Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen menossa huomenna aivojen magneettikuvaukseen. Mitä luvassa?

Vierailija
12.11.2010 |

Pitääkö ihan koko kuvausaika olla paikallaan, vai voiko välillä (jos siihen lupa annetaan) esim rapsuttaa kutiavaa kohtaa?

Olen ihan varma, että alkaa armoton kutina heti kun pitää olla ehdottomasti paikallaan.

Jos joudutaan antaa sitä ainetta, joka parantaa "näkyvyyttä", niin tuleeko siitä huono olo?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokkeet korville ja toivottavasti hyvää musiikkia. Välillä kuuluu kova jyskytys. Hoitajan ääni kuului kuulokkeista, kertoi kun kuvataan ja jos piti olla hengittämättä tai jotain. Aine ei tuntunut miltään. Laita silmät kiinni, kuuntele musiikkia ja ajattele mukavia.

Vierailija
2/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvattiin aivot kun raskauden aikana menetin yllättäen näön toisesta silmästä ja toinen puoli kropasta alkoi puutumaan. Ambulanssilla sairaalaan ja magneettiin. Onneksi mitään ei löytyntyn.

Käy vaikka kirjastosta lainaamassa äänikirja ja kuuntele sitä. Tai musiikkia, mutta musiikkiin ei tarvitse niin keskittyä joten siksi suosittelen äänikirjaa.

Mustakin se oli ihan rentouttavaa, ihan kuin joku kauneushoitolan hoito jossain kapselissa :). Nakutus oli kyllä kova ja oli helppo kuvitella kuinka joka nakututuksella otettiin seuraava kuva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kai nyt sormia ja varpaita voi heilutella, jos päätäsi kuvataan, mutta yhtään ei saa pää liikkua. En usko, että tauollakaan saa liikkua, en tiedä.

Kova mökä, mutta saat kuulosuojaimet. Sano, ettei ne laita mahdollista musaa liian kovalle.

Vierailija
4/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne sitten ota sitä sinne koppiinsa ja laita niiden laitteisiin.

Vierailija
5/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luonnehti sitä sanomalla, että "paukku ja rysky kun rintamalla ryssää vastaan"

Vierailija
6/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin piirtein hartioita myoten, tai ehka vahan alle. Paljon helpompi ainakin minulle kuin munuaisten magneettikuvaus, jossa oltiin tosi syvalla putkessa. Kolina tai jumputus on vahan rasittavaa, mutta kylla siita tosiaan selviaa kunhan kertoo itselleen ettei ole mitaan hataa.

Vierailija
7/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

limbisessä järjestelmässä. Mulla oli pahoja mielenterveiydellisiä ongelmia. Mitään ei löytynyt ja nykyään olen terve.

Vierailija
8/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin piirtein hartioita myoten, tai ehka vahan alle. Paljon helpompi ainakin minulle kuin munuaisten magneettikuvaus, jossa oltiin tosi syvalla putkessa. Kolina tai jumputus on vahan rasittavaa, mutta kylla siita tosiaan selviaa kunhan kertoo itselleen ettei ole mitaan hataa.

Vierailija
9/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle TAYS:ssa ainakin on aina kerrottu kuinka kauan kuvasarja kestää (esim. 9 min) ja se aika pitää olla ihan paikallaan. Sitten kun naksutus loppuu voi hitusen korjata asentoa tms.

Mikkiyhteys on koko ajan, joten voi sanoa että kuvasarjan jälkeen haluaa rapsuttaa nenää tai yskiä tms. Peilistä näkee kuvaajien huoneeseen. Tehoste ei ole tuntunut missään (paitsi se suoneen pistäminen). Jossain toisessa kuvauksesssa varjoaine tuntui lämpimältä. Tuntui kun olisi laskenut alleen, mutta siitä varotettiin etukäteen.

Minulla ohjeena on ollut että jos hälytinnapista painaa kerran saa tauon kuvasarjan jälkeen. Jos painaa kahdesti keskeytetään kuvaus heti (=on paniikkitilanne päällä tms). Minulla on joskus pitänyt ottaa joku kuvasarja uusiksi kun olen vaan yskinyt niin paljon että paikallaan olemisesta ei ole tullut mitään. Se tuuletus saa minut aina yskimään.

Radiota olen aina kuunnellut. Se auttaa laskemaan ajan kulumista. Esim. nyt kuulunut 3 kappaletta, joten 9 min varmaan kohta mennyt. Kuvasarjat ovat kyllä tulleet varsin perä perää.

Kannattaa tosiaan kysyä arviota kokonaiskestosta. Itse olen pisimmillään ollut laitteessa 1,5 t, mutta se oli jo todella tarkka tutkimus .

Kuvauksissa olen ollut hyvänlaatuisen aivokasvaimen vuoksi. (=Kohtausten ihmettely, tarkka paikannus, seurannat.)

Vierailija
10/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, alkaa jo helpottamaan :)

Mulla on neurologisia oireita, joita yritetään nyt selvittää. Ei mitään mielenterveyteen liittyviä, vaan ihan fysiikkaan.

T: Ap

Vierailija
11/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle on tehty kolme kertaa. Olen vielä ahtaanpaikankammoinenkin. Kuvittelin silmät kiinni että olen Tecno- bileissä. Samanlaista ääntä kone piti.

Varjoaineen laittaminen tuntui kyllä ilkeältä. Lämpöinen aalto levisi koko ruumiiseen hetkessä.

Minusta hammaslääkäri ta gynekologi on huomattavasti pahempi paikka kuin aivojen MRI.

Onnea matkaan ap:lle. Hyvin se menee

Vierailija
12/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty kaksi kertaa, epäilivät kasvainta aivolisäkkeessä, sitä ei kuitenkaan sitten ollut. Varjoainetta en olisi edes huomannut, elleivät olisi siitä erikseen maininneet, omaa musiikkia kuuntelin, peilistä näin hoitajat koko ajan ja hälytysnappi oli varmuuden vuoksi kädessä. Minusta oli ihanaa, kun sai kerrankin olla vaan, rentoutua ja kuunnella musiikkia. Paikallaan pitää tietysti olla, mutta ei se ole mikään ongelma. Itse melkein nukahdin laitteeseen musiikkini kanssa.

Vierailija
13/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten mitään, mutta mulla puutu arse... XD Naureskelin jälkeenpäin, että on se kans perhana, kun on miljoonia maksava laite ostettu, eikä varaa ees jotain pehmustetta laittaa pyllyn alle :P Tunnin verran mä siellä tuubissa kuulemma makasin. Taisin tosin nukahtaa välillä, kun ei se niin pitkältä ajalta tuntunut... Hätkähdin hereille siinä vaiheessa, kun se kone alko huutamaan ku varashälytin o_O Ei hajuakaan miksi se piippas, ne kolinat ei vissiin sit hirveesti haitanneet.

Mä en saanut ees musaa mukaan :( Mut mä sit siinä joutessaan "sisustin" kertaalleen mun unelmataloni :D

Ens kuussa olis vuorossa koko selkärangan kuvaus. Voi mun pyllyparkaani. Se kestää kuulemma 2 tuntia :O

Vierailija
14/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nukkumaan ja huomenna reippaana "teknobileisiin" :)

T. Ap

Vierailija
15/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä koneeseen mennään kokonaan vaikka kuvattaisiin vain pää.

Vierailija
16/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens kuussa olis vuorossa koko selkärangan kuvaus. Voi mun pyllyparkaani. Se kestää kuulemma 2 tuntia :O

Mulla kesti ristiselästä ylöspäin selkärangan ja aivojen magneetti n. 1 h. Luulen, että sinäkin selviät tuosta vähemmällä. ;)

Ap:lle tsemppaukset huomiselle! Hyvin se menee.

Vierailija
17/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monesti, ja pään tt tukimus myös

varjoaine on eri tuossa tt:ssä se sisältää jodia, ja aihettuu just sen kuumottavan olon kropan läpi ja sit tunne et pissas housuun

magneetissa se ei sisälllä tota ainetta, joten sitä ei tunne, vain tietty se kanyylin laitto tuntuu

paikalla pitää olla, sulle laitettaan päähän sellanen kehikkko, eli et sinne pääse mitään raapimaan tai heilutteleen

ei tunnu miltään, saat kuulokkeet korviisi, ja musa kannattaa ottaa, niin ei ne jytinät sun muut äänet kuulu niin kovaa

aika meneee nopeaan, ja peppu mullakin puutu ja sit on niin kapea se laveri, et sain jäkittää kättä, ettei tippus laverilat roikkumaaan

eli heti asettele tyyny pään ja niskan tueksi niin et tuntuu mukavalta ja tyyny polvien alle et selkä rentoutuu

ja sit vaan rentona olet ja nukut, itse olen monet kerrat nukahtanut

mulla kuvaus joka kolmen kuukauden välein, kun oli ja leikattiin ja myrkytettiin pahanlaatuinen aivokasvain

hyvin se sulla menne ap, ja saat sen painonapin käteen , jo tieto et saa apua ja paussin, niin helpottaa

todellakin on monta kauheempaa tutkimusta, tuo niitä helpoimpia kyllä on

Vierailija
18/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin samaa miten sen kestää, mutta turvallinen olo oli koko ajan. mun mri tehtiin jenkeissä ja siellä ainakin nämä teknikot oli koko ajan yhteydessä mitä tapahtuu ja sit sai puhua mikin kautta ja jos halusi raapia jotain kohtaa niin sit vain piti sanoa se, eli taukoja on ja sit ne sanoivat koko ajan koska piti olla paikoillaan.

älä jännitä, se on hieno keksintö koko vekotin ja toivottavasti sinulla asiat selkiää parempaan suuntaan :)

Vierailija
19/47 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kiittää vielä kaikkia kokemuksensa jakaneita ja tsemppejä toivottaneita!

Tutkimus meni hyvin ja oli nopeasti ohi. Ei siinä tosiaan paljon ehtinyt kutituksia miettimään kun kone rouskui, poksui ja tärisi.

Ei ollut ollenkaan kamalaa. Minut työnnettiin laitteeseen vain napaan saakka, se helpotti oloa huomattavasti!

Vierailija
20/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin muinoin PET-kuvauksessa. Suoneen pistettiin jotain ainetta, joka saattaa aiheuttaa allergista oireilua tyyliin heinänuha. Mulla katsottiin, että onko kasvainta. Ei ollu.