Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi alkoholia ei saisi nauttia lasten hereillä ollessa/nähdessä?

Vierailija
16.11.2010 |

Olenko jotenkin tyhmä kun en tätä voi tajuta?

Onkohan ihan perisuomalainen sääntö?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko jotenkin tyhmä kun en tätä voi tajuta?

Onkohan ihan perisuomalainen sääntö?

Mä luulen, että se on sellaisten ihmisten sääntö, jotka ovat tottuneet siihen, että kun alkoholia juodaan, se tarkoittaa perseiden vetämistä. Ja sehän ei tietenkään olekaan lasten silmille sopivaa. Mutta me, jotka osaamme nauttia alkoholia muutenkin kuin känni mielessä, voimme toki sitä nauttia myös lasten nähden.

Vierailija
2/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytäntö on ihan toista. Ei tänne nimittäin tulla tunnustamaan iloisia perjantaikännejä, jotka alkavat jo alkuillasta. Tai puolikkaan viinipullon päivittäistä tissuttelua, että jaksaa yksinhuoltajan arkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä muksuista tulee alkoholisteja kun vahingossakaan näkevät alkoholia...

Ihan vakavasti puhuen. Minä en näe siinä mitään pahaa että otetaan vaikkapa pari lasillista viiniä ruuan yhteydessä tai ihan illalla. Siinä lapset näkevät, että alkoholia voi käyttää ihan järkevästikin eikä ainoa vaihtoehto ole kolmen promillen kooma.

Vierailija
4/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta omasta lapsuudestani muistan että meillä ei vanhemmat koskaan juoneet. Isäni oli ihan nuoruuteni asti absolutisti, äiti kävi joskus tansseissa..siis ehkä kerran kahdessa vuodessa.

Naapurissa sitä kippoa kyllä kumottiin ja muistan kuinka pelkäsin jos niistä joku tuli meille yöllä kylään. Enhän ollut tottunut sellaista näkemään.

Ei se vanhempien juomattomuus tosiaan minua raivoraittiiksi tehnyt. Mielestäni lapsen nähden voi ottaa alkoholia, mutta lapsen pitää tuntea olonsa turvalliseksi. Ei siis ympärikännejä missään nimessä ja se taitaa olla enemmän se suomalainen tapa. Ikävä kyllä.

Vierailija
5/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun Keski-Euroopassa ja kyllä täällä on ihan normaalia, että ruuan kanssa juodaan vaikka päivittäin viiniä/olutta ja lapset on samassa pöydässä. Ja ruuan jälkeenkin.

Ei se toki mikään välttämättömyys ole - itse en esim. viinistä tykkää - mutta ihan luonnollista. Oma miehenikin juo lähes joka päivä illallisella pullon olutta.

Omat lapsemme ovat jo teini-iässä eikä merkkejä alkoholisoitumista ole näkynyt ;)

Vierailija
6/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden lapsuutta on varjostanut vanhempien paha alkoholismi. Eihän tuossa mitään järkeä tavallisten kohtuukäyttäjien kanssa olisikaan.

Vierailija
7/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden lapsuutta on varjostanut vanhempien paha alkoholismi.

Ainakaan ihan kaikilla. Lapsuuteni oli alkoholismin varjostamaa, mutta en suhtaudu itse kovin kiihkeästi alkoholiin (suuntaan enkä toiseen).

Olen juonut lapseni nähden, juon vastakin. Perskännejä se ei tarkoita.

Vierailija
8/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan ihan kaikilla. Lapsuuteni oli alkoholismin varjostamaa, mutta en suhtaudu itse kovin kiihkeästi alkoholiin (suuntaan enkä toiseen).

Olen juonut lapseni nähden, juon vastakin. Perskännejä se ei tarkoita.

Vierailija
9/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en halua käyttää alkoholia lapseni nähden, koska se pelottaa lastani enkä halua tuottaa hänelle turhia pelkoja, joita voin helposti jättää tuottamatta.

Vierailija
10/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulin kaks tuntii sitten saunasta 10-v. tyttäreni kanssa, siemaisin sidun ja leikkasin likan hiukset, hyvät tuli; isosiskot ainakin kehui.

Niin ja äsken oltiin iltateellä koko perhe.

Meinaan, että kauhia meno tuli alkoholista ;-)

No saahan sitä kauhistella ja moralisoida,

mutta kaksinaismoralismi on kaikista pahinta!

Vierailija
11/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa nauttia, siis lasillisen viiniä, oluen tai siiderin, mutta ei siihen perisuomalaiseen tapaan jokaista lajia niin paljon kuin jaksaa kurkkuunsa kaataa.

Lapset huomaavat vanhemman käytöksen muuttuvan alkoholin vaikutuksesta ja se tuntuu lapsesta pelottavalta, siksi isommat määrät on parempi jättää johonkin sellaiseen hetkeen, kun lapset eivät ole mukana.

Vierailija
12/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan että tämä asenne ei ole kovin tavallinen ilman alkoholismikokemusta.

Ainakaan ihan kaikilla. Lapsuuteni oli alkoholismin varjostamaa, mutta en suhtaudu itse kovin kiihkeästi alkoholiin (suuntaan enkä toiseen). Olen juonut lapseni nähden, juon vastakin. Perskännejä se ei tarkoita.

Vierailija
13/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolimatta siitä, että isäpuoleni muuttui raivohulluksi humalassa, en lapsena pelännyt automaattisesti humalaista aikuista.

Esim. oma isäni oli (ja on yhä) humalassa lähinnä hupaisa hihittelijä. Lapsuusaikanani ei tosin vetänyt mitään perskännejä, vaan oli enemmän hiprakkainen kuin humalainen.

Harva lapsi automaattisesti pelkää alkoholin vaikutuksen alaisena olevaa.

Pelko yleensä riippuu aikuisen käytöksestä, joka taas usein korreloi otetun alkoholin määrään.

Lasin viiniä ottanut ei ole ihan verrannollinen viskipullon vetäisseeseen.

Vierailija
14/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässäkin ketjussa suurin osa puolustaa alkoholin nauttimista lasten näkösillä.

Yleinen ilmapiiri Suomessa on alkoholinkäyttöä ihannoivaa. Se, joka ei käytä tippaakaan, ei uskalla sitä mainostaa.

Surullista on lähinnä se, että suurkuluttajatkaan ei tajua käyttävänsä liikaa vaan hokevat samaa lorua, että ottavat vain pari lasia ruoan kanssa ja lapset ei kärsi.

Vierailija
15/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en halua käyttää alkoholia lapseni nähden, koska se pelottaa lastani enkä halua tuottaa hänelle turhia pelkoja, joita voin helposti jättää tuottamatta.

viiniä ruuan kanssa? Mistä lapsi edes tietää, että se on alkoholia vai muuttuuko oma käytöksesi yhdestäkin lasillisesta?

Vierailija
16/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi on alkanut pelätä alkoholia? Onko sinulta joskus karannut mopo käsistä lapsen nähden??

Vierailija
17/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammat karkkia lapsen nähden? Entä jätskiä, sipsejä? Niistähän voi tulla läskejä, jos näkevät herkuttelua jo lapsesta asti.

Vierailija
18/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässäkin ketjussa suurin osa puolustaa alkoholin nauttimista lasten näkösillä.

Moni puolustaa alkoholin KOHTUULLISTA nauttimista.

Se, että joillakin karkaa mopo käsistä lastenkin nähden, ei tarkoita sitä että kaikkien pitäisi olla ottamatta se ruoan kanssa nautittu viinilasillinenkaan.

Vierailija
19/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödä lastenne nähden? Niillehän voi tulla vaikka mitä traumoja ja anoreksiaa tai bulimiaa tms. häiriöitä...

Vierailija
20/21 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut mörköjä, minun lapseni pelkää alkoholia. Syy on epäolennaista, en voi siihen vaikuttaa, mutta voin helposti olla juomatta lapseni nähden.