Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jotenkin out kaikesta jos ei ole FB:ssa?

Vierailija
12.11.2010 |

Siis mitä hyötyä siitä on? Tuossa toisessa ketjussa vaan asiaa päiviteltiin ja ihan minua kiinnostaisi kuulla, että millä tavalla olen tippunut kehityksestä.

Poistin itseni FB:sta muutama kuukausi sitten ja ihan vain siitä syystä, etten juuri koskaan käynyt siellä ja sitten kun menin, minulle oli tullut kymmenittäin ihmeellisiä kutsuja ja sydämiä ja ties mitä sontaa. Ja ihmiset ihmettelivät miksen vastaa heille. En minä vaan jaksanut lueskella puolituttujen kuulumisia eikä minulle itselleni juuri koskaan tapahdu mitään sellaista, joka pitäisi julkistaa kaikille kavereille. Olen kai tylsä tyyppi.

Kaikenkukkuraksi siellä kaverit piilovittuilevat toisilleen ja kyyläävät, kuka on ollut kenenkin luona jne... Ja sitten soitellaan ja mietitään mitä joku jollakin tarkoitti.

Mieluummin toivon, että jos on asiaa minulle soitettaisiin tai laitettaisiin vaikka sähköpostia. Mistä siis olen jäänyt paitsi?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti nämä sosiaaliset mediat ovat tulleet jäädäkseen, ne ovat jo nyt todella merkittävä osa ihmisten ja yritysten arkea. Ainakaan sillä verukkeella ei kannata jäädä pois että kuvittelee "villityksen" menevän ohi.

Kyse ei ole niinkään siitä, että mitä siellä kirjoitellaan, vaan siitä että ylipäätään on siellä. Tajuaa siis, mihin maailma on menossa. Facebook voi hävitä, mutta joku muu vastaava, kehittyneempi, tulee ihan 110% varmasti tilalle. Tämä on tätä nykypäivää, sille ei vaan voi mitään. Ja jos sitä ei tajua niin tippuu kuin eno veneestä. Sosiaalinen media ei tule häviämään, se tulee vahvistumaan. Ja jos nyt ei näissä "alkeissa" ole mukana niin mukaan ei enää niin helposti sitten pääsekään jatkossa. Toki sosiaalista mediaa on muuallakin kuin fb:ssä, mutta se on ilmiönä erittäin tärkeä osa sitä kuitenkin. Ja miettikää jo lapsianne: he tulevat ihan varmasti facebookissa aikanaan olemaan, ihan varmasti, se on nuorten elämää samalla tavoin kuin mikä tahansa muukin. Osa sitä elämää, ei mikään irrallinen osa, kuten jotkut hassusti ajattelevat (tyyliin jos on fb:ssä niin ei ole oikeaa elämää -> se ON osa sitä oikeaa elämää nykyään). Mitä sitten teette? Ette tajua yhtään mitä lapsenne verkossa tekevät? Kyllä jokainen vastuullinen vanhempi ottaa selvää nykypäivän jutuista, jotta voi sitten myös oman lapsen/nuoren käyttäytymistä verkossa seurailla. Itse en tunne ketään merkittävässä asemassa olevaa, joka ei olisi facebookissa. Jotenkin tuntuu, että tämä vastustaminen on enemmänkin alemman sosiaaliluokan juttu, vaikkakin tälläkin palstalla usein fb:stä annetaan se kuva, että siellä vaan kotiäidit höpisee lapsistaan. Mutta jokaisella tietty fb näyttäytyy erilailla, kaveripiiristä riippuen... Mutta siis, kyllä sitä ulkona nykymaailmasta on, jos ei facebookissa ole.

Vierailija
22/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yliopistosta valmistunut ja suurin osa ystäväpiiristäni myös. Noin puolet meistä ei ole FB:ssa mukana, koska se on mielestämme turhake ja mainonnan väline. Kehoitamme lapsiammekin olemaan liittymättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan: seuraat myös BB:tä "mielenkiintoisena sosiologisena kokeiluna" ja mielestäsi Seiska on hyvä lehti "jota kaikki kuitenkin lukevat ainakin kampaajalla"?

Puolustelet siis FB:tä sillä, että siellä "pitää" tai "kuuluu" olla. Minä taas kutsuisin tuota aikamoiseksi laumasieluisuudeksi. Se jos mikä on ominaista alemmille sosiaaliluokille.

Kyse ei ole niinkään siitä, että mitä siellä kirjoitellaan, vaan siitä että ylipäätään on siellä. Tajuaa siis, mihin maailma on menossa. Facebook voi hävitä, mutta joku muu vastaava, kehittyneempi, tulee ihan 110% varmasti tilalle. Tämä on tätä nykypäivää, sille ei vaan voi mitään. Ja jos sitä ei tajua niin tippuu kuin eno veneestä. Sosiaalinen media ei tule häviämään, se tulee vahvistumaan. Ja jos nyt ei näissä "alkeissa" ole mukana niin mukaan ei enää niin helposti sitten pääsekään jatkossa. Toki sosiaalista mediaa on muuallakin kuin fb:ssä, mutta se on ilmiönä erittäin tärkeä osa sitä kuitenkin. Ja miettikää jo lapsianne: he tulevat ihan varmasti facebookissa aikanaan olemaan, ihan varmasti, se on nuorten elämää samalla tavoin kuin mikä tahansa muukin. Osa sitä elämää, ei mikään irrallinen osa, kuten jotkut hassusti ajattelevat (tyyliin jos on fb:ssä niin ei ole oikeaa elämää -> se ON osa sitä oikeaa elämää nykyään). Mitä sitten teette? Ette tajua yhtään mitä lapsenne verkossa tekevät? Kyllä jokainen vastuullinen vanhempi ottaa selvää nykypäivän jutuista, jotta voi sitten myös oman lapsen/nuoren käyttäytymistä verkossa seurailla. Itse en tunne ketään merkittävässä asemassa olevaa, joka ei olisi facebookissa. Jotenkin tuntuu, että tämä vastustaminen on enemmänkin alemman sosiaaliluokan juttu, vaikkakin tälläkin palstalla usein fb:stä annetaan se kuva, että siellä vaan kotiäidit höpisee lapsistaan. Mutta jokaisella tietty fb näyttäytyy erilailla, kaveripiiristä riippuen... Mutta siis, kyllä sitä ulkona nykymaailmasta on, jos ei facebookissa ole.

Vierailija
24/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yliopistosta valmistunut ja suurin osa ystäväpiiristäni myös. Noin puolet meistä ei ole FB:ssa mukana, koska se on mielestämme turhake ja mainonnan väline. Kehoitamme lapsiammekin olemaan liittymättä.

mutta älä lapsellesi tee karhunpalvelusta, se tulee vaikuttamaan koko hänen elämäänsä, uraansa, koulutukseen, ystäväpiiriin... Ja tämä ei siis ole oma mielipiteeni, vaan tämä on kylmä fakta.

Vierailija
25/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan: seuraat myös BB:tä "mielenkiintoisena sosiologisena kokeiluna" ja mielestäsi Seiska on hyvä lehti "jota kaikki kuitenkin lukevat ainakin kampaajalla"?

Puolustelet siis FB:tä sillä, että siellä "pitää" tai "kuuluu" olla. Minä taas kutsuisin tuota aikamoiseksi laumasieluisuudeksi. Se jos mikä on ominaista alemmille sosiaaliluokille.

Ja sen myötä on tajunnut miten tärkeä fb nykypäivän maailmassa on. Tämä rinnastus bb:hen ja seiskaan nimenomaan vahvistaa tätä, että vastustaminen on alemman sosiaaliluokan juttu. Muilla tällainen rinnastaminen ei tulisi edes mieleen, koska tuollaiset asiat eivät kuulu arkipäivään.

Vierailija
26/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta älä lapsellesi tee karhunpalvelusta, se tulee vaikuttamaan koko hänen elämäänsä, uraansa, koulutukseen, ystäväpiiriin... Ja tämä ei siis ole oma mielipiteeni, vaan tämä on kylmä fakta.

että älykkäimmät ja itsetunnoltaan vahvimmat lapset osaavat kyllä itse valita, mitä haluavat tehdä. Kaikki eivät tarvitse FB:tä. Ehkä kouluttamattomat vanhemmat ovat huolissaan siitä, että jos lapsi ei roiku jatkuvasti FB:stä, hän jää jostain paitsi.

Vierailija
27/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

FB:ssä ja muissa 'sosiaalisissa' medioissa siksi, että muuten jää kuin eno veneestä... Ei ole mieleesi tullut, että enosta voi olla hauskempaa katsella rannalta kun vene uppoaa?

Muutenkin nämä sosiaalista mediaa hehkuttavat tyypit vaikuttavat aika säälittäviltä tapauksilta, joilla itsetunto on heikko ja pönkittävät sitä sitten erilaisilla apuvälineillä, joista sosiaalinen media on vain yksi. Pihalla voi olla myös liian kallis auto ja käytössä viimeisin iDiot-teknologia, vaikka sanottavaa ei juuri olekaan.

Vierailija
28/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen myötä on tajunnut miten tärkeä fb nykypäivän maailmassa on. Tämä rinnastus bb:hen ja seiskaan nimenomaan vahvistaa tätä, että vastustaminen on alemman sosiaaliluokan juttu. Muilla tällainen rinnastaminen ei tulisi edes mieleen, koska tuollaiset asiat eivät kuulu arkipäivään.

Jokainen koulutettu ihminen tietää kyllä, mikä FB on ja miten se toimii. Alemmat sosiaaliluokat ehkä uskovat, että koulutetut ihmiset todellakin roikkuvat sosiaalisessa mediassa kaiket päivät.

On se muuten kumma, että kaltaisesi pitävät esim. television katselemista alempien sosiaaliluokkien touhuna ja itse ovat täysin koukussa sosiaaliseen mediaan.

Mihin luokkaan muuten mahtaa kuulua ihminen, jonka on pakko korostaa omaa sosiaalista luokkaansa huomauttelemalla muiden alemmasta sosiaaliluokasta? Ettei vain räkänokkanousukkaisiin ;)

Vierailija
29/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on toistaiseksi vapaus käyttää omaa aikaansa enimmäkseen kuten itse parhaaksi katsoo. En ole kokenut fb:tä tarpeelliseksi.

En keksi äkkiseltään yhtään tuttavaani, jonka kuulumisia haluaisin seurata tarkemmin kuin nykyään. Sosiaalisten kontaktien tarve täyttyy työpaikalla ja vapaa-ajalla muutenkin. Pitäisin mielelläni vähemmän yhteyttä ihmisiin, jos mahdollista.

Sosiaalisen median vastapainoksi näen kasvavan tarpeen pitää kiinni yksityisyydestään ja omista rajoistaan. Yksinkertaisempaa ja hitaampaa elämään tavoitteleville sosiaalinen media ei näyttäydy houkuttelevana. Todellista vapautta alkaa olla se, ettei ole aina tavoitettavissa tai joudu hämärtämään jatkuvasti julkisen ja yksityisen rajaa.

Vierailija
30/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että älykkäimmät ja itsetunnoltaan vahvimmat lapset osaavat kyllä itse valita, mitä haluavat tehdä. Kaikki eivät tarvitse FB:tä. Ehkä kouluttamattomat vanhemmat ovat huolissaan siitä, että jos lapsi ei roiku jatkuvasti FB:stä, hän jää jostain paitsi.

vaan siitä mihin tämä maailma on menossa. Nykyään suurin osa yrityksistäkin on jollain tavalla fb:ssä mukana, miten ihmeessä sellaiseen yritykseen voisi mennä töihin, jos ei tajua ihan perusjuttuja? Fb on nykyään perusjuttu, kuten joku puhelin tai sähköposti. Miten tämä on joillekin niin vaikea tajuta? Ja se, että on fb:ssä ei tarkoita sitä, että siellä pitää kokoajan kirjoitella tai laittaa kuvia tms. Pelkästään se riittää, että on siellä ja ottaa selvää miten se juttu toimii. Ei siellä tarvitse elämäänsä repostella, harva niin tekeekään. Se on vähän sama juttu kuin joku sähköposti tuli aikanaan. Moni silloinkin varmasti vastusti, että mitä tuollaisella tehdään kun on puhelinkin. Silti se vaan jäi siihen puhelimen RINNALLE. Tässä ihan samasta kyse. Jos nyt joku ei osaa sähköpostia käyttää niin aika ulkona sitä on. Sama fb:n kanssa 10 vuoden päästä.

Vierailija
31/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä ihan hyvin, mikä FB on. Joillekin on vain vaikea tajuta, että monet eivät pidä siihen aktiivisesti osallistumista mitenkään tärkeänä, vaikka tietäisivät teknisesti aivan hyvin, mistä on kyse.

Tosin olihan kännyköidenkin alkuaikoina niitä, jotka pitivät räpylää korvallaan ja olivat puhuvinaan siihen, vaikka luuri tuuttasi valintaääntä...

vaan siitä mihin tämä maailma on menossa. Nykyään suurin osa yrityksistäkin on jollain tavalla fb:ssä mukana, miten ihmeessä sellaiseen yritykseen voisi mennä töihin, jos ei tajua ihan perusjuttuja? Fb on nykyään perusjuttu, kuten joku puhelin tai sähköposti. Miten tämä on joillekin niin vaikea tajuta? Ja se, että on fb:ssä ei tarkoita sitä, että siellä pitää kokoajan kirjoitella tai laittaa kuvia tms. Pelkästään se riittää, että on siellä ja ottaa selvää miten se juttu toimii. Ei siellä tarvitse elämäänsä repostella, harva niin tekeekään. Se on vähän sama juttu kuin joku sähköposti tuli aikanaan. Moni silloinkin varmasti vastusti, että mitä tuollaisella tehdään kun on puhelinkin. Silti se vaan jäi siihen puhelimen RINNALLE. Tässä ihan samasta kyse. Jos nyt joku ei osaa sähköpostia käyttää niin aika ulkona sitä on. Sama fb:n kanssa 10 vuoden päästä.

Vierailija
32/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen koulutettu ihminen tietää kyllä, mikä FB on ja miten se toimii. Alemmat sosiaaliluokat ehkä uskovat, että koulutetut ihmiset todellakin roikkuvat sosiaalisessa mediassa kaiket päivät.

On se muuten kumma, että kaltaisesi pitävät esim. television katselemista alempien sosiaaliluokkien touhuna ja itse ovat täysin koukussa sosiaaliseen mediaan.

Mihin luokkaan muuten mahtaa kuulua ihminen, jonka on pakko korostaa omaa sosiaalista luokkaansa huomauttelemalla muiden alemmasta sosiaaliluokasta? Ettei vain räkänokkanousukkaisiin ;)

siis ihan konkreettisesti? Ei siis, että siellä nyt kirjoitellaan juttuja, vaan ihan konkreettisesti miten se toimii? Tämä just on huvittavaa, että ihmiset, jotka siellä ei ole, luulevat tietävänsä mikä fb on. No, oma asianne tietty, mutta kyllä te paljon tulette menettämään. Ps. Facebookissa oleminen ei tarkoita sitä että siellä roikkuu päivät pitkät. Et kai roiku puhelimessakaan? Tai lue sähköposteja? Tai ole kuntosalilla? Hassua on, että fb:ssä olijat kuitenkin ovat aina niitä joilla ei ole MITÄÄN muuta elämää kuin fb. Mutta, omapahan asianne, katsotaan sitten muutaman vuoden päästä uudelleen...

Vierailija
33/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi nykypäivää, luokkajako on jo hei vanha juttu.

Vierailija
34/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

bb:n katsomista kyllä.

Vierailija
35/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkaa keskustelua niissä?

Vierailija
36/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

FB:stä ollaan luopumassa. Jossain vaiheessa minullekin tuli jatkuvasti kaveripyyntöjä, mutten silti viitsinyt liittyä. Nyt nämä kaverit ovat itsekin poistuneet fb:stä kun siitä ei kuulemma ole muuta kuin vaivaa.

Vierailija
37/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkaa keskustelua niissä?

pääasia, että itse on mukana kehityksessä, samapa mulle mitä muut tekee.

Vierailija
38/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet meistä joutuvat työssään tutustumaan FB:n toimintatapoihin ja tekniikkaan, mutta eivät käytä sitä vapaa-ajallaan yhteydenpitoon. Mikä tässä on niin vaikea tajuta? Ja on paljonkin ihmisiä, jotka eivät puhu kännykkään koko ajan (onneksi). Mutta miten kuntosalilla käynti liittyy asiaan?

siis ihan konkreettisesti? Ei siis, että siellä nyt kirjoitellaan juttuja, vaan ihan konkreettisesti miten se toimii? Tämä just on huvittavaa, että ihmiset, jotka siellä ei ole, luulevat tietävänsä mikä fb on. No, oma asianne tietty, mutta kyllä te paljon tulette menettämään. Ps. Facebookissa oleminen ei tarkoita sitä että siellä roikkuu päivät pitkät. Et kai roiku puhelimessakaan? Tai lue sähköposteja? Tai ole kuntosalilla? Hassua on, että fb:ssä olijat kuitenkin ovat aina niitä joilla ei ole MITÄÄN muuta elämää kuin fb. Mutta, omapahan asianne, katsotaan sitten muutaman vuoden päästä uudelleen...

Vierailija
39/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole niinkään siitä, että mitä siellä kirjoitellaan, vaan siitä että ylipäätään on siellä. Tajuaa siis, mihin maailma on menossa.

mitä se on, kuin "olemalla" siellä jatkuvasti. AIka hyvän kuvan saa jo kun vaikka joskus pistäytyy + seuraa uutisointia / muuta kirjoittelua aiheesta.

Sitten, jos joku järkevämpi juttu ilmaantuu, niin voi sitten osallistua siihen

Vierailija
40/53 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääasia, että itse on mukana kehityksessä, samapa mulle mitä muut tekee.

Mitä tapahtuu, jos ei ole mukana kehityksessä? Jos ei hankkinut kännykkää vuonna 1994, on tänä päivänäkin sosiaalinen paaria? Jos olen väärässä ja kolmen vuoden kuluessa työnantajakin määrää olemaan facebookissa, mitä olen menettänyt? En tiedä miten se "toimii" ja joudun jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle?

Jään nyt vain odottamaan sitä lakia, jossa määrätään facebook-profiili pakolliseksi osoitukseksi kansalaisen olemassaolosta. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan