Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen menossa huomenna aivojen magneettikuvaukseen. Mitä luvassa?

Vierailija
12.11.2010 |

Pitääkö ihan koko kuvausaika olla paikallaan, vai voiko välillä (jos siihen lupa annetaan) esim rapsuttaa kutiavaa kohtaa?

Olen ihan varma, että alkaa armoton kutina heti kun pitää olla ehdottomasti paikallaan.

Jos joudutaan antaa sitä ainetta, joka parantaa "näkyvyyttä", niin tuleeko siitä huono olo?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kertaa mulle tehty magneettikuvaus.

Kyllä aina on sanottu, että ihan paikallaan pitää olla. Toisaalta ovat myös kerran sanoneet, että nyt on pieni tauko kuvausten välillä, siinä kai olisi saanut vähän liikkuakin. Minulla tosin aina ollut muistaakseni huopa käärittynä ympärille, joten ei mikään rapsuttelu olisi onnistunut.

Ehkä tuohon psykologiseen kutinaan auttaa, jos saat kuunnella musiikkia ja keskityt siihen? Joka paikassa ei kyllä vissiin saa...

Varjoaine ei ainakaan minulle ole kertaakaan tehnyt pahaa oloa. Se vaan tuntuu minulla kylmältä suonessa edetessään.

Muutenhan magneettikuvauksessa kuuluu se kova jyskytys. Ite olen aina ajatellut makaavani unelmataloni raksalla ja miettinyt mitä kohtaa rakennetaan parhaillaan... Hölmöä, mutta mikä se nyt kenelläkin auttaa ajan kuluttamisessa. :)

Vierailija
22/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eika saa (eika edes normaalisti mahdu) mitaan rapsuttelemaan. Minusta kauheinta oli se ahdas tila, jouduin "puhumaan" itselleni rauhoittavasti etten panikoisi, vaikken edes ole klaustrofoobinen normaalisti. Mulle laitettiin myos varjoainetta (kyse oli aivovaltimoiden MRI:sta) eika ainakaan minulle tullut mitaan tuntemuksia siita. Rohkaisuksi (ettei menisi ihan negatiiviseksi) viela se, etta nopeastihan se on lopulta ohi, pidat vaan paasi kylmana. ;-) Sitapaitsi paan MRI on kivempi kuin keskivartalon (mulla kokemusta molemmista) koska et joudu olemaan niin syvalla siina putkessa ja naet vahan jopa uloskin yleensa. Kylla se siita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas on ahdistanut ajatukset esim. hissiin juuttumisesta tms. mutta magneetikuvaus ei tuntunut millekään, sehän ei ole suljettu tila ja niin jykevää tekoa ettei varmasti "seinät" liiku. Mä kyl pidin koko ajan silmät varoiksi kiinni etten ala miettimäänkään sitä ja yritin ajatella ihan arkisia asioita ja sitä että pysyn paikoillani. Ei ollut sitten mitään ongelmia.

Vierailija
24/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papereissa lukee, että "pään magneettitutkimus (MRI).

Onko tämä siis se, jossa ei ole ihan koko kroppa putkessa? Olisipa!

Kyllä mä siitä selviän, nyt vaan alkoi hirvittämään.

T: Ap

Vierailija
25/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko aika piti olla liikkkumatta. Pahinta oli juuri tuo ahtaan paikan kammo- tunne. Käteen sai hälytysnappulan, jolla olisi voinut soittaa henkilökunnalle tiedon keskeyttämisestä. Kannattaa ehdottomasti ottaa kuulokkeet ja keskittyä musiikkiin. Mukaan voi ottaa jotain omaa lempimusaa. Mä jouduin kuunteleen 45 min Anna Eriksonia, kun niillä ei ollut muuta tarjolla;)

Vierailija
26/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni kuvattiin juuri kaulalta patti enkä huomannut kysyä kuinka kauan se kestää. Meinasi iskeä ahdistus ja siihen olisi helpottanut tieto kuinka kauan sitä kestää. Yli puoli tuntia taisin maata putkessa. Radio oli päällä, mutta kanava olisi voinut olla parempi viihdytysmielessä;) Mua ahdisti eniten hengitys, kun rinnan päälläkin oli painoa ja happea ehkä hieman vähemmän kuin avoilmassa. Hengityksen helpottamiseksi radiossa olisi voinut olla viihdyttävämpää ohjelmaa. Kyllä se henki kulki ihan hyvin, kun sitä ei keskittynyt ajattelemaan sen enempää.

Pää on myös kuvattu kauan sitten. Se kesti vain 10 minuuttia, mutta kaveri sanoi sen voivan kestää 45 min. Eli vaihtelee kai.

Paikallaan pitäisi olla, vaikka mulle sitä ei tällä kertaa mainittu ollenkaan.

Tsemppiä, kyllä siitä selviää!

Vierailija
27/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä siitä selviää.

Vierailija
28/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:Ap

Vierailija
29/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pään magneetissa ollaan putkessa kokonaan,

kyllä siitä selviää.

Vierailija
30/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen sinne joutunut (kokemus oli muuten ihan ok, mutta kerran vihlaisi päästä - se pelästytti, kesti ½ h ja tehtiin ilman varjoainetta, koska imetin).

Mitä syitä teillä oli? Mikä syy ap:lla on?

Vierailija
31/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitteen melu on niin kova, että kutinat unohtuu :) laita kuulosuojaimet ekaksi sinne kuulokkeiden alle. Mä tein niin että kun se kuvaus alkoi ja ne sanoi että seuraavaksi kuvataan 30s niin kun nakutus alkoi aloin mielessäni laulamaan päivänsäde ja menninkäinen laulua ja sen jälkeen tuli kirkkoon mies ja lapsi. Nämä laulut on mulle sellaset että saan ajan kuluun.

Yritin alkuun ajatella kaikkea muuta mutta noi laulut oli ainoa toimiva keino tossa tilanteessa. Ja silmät mäkin pidin kiinni ja yritin koko ajan ajatella jotain muuta... se hyvä tossa on että ilmastointi toimii hyvin eli ei ala ahdistamaan.

Vierailija
32/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvatessa, vaikka kuulokkeet on niin se jyske kuuluu läpi. :( En edes muista kuinka monesti on kuvattu pää ja kaulan suonet, mut aina se on yhtä kamalaa. :( Ei totu sit millään...

Minulla kuvaukset kestävät yleensä pari tuntia, tunnin kohdalla vetävät ulos ja saan hetken istahtaa. :) Itse pyydän aina laput silmille, etten nää putkea, se rupee jotenkin ahistaa. Mut kyllä siitä selviää. :)

Itselläkin ens viikolla edessä aivojen perfuusio tutkimus. :(

T. Harvinaista aivosairautta sairastava, joka kuvataan puolen vuoden välein. :(

Vierailija
33/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaistu putki, jossa oltiin olkapäitä myöten. Tasainen raksuttava ääni. Rentouttavaa. Nukahdin kesken tutkimuksen...

Vierailija
34/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvatessa, vaikka kuulokkeet on niin se jyske kuuluu läpi. :( En edes muista kuinka monesti on kuvattu pää ja kaulan suonet, mut aina se on yhtä kamalaa. :( Ei totu sit millään... Minulla kuvaukset kestävät yleensä pari tuntia, tunnin kohdalla vetävät ulos ja saan hetken istahtaa. :) Itse pyydän aina laput silmille, etten nää putkea, se rupee jotenkin ahistaa. Mut kyllä siitä selviää. :) Itselläkin ens viikolla edessä aivojen perfuusio tutkimus. :( T. Harvinaista aivosairautta sairastava, joka kuvataan puolen vuoden välein. :(

Olisin kiitollinen, jos voisit kertoa. :) (En tiedä olenko kohtalotoverisi)

Vierailija
35/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minulla on aivojen harvinainen verisuonisairaus, en viiti sanoa sairauden nimeä näin yleisesti, koska se on niin harvinainen et joku voi tunnistaa minut. Mut meitä on suomessa noin 10 kappaletta.

Mistä sairaudesta sinulla on kyse?

T. se harvinaista sairastava

Vierailija
36/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aivojen harvinainen verisuonisairaus, en viiti sanoa sairauden nimeä näin yleisesti, koska se on niin harvinainen et joku voi tunnistaa minut. Mut meitä on suomessa noin 10 kappaletta. Mistä sairaudesta sinulla on kyse? T. se harvinaista sairastava

Minulla ei ole aivojen paineet kohdillaan; IIH (tai SIH) voi olla yksi vaihtoehtoinen diagnoosi (eli siis ns. hyvänlaatuinen korkea kallopaine).

Tähänhän usein liittyy myös kova paine aivojen verisuonissa.

t. Se, joka kyseli

Vierailija
37/47 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pystynyt oleen putkessa eli keskeytettiin kuvaus heti alkuunsa. Hirveä paniikki iski kun tila niin ahdas ja "painostava". Jo pelkkä rekka vaunu (TAYS) oli hirveen ahdistava. Kone pitäisi olla jossain isossa raikkaassa salissa niin varmaan olisi onnistunut, mut nyt ei. Monta yötä viel näin painajaisia sen jälkeenkin. :(

Vierailija
38/47 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilps

Vierailija
39/47 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtuisikohan erittäin isokokoinen nainen, sellainen kuin Bibs tuohon laitteeseen?

Vierailija
40/47 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen sivu