Onko muita, jotka sekoaa lahjaostoksilla :)
Päätän JOKA AINOA vuosi, että tänä jouluna en osta kun pari pakettia lapsille.
Ja mites kävikään...
No, huonosti...
kun "tuo olis varmaan kiva ja tuosta ne tykkäis ja pitäähän sitä olla paljon paketteja!"
Eli lopputulos on, että paketteja on ihan älyttömästi :) Ja kun vielä lapsia on 4 (vanhin jo 18v, joka sekin tykkää paketeista), niin määrä on oikeasti aika kaoottinen :)
Miten tästä pääsee eroon??
Takokaa mulle järkeä päähän.
Ja "pahinta" tässä on se, että olen jo hyvissä ajoin tänäkin jouluna hankkinut kaikille ne "pakolliset" lahjat eli ne, mitä kukin eniten toivoo.
Mutta että tämä riittäisi... no ei todellakaan! Nytkin tässä on vielä yli kuukausi tehokasta lahjanostoaikaa.
Ja ongelma on nimenomaan omille lapsille ostettavat lahjat.
Kummilapsille ja miehelle riittää yksi paketti.
Kommentit (22)
Paitsi että päätän joka vuosi etten osta omille yhtään lahjaa (koska niitä tulee joka tapauksessa kauhea pino) - ja sit ostan pari kuitenkin.
Ehkä tällä päätöksellä pystyn estämään tilanteen ryöpsähtämisen tuohon mikä sinulla on :)
Eikä ole kyse siitä, että arvelisin lasten _tarvitsevan_ paljon lahjoja, päinvastoin (kuten ehkä ensimmäisestä virkkeestä voi päätellä). Lahjojen ostaminen on vaan niin ihanaa.
ei muu auta, niin pysy poissa kaupoista!
Olisihan se tosiaan kiva ostella lapsille kaikkea, mutta meille myös mummot ja kummitkin ostavat lahjoja, niin olen rajoittanut omat ostelut muutamaan lahjaan. Lahjat on jo ostettu, kummilasten lahjat ostan vasta joulukuussa, saa ostohysteriaa sillekin kuulle!
siks me paketoidaankin kaikki mahdollinen, mitä joulua ennen ostetaan :)
Esim. viime vuonna paketeista löytyi kattila, shampoo, hoitoaine...
En mä kovin paljoo mitään "ihan älytöntä" osta, mutta jos tiedän, että lapsi terttee jotain, niin ajoitan sen hankinnan just jouluun ja laitan pakettiin
Hitto, jos et muuten voi hillitä, niin ajattele edes maapalloa! Ahistaa tommonen - ja ahistaa näköjään itseäskin. Mikä on ettei aikuinen ihminen osaa hillitä käyttäytymistään?
Eli ei, en sekoa lahjaostoksilla enkä osta paniikissa kaikkea mitä irti lähtee. Lapset ovat tottuneet vähään, mutta laadukkaaseen.
että ostelet paljon lahjoja? Joudutteko sen takia syömään viikkokaupalla puuroa kun rahat on loppu? Jos rahaa on, niin sen kun ostelet, jos lapsiltasi kysyt, niin he ovat varmasti tyytyväisiä tilanteeseen :)
Meitä oli neljä sisarusta ja aina saimme aivan järjettömät lahjavuoret vanhemmiltamme, etenkin isältämme. Se oli kivaa, ja usein ne lahjat oli sellaisia, että ne tavarat olisi ehkä muutenkin tullut sit hommattua joka tapauksessa jossain vaiheessa. Tai sit oli kiva saada lahjaksi sellaisia juttuja, mitä ei muuten olisi saanut.
Anna palaa vaan!
varmaam muitakin, mutta minä en! En todellakaan opeta lapsilleni, että pakettien määrällä on mitään merktystä. Ja ylipäätään lahjat eivät ole meillä se joulun "juttu".
Mitä se haittaa, että ostelet paljon lahjoja? Joudutteko sen takia syömään viikkokaupalla puuroa kun rahat on loppu? Jos rahaa on, niin sen kun ostelet, jos lapsiltasi kysyt, niin he ovat varmasti tyytyväisiä tilanteeseen :)
Meitä oli neljä sisarusta ja aina saimme aivan järjettömät lahjavuoret vanhemmiltamme, etenkin isältämme. Se oli kivaa, ja usein ne lahjat oli sellaisia, että ne tavarat olisi ehkä muutenkin tullut sit hommattua joka tapauksessa jossain vaiheessa. Tai sit oli kiva saada lahjaksi sellaisia juttuja, mitä ei muuten olisi saanut.
Anna palaa vaan!
Joo, ei haittaa. Ei tartte puuroa syödä :)
Ja just näin meilläkin, että kaikki (ainakin melkein kaikki) ne tavarat pitäis joka tapauksessa hankkia.
Ja tosiaankin, vanhin lapsi jo nuori aikuinen ja senkin mielestä jouluun kuuluu paljon lahjoja. Vaikkei ne just itselle oliskaan!
-ap
Ja paketteja tulikin lopulta ihan liikaa. Huomasimme, ettei lapsi enää niin nauttinutkaan. Avaaminen rutinoitui, leluja ym. oli liikaa ja lapsi oli lähinnä hämmentynyt.
Tunsin itseni typeräksi, mutta viisastuinpa. Nyt lapsi saa paketteja vähemmän, mutta pyrin täyttämään hänen toiveensa (niitäkin rajatusti).
Niinpä muutama viimeinen joulu onkin ollut onnistuneempi.
Ei se määrä, vaan se laatu.
Mitä se haittaa, että ostelet paljon lahjoja? Joudutteko sen takia syömään viikkokaupalla puuroa kun rahat on loppu? Jos rahaa on, niin sen kun ostelet, jos lapsiltasi kysyt, niin he ovat varmasti tyytyväisiä tilanteeseen :) Meitä oli neljä sisarusta ja aina saimme aivan järjettömät lahjavuoret vanhemmiltamme, etenkin isältämme. Se oli kivaa, ja usein ne lahjat oli sellaisia, että ne tavarat olisi ehkä muutenkin tullut sit hommattua joka tapauksessa jossain vaiheessa. Tai sit oli kiva saada lahjaksi sellaisia juttuja, mitä ei muuten olisi saanut. Anna palaa vaan!
Joo, ei haittaa. Ei tartte puuroa syödä :) Ja just näin meilläkin, että kaikki (ainakin melkein kaikki) ne tavarat pitäis joka tapauksessa hankkia. Ja tosiaankin, vanhin lapsi jo nuori aikuinen ja senkin mielestä jouluun kuuluu paljon lahjoja. Vaikkei ne just itselle oliskaan! -ap
Meilläkin ne lahjat vyöryvät kuusen alta pitkin poikin, eikä niitä ole kuin 10-15/penska mutta kun lapsia on viisi ja yhden poikaystävä ja mies ja minä, niitä on paljon!
Itse ostan n. 8 joka lapselle mutta kun jokainen lapsi antaa myös sisaruksilleen ja lisäksi tulee muutama kummeilta ja tädin yllätysroinapaketti joka joulu, homma lähtee ihan lapasesta :)
Ei se määrä, vaan se laatu.
ja senpä takia hommaankin vähintään yhden lahjan, mikä on varmasti mieluinen eli sen, mitä eniten haluavat.
Mutta lisäksi paljon muutakin :)
Ja lapset jo niin isoja, ettei ne enää sekoile pakettivuoresta :)
-ap
Jos ei muu auta, niin pysy poissa kaupoista!
pakko siellä on käydä väh. kerran viikossa ruokaostoksilla.
Ja samalla tarttuukin mukaan sit vaikka pari leffaa tai jotain...
-ap
mä olen ihan samanlainen kuin sinä! Joka vuosi päätän että tänä vuonna ostan vain muutaman lahjan mutta aina vaan se mopo karkaa käsistä! Joululahjojen ostaminen on vaan niin ihanaa! Tosin omille lapsille ei yksinkertaisesti voi ostaa montaa lelua kun niitä on jo niin paljon, joten mulla on jo kassillinen leluja hyväntekeväisyyten ostettuna.
Hitto, jos et muuten voi hillitä, niin ajattele edes maapalloa! Ahistaa tommonen - ja ahistaa näköjään itseäskin. Mikä on ettei aikuinen ihminen osaa hillitä käyttäytymistään?
Eli ei, en sekoa lahjaostoksilla enkä osta paniikissa kaikkea mitä irti lähtee. Lapset ovat tottuneet vähään, mutta laadukkaaseen.
Muulloin ajattelen kyllä ja kierrätän ja vaikka mitä, mutta jouluna en ajattele muuta kuin lapsia!
mulla on jo kassillinen leluja hyväntekeväisyyten ostettuna.
Ollaan jo vuosia sitten päätetty, että ostetaan itse lapsille yksi lelulahja (se kaikkein toivotuin lelu), yksi kirjalahja, yksi vaatelahja ja yksi herkkulahja (syövät tosi vähän karkkia, esim. viime jouluna ekaluokkalainen toivoi "ikiomaa suklaalevyä" ja sai sen). Mummit ja kummit ja muut sukulaiset ja ystävät laittavat sitten muut paketit
Käytännössä homma on karannut joka vuosi käsistä, ja tuon yhden lelulahjan lisäksi sekä minä että mies ollaan ostettu vielä jotkut pienemmät lelut ja parina viime vuonna kumpikin on saanut satu- tai musiikki-cd:t. Eli neljän paketin sijaan kotoa on annettu lapsille ainakin 7 pakettia. Plus yhteiseksi lautapeli tai kaksi.
omille lapsille olen ostanu jo ainakin 300e edestä per nuppi lahjoja. ja vielä on tosiaan aikaa ostella lahjoja, apuva
mutta odotettavissa on jokajouluinen sekoaminen.
En minä, mutta mies...:D
Noin normaalioloissa se on oikeasti hirveen nuuka. Rasittavuuteen asti. Joka joulu päätetään, että lapset saa vaan yhden lahjan meiltä per nenä (3 lasta) ja mies tuskailee pari kuukautta etukäteen, että mihin ne kaikki lahjat sit laitetaan ja lapsilla on liikaa leluja ja kaikkee ja kauhee kun kaikki maksaa...
Mutta joulu sit jotenkin sekoittaa sen pään ja se ostaa kirjoja ja legoja ja pelejä ja herraties mitä, kun varmaan lapset tykkäis ja sai niin halvalla ja ja ja... :roll:
Noh, lapset ei yleensä oo pistäneet pahakseen... ;D
mutta odotettavissa on jokajouluinen sekoaminen.
En minä, mutta mies...:DNoin normaalioloissa se on oikeasti hirveen nuuka. Rasittavuuteen asti. Joka joulu päätetään, että lapset saa vaan yhden lahjan meiltä per nenä (3 lasta) ja mies tuskailee pari kuukautta etukäteen, että mihin ne kaikki lahjat sit laitetaan ja lapsilla on liikaa leluja ja kaikkee ja kauhee kun kaikki maksaa...
Mutta joulu sit jotenkin sekoittaa sen pään ja se ostaa kirjoja ja legoja ja pelejä ja herraties mitä, kun varmaan lapset tykkäis ja sai niin halvalla ja ja ja... :roll:
Noh, lapset ei yleensä oo pistäneet pahakseen... ;D
ihan positiivista sekoamistahan tuo on!
se on se antamisen ilo :D