Minkä ikäisenä huolestutte jos lapsi ei puhu?
Siis kuin jokusen yksittäisen sanan.
Jos lapsi on vilkas muuten, kova liikkumaan ja touhuamaan, eikö silloin puheen kehitys voi hidastua.
Kyseessä on nyt 2.5 vuotias lapsi, 2v neuvolassa sanottiin, ettei syytä huoleen. Nyt kyllä huolestuttaa vähän :(
Kommentit (22)
Otan asian esiin ensi viikolla neuvolassa.
Tyttö käveli vasta 15-kuisena - se tässä huolestuttaakin, koska puhe ei ns. jäänyt jalkoihin.
jos 2,5-vuotiaana ei vielä tule 2-sanaisia lauseita niin pitäisi käydä puheterapeutin arviossa.
Meillä oli siis n. 30 yksittäistä sanaa tuolloin 2-vuotiaana.
Eikö teitä ole ohjattu puheterapeutille?
Onneksi hän puhui aikaisin ja pitkiä lauseita 1,5-vuotiaana.
Kakkosen kohdalla ehdin juuri alkaa huolestua, kun hänkin yhtäkkiä alkoi puhua kunnolla 2-vuotiaana.
Tämän kolmosen kohdalla emme ole yhtään huolissamme, vaikka hän puhuu pelkillä tavuilla (jokaiselle asialle on olemassa tavu) ja vain n. 10 sanaa tulee kokonaan. Ikää 2v2kk. Kävellä alkoi 1v4kk iässä.
Toiset vaan on pitempään "vauvoja" :-) Nauttikaamme siitä.
Jotenkin harmittaa, kun itse vasta nyt kolmannen kohdalla tämän tajuaa. Ei se vaikuta yhtään lapsen loppuelämään puhuuko 1- vai 3-vuotiaana tai käveleekö 8kk vai 20kk iässä.
Pitäisiköhän soittaa sinne?
Esikoispoika oli kova puhumaan jo 2-vuotiaana.
Mielestäni sinun kannattaisi pyytä lähetettä logopedille, sillä vaikka kyseessä olisikin ihan normaali ja itsestäänkorjautuva viivästymä, niin tuon ikäisellä on jo kommunikaationtarve. Meidän tytöllä oli samankaltainen viivästymä,ja me pääsimme logopedille tytön illessa kolmivuotias. Ihan ensiksi logopedi opettikin meille tukiviittomia, jotta tyttö pystyi ilmaisemaan tarpeitaan. Pikkuhiljaa puhetta alkoi tulla, mutta äänteiden tuottaminen oli työlästä.
Logopedijärjesti meidät foniatrisiin tutkimuksiin ja tytöllä todettiin dyspraxia, eli tiettyjä hankaluuksia motoriikassa. Meidänkin tyttö oppi kävelemään suht myöhään, ja jokeltelu oli aika yksoikkoista. Monen vuoden toimintaterapia on tehnyt ihmeitä, ja nyt meillä on iloinen, joskin edelleen ärrävikainen ja mahdollisesti hieman lukihäiriöinen koululainen.
Älä siis turhaan huolehdi vaan käy toimeen! Vetoa neuvolassa tuohon kommunikaationtarpeeseen jos eivät muuten usko. Lapsesi saattaa tarvita apua, mutta sitä on olemassa.
että 2,5-vuotiaana pitäisi jokunen yksinkertainen lause tulla. En varsinaisesti huolestuisi jos ymmärtää puhetta mutta konsultoisin puheterapeuttia jo tuossa iässä. Meillä kaikilla lapsilla ollut puheen kehitys hidasta.
yhteys puheterapeuttiin kuin liian myöhään.
Meillä oli tytöllä puheen kehityksen viivästymä, toisaalta hän oli liikunnallisesti taitava. Mutta tuo puheen puuttuminen vaikutti niin paljon kommunikaatioon ja sitä myötä sosiaalisiin suhteisiin, että tyttö kärsi siitä. Esim. monet tuttavat ja isovanhemmat vaan lässyttivät tytölle, vaikka tyttö oli älykäs ja ymmärsi paljon laajemmin maailmaa, kuin mitä itse pystyi ilmaisemaan. Meillä tämä ilmeni mm. rajuina kiukkukohtauksina.
Pitkäaikaisen puheterapian jälkeen kaikki on nyt ok, en ehdi nyt kaikkia vaiheita tähän kertoa. Mutta esim. 3-vuotiaalla on eskari-ikään enää kolme vuotta, aika kuluu.
Voihan se puhe tulla sieltä itsekseenkin, mutta ennemmin tarttuisin toimeen! ja tosiaan, lapsi itse kyllä kärsii, jos ei pysty kommunikoimaan ympäröivän maailman ja toisten lasten kanssa!
ei tosiaan puhunut 2v. Puheterapeutti huoli vasta 4v vastaanotolleen. Eli kun lapsi ymmärsi puhetta ja kuuli, niin neuvola totesi, että mitään ei tehdä, ennenkö puheterapeutti huolii.
Nyt lapsi 6v ja kaikki kirjaimet vihdoin tulee. Alussa kun alkoi puhua, niin puhe oli pelkkiä vokaaleja.
Puheterapeutti testatsi kaikki dysfasiat ym, eikä mitään oikeaa vikaa löytynyt.
lapsi puhuu normaalisti nyt 6v ihan ok mutta innostuessaan tai jännittäessään sanavälit jää pois ja puhe on yhtä pötköä ja puuroa. Perjantaina on foniatrin aika, joka katsoo, että tarvitaanko helmi kitalakeen voimistamaan kieltä ja napakoittamaan puhetta.
huolestuin kun nuorempi lapseni ei puhunut 2-vuotiaana. Käytiin puheterapeutin vastaanotolla ja hän sanoi, ettei syytä huoleen ole, sillä lapsi pystyy kaikesta huolimatta kommunikoimaan, ymmärtää puhetta ja leikkii normaalisti.
Lapsi alkoi puhumaan 2v8kk iässä ja pari kk myöhemmin puhui yhtä hyvin kuin muutkin ikäisensä.
Käy ap puheterapeutin vastaanotolla jos olet huolissasi.
Minä myös pidän rajana sitä 2 v ja varaisin ajan puheterapeutille jos ei puhetta ala tulla.
Eräs lapsi on liki 3 v, eikä puhu mitään.
Jotain sanoja kyllä, mutta ..
Kuulemma osaa, muttei halua sanoo äiti. Ja
äiti itse on sitä mieltä että lapsi on niin perfektionisti, että ei suostu puhumaan koska ei osaa täydellisesti tuottaa puhetta... eli puhuu sitten kun osaa puhua täydellisen oikein. ?!?!
Minulla on enemmän kuin kaksi lasta, kaikki ne ovat puhuneet epätäydellisesti, mutta ehkä emme olekaan perfektionisteja. :x
ei tosiaan puhunut 2v. Puheterapeutti huoli vasta 4v vastaanotolleen. Eli kun lapsi ymmärsi puhetta ja kuuli, niin neuvola totesi, että mitään ei tehdä, ennenkö puheterapeutti huolii. Nyt lapsi 6v ja kaikki kirjaimet vihdoin tulee. Alussa kun alkoi puhua, niin puhe oli pelkkiä vokaaleja. Puheterapeutti testatsi kaikki dysfasiat ym, eikä mitään oikeaa vikaa löytynyt. lapsi puhuu normaalisti nyt 6v ihan ok mutta innostuessaan tai jännittäessään sanavälit jää pois ja puhe on yhtä pötköä ja puuroa. Perjantaina on foniatrin aika, joka katsoo, että tarvitaanko helmi kitalakeen voimistamaan kieltä ja napakoittamaan puhetta.
Tulee mileen että jos olisi puheterapia aloitettu aikaisemmin, ei olisi nyt noita ongelmia, ne olisi hoidettu aikaisemmin ?
Omani ei puhunut 2 v juuri mitään, eikä neuvola huolestunut, minä huolestuin, vaikka anoppi hoki miten hänen esikoinen puhui vasta 3 v (vähäpuheinen, yrmy ja epäsosiaalinen lapseton poikamies, nyt yli 50 v).
Joku veikkasi jotain dysfasiaa tms. joten vein lapsen puheterapeutille. Johan oppi puhumaan.
jatkaa...
Puheterapeutti sanoi myöhään puhumaan oppineesta lapsestani, että hänellä ei suun motoriikka ole vielä kehittynyt riittävästi puhumiseen.
Sitten kun lapsi alkoi puhumaan, oli puhuminen aluksi vaikean ja kankean oloista, mutta kehittyi nopeasti normaalille tasolle.
Kysyin tietysti, että voinko tehdä jotain lapsen hyväksi itse, niin hän neuvoi lukemaan ja loruttelemaan (niinkuin oltiin tehtykin).
Tärkeänä piti myös sitä että lapsi saa kommunikoida ja tulee ymmärretyksi niillä keinoilla jotka hänellä on.
Meillä myös 2,5 v., joka on viimeisen viikon aikana vasta puhua kaksisanaisia lauseita. 2 v. ei tainnut osata kuin yhden sanan. Syksyn mittaan tullut paljon sanoja lisää, mutta vasta nyt tuntuu, että on saavutettu läpimurto. Itsekin aloin jo olla lapsesta huolissani, kun esikoinen sanoi ensimmäiset kaksisanaiset lauseensa 1,5 v.
Jos meillä olisi tilanne vielä sellainen, että ei tulisi kuin muutamia yksittäisiä sanoja, odottaisin kuitenkin vielä 3-vuotiaaksi. Sitten vaatisin puheterapeutille pääsyä.
...jotka puhuivat lähinnä yksittäisiä sanoja harvakseltaan 3-vuotiaaksi asti. Mutta sitten ihan yhtäkkiä puhetta alkoi tulla ihan tosissaan. Ihan kuin olisi shampanjapullon korkki avattu. Ihan hetkessä alkoi tulla pitkiä monen sanan lauseita kieliopillisesti oikein. Että näinkin voi käydä.
Meillä osaa myös vajaa 2.5 vuotias ymmärtää todella hyvin puhetta, mutta ei puhu kuin omaa kieltää "tälälälälä", sitä puhuukin sitten välillä pitkiä aikoja.
Muuten sanoo ehkä 2-3 sanaa ymmärrettävää sanaa.
En ole etukäteen suunnitellut huolestuvani esim. 32-vuotiaana tai 36-vuotiaana. Tilanteen mukaan. Jokseenkin outo kysymys.
Minkä ikäisenä ap itse huolestuu?
poika ei puhunut 2-vuotiaana kun muutaman sanan, "äiti", "auto" ja jotain muuta tosi pientä. Muuten kaikki oli vain "ööö", "äää", tms tosi alkeellista. Olin hieman huolissani, koska esikoistyttö puhui 1v 7 kk jo pitkiä lauseita. Poika tosin oli tosi aikainen liikkumaan, tyttö ei. Kyllä poika sitten lopulta oppi hyvin puhumaan, ja on nyt 11v ja toivon välillä, että olis hiljaas joskus...
En ole etukäteen suunnitellut huolestuvani esim. 32-vuotiaana tai 36-vuotiaana. Tilanteen mukaan. Jokseenkin outo kysymys.
Minkä ikäisenä ap itse huolestuu?
Ehkä ap vain kirjoitti epähuomiossa väärin.
Jeesus, mikä ala-astemainen saivartelija. Täytä nyt ensiksi se 16v.
Minä aktivoiduin kun lapsi oli 2v eikä ainuttakaan sanaa käytössä, ei mitään äänien matkimisia (esim. eläinten tai auton äänet), ei koskaan äännellyt eikä jokellut saatikka tavutellut pienempänä.
Lapsi pääsi tutkimuksiin ja puheterapiaan. En sen tarkemmin selosta, koska teillä ei vielä todennäköisesti tosiaan huolta.
Minun lapseni sanoi ensisanansa 3v iässä "ooo".
Lapset tosiaan kehittyvät todella eri tahtiin, mutta luota äidinvaistoosi ja vaadi tutkimuksia jos siltä tuntuu. Puheterapeutti tai lääkäri näkee ensikäynnillä jo onko tarvetta jatkoon.