Joulun lelukuvastot
Miksi moni pitää niitä niin pahoina?
Itse tykkäsin niitä kovasti lapsena. Oli kiva jonkun kanssa (usein äitiparan) leikkiä leikkiä "Mitä haluaisit tältä sivulta". Mun lapset innoissaan selailee lehtiä ja sanoo vähän joka asiasta äiti katso ihana, mä haluaisin tämän... Ikinä en saanut eikä ikinä ole mun lapset lahjaksi saaneet mitään, mitä niissä lehdissä on ollut. Ikinä en ollut eikä omat lapset ole koskaan olleet pettyneitä jouluna, kun juuri jotain siellä nähtyä ei olekaan tullut. Aina ovat olleet iloisia lahjoistaan, siinä vaiheessa ei ole muistettukaan enää lehtiä ja niiden leluja. Toisaalta lapsia kuunnellessa on saanut hajua minkälaiset lahjat olisivat mieluisia, minkätyyppiset siis.
En siis ymmärrä miksi jotkut näkee ne niin pahana? Ne on pelkkää materiaa joo, mutta jos niiden katseleminen jo ilahduttaa, niin miksi ei? Ja meillä ei todellakaan ole materialistinen koti.
Kommentit (15)
vuonna täällä oli aiheesta hirveä riita, lapset menevät aivan heti kokonaan pilalle jos
a) eivät saa lukea niitä lelukuvastoja ja muut lapset saavat (lapsi kasvatetaan pumpulissa)
b) jos saavat lukea niitä lelukuvastoja
c) jos eivät saa kaikkia niitä leluja, joita ovat nähneet lelukuvastoissa
d) jos saavat kaikki ne lelut, jotka lelukuvastoista ovat valinneet
Voin palata raportoimaan joulun jälkeen, miten meidän taaperollemme kävi, hän saa lukea kuvastoja niin paljon kuin haluaa (meillä on niitä nyt ehkä 6-8 kpl). Lahjoja ei osteta kuin pari ja mitä nyt sattuu kummeilta ja mummoilta saamaan, tuskin ovat edes lelukuvaston leluja.
Niinhän se menee, että vanhemmilla on oikeus pilata lapsensa valitsemallaan tavalla. Mun valinta on ilmeisesti tällä kertaa b) sekä c).
-kakonen
vuonna täällä oli aiheesta hirveä riita, lapset menevät aivan heti kokonaan pilalle jos a) eivät saa lukea niitä lelukuvastoja ja muut lapset saavat (lapsi kasvatetaan pumpulissa) b) jos saavat lukea niitä lelukuvastoja c) jos eivät saa kaikkia niitä leluja, joita ovat nähneet lelukuvastoissa d) jos saavat kaikki ne lelut, jotka lelukuvastoista ovat valinneet Voin palata raportoimaan joulun jälkeen, miten meidän taaperollemme kävi, hän saa lukea kuvastoja niin paljon kuin haluaa (meillä on niitä nyt ehkä 6-8 kpl). Lahjoja ei osteta kuin pari ja mitä nyt sattuu kummeilta ja mummoilta saamaan, tuskin ovat edes lelukuvaston leluja.
viljelemä maailma sukupuolistereotypioineen nyt on monen tiedostavan ja kriittisen vanhemman mielestä vastenmielinen.
Mutta tyhmäkö harmaa massa nyt ei tuollaisia ajattele - ottaa sen ilolla vastaan, mitä hälle suodaan.
mutta mun lapset lukee niitä kuin "piru raamattua" eikä mua haittaa yhtään. Miksi haittaisi?
kuvastoissa pojat leikkii Hello Kittyillä ja tytöt Bakuganeilla? Tosin se ei tule toteutumaan oikeassa elämässä mutta mitäs siitä kun vaan erään mamman nurinkurinen ideologia tulee täytetyksi :D
ei se kasvatuksesta johdu että tyttöjä kiinnostaa enemmän ne barbit ja poikia taas ne autoradat (johtuu ihan Y ja X-kromosomeista mitkä säätelee hormoneja)...en sitten tajua miten rikollista on esittää se kuvastossakin näin!
...alan ymmärtää. Onneksi mulle on annettu niin umpiluupäisiä lapsia, että vaikka ehkä toivovat "omalta osastoltaan" niin leikkivät sitten ihan millä sattuu tajuamatta, että tässä menee nyt roolit sekaisin, vaikka äiti niitä kovasti yrittää ylläpitää.
(pitäisköhän tytön puukko käydä vaihtamassa - se on ällöttävän punainen?)
viljelemä maailma sukupuolistereotypioineen nyt on monen tiedostavan ja kriittisen vanhemman mielestä vastenmielinen. Mutta tyhmäkö harmaa massa nyt ei tuollaisia ajattele - ottaa sen ilolla vastaan, mitä hälle suodaan.
miekkaleikeistä...kyl se silti yleensä ihan normaali lapsi on vaikkakaan ei ihan keskiverto :D keskivertotyttö kun ei kiinnostu autoista vaikka eräs mamma niin kovasti yrittääkin todistella itselleen. Meillä tyttö sai joulupukilta autoja ja parkkihallin lahjaksi mutta ei leikkinyt sillä kertaakaan vaikka miten yritin houkutella. No onneksi veli myöhemmin leikki. Kestävä kapine kun edelleen on tallessa mutta nyt mun kolmas lapseni tyttö ei leiki sillä pätkääkään...
siksi että on kuvastossa, vai ei muutenkaan saa mitään?
Meillä kyllä ssa lapset montakin kuvaston juttua, siellä nyt on laidasta laitaan kaikkea, lautapeleistä lähtien.
MINÄ olen perinteisesti ollut kiinnostuneempi näistä kuvastoista kuin lapset ;) Niitä on vaan ihana selailla ja haaveilla, mitä antaisi kenellekin, jos olisi rahaa... Tänä vuonna lapsetkin ovat vähän innostuneet. Ja kummaltakin löytyi fiksu lahjatoive (jotka olen jo toteuttanutkin) ihan kuvastoista.
Kun olin lapsi, tuli joku Anttilan joulukuvasto, jota haaveillen luin. Kaikki ne jouluvalot ja lelut, voi se oli ihanaa...
Selailen niitä itseksenikin.
Muistan, miten lapsena oli niin mukavaa katsella leluesitteitä ja muita mainoskuvastoja, kirjoittaa niiden pohjalta joululahjalistoja, jutella kavereiden kanssa, mikä Barbie tai muu lelu miltäkin aukeamalta olisi ihanin ja miksi.
Ymmärsin, ettei joulupukkikaan voi kaikkea tuoda. Mutta se oli sellaista fantasiaa.
Lukeehan aikuisetkin sisustuslehtiä ja autolehtiä ja unelmoivat kauniisti sisustetuista kartanoista ja huippuautoista, vaikka lähtisivät lähiökerrostalosta aamulla töihin vanhalla japanilaisella rouskulla. Mitä pahaa siinä on, jos lapset tekee samaa?
Lukee sitä aina välillä, kun me aikuiset luetaan meidän lehtiä. Minusta se on suloista.
Tämä on ensimmäinen joulu, kun lapsi tajuaa, että "ahaa, tästä voi siis valita leluja, joita voi toivoa itselleen". Sanoin, että joulupukilta voi pyytää leluja, mutta ei voi valita kaikkia, vaan esim. 4. Oli hauska seurata, kun lapsi rupesi miettimään, mitkä 4 se valitsisi toiveikseen ja mitä se ei toivoisi. Mitä pahaa siinä nyt oli?
Ei tartte mennä kauppoihin katselemaan, vaan ostokset voi miettiä etukäteen kotisohvalla.
siis että se on se valikoima mikä pukilla on sinä vuonna... Enpä ole asiaa korjannut, paitsi sanonut, että sieltä saa toivoa jotain, mutta ei välttämättä sitä saa. En näe todellakaan niissä mitään pahaa, sen enempää kuin muissakaan mainoslehtisissä mitä postilaatikosta tipahtaa.
Ne lelukuvastot säilytetään joulun jälkeenkin.
Meillä lapset kyllä toivovat usein niistä (ei aina eikä vain), mutta mitä haittaa siitä on? Pelin henki on selvä: jos toivoo vain paria asiaa, ne todennäköisesti saa (mutta varmuutta ei siitäkään voi olla). Jos toivoo koko katalogin läpi, saa niistä jonkun, mutta ei voi tietää minkä.
Joulupukin listat on olleet hyvinkin lyhyitä tällä metodilla, pari toivottua lahjaa on taattu ja yllätyksillekin jää tilaa...