9kk ikäinen tarhassa
Maanantaina pitäisi tarhaan mennä ja poikamme on nuorin siellä olijoista. Tarhatädit kun ulkoilevat lapsien kanssa laittaisivat lapseni istumaan hiekkalaatikolle vaikka poikani ei osaa edes kävellä. Mitä tekee 9kk poika pyntättynä moneen vaatekertaan hiekkalaatikossa, kun kurahanskoilla ei edes pysty tuon ikäinen vielä tavaroita poimimaan? Vaihtoehtoisesti poika voi istua vaunuissa, vaan ei täti meillä käydessä viitsinyt mainita, että sinne pitää viedä omat makuupussit yms. jotta lapsi pysyy lämpimänä. Onkohan rattaat edes sateelta suojassa jossain katoksessa?
Tarhatäti kävi tiistaina ja mulla leuka loksahti jo silloin tädin käytöksen takia. Hän sisään tullessaan kosketti pikkuisen kättä, mutta siihen loppui huomion anti. Haastattelun aikana poika kiipesi monesti tädin jalkoja pitkin sohvan reunalle nojailemaan, niin ei täti edes hymyillyt saatika muuten huomioinut lastani, siirteli vaan papereitaan.
Täti myös meinasi antaa pojalleni lomakkeen "äidille vietäväksi", johon totesin ettei tuon ikäiselle voi antaa tuollaista, koska se syö sen!
Mä en ole mikään psyko-äiti, mutta minua kauhistuttaa se, että kyseinen täti on tuleva omahoitaja pojallemme. Meidän välillä ei ollut mitään kemiaa ja täti ei edes vaikuttanut tarhatädiltä vaan joltain sosiaalitantalta.
APUA, kertokaa nyt omia kokemuksia noin nuoren lapsen laittamisesta hoitoon päiväkotiin!
Kommentit (29)
Pakko sanoa, että pidä kotona jos vain voit. :/ Tuon ikäinen ei vielä pärjää ryhmän menossa mukana, mutta päiväkodeillä ei yleensä ole mahdollisuutta ottaa lasta huomioon yksilöllisesti esim. rytmin osalta. Todennäköisesti joutuu ulkoilemaan väsyneenä, nälkäisenä ja tylsistyneenä. 1,5 vuotiaana lapsi on jo ihan toista maata ja jaksaa päiväkodissa eri tavalla. :) Perhepäivähoito olisi parempi vaihtoehto, mutta niihin on monissa kaupungeissa pitkät jonot. Jos et itse tai mies voi jäädä kotihoidontuelle, voisitko palkata lapselle kotiin hoitajan yksityisen hoidon tuella?
Päiväkodissa, jossa olin harjoittelussa, on muuten ryhmässä hyvä ilmapiiri, mutta ryhmän kuopukselle, joka on reilu 1 vee, ryhmän rytmi on liian raskas. Ulkoilee yleensä hoitajan sylissä, koska ei jaksa itse kävellä ja tutkia enää siihen aikaan, vaan pelkästään itkee. Sääliksi käy pientä, kun hoitajat huokailevat että taasko se ränkyy, tule nyt syliin sitten, vaikka eihän se pienen vika ole ettei enää jaksa.
6kk on lyhyt aika. Saisit kotihoidontukea, ja hoitolisää tulojen perusteella, mahdollisesti vielä kuntalisääkin. Varmaan yhtä paljon kuin sinun pieni äitiyspäivärahasi oli. Jos ette tule toimeen, mene sossun luukulle, tai sitten vaihtoehtoisesti hanki lapsellesi pph tai hoitaja kotiin.
Mä en ymmärrä niin painavaa syytä, että pitäisi 9kk vauva laittaa päiväkotiin. Lapsi kärsii, tottakai. Sellaista se on se päiväkotielämä, ei siellä ole ketään sijaisäitiä, joka ottaa lapsesi omakseen työpäiväsi ajaksi.
hoitopaikkaa tällä hetkellä. Vuoden alusta on menossa hoitoon 800 lasta enemmän kuin on paikkoja. Et paljoa ei kannata kranttuilla, mikäli mielii paikan saada...
Vanhemmat ja viisaammat sanovat, että olis hyvä kun lapsi kävelis ja osais puhua edes pari sanaa kun menee hoitoon.
Oma 9 kk leikki kyllä hiekkiksellä. Ei ne siellä opi leikkimään, ellei niitä vie sinne. Taaperokärryä tykkäs lykätä myös ja keinua. Taidot kehittyvät pk:ssa tosi nopeasti, eron huomaa hiekkiksellä; hoidossa olleet käyttelevät yleensä tosi näppärästi lapiota ja ämpäriä ja liukuvat innoissaan mäkeä.
Paljonko saisit hoitolisää? Entä kuntalisää?
Paljonkon joudut maksamaan hoitopaikasta?
Olisiko mahdollista vinguttaa pari kuukautta visaa? Pienentää lainanlyhennyserää?
Kun toinen lapsi syntyy, saat kuitenkin saman äitiyspäivärahan kuin esikoisesta.
alle vuosikkaita,siellä työskennellessäni (ei tosin yhtä aikaa)niin ei heille valitettavasti hyvin erikoista kohtelua pystytty antamaan.
Ulkoillessa istuvat vaunuissa,pulkassa tai hiekkiksellä tai mahd.kävelytettiin kärryn kanssa. Joskus keinutettiinkin. Ruokailessa tietty pakkokin auttaa. Jos itkivät,pyritään pitämään sylissä.Mutta ei sekään valitettavasti onnistu 100%.
Meillä oli muutamia lahjoituksina saatuja makuupusseja,ei niitä kaupungilla ole varaa ostella. Eli oma on kyllä hyvä. Sadesuojia ei meillä ainakaan ollut,käytettiin lapsen omissa vaunuissa olevaa.
Lapsista toiset sopeutuivat erittäin hyvin,toiset hitaammin. Mutta kyllä kaikki pk-elämään tottuvat. Toisilla menee se pari ekaa viikkoa itkeskellessä.
Mutta omaani en laittaisi kyllä. On se vähän sellaista pikku lasten säilytystä,valitettavasti.
että tuo kotikäynti on ollut valinnaisena (helsingissä ainakin) jo useamman vuoden eikä ole missään nimessä pakollinen
6kk on niin lyhyt aika, että eikö ole mahdollista jäädä kotiin? Puolivuotta menee ilman isompia hankintoja tai reissuja jne.
Päiväkotiin en haluaisi missään nimessä laittaa kävelemätntä lasta. Olen vähän aikaa ollut töissäkin pienten puolella.
Ja toi tädit sylittelee ja huomioi pienimpiä, mutta onhan ne kaikki alle 3-vuotiaat vielä pieniä, joten tarvitsevat huomiota yhtä paljon kun sinun 9kk ikäinen. Vähän isommat kiipeilevät tuokeihin ja muksahtelevat jne. joten tarvitsevat paljon aikuista.
Jos 9kk on rauhallinen niin hän saa aika paljon olla omissa oloissaan, esim. ruoka syötetään kun vaativimmat on ensin ruokailleet.
Ja mun kokemuksen mukaan sekä ne paikat joissa olen ollut töissä/harjoittelussa tai omien lasten pk, niin pk:ssa on ollut aina talon rattaat. Kaksosten sellaset avomalliset istumarattaat, joissa ei todellakaan mitään lämpöpusseja tai sadesuojia ole ja näissä pienimmät kököttävät. Talvella istutetaan myös pulkassa.
Anteeksi, mutta kyllä vähän naurattaa. Ei varmaan maininnut toppahaalareistakaan. Eikä kurahousuista.
eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Oppi tosin kävelemään jo tuolloin, joten pääsi muiden leikkeihin melko hyvin alusta saakka mukaan. Mutta tälläkin hetkellä siellä on 3 9-10kk ikäistä vauvaa ja hyvin siellä ainakin näyttää menevän niidenkin kanssa ja mitä heidän vanhempien kanssa olen keskustellut niin ei ongelmia. Mutta uskon että tämä on paikka ja hoitajakohtaisia asioita myös.