Kuinka nopeasti virtsatietulehdus voi nousta munuaisiin?
Onko munuaistulehduksessa aina rajut oireet vai voiko se olla "huomaamatta"?
Kommentit (19)
Äitini sai pienenä tulehduksen, mutta ei köyhänä saanut lääkkeitä joten myöhemmin munuaissiirto ja kuoli siihen.
36,6 on lämpö. Voiko lääkäri odottaa huomiseen vai onko tämä keskellä yötä hoidettava päivystysasia?
ap
36,6 on lämpö. Voiko lääkäri odottaa huomiseen vai onko tämä keskellä yötä hoidettava päivystysasia? ap
Äitini sai pienenä tulehduksen, mutta ei köyhänä saanut lääkkeitä joten myöhemmin munuaissiirto ja kuoli siihen.
mitähän lääkkeet siihen maailman aikaan maksoivat? ilmeisesti vain rikkailla oli niihin varaa?
tapahtui joskus 60-luvun puolivälissä, ei kovin rikkaita olleet.
Itselläni oli kolme virtsatietulehdusta ja sen jälkeen nousi munuaisiin. Vaivaa hoidettiin selkäsärkynä, kunnes kuumekouristusten saattelemana jouduin päivystykseen. Yli viikko tiputuksessa, sen jälkeen vielä pari viikkoa sairaslomalla.
siis eka oireesta kun huomasin että mitähän tämä on. En tajunnut että oli pissatulehdus, luulin hädissäni olevani paksuna =D
Viikonlopun aikana sitä sitten joutui lähtemään päivystykseen kun olo meni niin pahaksi. Särkylääkkeen voimalla pystyi istumaan/makaamaan mutta selkään ei kestänyt koskea. Mulla ei kerennyt vielä pahaksi
Ja vti voi olla alempana oireeton, ja aihettaa oireet vasta noustuaan munuaisiin. Eli yht'äkkiä voi selkäkipua, kuumetta ym. ilmaantua.
ei muita oireita. Mutta sitten kun tulehdus oli munuaisissa, niin oli alaselkä ja -vatsa kipeät niin, ettei pystynyt suorana seisomaan. Kipu tuntui erityisen selvästi tärinän vaikutuksesta kun menin bussilla päivystykseen :)
riippuu niin paljon tilanteesta (muut sairaudet, ikä, raskaus, virtsateiden vierasesineet ja rakennepoikkeavuudet jne. jne.).
Pyelonefriitissä on yleensä kuumetta ja kylkikipua, mutta voi oirekuva olla tietyissä erityistapauksissa lieväkin. Jotkut ovat sitä mieltä. että kuumeinen VTI on aina pyelonefriitti perusterveelläkin. Itsekin kuulun tähän koulukuntaan.
Epäiletkö, että sinulla olisi munuaistason VTI? Minkä vuoksi?
ja yhdessä yössä nousi muniaisiin ja sitten en päässyt enää sängystä ylös. Kyyryssä joutui kävelemään ja auton tärinä sattui aivan kamalasti. Saman tien sairaalaan sisään ja viikon virran suonensisäisesti antibiootteja. Eli jos yhtään epäilet että virtsis niin suosittelen saman tien lääkäriä!
ja nyt on selkä ja kyljet kipeät. Seisoessa erityisesti tuntuu. Lisäksi olo on kuumeinen, olen tässä yrittänyt kuumemittaria etsiä.
En ole kovin kipeän oloinen, tärisyttää ja vähän on sekava olo.
ap
ja nyt on selkä ja kyljet kipeät. Seisoessa erityisesti tuntuu. Lisäksi olo on kuumeinen, olen tässä yrittänyt kuumemittaria etsiä.
En ole kovin kipeän oloinen, tärisyttää ja vähän on sekava olo.
ap
Päivystykseen, mars!
riippuu niin paljon tilanteesta (muut sairaudet, ikä, raskaus, virtsateiden vierasesineet ja rakennepoikkeavuudet jne. jne.). Pyelonefriitissä on yleensä kuumetta ja kylkikipua, mutta voi oirekuva olla tietyissä erityistapauksissa lieväkin. Jotkut ovat sitä mieltä. että kuumeinen VTI on aina pyelonefriitti perusterveelläkin. Itsekin kuulun tähän koulukuntaan. Epäiletkö, että sinulla olisi munuaistason VTI? Minkä vuoksi?
mennyt parissa kolmessa päivässä munuaisiin kun olen ensin saanut väärän diagnoosin enkä saanut oikeita antibiootteja. Sitten alkoi olla olo niin tukalaa että oli pakko mennä uudelleen lääkäriin. Toisella kerralla oli kuumetta lähes 40 astetta ja oksentelin.
Kuume ja livät selkäkivut virtsatietulehduksen lisänä
Minulla jostain syystä tulehdus menee munuaisiin hyvin herkästi. Viimeisin tulehdus vei vuorokaudessa osastolle antibioottitiputukseen. Alkuoireina oli voimakas kirvely ja kipu virtsatessa, tästä ei kauaakaan mennyt kun virtsa oli jo aivan veristä (kuukautiset ei ollut vielä lähimainkaan alkamassa, vaikka jälki oli samannäköistä), kipu niin kovaa selässä ja mahassa, että konttasin vessasta pois. Kuumetta oli 39. Eipä siinä enempää odoteltu vaan päivystykseen täytyi lähteä. CRP oli sairaalassa tulotilanteessa 180. Viikon antibioottitiputuksen jälkeen lääkekuuri jatkui vielä viikon suun kautta. Minulla näitä pyelonefriittejä on muutama ollut ja tämä viimeisin on ollut oirekuvaltaan pahin. Mitään selittävää ei ole tutkimuksista huolimatta löytynyt, mikä selittäisi sen, että tulehdus etenee niin nopeasti munuaisiin asti. Hygieniastani olen aina pitänyt huolen, kumppani pysynyt samana, ruokavaliossakaan ei sellaista tekijää löydy mikä selittäisi tämän. Lisäksi kummastusta lääkäreissä aiheutti se, että virtsanäytteessä ei ollut sellaista bakteeriakaan, mikä tämän tulehduksen selittäisi. Onneksi nyt monta vuotta saanut olla ilman tätä tympeää tulehdusta! Ohjeeksi sain lääkäreiltä, että pitää hakeutua mahdollisimman nopeasti sairaalaan, jos tunnen vähänkään oireiden olevan tulossa tai jotain oiretta on ilmaantunut (sepsiksen vaara), tilanne kun voi muuttua niin nopeasti.
Mulla menee suoraan munuaisiin. Ensimmäinen virtsatietulehduksen oire on veren pissaaminen. Sen jälkeen vasta tulee kivut. Siinä vaiheessa jo kiire lääkäriin, kaikki 3 tulehdusta on vielä tullut ulkomailla ollessa!
ja hoitaa pyelonefriittipotilaita virkatyökseen päivittäin.