Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetysvinkit! Tehdään iso pino!

17.10.2005 |

Mulla on tilanne se että esikoisen kanssa imetys meni alusta asti pieleen ja nyt on pikkukakkonen tulossa. Esikoiselle ekaksi annettiin lisämaitoa verensokerin takia, mulla oli raskausdiabetes ja siksi arvoja seurattiin. Ne oli kuitenkin ok, mutta silti lisämaitoa tuputettiin. Sitten tuli keltaisuus, lääkäri määräsi lisämaitoa: 70ml/3h! Sitten ei paino noussut tarpeeksi (huom. kaikki nämä alle 1vko ikäisenä) ja taas lisämaitoa. Poika siis täytettiin sairaalassa lisämaidolla, rinnasta ei tullut juuri mitään ja korviketta meni kotiin tullessa 400ml/pv.

Toivoisin siis tähän mahdollisimman paljon vinkkejä miten sitä maitoa saa tulemaan? Kaikki poppaskonstit on kaivattuja, tilanteen näkee sitten mitä tarvii, mutta mieltä rauhoittaisi kun tietää etukäteen että jotain on tehtävissä. Samoin keltaisten/sokeri/liian hitaasti painoa nostaneiden vauvojen äideiltä kaipaisin vinkkejä ja kokemuksia miten on sairaalassa toimittu ja mitä voi tehdä itse?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
22.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli insuliinihoitoinen raskausdiabetes oli ja vauva vietiin teholle suoraan syntymän jälkeen. sai siellä aluksi 2 tunnin välein maitoa pullosta. vuorokausi syntymästä sain itse kokeilla imettämistä (kukaan ei tuntunut välittävän siitä että imetänkö, jouduin itse kyselemään asiaa) imetykseeni suhtauduttiin jotenkin kummasti, kehotettiin pumppaamaa rintoja, mutta eihän niistä mitään irronnut. vauvalle syötettiin sitten toisena päivänä 3 tunnin välein pullosta ja imetin hetken ennen päivän syöttökertoja. teholle ei saanut mennä klo.20-10välisenä aikana. sokeritipassa oli siis. tutti oli myös annettu vauvalle heti ja imi hullun lailla kaikkea, rintaa, pulloa, tuttia. osastolle pääsi 2vrk iässä (syntyi aamulla, eli 2 yötä teholla) ja lääkärinmääräyksellä muistaakseni 35ml per syöttökerta. 40min imetyksellä ympäri vuorokauden vauva sai n.5-10ml rinnasta. eli pulloa annettiin. 4päivänä meni keltaiseksi ja määrättiin sinivaloon. rinnoista tuli edelleen 5-10ml ja syötöt piti olla nopeitaja lääkärin määräys oli 60ml per syöttö 3tunnin välein ympäri vuorokauden. eli pulloa pulloa. 6päivänä synnytyksestä yöllä vauva alkoi saada rinnasta n.50ml ja lisämaitoa ei tarvinut enää antaa. seuraavana päivänä päästiinkin kotiin, eikä lisämaitoa enää tarvittu.

itse olin täysin tietämätön imetyksestä etukäteen, jotenkin luulin sen olevan automaattista, joten aika todella pohjalta tässä on noustu. n.6viikon iässä alettiin antaa viimisen iltasyötön perään nan:ia koska olin aivan uupunut 2tunnin yöllä heräilevään vauvaan. yöt helpottui huomattavasti ja nyt 2kk vanhana syö n.60-100ml illalla pullosta ja nukkuu perään n.6tuntia ja elämä on helpottunut huomattavasti.

vielä lisäisin, että itse en tuntenut maidon nousua rintoihin lainkaan, vasta nyt, siis 2kk jälkeen, pitkän unen jälkeen olen tajunnut miltä tuntuu kun rinnat pakkaa.

vauva kasvaa hitaasti mutta varmasti, syntymäpaino 3025g ja nyt 2kk 4570g, mutta en usko että maidon riittämättömyys on syynä, kasvaa vaan omalla käyrällään.

kuten kirjoituksesta huomaa, en ole mikään imetysfanaatikko, mutta paljon olen oppinut vasta " liian myöhään" , jos saan lisää lapsia niin aion tosiaan olla fiksumpi tuolla sairaalassa ja vaatia imetystä alusta asti, jos se vaan olisi mahdollista. vasta nyt olen myös tajunnut että vaikka lapsi turhautuukin välillä " tyhjän" rinnan imemiseen, niin jos jaksaa hetken kuunnella kitinää ja tuputtaa rintaa, niin heruminen jatkuukin pian.

mutta tärkeintä siis: 2 vrk lähes täydellinen pulloruokinta ja 6vrk 3tunnin välein tapahtunut tissi+pulloruokinta ympärivuorokauden ja tutti eivät meidän kohdalla lainkaan estäneet imetystä. lisäksi minulla on nännit joista vauva ei saa kiinni, joten rintakumilla mennään. en tiedä vaikuttaako sitten että vauvalla on tosi voimakas imemisrefleksi.

kovan imetyskoulun käynyt

anni ja aino 2kk

Vierailija
22/22 |
22.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos ja kun sokeriarvoja mitataan syöttöjen täytyy tapahtua 3 tunnin välein, koska verikoe otetaan 3 tunnin välein ja sen pitää olla ns.paastoarvo. samoin on bilirubiiniarvojen kanssa. keltaisuuden kanssa on vielä se ongelma, että vauvan pitää olla valossa mahd. paljon, eli syöttöjen pitää olla tosi nopeita, että valossa olo aika pysyy maksimissa. eli imettää ei voi koko ajan vaikka haluaisikin. on erittäin tärkeää, että vauva saa mahd. paljon maitoa syöttökerralla, jotta sokeriarvot/bilirubiini saadaan nousemaan/laskemaan ja pysymään hyvinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla