Mies haluaa muuttaa Helsinkiin, minä en
Mies on menossa työhaastatteluun Helsinkiin ja olisi nyt innoissaan muuttamassa sinne. Minä en haluaisi muuttaa lainkaan.
Hyvä puoli olisi Helsingissä tietysti se, että molemmilla olisi siellä paremmat työnsaantimahdollisuudet. Mulla ei ole nyt töitä ja miehenkin työ vaakalaudalla täällä Turussa nyt, kun telakallakin menee huonosti. Ja Helsingissä olisi tietty parempi kulttuuritarjonta ja shoppailumahdollisuudet. Mulla asuu myös paljon sukulaisia pääkaupunkiseudulla.
Mutta mutta... Kaikki ystävät, molempien vanhemmat asuu Turussa. Harrastukset jäisi - mullakin on vuosien aikana yhteen hitsautuneet harrastusporukat, joihin kontakti sitten kyllä menisi. Ja ennenkaikkea, asuminen epäilyttää.
Me asutaan nyt 120 neliöisessä, vain 4 vuotta vanhassa rivarissa 15 minuutin bussimatkan päässä Turun keskustasta. Mökille ajaa tästä 1,5 tunnissa. Meillä on merinäköala ja kaikki palvelut 10 minuutin kävelymatkan sisällä kirjastoa, kauppaa, uimahallia myöten.
En halua mitään yli 30 minuutin työmatkoja. Tähän mennessä kummallakin on työmatkat on olleet 15-20 minuuttia. Haluan päästä kuntoilemaan ja harrastamanaa kätevästi, ilman, että liikkumiseen paikasta toiseen menee kamalasti aikaa. Haluan tilavan, uudehkon kodin. Ei taida ihan tulla täyttymään nämä toiveet Helsingissä, ellei voi sijoittaa miljoonaa asuntoon, kun hintoja katselee...
Kommentit (28)
jos ahtaus/kalleus ei miellytä? Omat asenteet ovat este saavuttaa tyydyttävä ratkaisu.
Mutta jos koti on ankea pikku kaksio, jossa on olohuoneen nurkassa keittokomero, niin ei se siitä asenteella sen isommaksi muutu. Ja tuskin oikein sellaiseenkaan on varaa, jos kantakaupungista Helsingissä haluaa asunnon.
Ja asuntokin on velaton. Myin nimittäin pois yritykseni vähän aikaa sitten ja siitä saaduilla rahoilla saatiin kämppä maksettua.
Mutta kotonakaan en haluaisi istua. Yritystoimintaan en enää lähde, Suomessa siitä tehty liian hankalaa.
Haluan tilavan kodin, mutta asua suht lähellä keskustaa ja palveluita. Ei voi olla mahdoton vaatimus?
Jos työmatka on vaikka 1 tunti suuntaansa, kuten on Vantaalla asuvalla tuttavallani, niin miten se hänen työmatkansa siitä asenteella lyhenee?
Silti asuu pienemmässä asunnossa kuin me nyt, mutta maksanut kämpästään saman kuin me.
Ap
ei ole mahdoton vaatimus, jos on rahaa. Sinulla ei ole rahaa, joten se on sinulle mahdotonta. Yksinkertainen yhtälö. Sun mahdolliset vaihtoehdot on asua kauempana kekustasta tai olla työttömänä Turussa. Valitse niistä äläkä intä.
Haluan tilavan kodin, mutta asua suht lähellä
keskustaa ja palveluita. Ei voi olla mahdoton vaatimus? Jos työmatka on vaikka 1 tunti suuntaansa, kuten on Vantaalla asuvalla tuttavallani, niin miten se hänen työmatkansa siitä asenteella lyhenee? Silti asuu pienemmässä asunnossa kuin me nyt, mutta maksanut kämpästään saman kuin me. Ap
kaikinpuoli. Sitten kun 2 lapsi syntyi minua alkoi kotipuoli vetämään, kuvittelin elämän olevan helppoa mummujen ympäröimänä..
Siitä asti kun sitten tänne muutettiin en ole muuta kuin ikävöinyt Helsinkiin! Kaikki ystävät jäi sinne kuten myös minun työ. Täältä ei töitä löydy.
Nyt ollaan tultu siihen tulokseen et kamat taas kasaan ja Helsinkiin :) Sielä töitä joka parantaa elämänlaatua huomattavasti ja ystävät, mummujen luo tullaan käymään tietenkin säännöllisesti.
Asumme keskisuuressa kaupungissa lähiössä joka meidän mittapuumme mukaan on kaukana keskustasta (10 km). Työmatkoihin menee 15 min autolla, 20 min bussilla. Kaikkiin harrastuksiin, ostoksille yms. pääsee alle puolessa tunnissa. Ja mikä parasta, kaikki on keskenään sen verran lähellä, ettei asioita hoitaessa tarvitse ajella kaupungin toisesta päästä toiseen. Ollaan käyty kuluneen vuoden aikana kotikaupungissamme aikuisten kesken useammassa eri ravintolassa syömässä, elokuvissa, teatterissa, taidenäyttelyssä ja konsertissa, sekä koko perheen voimin myös useassa eri ravintolassa syömässä, museossa, lasten konsertissa ja kahdessa eri kylpylässä. Kuinka paljon noita kulttuurijuttujakaan loppujen lopuksi ehtii Helsingissä käydä katsomassa? No joo, esimerkiksi teatterin laatu ehkä olisi korkeampi, ooppera ja baletti puuttuu muaalta. Lomamatkoilla olemme käyneet esim. Savonlinnan oopperassa (aikuiset) ja Muumimaailmassa ja Korkeasaaressa lasten kanssa.
Veljeni perhe muutti äskettäin pk-seudulle (Vantaalle) ja heillä menee ihan järjetön aika päivässä siirtymisiin, etenkin kun työpaikat ovat ihan eri suunnalla kodista katsoen kuin päiväkoti ja vielä nuo työpaikat keskenään eri suunnissa. Sitten jos täytyisi lähteä yhtään erikoisempaan liikkeeseen kuin ruokakauppaan, niin sinnekin voi olla niin pitkä matka (vaikka periaatteesa kätevää onkin kun Helsingissä on kaikkea), ettei työpäivän jälkeen voi lähteä.
Ainakin kiinnittäisin kovasti huomiota siihen, että valitsemallanne asuinalueella on hyvät palvelut ja harrastusmahdollisuudet pienellä alueella ja kohtuullinen työmatka.
Onko se asenne, jos en halua pitkää työmatkaa?
On. Pitkään työmatkaan voi suhtautua esim. omana harrastusaikana. Me asuimme aiemmin Lontoossa, jossa työmatkani oli yhteensä neljä tuntia päivässä. Työmatkat neuloin, luin, kuuntelin äänikirjoja ym. mitä nyt mieleen juolahti. Ne tunnit olivat minun omaa aikaani. Tietysti olisin voinut olla naama nurinpäin asiasta, mutta sepä ei olisi helpottanut elämääni lainkaan.
vänkäämistä ap:lla, mikään ei käy. Olkaa sitten työttöminä Turussa. Varmaan kiva maksella sen uuden kämpän asuntolainaa. ;-)