Kannattaako omakotitalosta muuttaa pois vasta sitten kun kaikki lapset omillaan?
Helpottaako muuttoa kun lapset vieneet jo omat roinansa pois?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sinne omakotitaloon muutettiin, jos kummiskin vanhempana halutaan muuttaa pois ja lapsilla/ lapsenlapsilla ei ole enää myöskään sitä mummolaa enää?
Johan tässä 20 vuotta oltu, lapsilla oli kiva piha missä temmeltää. En tiedä tuleeko lapsenlapsia ikinä ja pihaa en jaksa enää hoitaa. Miksi ihmeessä jäädä tähän?
Ap
No tottakai helpottaa muuttoa, jos on vähemmän roinaa. Me ei kyllä aateltu tästä ennen eläkepäiviä mihinkään muuttaa, pitäähän lapsilla ja lapsenlapsilla olla paikka missä kyläillä. Ei ole siis överisti liian iso vaikka kahdestaan elellä, ja kohta jo velaton. Ja loistava sijainti.
Ehkä sitten, jos pihatyöt ja yläkerran rappuset on liian kuormittavia. Tai sähkölasku, mut ei sekään nyt lasten muutettua mahda isontua, ja enemmänhän varaa silloin on, kun yhä käy töissä ja ei oo niin montaa ruokittavaa kotona.
Yksin asun nyt omakotitaloa ja nyt jouluna lapset tulivat ja vieläkin ovat luonani, mukavaa kun tilaa on, elän talossani niin kauan kuin pystyn, olen myös kerrostalossa asunut ja kyllä ei enään onnistuisi, pieni koppi ja naapurit seinän takana.
Isompi hyöty varmaan siinä, ettei tarvitse uutta asuntoa katsellessa miettiä lapsille omia huoneita vaan voi suoraan muuttaa juuri itselle sopivaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sinne omakotitaloon muutettiin, jos kummiskin vanhempana halutaan muuttaa pois ja lapsilla/ lapsenlapsilla ei ole enää myöskään sitä mummolaa enää?
Ei ole mummolaa enää? Täh? Äitini muutti kerrostaloon, kun ei jaksanut hoitaa omakotitaloa enää. Mummola se on siellä kerrostalossakin. Voi jestas taas näitä ihmisten aivotuksia.
Aikuistuneet lapset EIVÄT vie tavaroitaan pois niin kauan kuin vanhemmilla on omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
No tottakai helpottaa muuttoa, jos on vähemmän roinaa. Me ei kyllä aateltu tästä ennen eläkepäiviä mihinkään muuttaa, pitäähän lapsilla ja lapsenlapsilla olla paikka missä kyläillä. Ei ole siis överisti liian iso vaikka kahdestaan elellä, ja kohta jo velaton. Ja loistava sijainti.
Ehkä sitten, jos pihatyöt ja yläkerran rappuset on liian kuormittavia. Tai sähkölasku, mut ei sekään nyt lasten muutettua mahda isontua, ja enemmänhän varaa silloin on, kun yhä käy töissä ja ei oo niin montaa ruokittavaa kotona.
Teillekö ei saisi lapsenlapsettulka, jos asutte jossain muualla? Miksi? Kiellättekö te vai joku muu?
Outo ajatus että oikea mummola voi olla vain omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Haista sinä paska. Kenenkään ei tarvitse jäädä asumaan omakotitaloon vain siksi että jälkeläiset käyvät siellä joskus kylässä. Mummola voi olla kerrostalossakin, ja ikääntyvien ihmisten kannattaa nimenomaan muuttaa pois omakotitalosta ennen kuin sen hoitaminen käy liian raskaaksi.
Pakotatko sinä oman äitisi ja isäsi asuttamaan isoa taloa kahdestaan? Itsekäs sika.
Niin kauan tässä asutaan kuin pystytään, jos ei jossain kohtaa jotain pystytä enää hoitamaan, se ostetaan palveluna. Sama raha niihin menisi, kuin jonkin osakkeen vastikkeisiin. Ei se rivari/kerrostalokaan ilmainen ole. Lainan maksu loppuu aikanaan ja sitten asuminen on todella halpaa kun ei tarvitse vastikkeita maksella. Remontit tehty ja kohta maksettu.
Omakotitalosta kannattaa muuttaa pois heti kun siltä tuntuu. Niin minun vanhempani tekivät ja niin tein minä itsekin.
Omilleen muuttaneiden aikuisten lapsien lapsuudenaikaisia huoneita ei tarvitse säilyttää museoina.
Kannattaa muuttaa, ennen kuin lapset muuttavat ulkomaille eivätkä enää pääse heittämään pois sitä roinaa, jonka ovat jättäneet.
Mulla lapset haluaa lunastaa tämän kiinteistön. Mä muutan mielelläni pois, kunhan "paperisota" on saatu hoidettua ja kiinteistö siirrettyä lapsille.
Kyllä ne tulee kotona käymään opiskelupaikkakunnilta loma-ajaksi jouluisin ja kesäisin ainakin. Onko uudessa asunnossa tarpeeksi makkareita? Meillä käyvät kotona viikonloppuisin vaikka opiskelevat samassa kaupungissa. Ja joululomalla ovat paljon kotona.
Vierailija kirjoitti:
Elämäntilanteet ja arjen prioriteeti tuppaavat muuttumaan vuosikymmenien aikana. Mummola on siellä, missä mummokin on.
Vierailija kirjoitti:
Isompi hyöty varmaan siinä, ettei tarvitse uutta asuntoa katsellessa miettiä lapsille omia huoneita vaan voi suoraan muuttaa juuri itselle sopivaan.
Eksäkö siellä? Muutit pieneen kerrostalohuoneistoon itse ja lapsia pyydät kyläilemään muttet pysty majoittamaan, no minulle mahtuu omakotitaloon lapset täyshoitoon ja tapailet lapsia pari tuntia näin loman aikana kun itsellesi sattuu sopimaan, etkä unohda mainita kun veit ulos syömään, kerran. Niin ja tämä eksä on nainen, eli osaa uhriutua kyllä jos vähän painestan rahaasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Aikuistuneet lapset EIVÄT vie tavaroitaan pois niin kauan kuin vanhemmilla on omakotitalo.
Eikä kannata viedä, mihinkään opiskeluasuntoon. Opiskeluaikana yleensä muuttavat usein ja ensi vuonnahan ei kesällä enää saa asumistukea kesällä, joten kannattaa mahdollisesti kesäksi luopua opiskelukämpästä, jos ei halua vuokraan rahoja tuhlata.
Omakotitaloonkin saa talkkarifirman auttamaan, jos ei itse jaksa tehdä pihahommia.