Rasismista - tätä en ymmärrä.
Rasismi, siis ihonväriin perustuva syrjintä. Mitä ihminen voi ihonvärilleen ja rodulleen? Sama koskee vammaa. Miksi vammaisen ihmisen syrjintä olisi synti, mutta rasismi taas paljon hyväksyttävämpää ja yleisempää vaikka kohde ei valitse "tilaansa" yhtään sen enempää?
Ja sitten nämä, joiden rasismi perustuu "kokemukseen". Miksi yhden huono käytös olisi koko rodun syy? Eihän kaikki kristityt, valkoihoiset suomalaisetkaan ole haisevia pedofiilejä, vaikka Jammu onkin.
Ja sitä paitsi, eniten rasisteja ovat ne, jotka eivät henkilökohtaisesti tunne yhtään ulkomaalaista, mustalaista, muslimia jne. Eli se niistä kokemuksista.
Kommentit (40)
Nimenomaan oman kokemuksen kautta kasvetaan maahanmuuttokriittisiksi tai jopa "rasisteiksi". Olen tavannut maahanmuuttosuvaitsevimpia juuri sellaisten ihmisten keskuudesta, joilla ei oikeasti ole ollut minkäänlaista kosketuspintaa koskaan maahanmuuttajien kanssa - tai ei ainakaan kovin läheisesti (esimerkiksi oman perheen sisältä tai naapuri-asetelmasta käsin).
Oma lapsuuden kotini oli osittain monikulttuurinen ja vielä eri maassa kuin Suomessa. Aikuisikäni työ on ollut hyvin kansainvälistä. Olen asunut paikoissa täällä pk-seudulla, missä naapurusto on koostunut monikulttuurisista perheistä.
Olen omassa elämässäni nähnyt aitiopaikalta useasti millaisia hankaluuksia aiheutuu kahden hyvin erilaisen kulttuurin yhteensovittamisesta. Tai erilaisista moraalikäsityksistä keskellä ihmisten arkea. Olen nähnyt miten kiltti, hidas ja lössykkä suomalainen aina joustaa ja antaa periksi näissä konflikti-tilanteissa.
Olen alkanut ajatella, että on meilläkin oikeus omiin tapoihimme, omaan kulttuuriimme ja omaan lähtökohtaiseen temperamenttiimme. Se ei ole oikein, että vain me joustamme ja pyrimme kompromisseihin, jos ei vastaavaa ymmärrystä löydy vastapuolelta.
Siksi olen kasvanut maahanmuuttokriittiseksi - ei siksi, ettenkö ymmärrä, vaan siksi, koska ymmärrän.
Päinvastoin, olen ehdottomasti tasa-arvon kannalla. Minulla on paljon erimaalaisia ystäviä.
Siitä huolimatta ymmärrän nykyistä maahanmuuttokritiikkiä. On kohtuutonta, että tulijalle maksetaan paremmat tuet kuin köyhälle suomalaisperheelle. Lisäksi nämä perheenyhdistämiskusetukset ym.
Käsittämättömintä on, että vastikkeeksi ei odoteta edes kohtuullista käyttäytymistä. Jos ihminen todella pakenee henkensä edestä Suomeen, niin luulisi hänen kunnioittavan auttajiaan sen verran, ettei lähtisi ensimmäisenä rikosten poluille.
Nämä mainitsemani asiat eivät tietenkään johdu maahanmuuttajista, vaan suomalaisten typeryydestä. Jos vastikkeetonta rahaa on tarjolla, sille löytyy varmasti ottaja.
Valitettavasti rasismi sidotaan tiukasti yhteen maahanmuuttokriittisyyteen. Minusta ne taas ovat kaksi eri asiaa. Minusta rasismi on enemmänkin samaa toimintaa kuin Hitlerillä. Yritetään kohottaa yksi "rotu" muiden yläpuolelle. Loput ovat kakkosluokan kansalaisia, joilla ei pitäisi olla mitään oikeuksia. Noh, ehkä tämäkin olisi ollut paremmin selitettävissä mustien asemalla jenkkilässä vielä 50 vuotta sitten, jolloin valkoiset eivät pitäneet heitä minään.
Maahanmuuttokriittisyys ei siis ole rasismia.
maahanmuuttoa on turha kritisoida
se tapahtuu kuitenkin
Kukaan täällä ei varmaankaan vastusta itse maahanmuuttoa, vaan siihen liittyviä väärinkäytöksiä. Eiköhän Persuillekin sovi maahanmuutto, jos tulijat kunnioittavat Suomen lakeja, yrittävät aktiivisesti sopeutua ja elättää itsensä.
Tätä kritisoidaan, ei maahanmuuttoa sinänsä.
esim miksi suomenkieliset ja suomenruotsalaiset eivät tule keskenään toimeen
Kränää syttyy aina ja kaikkialla. Missään ei ole paikkaa missä sitä ei olisi
se tapahtuu kuitenkin
Tahtia voidaan oleellisesti hillitä.
En missään vaiheessa puhunut mitään maahanmuuttokriittisyydestä. Puhuin RASISMISTA!
Siis ihonväriin, uskontoon ja rotuun perustuvasta sorrosta.
Maahanmuuttokriittisyyden voin ymmärtää, mutta rasismia en. Miksi somalivauva on vihan kohde? Mitä pahaa hän on tehnyt?
ap
rasisti. Johtuu ihan omista kokemuksista, muiden kokemuksista ja lehdistä lukemistani jutuista.
Ulkomaillakin on asuttu ja tehty työtä.
kun joku uskaltaa kritisoida nykyistä elintasopakolaisia paappovaa maahanmuuttopolitiikkaa niin löytyy rasistiksi haukkuvia hurskastelijoita joka nurkasta. Maan ansalaisilla ja veronmaksajilla on täällä kyllä oikeus vapaaseen mielipiteenilmaisuun siitä kenen hyväksi noita yhteisiä verorahoja tulisi käyttää.
koko suuri sukunsa. Tuskin se vauva olisi yksin tänne löytänyt.
En missään vaiheessa puhunut mitään maahanmuuttokriittisyydestä. Puhuin RASISMISTA! Siis ihonväriin, uskontoon ja rotuun perustuvasta sorrosta. Maahanmuuttokriittisyyden voin ymmärtää, mutta rasismia en. Miksi somalivauva on vihan kohde? Mitä pahaa hän on tehnyt? ap
ihmissalakuljettajille 30000e jotta he vievät minut Afrikkaan, Siellä menen heti hakemaan sosiaalietuuksia että saan maksettua velkani salauljettajille. Jotta tämä onnistuisi tarvitsen mukaani suuren lapsilauman jonka avulla saan huikeat lapsilisät ja muut avustukset. Onko teillä lainata minulle lapsia, heille on valmiina loistava tulevaisuus tuolla Afrikan mantereella.
täysin erilaisista kulttuureista tulevia maahanmuuttajia Suomen oloihin, on kyllä tavallista että tulee kaikenlaisia ongelmia. Katsokaa vaikka Yhdysvaltoja. Pieni osa värillisistä on menestyksekkäitä, mutta miettikää kuinka monta VUOSISATAA on mennyt siihen kehitykseen.
Itse en tunne yhtään rasistia, jonka mukaan ihmisen arvo tulisi rodusta. Tälläisiä ihmisiä toki on mm. Afrikassa, arabimaissa ja Aasiassa vasta rasistista onkin. Vai lasketaanko "tuntemiseksi" se, että olen tavannut matkoilla vaikka kiinalaisia ja tiedän heidän arvottavan ihmiset rodun perusteella?
lähimmäisiä kunhan eivät ole kukkarolle tulossa. Ovat kyllä ihmeen halukkaita kristilliseen tasajakoon, vaikka suurin osa tänne tulevista on nykyään muslimeja.
arabit tosiaan katsovat olevansa arjalaisia ja täten "parempaa" rotua kuin monet muut, Hitlerin velipoikia?
tajusin kyllä pointtisi tai sitten en. Verrataanpa vaikka näin: suomalainen perhe, vanhemmat työttöminä, sosiaalietuuksia ei tule koska on oma talo, joka kyllä tarvitaan 6 henkiselle perheelle. Joka sentti lasketaan ja silti ei pärjätä. Kaverit kertoivat Amerikasta, johon voi hakeutua työttömyyspakolaiseksi. Siellä maksetaan asumiset ja autetaan kieliopinnoissa. Lapset saavat ilmaisen koulutuksen. Lisäksi joka lapsesta maksetaan rahaa. Ilmainen terveydenhuolto ja harrastukset... mikä ihmemaa!
( ja juu, tiedän kyllä Amerikan menon, olen asunut siellä, mutta nyt olikin kyse reilusta vertailusta Somali-Suomi vrt Suomi-Amerikka)
arabit tosiaan katsovat olevansa arjalaisia ja täten "parempaa" rotua kuin monet muut, Hitlerin velipoikia?
Minä olen paljon matkustellut ja minulla on laaja tuttapiirissä on rasisteja myös.
Lähes jokainen heistä on jotenkin vajakki, yhteistä on materialistinen elämänasenne, uusavuttomuus ja alhainen koulutustaso, omassa elämässä ollaan jotenkin epäonnistuttu ja syyllisiä haetaan muualta, koska ei haluta ottaa vastuuta mistään ja ollaan muutenkin totuttu että muut hoitaa asiat.
Kansalaisten tuista. Ne tuet eivät tule nousemaan vaikka maahamme ei enää päästetä maahanmuuttajia. Tuet eivät tule nousemaan vaikka eduskuntaan ostettaisi 200e tyynyt. Roskaväen ja opiskelijoiden tuet eivät tule nousemaan, vaikka mitä muutoksia tehtäisi tavallisen kansan keskuudessa.
Ne varat pitää viedä rikkailta. Tilanne on nyt niin että köyhät kiistelee tukien määristä ja kateuksissaan kuvittelee omien tukien nousevan, jos maahanmuuttajat saadaan pois.
Mitä tehtaan johtajat tekevät monenkertaisilla palkoillaan, mitä he tekevät suomalaisten työllistymisen eteen? Eivät mitään. Hankkivat halpaa työvoimaa ulkomailta.
Heitä tässä pitäisi kurittaa. HE ovat roistoja. Ei kukaan ihminen ansaitse sellaista määrää rahaa, kuin roisto johtajat.
Rasismi tulisi kohdistaa johtajiin. Maapallolla ei ole yksinkertaisesti varaa öljymiljonääreihin.
Tai miten sen nyt ottaa; en syrji ihmisiä ihonvärin perusteella, mutta kulttuurin kylläkin. Valitettavasti. Kun negatiivisia kokemuksia on runsaasti ja positiivisia ei kyseisestä ryhmästä lainkaan, tulee väkisinkin muokattua ajatusmaailmaansa.
Ajattelin myös, että Suomen romaneja syrjitään ennakkoluuloisesti ja perättömästi, kunnes olin ruokakaupassa töissä (pöllivät tavaraa jatkuvalla syötöllä) ja asuin romanien naapurissa (ihan uskomatonta menoa ja häiriköintiä).