Mitä oli nimeltään ne vanhanajan seinävaatteet? Ei ryijy/raanu.
Monessa vanhassa elokuvassa tai valokuvissa näkee semmoisia seinävaatteita, missä usein oli jokin hirviä/kauriita kuvattuina. Tiedättekö mitä tarkoitan?
Ne oli semmoisia pitkän mallisia (ei pystyyn päin vaan pitkittäin).
Oliko niillä nimeä?
Kommentit (16)
Gobelliini, aidot alankomaalaiset järkyttävän kalliita jo aikoinaan.
Vierailija wrote:
Gobeliini
Meillä oli kotona mielenkiintoinen gobeliini. Aihe oli jokin itämainen tori. Kuvassa oli mm. kameli ja ratsastaja ja selässä roikkui mahallaan myös nainen. Lapsena sitä tuijotin usein. Naapurin merimies oli tuonut sen matkoiltaan.
Vierailija wrote:
Gobeliini
Eivätkös termit gobeliini, ryijy ja raanu kuvaa vaatteen valmistustapaa eikä orientaatiota? Ts. esim. gobeliini voi yhtä hyvin olla korkeampi kuin leveä tai päinvastoin. Mielestäni näille leveille ja matalille seinävaatteille ei ole omaa nimeä, vaan ne tosiaan valmitustavasta riippuen voivat olla ryijyjä, raanuja tai gobeliineja. Gobeliinien kuvilla on paras "resoluutio".
Öööö. Mikä hėłvețin RAANU? XDDDDDDD
Vierailija wrote:
Öööö. Mikä hėłvețin RAANU? XDDDDDDD
Voihan sitä omaa tyhmyyttä noinkin esitellä, örinällä, kiroilulla, huutamisella ja hymiöillä.
Mulla on selkäryijyyn nypitty taistelevat metsot- aihe !
Et varmaan näitä tarkoita mutta joskus oli myös poppanoita seinillä
Täkänä. Niitä tehtiin itse kangaspuissa kuten ryijyjä ja raanujakin.
Gobeliini oli ostettu tehdasvalmisteinen kiiltävälankaisempi kuva , hirviä lähteellä tms. Siis kuva-aiheinen iso seinävaate.
Aloittajan tarkoittamat gobeliineja. Ryijyt, raanut ja täkänät oli erilaisilla kuvioilla.
Vierailija wrote:
Täkänä
Aloittajan kuvaama kuviointi ei vastaa täkänöiden kuviointia. Täkänöissä aiheet ovat yleensä abstrakteja kuvioita ja symboleita.
Gobeliinien kuva-aiheet ovat maalausten tai luontovalokuvien kaltaisia realistisia näkymiä.
Ääni gobeliinille. Sellainen oli mummolassa ja anopin kamarin seinällä.
Mä omistan nrljä gobeliinia. Kaksi on nyt vain seinällä.
Minulla on vanha ryijy mattona makkarissa. On muuten satumaisen ihanaa laskea jalat aamusella pehmoiseen pöheikköön kylmän lattian sijaan.
Kuinka monen lapsuudenkodissa oli tuommoinen seinällä? Tai mummolassa?
ap