Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meikkaamista kehoitetaan välttämään raskaana ollessa.

Vierailija
16.11.2010 |

Meikkasitko itse paljon kun odotit?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä/näitä keskusteluja seuratessa ihmetyttää eniten ihmisten tietämättömyys. Ja sitten kun tietoa kemikaalien oikeista haitoista vihdoin annetaan isoilla julkisilla foorumeilla, monien reaktiot ovat halveksivia ja vähätteleviä tutkimustietoa kohtaan.

Kukaan vähättelijöistä ei tunnu ymmärtävän, että on itseasiassa ITSE kosmetiikkateollisuuden vietävissä viisinolla ja omia aivoja ei ole tarvinnut käyttää. Näistä ongelmistahan ei puhuta esimerkiksi suureen ääneen naistenlehdissä, koska kosmetiikkateollisuus taitaa olla se suurin mainostaja joka lehdet lopulta pystyssä pitää....EDES suomalaisissa vauvalehdissä asiasta ei ilmeisesti "saa" puhua, ettei vaan ärsytetä lukijoita ja mainostajia. Luulisi, että yleisen yhteiskunnallisen edun kannalta näiden kemikaali/kosmetiikka asioiden MAHDOLLISIA huonoja puolia tulisi infota varsinkin äideille ja tuleville sellaisille.

Ja hei, en ole itse nk. viherpiipertäjä vaan käytän meikkiä ja rasvoja enemmän tai vähemmän tilanteesta riippuen. Esim. Estee Lauderia silmän alle, joka on tuoteselosteen mukaan kauhea myrkky, mutta altistus mielstäni niin pieni ettei moisesta kannata huolestua, jos suurin ihoaltistus jää pois. Vartalorasvana toimii parhaiten manteliöljy. Eipä ole koskaan iho muilla rasvoilla yhtä hyvässä kunnossa :0)

Onneksi lapsien saaminen on tuonut järkeä päähän ottaa itse asioista selvää, kun on muidenkin terveys ajateltavana.

Jokainen tekee kuitenkin itse omat ratkaisunsa ja helpoinhan varmaan on silloin se silmien sulkeminen ja ajattelun jättäminen mainostajille.

Onneksi teille muillekin on nyt jo foorumeita joilta tietoa saa enemmän ja omia valintoja voi tehdä helpommin kuin aikaisemmin. Esim. kemikaalicoctail blogi. Viherpiiperrystäkin, mutta älykästä ja viihdyttävää sellaista.

Vierailija
2/31 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että nykymeikit ovat jo melkoisen turvallisia.

Ja onneksi, en meikannut raskausaikana juuri lainkaan. Mutta onhan ne kemikaalit sinne naisen elimistöön jo kertyneet ennen raskauttakin , etteikö sillä sitten olisi mitään vaikutusta.

Mitkä meikit nyt sitten ovat haitallisimpia? Voiko tätä saada mistään tietää, että mitä suosii ja mitä ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan varma, että kunhan aika on kypsä niin esimerkiksi sairaanhoitajien verestä aletaan mitata aika isoja pitoisuuksia käsidesin kemikaaleja, jotka todetaan sikiölle vaarallisiksi. Just nyt vaan siitä ei saa puhua kun sikainfluenssa on kohta taas tapetilla.

Sen lisäksi ihmisten tulisi muistaa, että laittomien hormoonien käyttö EU:n alueella eläintuotannossa on laajaa. Tästäkään ei saa puhua koska maatalous on EU:n kivijalka ja pyhä lehmä. Kuitenkin kaikki jotka syövät lihaa jonka kasvatusolosuhteista ei ole tarkkaa tietoa, syövät myös näitä hormoni- ja antibitoottijäämiä.Niistäkin sais joku puhua.

Vierailija
4/31 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta ne sulkee odottavat äidit johonkin tynnyriin yhdeksäksi kuukaudeksi eristyksiin. Alkaa tuo "kiellettyjen" lista olemaan sen verran pitkä. Tyhjää kaahotusta taas tämäkin.

Itsekin olen meikannut joka raskaudessa, kolmatta odotan enkä aio lopettaa.

Vierailija
5/31 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meikkasin ja mekkaan jatkossakin. Ei sitä voi palveluammatissa työskennelä variksenpelättimen näköisenä, varsinkin kun on tottunut meikkaamaan siististi joka päivä.

--Tottakai kaikki kemikaalit, ruoasta saatavat "myrkyt" ja hengitysilman saastet ovat pahasta, mutta sitä se nykyaina vain on. Harva meistä voi muuttaa maalle jossa kasvattaisi itse omat luomuruokansa ja kulkisi saunaraikkaana ilman meikkejä.

Vierailija
6/31 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä jo ensimmäisen lapsen kohdoall 1995, neuvolassa muistutettiin hiesvärien imeytymisestä verenkiertoo ja siitä ettei silloin ollut varmaa tetoa miten voisivat vaikuttaa sikiöön. Nyt kun tuota tietoa on niin seuravissa odotuksissa en meikkaa senkään vertaa. Miksi rsikeeraisin lapseni turvallisuutta enempää kun on pakko? Ilmansaateita kun en yksin pysty vähentämään.

Vierailija
7/31 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin nyt kun olen kotona ekan kanssa, en meikkaa päivittäin. Myös hiuksia värjään tarvittaessa. Mutta kyllä tuo tutkimustulos laittoi miettimään ja jään mielenkiinnolla odottamaan jatkotutkimuksia, sillä eihän yksilölle voi tällaista vastuuta jättää kun ristiriitaista informaatiota on tarjolla pilvin pimein.

Mutta kyllä mulle tuli tutkijakoulutuksen saaneena mieleen, että tutkimukselle oli haluttu mahdollisimman raflaava "myyntituote", jolla saa julkisuutta ja sitten rahoitusta seuraavaan tutkimusprojektiin. Jos lehtitietoja oikein tulkitsin, tässä turkulaistutkimuksessahan ei ollut kyetty todistamaan, että meikkaamisella olisi jotain yhteyttä tulokseen, vaan vedottiin aiempiin tutkimuksiin. Periaatteessa tutkijat olisivat voineet nostaa esille monta muutakin vanhaa tutkimusta, jossa on havaittu jotain mahdollista vaikutusta kivessyöpiin ja spermanlaatuun. Mutta jostakin syystä, haluttiin nyt nostaa tämä.

Vierailija
8/31 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vaan ei pysty luopumaan meikkaamisesta, vaikka sillä olisi mitä vaikutuksia. Ei tupakoitsijatkaan lakkaa tupakoimasta, vaikka sen vaikutus syöpään on ihan todellinen.

Vierailija
9/31 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuossa alkuperäisessä jutussa tämä tutkija kehoittaa välttämään kosmetiikkaa joihin kuuluu siis ihovoiteet, pesuaineet, meikit, deodorantti jne. http://www.ts.fi/teemat/kuluttaja/174190.html

Ja vastauksena kysymykseen kolmessa ensimmäisessä raskaudessa en kiinnittänyt asiaan kovinkaan suurta huomiota. No kaikki kolme menivät kesken. Neljännessä raskaudessa vedin ihan minimilinjaa kosmetiikan suhteen ja vaihdoin kaiken tarvittavan sertifioituun luontaiskosmetiikkaan jossa ei ole käytetty synteettisiä kemikaaleja. Hiusten värjäyksen jätin kokonaan pois.

Ja kyllä olen huolissani tästä kaikesta kemikaalimassasta mille altistumme päivittäin. Nainen altistuu joka päivä 515 eri kemikaalille! Ja tätähän tapahtuu kymmenien vuosien ajan.. Haluaisin nähdä sen tutkijan joka sanoo että juu, on se ihan turvallista.. Toinen asia, jota olen miettinyt on tämä muovien hillitön käyttö. Melko vaikeaa on hankkia esim ruokansa ilman että sitä on kääritty jos jonkinmoiseen muoviin. Tästä mainitsee myös tämä tutkija (Toppari) Muoviastioiden kuumennusta mikrossa kannattaa välttää erityisesti raskausaikana. Itse vaihdoin kaikki säilytysastiat lasiastioiksi ja muuten lapsen tuttipullot vaihdoin lasipulloiksi bisfenol a:n takia (jota ainun pulloissa on).

Tällä hetkellä oma kosmetiikkani on pääsääntöisesti luontaiskosmetiikkaa, myös lapselleni olen hankkinut näitä tuotteita. Katsokaahan vaan niitä apteekin tai marketin lapsille suunnattujen tuotteiden INCI listoja... Mineraaliöljyjä ja parabeeneja ym hyvin epäilyttäviä aineita. Kemikaaleille altistumista ei mitenkään pysty välttämään, mutta jos edes pienessä määrin pystyn vähentämään tyttäreni saamaa altistusta, todellakin sen teen.

Mutta toki tämäkin asia vaatii mahdottoman paljon paneutumista ja asioiden selvittämistä. Vähän liian suuri taakka yksilölle mielestäni. Mutta onneksi näitä asioita tuodaan esiin, niin ehkä muutoskin on joskus mahdollista.

Vierailija
10/31 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus olu tehty Turun seudulla, eli voisiko olla että ongelma on vain turussa? ;)

Vierailija
11/31 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suositeltiin olemaan mahdollisimman naturelli. Myös nyt oli jossain lehdessä, että ei suositella esim. rasvaamaan itseään päästä varpaisiin. Ei kait sitä ole missään kokonaan kielletty.

Vierailija
12/31 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaana ja värjännyt juurikasvua n. 3 viikon välein.

Sitten jos lapsellani joskus todetaan syöpä, ehkä mietin osuuttani asiaan. Syy-seuraussuhde ei koskaan selviä.

Muuten olin tarkka juustojen ja alkoholin ym. suhteen. Kauneudenhoito on heikko kohtani. Onhan se hirvittävää ajatella että turhamaisuuteni aiheuttaa lapselleni terveysriskin, mutta suora näyttö puuttuu enkä siksi osaa menettää yöuniani.

Vierailija
13/31 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei sisällä kemikaaleja ja tuotteella on käytössä todettu hyvinkin hoitava ja kosteuttava vaikutus. Öljyän sillä raskausmasuani ja käytän sitä kasvovoiteen tapaan. Kaupanpäällisiksi saa kookoksen luonnonmukaisen tuoksun ja hyvän mielen siitä, ettei tarvitse tukea ylikaupallisia, kemikaaleilla kyllästettyjä tuotemerkkejä, joista jotkut käyttävät edelleen eläinkokeitakin.

Vierailija
14/31 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tullut edes raskaaksi, ennenkuin pudotin lisäaineet ja kemikaalit pois ruokavaliostani ja käyttämästäni kosmetiikasta. 5 vuotta luomuruokaa, joogaa ja hippikosmetiikkaa harrastin, ennenkuin pissatikku vaihtoi väriä. Samalla minulta katosi ruoka-aine- ja koivun siitepölyallergiatkin.

Vierailija
15/31 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin huolissani enemmänkin ilmansaasteista ja siitä, mitä ravinnon kautta tulee. Mutta niihin kun ei haluta vaikuttaa niin lykätään vastuu yksilön harteille vaikka taatusti yhdenkään odottavan äidin sikiön terveydentila ei vaarannu huulikiillosta....

Mileelnkiintoinen ajatusleikki: Jos kosmetiikka kiellettäisiin odottavilta, niin miten kiellon noudattamista valvottaisiin?

Olisiko tuolla kaduilla partiot kyttäämässä naisten vatsanseutuja ja naamoja? Olisiko neuvolassa joku huumeseulan tapainen testi meikkauksen varalle? Ohjattaisiinko nämä kosmetiikan sekakäyttäjät pakkohoitoon? Ja tietty koulutettaisiin kosmetiikanhaistajakoiria! Häh?!? :D

Vierailija
16/31 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta ne sulkee odottavat äidit johonkin tynnyriin yhdeksäksi kuukaudeksi eristyksiin. Alkaa tuo "kiellettyjen" lista olemaan sen verran pitkä. Tyhjää kaahotusta taas tämäkin.

Vierailija
17/31 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäänsä hyvä että asioita tutkitaan ja otetaan selvää, mutta tämä tuli vähän yllärinä. Luulin että meikkituotteet on loppuenlopuksi aika hyvin tutkittu jne.

Vierailija
18/31 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutenkin käytin kosmetiikkaa vain sen mitä oli tarpeen, en mitään ylimääräisiä. Tästä puhuttiin jo silloin kun odotin toistani, joskus 2005/06 aikoihin.

Samaan tapaan toimisin jatkossakin. Nuo vaikutukset poikalasten siittiöntuotantoon ovat ihan todellisia, niitä on seurattu vuosia ja ollaan ihan varmoja että sikiön kemikaalialtistus tuo ongelmia. Mutta ei vain tarkasti tiedetä mikä kemikaali on kyseessä.

Vierailija
19/31 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä meikkaa nyttekään. en tarvii meikkiä kuin juhliessani

Vierailija
20/31 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäänsä hyvä että asioita tutkitaan ja otetaan selvää, mutta tämä tuli vähän yllärinä. Luulin että meikkituotteet on loppuenlopuksi aika hyvin tutkittu jne.

lisäksi tiedetään, että iholle laitettavista voiteista yms. kosmetiikasta ei imeydy elimistöön juurikaan mitään. Tuotteet jäävät ihon uloimmaiseen kerrokseen(marraskesi), joka on kuollutta solukkoa.

Tämä tuli siis ilmi, kun kosmetiikkayritykset markkinoivat "soluja uudistavia" ja nuorentavia tuotteita. Mitään ei kuitenkaan imeydy sen uloimman kerroksen läpi uudistamaan mitään soluja. Miksi sitten meikkejä imeytyisi sen enempää?

En viitsisi vouhottaa tästä, vaan pitäisi keskittyä muihin ongelmiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi