Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan käsittämätöntä! Seurakunta tuomitsee lapseni helvettiin, koska

Vierailija
15.11.2010 |

en itse kuulu kirkkoon:

Soitin juuri Espoon seurakuntaan ja

a) lasta ei suostuta kastamaan, jos kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon!

Eikös se nyt ole hieman julmaa, koska uskovaisten mielestähän lapsi joutuu ilman kastetta helvettiin! Yritin kysyä tästä.. änkytti vain jotain kirkollisverosta??

b) Eivät kuulemma suostu pitämään Mitään siunaustilaisuuttakaan lapselle.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman moraalikäsityksen pohjalta.

Kyllä raamatun mukaan joutuu helvettiin, jos ei kasteta, kts http://www.sanansaattaja.com/SIVU92.htm

Miten voitte kuulua kirkkoon, joka on näin sairas. OIkeasti.

Sanoiko virkailija, että lapsesi joutuu helvettiin? Eipä tainnut. Itse taidat olla aika huolissasi helvettiin joutumisesta, joten miksi et kuulu kirkkoon? Vie lapsesi kastettavaksi helluntailaisiin tai muihin vapaisiin suuntiin jos niin ahdistaa. kyseessä on vain rituaali. Oma usko ja toimet ratkaisee joutuuko helvettiin vai ei. On monia kristittyjä jotka eivät kuulu luterialiseen kirkkoon, joutuvatko he helvettiin? Hei haloo? Kaste ei taivaaseen pääsyn tae ole vaan eletty elämä!

Vierailija
22/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun itse kirkkoon, vanhempani ei kuulunut, kuoli ja halusin kirkossa siunauksen... Kukkaron nyörit piti aukaista ja avot, toiveeni toteutui.

Vastoin vanhempasi tahtoa siis siunautit hänet kirkossa. Perinnttömäksi tuollaiset! Mnä en kuulu kirkkoon, eikä minun kuoltuani minua saa myöskään kirkossa siunata haudan lepoon. Polttohautaus ja tuhkien sirottelu rakkaaseen paikkaani. Ilman kiviä, laattoja ja siunauksia. Ilman pappeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikasteen tarkoitus on liittää lapsi seurakunna jäseneksi, oli kyse sitten luttis ortodoksi tai katolilaisuus. Joakaisessa näissä uskonnoiss myös tarvitaan se 2 kyseiseen seurakuntaan tai ekuminisella tasolla vastaavaan seurakuntaan kuluva kastettua ja konfirmoitua kummia.

Kastehan ei ole lupaus taivaspaikasta tai kastamattomuus tie helvettiin.

Toisissa uskonnoissa, kuten helluntailaiset eivät edes pidä lapsikastetta raamatun oppien mukaan, vaan heillä on ns. aikuiskaste/uskonkaste. Eli kasteensaa vasta, kun

Osaa suullansa sanoa, että uskon.

Eli siis taivaaseen pääsemiseentarvitaan usko jumalaan ja pyhään kolminaisuuteen. Jeesus sanoo ""Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani."

Eli pelastukseen tarvitaan usko ei kaste, siunauksen voi toimittaa kuka vaan uskovainen siihen ei tarvita pappia.

T: uskovainen

Vierailija
24/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustaan järjettömään toimintaan. Ei siinäkään ole mitään järkeä. Tietenkään lapsi ei joudu helvettiin, koska helvettiä ei siinä mielessä ole olemassakaan kuin jotkut kristityt väittävät. Joten ole rauhassa. Tämä siis oma mielipiteeni. Minusta kirkollisverosta pitäisi luopua - ev.lut. seurakuntien pitäisi pyöriä lahjoitusten varassa. Niinhän ne pyörivät muutkin kirkkokunnat.

Vierailija
25/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä taas voitaisiin solvata ja mollata ev.lut.kirkkoa.

Ihan tyhmää. Pelkkä huono provo.

Mun tuttu on ev.lut.kirkosta eronnut pappi. Se voisi tulla siunaamaan sun lapsesi. Kelpaisiko? Minne luulet sellaisen papin joutuvan kuoleman jälkeen?

Vierailija
26/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olisi pappi tarjolla. Ja homma tulisi hoidettua. Ja juttu loppuisi tähän.

Vierailija
27/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun te ette kirkkoon kuulu, niin mitä ihmettä te jostain helvettiin joutumisesta välitätte? Tai siis oikeastaan siitä, että jonkun tahon mukaan joutuu helvettiin?

Uskontoja on niin monia, että aina on tahoja, joiden mukaan te ette pelastu. Miksi ihmeessä niistä pitäisi välittää, jos ei itse kuulu noihin tahoihin mukaan.

Mä vähän epäilen, että ap ja/tai miehensä on eronnut kirkosta, muttei uskalla sitä vanhemmillensa / sukulaisilleen tilittää. Eli kirkollinen kastetoimitus pitäisi saada aikaan, jottei tartte asiasta kertoa eikä keskustella. Tästä taas päättelen, että ap ja/tai miehensä ovat nuoria tai muutoin aikuistuminen kesken.

Vierailija
28/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaan, että ilmeisesti raamatun mukaan ei-kastettu ei suoraan joudu helvettiin, joten siinä voi nyt sitten huokaista. En silti ihan täysin hyväksy tätä 'armeliasta' laitosta, joka ei ota jäsenekseen vanhempien syntien tähden..

Ainoastaan hyötyjäsenet kelpaavat kirkolle.

Edelleen - tämähän koskee myös vammaista, joka on holhouksen alainen.

-ap

millä taas voitaisiin solvata ja mollata ev.lut.kirkkoa.

Ihan tyhmää. Pelkkä huono provo.

Mun tuttu on ev.lut.kirkosta eronnut pappi. Se voisi tulla siunaamaan sun lapsesi. Kelpaisiko? Minne luulet sellaisen papin joutuvan kuoleman jälkeen?

Vierailija
29/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun te ette kirkkoon kuulu, niin mitä ihmettä te jostain helvettiin joutumisesta välitätte? Tai siis oikeastaan siitä, että jonkun tahon mukaan joutuu helvettiin?

Uskontoja on niin monia, että aina on tahoja, joiden mukaan te ette pelastu. Miksi ihmeessä niistä pitäisi välittää, jos ei itse kuulu noihin tahoihin mukaan.

Mä vähän epäilen, että ap ja/tai miehensä on eronnut kirkosta, muttei uskalla sitä vanhemmillensa / sukulaisilleen tilittää. Eli kirkollinen kastetoimitus pitäisi saada aikaan, jottei tartte asiasta kertoa eikä keskustella. Tästä taas päättelen, että ap ja/tai miehensä ovat nuoria tai muutoin aikuistuminen kesken.

Vierailija
30/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkää lapsensa joutuvan helvettiin?

Sitä paitsi kristinuskon mukaan kirkko ei varmaankaan sitä asiaa edes päätä (vaikka uskovaiset niin kovin mielellään ovat kyllä tuomitsemassa muita hornaan)...

Vierailija
31/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin vaikeaa monelle :D

t. ap

kun lähisukulaiseni - pappi - alkoi pelotella lapsen helvettiinjoutumisella, jos häntä ei kasteta. No, ei kastettu, koska emme kuulu kirkkoon.

Se, miksi joku kirkkoon kuulumaton haluaisi kastaa lapsensa, on kysymys erikseen. Se on kuitenkin mielestäni irrelevanttia tässä ketjussa. Ap haluaisi vain kuulla kirkon kannan viattoman lapsen helvettiinjoutumisesta, ja niin minäkin tahtoisin.

Minusta on erikoistakin erikoisempaa, että lapselle kostetaan vanhempien teot tai tekemättömyydet. Se siitä armollisesta, rakkaudellisesta kirkosta.

Vierailija
32/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää, kun ukossa oleva siunaa. Eihän se siunaava pappikaan välttämättä ole uskomassa vaan on ns. leipäpappi.

Vierailija
33/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika itsekästä sinäänsä että vaaditaan palveluja, mutta niistä ei makseta. Pitäisi saada kaikki, mutta itse ei anneta mitään. Ei tämä nyt näinkään voi mennä, että ollaan ottamassa parhaat palat kirkon pöydästä ja vaaditaan palveluja. Mitä järkeä on sitten olla kuulumatta kirkkoon jos sen palveluksia halutaan käyttää?? Vapaamatkustajana. Kiinnostaisi tietää että onko kirkkoon kuulumattomien lapsia srk:n toiminnassa mukana, kerhot yms. Käsittääkseni kirkko ei tätä estä, eikä kysele, mutta onhan se aika hanurista jos vapaamatkustajat vievät maksavien paikkoja. Turkukos se oli joka mietti tätä rajoittamista tältä osin? Oikea päätös minun mielestäni. Olen tapakristitty, ajattelen asioita järjellä ja kyllä, myös rahan kannalta. Järkeeni ei mahdu se, että iletään olla vaatimassa sitä mikä ei itselle kuulu. Tämä yleisellä tasolla, ei pelkästään tässä kirkkoasiassa.

En oikeen jaksa uskoa sitä että lapsesi joutuu helvettiin, vaikka häntä ei ev.lut.seurakunnan jäseneksi kastettaisi. Helevetti olisi siinä tapauksessa aika tupaten täynnä. Aika outoa olisi myös se, että lapsi kuuluu kirkkoon, mutta vanhemmat ei.

Vierailija
34/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi haluat lapsesi kastettavan, jos et itsekään a) kuulu kirkkoon, b) ole uskovainen?

Suomessa on uskonnonvapaus, sinä saat olla uskomatta helvettiin ja kadotukseen. Ja jos et usko, ei tämä kohtalo lastasi uhkaa.

Jos taas uskot jumalaan ja haluat tunnusta uskoa luterilaisittain, niin ole hyvä, liity kirkkoon.

Kyllä sen ristiäisiin paikalle vaivautuvan papinkin pitää leipänsä tienata, samoin kuin virkailijan, joka järkkäilee papeille keikkaa. Kirkollisverollakin on siis työllistävä vaikutus.

Vierailija
35/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan usko Jeesukseen pelastaa, näin lukee raamatussa.

Kaste ei ole lippu taivaaseen!

Vierailija
36/61 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on viaton eikä synnistä vielä mitään tiedä. Ei siis voi joutua helvettiin. Sitäpaitsi lapsikasteen avulla ei kukaan mene Taivaaseen, siihen tarvitaan henkilökohtainen usko Jeesukseen Kristukseen. Siis ihan sama kastatatteko lapsenne, turvassa on niin kauan kuin ei ole synnintakeellinen.

Vierailija
37/61 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, ei lasta voida kastaa. Kasteessa kysytään vanhemmilta, tahtovatko he yhdessä kummien kanssa kasvattaa lapsen kristilliseen uskoon. Kristityt vanhemmat tuovat lapsensa kastettavaksi. Riittää, että toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon. Jos kirkkoon kuuluva on äiti, OK. Jos isä, tarvitaan vanhempien keskinäinen kirjallinen sopimus lapsen uskontokunnasta, joka siis on silloin ev.lut., jos lapsi siis kasteelle tuodaan. Kaste on seurakunnan jumalanpalvelus, jossa lapsi otetaan Jumalan lapseksi ja hänelle lahjoitetaan pelastus ja syntienanteeksiantaminen. Kastettu voi myöhemmässä elämässään elää, niinkuin häntä ei olisi kastettukaan ja hylätä kasteessa saamansa lahjat, mutta kasteessa ne hänelle on annettu. Seurakunnan yhteydessä lapselle tarjotaan opetusta siitä, mitä hän on kasteessa lahjana saanut ja mistä hän on tullut osalliseksi. Vanhemmat ovat omalla valinnallaan, kirkkoon kuulumisellaan, halunneet lapsensa saavan kristillisen kasvatuksen. Kirkko ei siis käännytä lapsia väkisin, vaan antaa lapsille opetusta seurakunnassa vanhempien valinnalla ja luvalla. Samoin koululaitos antaa uskonnonopetusta vanhempien valinnalla ja vakaumuksella - kirkon jäsenyyteen perustuen.

Viestiketjussa on useaan kertaan pohdittu , miksi tämän perheen vanhemmat eivät kuulu itse kirkkoon, mutta haluavat kastattaa lapsensa. Ratkaisu on heidän omansa, mutta jos se perustuu jonkun yksittäisen papin taitamattomaan toimintaan, tai muuhun loukkaukseen, olen sellaisesta tapauksesta hyvin pahoillani. Seurakunnan toiminta on inhimillistä ja usein taitamatonta, koska toimijoina ovat samanlaiset inhimilliset, erehtyvät ihmiset, kuin kuka tahansa meistä.

Omat lapseni ovat jo murkku-iän partemmalla puolella. Muistelen heidän kastehjuhliaan. Koin hyvin konkreettisesti uskovani heidät silloin inhimillisiä voimia suuremman Jumalan hoivaan. Sitä hoivaa on usein nuorten elämän aikana koeteltu - mukana on. Hiljaisesti kantaa.

Nimim. äiti minäkin, yksinhuoltaja, uusperheellinen

Vierailija
38/61 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et kuulu kirkkoon, et todennäköisesti usko sen enempää taivaaseen kuin helvettiinkään. Kirkko on sinulle vieras tai yhdentekevä instituutio. Miksi laitoksen, jonka itse olet jättänyt, käsitykset jostakin asiasta järkyttävät sinua noin? Mielestäni erittäin oleellinen kysymys on miksi haluat kastaa lapsesi kirkollisesti kun et itse kuulu kirkkoon.

Vierailija
39/61 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olette ehkä ateistejä,nii miksi ihmeessä lapsenne pitäisi kastaa???

Lapenne toki pääsee taivaaseen ilman kastettakin,mutta en nyt oikein ymmärrä pointtia?!

Liittykää kirkkoon,tai olkaa liittymättä,mutta toimikaa vakaumuksenne mukaisesti myös lapsen kohdalla!!

Vierailija
40/61 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkää lapsensa joutuvan helvettiin?

Sitä paitsi kristinuskon mukaan kirkko ei varmaankaan sitä asiaa edes päätä (vaikka uskovaiset niin kovin mielellään ovat kyllä tuomitsemassa muita hornaan)...

uskovainen, vaikka kuulun tapakristittytynä kirkkoon, mutta ymmärrän silti sen, että joku voi olla USKOSSA ilman, että kuuluu kirkkoon (maksaa kirkollisveroa). Miten tätä asiaa on niin vaikea ymmärtää???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän