/op?id=20104&srcpl=3
Myös hintaan vaikuttaa mihin päin Suomea rakentaa. Helsingissä kaivurimies on älyttömän kallis ja jo pelkkien viemäröintiliittymän kaivamiseen meni siten 10 000 euroa muusta perustuskaivuusta nyt puhumattakaan.
Myös hinnat nousseet vuosittain. Me ostettiin talopaketti 2007 jouluna, myyjä sanoi, että sopimus kannattaa tehdä sen vuoden puolella. Vuoden vaihteessa nostivat hintoja 10% tuolloin ja tiedossa oli jo tuleva hinnankorotus.
Tein suuntaa-antavan arvion ja sain hinnaksi 168 000,-.
Eli alle parinsadan jäisi. Hmmm.. pitäisikö alkaa jo ottamaan asioista selvää ihan oikeastikin. Alkaa jo kutkuttaa enemmänkin tämä vaihtoehto.
T-ap
maatöitä ja runkomuurausta lukuunottamatta voi laskea 2000€/ asuinneliö, jos teettää 2500€/m2. Sisätöiden tekemisellä jää tuolle välille. Puutalo tulee hieman halvemmaksi. Tämä siis uudellamaalla.
t kolmatta omaa taloa suunnitteleva
Aika paljon kustannuksiin vaikuttaa myös rakennuksen paikka, millaista maata. Pitääkö louhia, paaluttaa jne. Meillä meni pelkkiin maanrakennustöihin ulkouolisen tekemänä n. 50 000 €, mikä ei ollut yllätys, vaan ihan tiedossa oleva asia ja budjetoitu.
Tein suuntaa-antavan arvion ja sain hinnaksi 168 000,-. Eli alle parinsadan jäisi. Hmmm.. pitäisikö alkaa jo ottamaan asioista selvää ihan oikeastikin. Alkaa jo kutkuttaa enemmänkin tämä vaihtoehto. T-ap
summaatte kuluja, ne eivät ole jääneet tuohon. Rakentamisessa tulee aina yllätyskuluja.
niitä löpytyy netistä ihan kivasti. Otat niistä kalleimman ja lisäät siihen päälle vielä 10-20% yllätyskuluja. Näin pääset vähän kartalle siitä, missä suuruusluokassa mennään. Toteutuneet kulut ovat yleensä vielä tuosta vähän yläkanttiin, ellei itse ole alaa hyvin tunteva ammattilainen, joka osaa jo etukäteen miettiä ja laskea joka nippelin.
Viis vuotta sitten Helsingissä ei millään päässyt alle 1000 €/m2, vaikka teki puutalon itse (no ehkä jos olisi tehnyt ihan sutta).
Kivitalo(betonitalo) olisi tullut noin 1500 €/m2, jos itse tekee kaiken ja tyytyy tuolaiseen rakennusliiketasoon eikä haikaile hyvästä laadusta.
Nyt varmaan endoton minimi on tuo 2000 €/m2 ja silloinkin pitää olla tosi hyvin perillä itse asioista eikä olla niin sanottujen ammattilaissuunnittelijoiden armoilla.
Rakentaminen on kuitenkin paljon hauskempaa, jos budjetti ei olo turhan tiukka ja saa rakentaa ilman tappavaa tahtia.
Silloin ei ole parisuhde vaarassa ja hommasta nauttii täysin siemauksin. On siis vaarallista lähteä heti alussa unelmoimaan minimibudjetista.
On parasta varautua 3000 €/m2 ja sitten lopuksi todeta, että rahat riittivät myös irtokalusteiden uusimiseen ja pihan laittoon eikä auton vaihtoakaan tarvinnut viivästyttää.
Onnea projektiin!
pitää tietää talon koko, tontin koko jne.
Voisi sanoa että mitä tahansa päälle 200 000 euron.