9kk ikäinen tarhassa
Maanantaina pitäisi tarhaan mennä ja poikamme on nuorin siellä olijoista. Tarhatädit kun ulkoilevat lapsien kanssa laittaisivat lapseni istumaan hiekkalaatikolle vaikka poikani ei osaa edes kävellä. Mitä tekee 9kk poika pyntättynä moneen vaatekertaan hiekkalaatikossa, kun kurahanskoilla ei edes pysty tuon ikäinen vielä tavaroita poimimaan? Vaihtoehtoisesti poika voi istua vaunuissa, vaan ei täti meillä käydessä viitsinyt mainita, että sinne pitää viedä omat makuupussit yms. jotta lapsi pysyy lämpimänä. Onkohan rattaat edes sateelta suojassa jossain katoksessa?
Tarhatäti kävi tiistaina ja mulla leuka loksahti jo silloin tädin käytöksen takia. Hän sisään tullessaan kosketti pikkuisen kättä, mutta siihen loppui huomion anti. Haastattelun aikana poika kiipesi monesti tädin jalkoja pitkin sohvan reunalle nojailemaan, niin ei täti edes hymyillyt saatika muuten huomioinut lastani, siirteli vaan papereitaan.
Täti myös meinasi antaa pojalleni lomakkeen "äidille vietäväksi", johon totesin ettei tuon ikäiselle voi antaa tuollaista, koska se syö sen!
Mä en ole mikään psyko-äiti, mutta minua kauhistuttaa se, että kyseinen täti on tuleva omahoitaja pojallemme. Meidän välillä ei ollut mitään kemiaa ja täti ei edes vaikuttanut tarhatädiltä vaan joltain sosiaalitantalta.
APUA, kertokaa nyt omia kokemuksia noin nuoren lapsen laittamisesta hoitoon päiväkotiin!
Kommentit (29)
Ts. se jäi ekana mieleen aloitusviestistä!
vaan lapsen on pärjättävä ryhmässä. Ei siellä ole jokaiselle omahoitajaa, vaikka tunnut niin luulevan.
Älä vie noin pientä vielä tarhaan, ehkä pph:lle jos pakko hoitoon viedä. Tarhassa ei saa riittävästi huomiota.
Meillä lapsi lähtee tarhaan 11kk ikäisenä ja me ollaan kierretty useampi tarha ja katottu millainen meno siellä on ihan pienimpien kanssa.
Miten olisi sitten perhepäivähoito vaihtoehtona?
kuuluu ainakin Helsingissä rutiineihin.
Muuten niin kerjäät kyllä verta nenästäsi kysymykselläsi tällä palstalla...
Täh? Kävikö tarhatäti teillä kotona???
Kävi kun on joku uusi systeemi. Minun mielestäni se oli ennemminkin kyttäystä.
Mä kysyin noista ulkoiluista tädiltä ja täti ei tosiaan maininnut mitään tommosista sadesuojista!
Me ulkoillaan lapsen kanssa vain lenkkeillen joten en usko, että lapsi viihtyy vaunuissa jotka eivät liiku (ellei sitten nuku).
Ja siellä on yhdellä tädillä useampi lapsi katsottavana, joten ei siellä yksilöllistä hoitoa saa. Ei ne tädit kerkee siihen hiekkalaatikon reunalle istumaan vauvasi viereen.
Mun käy sääliks lastasi. En tiedä miks, mut itse en vie noin pientä hoitoon.
Tarhaan menee sen takia, että teemme molemmat vuorotyötä. Ainoa asia mikä lohduttaa, on se kun poika joutuu oleen siellä vain vajaa puolivuotta (jään uudelleen äitiyslomalle).
Täh? Kävikö tarhatäti teillä kotona???
Kävi kun on joku uusi systeemi. Minun mielestäni se oli ennemminkin kyttäystä. Mä kysyin noista ulkoiluista tädiltä ja täti ei tosiaan maininnut mitään tommosista sadesuojista! Me ulkoillaan lapsen kanssa vain lenkkeillen joten en usko, että lapsi viihtyy vaunuissa jotka eivät liiku (ellei sitten nuku).
Ei varmaan tajunnut, ettet tiedä sadesuojista mitään... Jos ei viihdy vaunuissa, sitten joutunee istumaan siellä hiekkiksellä tai keinussa.
yleensä ikäraja on 1 vuotta ja silloinkin voi olla aika sama meno. monet lapset oppivat kävelemään 1vuotta 2-5 kk vanhoina. mutta kehityspsykologisesta näkökulmasta alle 1,5 vuotiaan erottaminen omasta ihmisestään on vanhingollista. siellä päiväkodissa ei ehdi pieniä hellimään ja huomioimaan samalla tavalla kuin kotona joten sitä on turha odottaa, vaikka olisikin ihana hoitaja. pyydä ainakin jotain múuta omahoitajaa?
itse jäisin vielä puoleksi vuodeksi kotiin jos mitenkään mahdollista. Siellä mennään sellaisella rytmillä mihin noin pieni ei pysty..
kehitys vaan hidastuu ja tulee itkemään sun perään sekä sairastamaan paljon.
anteeksi oli pakko kirjoittaa totuus kun alalla olleena nähnyt kaikenlaista. oman lapseni pidin kotona 3 vuotiaaksi, köyhänä mutta en kadu hetkeäkään.
jos ei viihdy vaunuissa, niin todennäköisesti sit kököttää vaan hiekkalaatikolla ja seuraa isompien leikkejä! Ja syö hiekkaa.
Aika raakaa viedä noin pieni hoitoon. Meillä ei kuulu mitään kotikäyntiä hoitoon vientiin, vaan itse käytiin tutustumassa tarhassa. Lapsi oli silloin reilu 2v ja viihtyi hyvin.
tuossa iässä se perusturvallisuuden kokeminen olisi tärkeintä, tulee tuo vierastusaika ja tajuaminen itsensä erilliseksi olennoksi =(
Jos ei lapsi vielä kävele, hän voi olla joko a)maassa konttaamassa, minkä varmasti huomioit hänen ulkovaatetuksessaan, b) rattaissa, minkä luonnollisesti huomioit rattaiden osalta viemällä lämpöpussin tms tai c) hoitajan sylissä, mikä lienee ajoittain mahdollista, mutta lapsia on paljon ja hoitajie vähän. Ihan oikeasti, todellisuus päiväkodissa on alle 1-vuotiaalle aika karua kotihoidon jälkeen! Ette ole pph:ta koettanut saada?
Ja kotikäynnissä ei ole mitään ihmeellistä; asumme pk-seudulla kehyskunnassa ja täälläkin se kuuluu käytäntöihin, on kuulunut jo viitisen vuotta. Omahoitaja tulee kotiin tapaamaan lasta ja vanhempia heidän omassa, kiireettömässä ympäristössään. Jos ei kemiat "omahoitajan" kanssa kohtaa niin se ei tarkoita ettei lapsesi saisi hyvää hoitoa. Ryhmässä on 3 muutakin aikuista + vaihtuvat sijaiset jne.
ja kaikki sujui alusta asti kuin tanssi. Perusturvallisuus oli kunnossa, lapsi sopeutui ja viihtyi hyvin alusta asti. Itse en veisi alle 1,5-vuotiasta päivähoitoon, ja jos olisi ihan pakko niin pph:lle tai muulle tutulle, jossa ei olisi montaa lasta.
Siis jos se olis mahdollista ni toki jäisin kotiin. Miehen tulot on niin huonot, ettei se pysty meidän taloutta pitämään pystyssä.
Ketuttaa kun päättäjät eivät voi pidentää äitiyslomaa vaikka siihen asti kunnes lapsi on 1v.
Meillä ei ole paikkakunnalla mitään turvaverkkoa tällä hetkellä, joten isovanhempienkaan hoteisiin ei voi lasta laittaa.
Kyllä niin sydäntä raastaa ja vihastuttaa.
Minun yksi kaverini ryhtyi lto:ksi pelkästään siksi kun alalla on hyvä työllisyystilanne.
Ei todellakaan ole mikään lapsirakas ihminen. Tylysti suhtautuu omiinkin lapsiinsa :(
Fakta on kuitenkin se, että omahoitajasysteemissäkin jokaisella hoitajalla on neljä lasta (tai isoja jopa 7).
Meillä toimii kyllä kivasti se, että omahoitaja tietää parhaiten lapsen asiat ja eniten lapsen kanssa, mutta ei hän aina voi olla työvuorossa yhtä aikaa 'omien' lapsien kanssa ja lisäksi syliä täytyy antaa muillekin.
Etenkin noin pienen kanssa täytyy kyllä olla itse aktiivinen, tuoda lapselle rattaat (päiväkodin on usein niitä yksinkertaisia tuplarattaita), ehkä ehdottaa, että lapsi voisi ottaa iltapäivällä tirsat ulkona? yms. Päiväkotien toiminta on suunniteltu pääasiassa hieman isommille lapsille ja koko ryhmä täytyy ottaa huomioon.
Sinänsä en näe siinä mitään huonoa että lapsi siellä hiekkalaatikolla istuisi. Kyllä me käytiin n. 10 kk iästä lähtien leikkipuistoissa muutenkin.
otan osaa. se on meinään 1 vuotiallekin rankkaa kun 1 päikkäreillä pitäisi jaksaa pahimmassa tapauksessa 8-9 h putkeen ja parhaimmillaan 1 täti per 4 lasta, usein vähemmän.. =*(
mutta kai sinäkin ymmärrät päiväkodin realiteetit? Eihän siellä voi yhtä hoitajaa irrottaa esim. lenkkeilemään lapsen kanssa. Ulkoiltava on koko ryhmän kanssa.
mutta naapurin lapsi istui ulkoilujen aikana rattaissa, ja tietty on omat makuupussit ja omat sadesuojat lapselle/rattaisiin.
Ikävän kuuloinen täti...