Ylivarustauduitko esikoista varten? Itse ostin toistakymmentä trikoomyssyä...
Olin siis kuullut, että lapsella on ensimmäisinä viikkoina oltava ehdottomasti aina myssy päässä. Ja että pyykkiä tulee paljon. Varauduin siis kaikenlaisilla myssyillä ja otin laitoksellekin mukaan kunnon kokoelman, koska en luottanut että sieltä löytyy oikeanlaista myssyä suojaamaan vauvan herkkää päätä. Olin niin onnellinen kun pesin, silitin ja pakkasin pikkuisia myssyjä sairaalakassiin - joista suurin osa jäi käyttämättä..
Tämä tuli vain mieleeni, nyt kun aloin laitella uudelle vauvalle vaatteita kaapista, ja ihmettelin miksi ihmeessä niitä myssyjä on niin valtavasti - kunnes muistin. :)
Tuliko kenelläkään muulla esikoisen kohdalla hankittua vähän ekstraa?
Kommentit (15)
äitiyspakkauslaatikollista vauvanvaatteita. Muistan, kuinka olin väsynyt ja itkin lootien ääressä, kun en tiennyt, mitä niillä tekisin, mitä tarviin ja mitä en, ja mihin ihmeeseen laitan ne kaikki.
käytetty ollenkaan, ihan turhakkeita. Mutta muuten ylivarustauduin... ;) Tosin halusin, että kaikkea on jo kotona valmiina, niin ei tarvitse sitten vastasyntyneen kanssa tissit räjähtäen kauppaan laukata.
Itse ostin hirveästi pieniä potkuhousuja ja bodeja ja kaikki jäi tosi nopeesti pieneksi kun vauva oli syntyessään yli 4-kilonen.
voi sitä tuttien ja sukkien määrää!
ostin hirveästi pieniä vaatteita joistalopulta tuli käytettyy ehkä noin puolia koska jäivät nopeasti pieneksi...myös hoitopöydän ostaminen oli varsinainen älynväläys, käytettiin kerran ja sen jälkeen ei kertaakaan... vastasyntyneen vaippojaki on vielä kaapin pohjalla ku neki jäi nopeasti liian pieneks, ja viisi hoitolaukkua on aivan liikaa kun nyt ajattelen, mut kolme vuotta sitten oli aivan pakko ostaa viisi jos vaikka yksi niistä hajoaisi... huoh no ehkä mä oon sit tulevan kakkosen kaa hieman fiksumpi...
ostin paljon pienen pieniä bodyja. En mitenkään uskonut, että jäävät heti pieneksi, koska jo 60-senttisetkin näyttivät valtavilta ja toivat ikävän mielleyhtymän siitä että vauva voi olla isokin ja sellaistahan en suostu synnyttämään. ;)
Niinhän siinä kävi että iso vauva syntyi ja pienimmät vaatteet ei menneet päälle ikinä. Huomasin myös aika nopeasti, että ne ihanimmat vaatteet joita äitini oli tuonut ulkomailta, olivat itse asiassa aika hankalia pukea vastasyntyneelle. Pidän kuitenkin aika tärkeänä sitäkin aikaa, kun sain ostella pieniä vaatteita ja orientoitua lapsen tuloon. Eihän ne vaatteet hukkaan menneet, vaan joku toinen äiti on saanut pukea oman ihan pikkuisen vauvansa niihin.
Lapsilla on ikäeroa 5vuotta, joten kai turhuudet ja tärkeydet oli päässeet unohtumaan. On vain niin ihana ostaa kaikkea maha-vauvalle ja rakentaa siten jo suhdetta tulevaan pieneen. :)
Meillä on paikat väärällään vemputtimia ja vaateita ja kaikkea mahdollista "tärkeää" vauvalle. Nyt kun lapsi on jo 3kk vähän jo naurattaa oma hurahdus, mutta toisaalta rakkaudestahan minä..
kaikkea oli kyllä paljon. Ompelin vauvalle itse lakanat ja tyynyliinatkin, pitsikoristeet ja satiininauhat tietysti. Ylivarustelua on ollut ehkä nelosen ja vitosen kohdalla, rahaakin paljon enemmän.
Mulle oli kerrottu että vauvat sotkevat paljon vaatteita. Eli säästelin kaikkia niitä vähän huonompia ja vähemmän kivojakin vaatteita koska saattaahan niitä tarvita jos kaikki vauvan vaatteet ovat pyykissä.
Säästin niitä parempia vaatteita myös juhlavaatteiksi.
Kunnes jossain vaiheessa tajusin että vauva kasvaa niin nopeasti ulos vaatteistaan että varsinaisia juhlia ei ehdi edes tulla ennen kun ovat jo pieniä! :-DD
Turhaa siis puin vauvan niihin huonompiin vaatteisiin ja säästin niitä parempia.
Toisen kanssa olin jo viisaampi ja puin vauvan reilusta aina kaikista parhaimpiin vaatteisiin ihan arkisinkin.
Niitä sain kaverilta ja ostin itse. Poika kasvoi niin hirveetä kyytiä, että liian paljon jäi käyttämättä.
Mutta nyt kolmannen kans sama juttu...mutta nyt kun saan ostaa tytön vaatteita niin jääköön vaikka käyttämättä mutta ne on vaan niin ihania.
Hoitopöytä oli esikoisen aikaan turha hankinta, jota en sittemmin ole hankkinut.
ja nyt kolmannelle ostin vielä 16 kpl lisää (niiden kahdelta edelliseltä jääneiden ja äitiyspakkauksen mukana tulleiden 5:n uuden lisäksi...)
Tosin käytän harsoja myös pyllypyyhkeinä, peittoina, kapaloina jne, mutta tuskin monellakaan on ollut yhtä runsasta harso-kokoelmaa viimeiseen 30 vuoteen :D
mutta vaatteita meidän molemmilla lapsilla on ollut ihan järkyttävät määrät aina. Pääasiassa siksi, että anoppi tykkää ostella lapsille sekä uutta että käytettyä vaatetta. Esikoinen on jo melkein neljän, emmekä ole itse ostaneet montaakaan vaatekappaletta, kuopukselle ei ollenkaan.
Mikäs siinä, anopilla on ihan hyvä vaatemaku, mutta määrällisesti sitä vaatetta on ihan liikaa.
Itse ostin hirveästi pieniä potkuhousuja ja bodeja ja kaikki jäi tosi nopeesti pieneksi kun vauva oli syntyessään yli 4-kilonen.
nyt, kun vauva on 74-senttinen, huomaan, että olen jo ostanut hirmu määrät 80 ja 86cm vaatetta. Molempia melkein hyllyllinen.
Itse en hommannut ainuttakaan myssyä, mutta anoppini ja isoanoppini huolehtivat itsensä henkihieviriin, että nyt se vauvaparka kuolee, kun sisä/yömyssyäkään ei ole päässä. Ymmärrän heidän asenteensa niin, että ennen vanhaan asunnoissa olikin kylmää, nurkissa ja vauvojen nukkumapaikoissa saattoi vetää ja "huju käydä". Ei meillä. Muuten kyllä osasin pakata esikoiseni aluksi liikaa vaatteisiin, hikipäissään parkui vaunuissa. Kokemus opettaa - ja erilaisia ne ovat vauvatkin.